گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

علامت و علت گندیدگی سانسوریا

علت گندیدگی سانسوریا

گیاه سانسوریا یکی از گیاهان بسیار مقاومی است که می توانید از در آن خانه یا آپارتمان خود نگهداری کنید. اما یکی از مشکلاتی که این گیاه ممکن است به آن دچار شود، مشکل گندیدگی ریشه و برگ است. اگر برای رفع مشکل گندیدگی گیاه سانسوریا به سرعت اقدام نکنید، گیاه شما خیلی زود از دست می رود. برای اینکه تشخیص دهید علت گندیدگی سانسوریا شما چیست، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله به طور کامل در مورد علت گندیدگی ریشه و برگ گیاه سانسوریا توضیح داده ایم.

گندیدگی ریشه گیاه سانسوریا

گندیدگی ریشه گیاه سانسوریا

اکثر گیاهان برای اینکه بتوانند به درستی رشد کنند، نیاز به خاک زهکشی شده دارند. گیاه سانسوریا بر خلاف اکثر گیاهان نیازی به زهکشی ندارد.

در واقع مهم ترین نیاز گیاه سانسوریا آبیاری درست و مناسب است. اگر به گیاه سانسوریای خود بیش از حد نیاز آب دهید، آب در خاک باقی می ماند و باعث می شود که ریشه نتواند به خوبی اکسیژن دریافت کند و همین مورد دلیلی می شود برای گندیدگی ریشه گیاه سانسوریا. برای آشنایی بهتر با علت گندیدگی سانسوریا خوب است بدانید که پوسیدگی ریشه گیاه معمولا از یک قسمت کوچک شروع می شود. اگر سریع برای رفع مشکل اقدام نکنید قارچ های مختلفی مانند پیتیوم، فیتوفتورا، ریزوکتونیا، بوتریتیس، آلترناریا و فوزاریوم شروع به رشد در خاک می کنند و تمام ریشه و گیاه را آلوده می کنند.

در صورتی که قسمتی از ریشه گیاه گندیده باشد، علائم به سرعت بروز پیدا می کنند. اگر بتوانید به موقع این علائم را تشخیص دهید و برای رفع آن ها اقدام کنید، می توانید گیاه خود را نجات دهید، بنابراین برای پیدا کردن علت گندیدگی سانسوریا بهتر است که با علائم گندیدگی آشنا شوید. رایج ترین علائم گندیدگی موارد زیر هستند:

  • برگ های نرم و ژله مانند

اولین و شایع ترین نشانه گندیدگی ریشه گیاه سانسوریا ژله ای شدن و نرم شدن بیش از حد برگ های آن است. برای تشخیص خرابی برگ های گیاه، یکی از برگ ها را در دستان خود بگیرید و آن را کمی فشار دهید. برگ سالم نسبتا سفت و تازه است. اگر در هنگام فشار دادن احساس کردید که برگ ها به راحتی فرو می روند و حالتی ژله مانند دارند باید به سرعت ریشه گیاه خود را چک کنید.

  • وجود لکه تیره در پایین برگ ها

علت گندیدگی سانسوریا

برای پیدا کردن علت گندیدگی سانسوریا بهترین کار چک کردن برگ های آن است. یکی از نشانه های بسیار دقیق گندیدگی ریشه های گیاه سانسوریا مشخص شدن لکه های تیره در قسمت پایین برگ های گیاه است. اگر مشاهده کردید که ساقه و قسمت پایینی برگ ها لکه های تیره دارند و حالت ژله مانندی پیدا کردن اند، گیاه خود را از ریشه در بیاورید و ریشه آن را بررسی کنید تا از بابت خراب بودن آن اطمینان حاصل کنید.

  • پژمرده شدن برگ ها

اگر برگ ها پژمرده شده بودند، احتمالا ریشه گیاه شما خراب شده است. البته عوامل بسیار زیادی مانند نور مستقیم و شدید آفتاب و آبیاری بیش از حد نیز می تواند باعث پژمردگی برگ ها شود. اما اگر مطمئنید که از گیاه خود درست نگهداری می کنید و دلیلی برای پژمرده شدن برگ ها نمی بینید، باید به سالم بودن ریشه گیاه شک کنید.

  • سیاه بودن ریشه ها

اگر برای تشخیص علت گندیدگی سانسوریا گیاه را از ریشه درآورده اید و ریشه هایی به رنگ سیاه در آن مشاهده می کنید، بدانید که وضعیت گیاه بسیار بد است و گندیدگی به شدت در آن پیشرفت کرده است. برای درمان گیاه می توانید ریشه های خراب را از آن جدا کنید و به کمک ریشه های سالم باقی مانده موجب شوید گیاه مجددا سرسبزی و شادابی خود را به دست آورد.

گندیدگی برگ سانسوریا

گندیدگی برگ سانسوریا

علت گندیدگی برگ های سانسوریا معمولا به رسیدن بیش از حد آب به برگ های گیاه خلاصه می شود. علت گندیدگی سانسوریا در بیشتر موارد به دلیل تجمع آب در گلدان و آبیاری بیش از حد آن است. هنگامی که گیاه بیش از حد نیاز خود آب جذب می کند ریشه های آن پوسیده می شوند و برگ های گیاه نیز به حالت گندیده مانندی دیده می شوند. برای حل این مشکل می توانید راه های زیر را امتحان کنید :

  • کم کردن سرعت آبیاری

برای درمان گندیدگی برگ های گیاه باید سرعت آبیاری آن را کاهش دهید. این اولین قدم برای برگرداندن گیاه به حالت اولیه است. برای مثال اگر گیاه خود را بیش از یک بار در ماه آبیاری می کنید، کارتان اشتباه است، یک بار آبیاری کامل در ماه برای سرسبز و تازه نگه داشتن گیاه سانسوریا کافی است.

  • گلدان با زهکشی مناسب

علت گندیدگی سانسوریا می تواند به خاک و گلدان زهکشی نشده آن برگردد. برای اینکه بتوانید گیاه خود را به حالت اولیه برگردانید، بهتر است گلدانی را انتخاب کنید که حداقل پنج سوراخ در زیر آن تعبیه شده باشد. حتی خودتان هم می توانید سوارخ هایی را در کف یا اطراف گلدان ایجاد کنید. اگر‌ گلدان شما زهکشی مناسبی داشته باشد، دیگر آب در آن جمع نمی شود و ریشه گیاه سالم می ماند.

  • جدا کردن برگ های اسیب دیده

راه بعدی برای درمان گندیدگی برگ های گیاه سانسوریا این است که برگ های گندیده و خراب گیاه را جدا کنید. با این کار گیاه بهتر می تواند رشد کند. برای جدا کردن نیز بهتر است برگ هایی را انتخاب کنید که ۳۰ درصد آن ها آسیب دیده باشد. برگ هایی که آسیب کمی دیده اند می توانند با نگهداری درست دوباره بهبود یابند.

جمع بندی

گیاه سانسوریا یکی از گیاهان آپارتمانی زیبا و مقاوم است. نگهداری از این گیاهان زیبا بسیار ساده است؛ اما درست مانند هر گیاه دیگری اگر به اندازه کافی به آن ها توجه نشود، می توانند آسیب ببینند. یکی از مشکلات رایج این گیاه گندیدگی ریشه و برگ آن است. برای اینکه بهتر بتوانید علت گندیدگی سانسوریا را تشخیص دهید، در این مقاله در مورد ویژگی های گیاه و علائم گندیدگی آن توضیح دادیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *