گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

با علت خشک شدن نوک برگ دراسنا آشنا شوید

علت خشک شدن نوک برگ دراسنا

گیاه دراسنا با شاخ و برگ های جذابش و توان بالایی که در تحمل شرایط سخت دارد، اخیرا به یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی بدل شده است. پس از خرید دراسنا شما متوجه خواهید شد که به طور کلی با گیاهی کم دردسر رو به رو هستید. البته با وجود همه این ها، ممکن است این گیاه دچار عارضه هایی شود؛ برای مثال ممکن است نوک برگ هایش قهوه ای و به مرور زمان خشک شوند. در صورت چنین پیشامدی، لازم نیست نگران شوید. این گیاهان به آسانی احیا می شوند و به حالت پیشین خود باز می گردند. در این نوشته می کوشیم شما را با علت خشک شدن نوک برگ دراسنا آشنا کنیم.

علت/علت های خشک شدن نوک برگ دراسنا شامل چه مواردی می شود؟

علت خشک شدن نوک برگ دراسنا

اکنون به بررسی دلایل خشک شدن نوک برگ این گیاه آپارتمانی می پردازیم و برای هر کدام راه حلی ارائه می دهیم. این دلایل عبارت اند از:

  • رطوبت ناکافی

اصل و منشاء دراسنا به مناطق گرمسیری بر می گردد. دراسنا، گیاه بومی جنوب شرقی آفریقاست و در زیستگاه اصلی آن، سطح رطوبت بالاست. محیا کردن همان شرایط برای گیاه در خانه ممکن است در نگاه اول دشوار به نظر برسد؛ اما برای آن، راه های مختلفی پیشنهاد کرده اند. اگر دیدید که نوک برگ گیاهتان خشک و قهوه ای شد، احتمالا میزان رطوبت محیط کم است. رطوبت ناکافی را می توان با مرطوب کردن گیاه تا سه بار در هفته جبران کرد. همچنین اگر دراسنای شما خیلی نزدیک دریچه های تهویه هوا یا در هایی که مدام باز و بسته می شوند، قرار دارد، آن را از این مناطق دور کنید.

  • مشکلات آبیاری

مهم ترین عاملی که خشک و قهوه ای شدن نوک برگ این گیاه را سبب می شود، مشکلات آبیاری است. این مشکل می تواند شامل کم آبی، آبیاری بیش از حد گیاه و تعویض گلدان شود. البته مشخص است که این عامل نمی تواند تنها علت خشک شدن برگ دراسنا باشد. برای یافتن این علت لازم است عوامل دیگر را هم در نظر بگیرید.

  • کم آبی

هرچند دراسنا در مقایسه با دیگر گیاهان آپارتمانی به آب کمتری برای زنده ماندن و رشد کردن نیاز دارد، بهتر است بدانید که نمی تواند کم آبی را در طولانی مدت تاب بیاورد. برای مطمئن شدن از وضعیت آبیاری این گیاه، می توانید هر چند روز یک بار انگشت خود را در خاک آن فرو کنید، اگر به اندازه حدودا 5 سانتی متر خشک بود، به آن آب دهید.

کم آبی و دراسنا

  • تعویض گلدان

یکی دیگر از عوامل مهمی که در زیر مجموعه مشکلات آبیاری گیاه قرار می گیرد، گلدان نامناسب است. اگر با خشکی گیاه زیاد مواجه می شوید، احتمالا زمان آن فرا رسیده است تعویض گلدان را انجام دهید. ابتدا گیاه را به آرامی از گلدانش جدا کنید، خاک خشک شده را از ریشه ها و اطراف ساقه بتکانید، آن را کمی در بالا نگه دارید و در گلدان تازه بکارید. پس از این کار، مراقب باشید که اشتباه گذشته خود را مجددا تکرار نکنید و آن را حداقل هفته ای یک بار پس از آزمایش خشکی خاک، آبیاری کنید.

  • آبیاری بیش از اندازه

خاک کمی مرطوب، یعنی نه خیلی خیس و نه خیلی خشک، مناسب ترین و بهترین خاک برای گیاه است. آسان ترین راه برای رسیدن به این میزان رطوبت این است که گیاه را به طور کامل آبیاری کنید. لازم است این کار را تا زمانی ادامه دهید که آب اضافه از حفره های داخل گلدان خارج شود. هر وقت آن را خودتان مشاهده کردید، آبیاری را متوقف کنید. پس از آن، هر وقت که گیاه به آب نیاز داشت، یعنی زمانی که 5 سانتی متر از بالای خاک آن خشک بود، به آن آب دهید.

  • کود دهی بیش از اندازه

برخی از کود های شیمیایی از انواع دیگر آن قوی تر یا دارای ترکیبات سوپر فسفات هستند. برای گیاهان خانگی، کود مایع و مخصوص تهیه کنید. ویژگی این کود، متعادل بودن آن است. پس از خرید کود مناسب، به میزان و زمان کود دهی توجه کنید. مراقب باشید که در این کار زیاده روی نکنید یا در یک مرتبه کود دهی مقدار زیادی از کود را به گیاه ندهید. به طور کلی اگر گیاهی به مواد مغذی نیاز داشته باشد، از ظاهر ضعیف آن مشخص می شود. برخی بر این باور اند که کود دهی زیاد آن هم بدون هیچ دلیل خاصی موجب تقویت گیاه می شود؛ بر خلاف این باور، این کار، خود علت خشک شدن نوک برگ دراسنا به حساب می آید.

آیا لازم است نوک خشک شده و قهوه ای رنگ دراسنا را قطع کنیم؟

آیا باید برگ خشک دراسنا را جدا کنیم

پس از این که علت خشک شدن نوک برگ دراسنا را برطرف کردید، بهتر است با پاسخ این پرسش نیز آشنا شوید. دراسنا با برگ های نوک خشک شده و قهوه ای رنگ، ظاهر بیمار گونه و ناخوشایندی به خود می گیرد. باغبانان در مورد قطع کردن آن ها نظرات گوناگونی دارند. برخی عقیده دارند که باید این کار صورت بگیرد. می توان این کار را انجام داد؛ زیرا این قسمت ها قسمت مرده برگ گیاه محسوب می شوند و هیچ فایده ای برای آن ندارند.

برای این کار، نوک برگ ها را با یک قیچی تمیز جدا کنید. مراقب باشید که قیچی تان با بخش های سالم برگ ها اصابت نکند. همیشه حاشیه باریکی از بخش های قهوه ای را بر روی برگ باقی بگذارید. این کار باعث می شود نوک برگ تازه بریده شده، دیگر خشک و قهوه ای نشود.

جمع بندی

انگیزه اصلی ما برای خرید و نگهداری از گیاهان، زیبایی آن هاست. در صورتی که هر عاملی، مانند زرد شدن برگ گیاهان، قهوه ای شدن و یا خشک شدن این برگ ها، زیبایی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد، انگیزه ما نیز برای ادامه نگهداری پایین می آید. همه این اتفاقات، در گرو نحوه نگهداری صحیح از این گیاهان است. در این نوشته سعی کردیم علت خشک شدن نوک برگ دراسنا را توضیح دهیم تا شما را در نگهداری صحیح از آن یاری کرده باشیم.

1 دیدگاه در “با علت خشک شدن نوک برگ دراسنا آشنا شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *