گیاهان آپارتمانی

علت سیاه شدن برگ دراسنا کامپکت

علت سیاه شدن برگ دراسنا کامپکت

دراسنا کامپکت یک گیاه آپارتمانی زیباست که نگهداری از آن بسیار آسان است و می تواند سال ها در داخل خانه به رشد خود ادامه دهد. اگرچه این گل مراقبت نسبتا کمی احتیاج دارند؛ اما گاهی اوقات ممکن است با مشکلاتی مانند سیاه شدن برگ ها مواجه شود. این مشکل به ظاهر نگران کننده، معمولا به راحتی برطرف می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد علت سیاه شدن برگ دراسنا کامپکت و روش های مراقبت از آن، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

علت سیاه شدن برگ دراسنا کامپکت و روش درمان آن

علت سیاه شدن برگ دراسنا کامپکت

شایع ترین علت سیاه شدن برگ دراسنا کامپکت ، آبیاری بیش از حد گیاه است. البته این مشکل ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد که در ادامه به چند مورد مهم آن اشاره می کنیم:

  • آبیاری بیش از حد

آبیاری بیش از حد یکی از دلایل اصلی سیاه شدن برگ گیاهان مختلف است. اگر ریشه های گیاه دائما پر از آب شوند، شروع به خفگی و پوسیدگی می کنند. همچنین آبیاری زیاد، توانایی گیاه برای جذب آب و مواد مغذی را از بین می برد و می تواند منجر به رشد قارچ ها، سیاه شدن برگ ها و حتی از بین رفتن گیاه شود.

برای رفع این مشکل، یک تا دو هفته اصلا به گیاه آب ندهید و ببینید آیا برگ ها شروع به بهبودی می کنند یا خیر. همچنین می توانید پرلیت یا ماسه به مخلوط گلدان بیفزایید و با این کار زهکشی آن را بهبود بخشید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، بهتر است گیاه را در یک مخلوط گلدانی تازه و با زهکشی مناسب بکارید.

  • آلودگی به آفات

مورد دیگری که می توان به عنوان علت سیاه شدن برگ دراسنا کامکپکت آن را بررسی کرد، آفت های مختلف است. شته ‌ها، کنه ‌های عنکبوتی و شپشک‌ های آرد آلود همگی آفات گیاهان آپارتمانی هستند که از شیره گیاهان تغذیه می‌ کنند و با انتقال سمومی به گیاه باعث سیاه شدن برگ آن می شوند.

شته ها معمولا در سطح زیرین برگ ها یافت می شوند و در آنجا از آب گیاهان تغذیه می کنند. برای کنترل شته ها ابتدا برگ ها و ساقه های آلوده را هرس کنید و گیاه را با فشار آب بشویید. همچنین می توانید در صورت لزوم از شته کش های شیمیایی استفاده کنید.

کنه های عنکبوتی نیز آفات ریز عنکبوت مانندی هستند که تغذیه آن ها شیره گیاهان است. این آفات بیشتر در شرایط گرم و خشک فعال می شوند. کنه‌ های عنکبوتی هنگام تغذیه سمومی ترشح می ‌کنند که می ‌تواند باعث زرد، سیاه یا قهوه ای شدن برگ‌ ها شود.

برای از بین بردن کنه های عنکبوتی، گیاه را با آب اسپری کنید؛ این کار باعث می شود تا برخی از موجودات شسته شوند و تخم گذاری برای آن ها دشوار تر شود. سپس محلولی از آب و صابون درست کنید و از آن برای تمیز کردن برگ های گیاه استفاده کنید. در نهایت گیاه را با صابون حشره کش یا روغن چریش درمان کنید.

شپشک های آرد آلود نیز می توانند مهم ترین علت سیاه شدن برگ دراسنا کامپکت باشند. آن ها اغلب در آب و هوای گرم و مرطوب رشد می کنند و به طور معمول به ساقه و برگ گیاهان حمله ور می شوند. اگر نشانه ای از شپشک آرد آلود در گیاه خود پیدا کردید، آن ها را با دست یا پنبه آغشته به الکل جدا کنید. همچنین می‌ توانید آن ها را به کمک صابون حشره ‌کش یا روغن چریش از بین ببرید.

علت سیاه شدن برگ دراسنا کامپکت و روش درمان آن

  • بیماری های قارچی

بیماری قارچی در گیاه دراسنا انواع مختلفی دارد که شایع ترین آن پوسیدگی ریشه و لکه شدن برگ ها است. قارچ پوسیدگی ریشه را ایجاد می کند که به ریشه های گیاه حمله می کند و آن را از بین می برد. این قارچ ها در خاکی که مرطوب است و به طور ضعیفی زهکشی شده است، به سرعت رشد می کنند و در کل گیاه پراکنده می شوند. اگر ریشه گل شما سیاه و نرم باشد یعنی به قارچ آلوده شده است. بهترین راه برای درمان این مشکل کوتاه کردن ریشه های آسیب دیده و کاشت گیاه در گلدانی دیگر با زهکشی مناسب است.

لکه شدن برگ ها نیز می تواند نشانه قارچ در گیاه باشد. باد، آب و حتی حشرات هاگ های این قارچ ها را پراکنده می کنند و آن ها می توانند به سرعت در گیاه دراسنا که به خوبی از آن محافظت نشده است، جای بگیرند.

برای از بین بردن این نوع قارچ باید برگ های آسیب دیده را از گیاه جدا کنید و در صورت لزوم از قارچ کش مناسب کمک بگیرید. توجه داشته باشید که قارچ کش ها تنها در صورت استفاده قبل از جوانه زدن هاگ ها، تاثیر گذار هستند.

  • نور بیش از حد خورشید

گیاهان دراسنا بومی مناطق گرمسیری هستند و در نور فیلتر شده خورشید رشد می کنند. به طور کلی، این گیاهان در نور غیر مستقیم بهتر رشد می کنند؛ بنابراین اثرات نور بیش از حد می تواند علت سیاه شدن برگ دراسنا کامپکت شمرده شود. البته نور کم و یا سرمای بیش از حد محیط هم می تواند منجر به بروز این مشکل شود. بهترین کار در این شرایط، انتقال گیاه به مکانی با نور غیر مستقیم خورشید است.

نور بیش از حد خورشید

  • استفاده زیاد از کود

گیاهان دراسنا برای سالم ماندن و رشد مناسب باید به طور مرتب کود دهی شوند. با این حال، اگر زیاد این کار را انجام دهید یا اگر گیاه آب کافی دریافت نکند، ممکن است ریشه های آن بسوزد. این کار باعث می شود که برگ های گیاه قهوه ای یا سیاه شوند. اگر فکر می‌ کنید گیاه شما دچار سوختگی با کود شده است، بهترین کار این است که کود دهی را متوقف کنید و ریشه‌ ها را با آب بشویید.

  • کیفیت آب

کیفیت آبی که برای آبیاری گیاه دراسنا استفاده می کنید نیز بر سلامت آن تاثیر می گذارد. اگر آب املاح سخت زیادی داشته باشد، می تواند در خاک رسوب کند و باعث قهوه ای یا سیاه شدن برگ ها شود؛ بنابراین برای بهتر شدن کیفیت آب لوله کشی، آن را یک یا دو روز کنار بگذارید تا مواد شیمیایی آن تبخیر شود. همچنین می توانید از آب تقطیر یا تصفیه شده استفاده کنید.

جمع بندی

همان گونه که بیان کردیم علت سیاه شدن برگ دراسنا کامپکت می تواند آبیاری زیاد، آلوده شدن به آفات، درگیری گیاه با قارچ، کوددهی زیاد، نور مستقیم و بیش از حد خورشید و یا سرمای محیط باشد. به طور کلی بهترین راه برای جلوگیری از سیاه شدن برگ این گیاه حذف برگ های مرده و بررسی مرتب آن برای اطمینان از آفات و قارچ های مختلف است. دراسنا در صورت نگهداری درست و اصولی، می تواند سال ها به رشد خود ادامه دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *