گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

6 علت زرد شدن برگ گل دراسنا پرچمی

علت زرد شدن برگ گل دراسنا پرچمی

دراسنا پرچمی با نام درخت اژدها نیز شهرت یافته است. این گیاه به دلیل برگ های سوزنی شکل و نوک قرمز خود، نسبت به گیاهان دیگر ظاهر متفاوت و جالبی دارد. این گیاه هم مانند دیگر گیاهان آپارتمانی به توجه و مراقبت ویژه ای نیاز دارد؛ در غیر این صورت برگ هایش شروع می کنند به زرد شدن و این گیاه تمام زیبایی خود را از دست می دهد. زرد شدن برگ ها به دلایل متفاوتی اتفاق می افتد که در این مقاله قصد داریم آن ها را بررسی کنیم و راه حل های مناسب هر کدام از آن ها را برای شما توضیح دهیم. درمجموع، کم آبی، آبیاری بیش از حد، میزان رطوبت و … می تواند علت زرد شدن برگ گل دراسنا پرچمی باشد.

زرد شدن برگ گل دراسنا پرچمی به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

علت زرد شدن برگ گل دراسنا پرچمی

اکنون قصد داریم هر کدام از این علت ها را در مواردی مجزا برای شما معرفی کنیم. این دلایل عبارت اند از:

  • آبیاری بیش از اندازه

معمول ترین و مهم ترین علت زرد شدن برگ گل دراسنا پرچمی آبیاری بیش از حد است. درختان اژدها به هیچ عنوان نمی توانند آب زیاد را تاب بیاورند و برگ هایشان به زودی از بین می رود. این گیاهان یا به دلیل آب زیاد یا به دلیل زهکشی نامناسب در آب غرق می شوند. غرقابی شدن آن ها پوسیدگی ریشه ها را در پی دارد و در نهایت افتادگی و زرد شدن برگ ها را سبب می شود.

اگر برگ های زرد مشاهده می کنید، لازم است خاک گیاه را بررسی کنید. اگر خاک غرقابی بود، فورا ریشه ها را امتحان کنید. ریشه های پوسیده معمولا نرم، قهوه ای و بد بو هستند؛ در این صورت آن ها را ببُرید و گیاه را در خاک جدید، با زهکشی مناسب و با مقداری پرلیت بکارید و به آن تنها هفته ای یک مرتبه آب دهید.

  • آبیاری کم

هرچند ریشه های غرق در آب، برگ های دراسنا پرچمی را زرد می کنند، خاک خشک هم می تواند باعث چنین مشکلی شود. خاک مرطوب معمولا بهترین خاک برای گیاهان آپارتمانی است. در صورتی که خاک خیلی خشک باشد، این گیاه آب گریز می شود؛ به این معنا که آب به ریشه های گیاه نمی رسد و به طور مستقیم از گلدان خارج می شود. در نتیجه، کم آبی و خاک خیلی خشک علت زرد شدن برگ گل دراسنا پرچمی محسوب می شوند.

آبیاری کم علت زرد شدن برگ گل دراسنا پرچمی

  • بیماری ها یا هجوم آفات

بیماری های گیاهان آپارتمانی می توانند باعث شوند که برگ های دراسنا پرچمی رو به زردی بروند و به مرور زمان از گیاه جدا شوند. حشرات شیره خوار مانند شته ها یا تریپس ها از جمله این آفات هستند. یکی از بیماری هایی که می تواند علت زرد شدن برگ ها باشد، بیماری لکه برگی است. لکه برگی، برگ ها را به رنگ های قهوه ای و زرد در می آورد.

آب پاشیدن به برگ ها به وسیله یک آبپاش کوچک یکی از راه های درمان این آفات محسوب می شود. یکی دیگر از این راه ها استفاده از روغن های باغبانی مانند روغن چریش است. این روغن، بسیاری از بیماری های گیاهان را درمان می کند. اگر مراقبت های لازم و ضروری را به عمل آورید، ممکن است بتوانید مانع پیشرفت بیماری های دراسنا پرچمی شوید.

  • افزایش سن

زرد شدن برگ های دراسنا پرچمی همیشه نشان دهنده مشکل خاصی در این گیاه نیست؛ بلکه ممکن است از افزایش سن و پیر شدن آن ناشی شود. زمانی که سن این گیاه بالا تر می رود، برگ های مسن تر به طور طبیعی زرد می شوند و می ریزند. این اتفاق معمولا با برگ های پایینی که حداقل یک سال سن دارند، آغاز می شود.

درختان اژدها اگر در فضای بسته نگهداری شوند، معمولا می توانند تا 10 سال زنده بمانند و رشد کنند. اگر یک یا دو برگ پایینی گیاهتان زرد شد، نترسید و نگران نشوید. در صورتی که مشکل خاصی را تشخیص ندانید، می توانید مانند مواقع عادی از گیاه خود مراقبت کنید و باعث شوید برای مدتی طولانی برای شما باقی بماند.

  • نور زیاد

اگر می خواهید گیاه شما بهترین رشد را داشته باشد، آن را در حالتی قرار دهید که نور غیر مستقیم خورشید را دریافت کند. پنجره هایی که رو به شرق یا جنوب شرق باز می شوند، بهترین نور را برای دراسنا پرچمی فراهم می کنند. نور مستقیم و بیش از اندازه، مانند آفات و بیماری ها، این گیاه را با مشکلاتی مواجه می کند. درختان اژدها اگر در معرض تابش مستقیم خورشید قرار داشته باشند، برگ هایشان زرد یا قهوه ای می شوند، می سوزند و آسیب های فراوانی به آن وارد می سازند. برای محافظت از گیاه خود، آن را به محلی با نور غیر مستقیم یا فیلتر شده خورشید منتقل کنید.

نور کم علت زرد شدن برگ گل دراسنا پرچمی

  • نور ناکافی

این گیاه نمی تواند در نور کم دوام بیاورد و دریافت نکردن نور کافی به نحوی علت زرد شدن برگ گل دراسنا پرچمی به حساب می آید. خطراتی که در این صورت گیاه را تهدید می کند، شامل تغییر رنگ، رشد کم و حتی توقف رشد می شود. درمجموع نور نامناسب، گیاه را ضعیف می کند. پنجره اتاق هایی که به سمت شمال باز می شوند، معمولا نور کافی را برای گیاه فراهم نمی کنند و در نتیجه این اتاق ها برای دراسنا پرچمی، محل مناسبی به نظر نمی رسند. گیاه خود را در فاصله تقریبا 1.5 متری از پنجره رو به شرق یا جنوب شرقی بگذارید تا نسبت به نور در بهترین حالت خود قرار داشته باشد.

جمع بندی

نگهداری گیاهان آپارتمانی و آگاهی از شرایط این نگهداری، ارتباط مستقیمی با ماندگاری آن ها دارد. دراسنا پرچمی نیز از این قاعده مستثنی نیست و به مراقبت نیاز دارد. این مراقبت اصلا کار سختی نیست؛ فقط کافی است میزان رطوبت خاک آن را هر چند از گاهی بررسی کنید و گلدان گیاه را در محلی مناسب نسبت به نور خورشید قرار دهید. در این نوشته سعی کردیم با بیان علت زرد شدن برگ گل دراسنا پرچمی و شرایط صحیح نگهداری از آن به شما کمک کنیم تا گیاهی همیشه سرسبز، شاداب، زنده و سالم داشته باشید.

3 دیدگاه در “6 علت زرد شدن برگ گل دراسنا پرچمی

  1. سینا گفت:

    سلام
    بنده یک گل دراسنا پرچمی دارم که برگ های زیرین آن درحال زرد شدن هستند.
    ولی از بالای گل برگای جدید در آورد.
    آیا این طبیعیه یا نیازه خاکشو عوض کنیم؟

    1. مارال بخششی گفت:

      مال منم همینطور

  2. سینا گفت:

    سلام
    بنده یک گل دراسنا پرچمی دارم برگ های زیرین آن درحال زرد شدن هستند.
    ولی از بالای گل برگای جدید در آورد.
    آیا این طبیعیه یا نیازه خاکشو عوض کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *