گیاهان آپارتمانی

هشت علت لوله شدن برگ سانسوریا

علت لوله شدن برگ سانسوریا

یکی از راه های بهتر شدن حال روحی انسان استفاده از انواع مختلف گیاهان آپارتمانی در منزل است. با اضافه کردن گیاهان به دکوراسیون منزل خود علاوه بر زیبایی، آرامشی بی نظیر نیز به خانه و خانواده خود هدیه کنید. اگر قصد دارید منزل خود را با گل و گیاه تزئین کنید، لازم است نحوه مراقبت از آن را نیز بیاموزید. برخی از نشانه ها می توانند بیانگر کمبود یا افزایش نور، آب و … باشند‌. گل سانسوریا نیز از این قاعده مستثنی نیست و اغلب با لوله شدن برگ هایش، مشکل خود را بیان خواهد کرد. در ادامه مطلب قصد داریم علت لوله شدن برگ سانسوریا را به طور کامل برایتان بررسی کنیم تا به صدای گیاه خود گوش دهید و مشکلات آن را رفع کنید.

1) نور مستقیم و زیاد

دیگر علت علت لوله شدن برگ سانسوریا نور زیاد است. همه گیاهان به نور کافی احتیاج دارند؛ اما هنگامی که نور خورشید بیش از اندازه و به طور مستقیم به گیاه سانسوریا بتابد، موجب از بین رفتن آب آن می شود. در نتیجه به سادگی شاهد پیچ خوردن برگ هایش خواهید بود.

  • راه حل: این مشکل به سادگی قابل حل است. نیازی نیست آب گیاه را افزایش دهید. بلکه آن را از نور مستقیم و سوزناک خورشید دور کنید. برای رعایت نور لازم برای گیاهان آپارتمانی، سعی کنید گیاهان را در پشت پنجره های قسمت جنوبی منزل خود قرار دهید و از تمام منابع گرمایشی دور کنید تا شاهد بهترین نتیجه و برگ های زیبای سانسوریای خود باشید.

2) قارچ

در بررسی علت لوله شدن برگ سانسوریا، لازم است بگوییم که قارچ ها از زمان های قدیم جزو رایج ترین آفات گیاهان شناخته می شوند. راه تشخیص آن نیز بسیار ساده است، تنها باید به برگ های پیچ خورده نگاه کنید و در صورت مشاهده لکه های قهوه ای بر روی آن ها مطمئن باشید که علت اصلی پیچ خوردگی آن ها قارچ است.

  • راه حل: بهترین راه حل پیشنهادی برای از بین بردن قارچ ها و نجات دادن گیاهانتان، بریدن قسمت های آسیب دیده و پوسیده است. همچنین از آبیاری بیش از اندازه خودداری کنید و گیاه را در مقابل نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. با این کار قارچ ها به سادگی از بین خواهند رفت و گیاهی سبز با برگ هایی تازه خواهید داشت.

3) آب زیاد یا کم

میزان و روش صحیح آبیاری گیاهان بسیار اهمیت دارد. اگر مقدار آن زیاد تر از حد مشخص باشد، برگ ها زرد می شوند و پس از شل شدن زیاد، پیچ می خورند. همچنین اگر میزان آن کم باشد و گیاه با کم آبی مواجه شود، با لبه های قهوه ای و خشک رو به رو می شوید که به مرور پیچ خورده و خراب خواهند شد.

  • راه حل: یک برنامه مناسب و دقیق برای آبیاری گیاهان خود بچینید. هر ۳ یا ۴ روز در میان، انگشتان خود را حدود یک سانتی متر در خاک فرو کنید. اگر خاک گیاه خشک بود، به اندازه ای که سطح آن خیس شود، به وسیله آب پاش به آن آب بدهید و در صورتی که خشک نبود، آبیاری را به روز های آینده موکول کنید.

4) آفات آسیب زا

رطوبت بیش از اندازه

برای دانستن علت لوله شدن برگ سانسوریا، لازم است به آفات و بیماری های مخصوص سانسوریا نیز توجه کنید. اغلب تریپس یک آفت شناخته می شود به گیاهان سانسوریا آسیب می رساند.

  • راه حل: با توجه به نوع آفت به وجود آمده، باید یک محلول ضد آفت خریداری کنید و طبق دستور العمل از آن استفاده کنید یا 70 درصد الکل ایزوپروپیل را با مقداری آب مخلوط کنید و از آن برای حذف آفت ها استفاده کنید تا برگ های گیاهانتان را گزند آفت ها نجات دهید.

5) شوک پیوند

هنگامی که گل خود را به تازگی در گلدان می کارید، شوکه شدن گیاه طبیعی است. مدتی باید صبر کنید تا ریشه های گیاه به آن خاک و گلدان عادت کند. تا زمانی که این اتفاق بیفتد ممکن است شاهد پیچ خوردگی یا خشکی برگ ها باشید.

  • راه حل: لازم نیست کار سختی انجام دهید. فقط لازم است آن را در نور غیر مستقیم قرار دهید و با آبیاری منظم، چند هفته صبر کنید تا ریشه ها به فضای جدید عادت و رشد منظم خود را آغاز کنند.

6) شوک دما

تغییرات دما دیگر علت لوله شدن برگ سانسوریا است. از آن جایی که این گیاه کمی بر روی دما حساس است، اگر دما کمی بالا تر یا پایین تر از حد معمول باشد، گیاه شما آسیب می بیند و رشدی نخواهد داشت.

  • راه حل: راه حل این مشکل به دمای منطقه زندگی شما وابسته است. برای مثال اگر در مناطق بسیار گرم زندگی می کنید، باید سانسوریا را در سایه بگذارید و مطمئن شوید که گیاه از نور ملایم و غیر مستقیم بهره می برد. مناطق سرد سیری نیز ممکن است موجب یخ زدگی گیاه شوند. در نتیجه مکانی گرم با دمایی مناسب را برای نگه داری گیاهتان انتخاب کنید.

7) رطوبت بیش از اندازه

در ادامه ارزیابی علت لوله شدن برگ سانسوریا، باید به رطوبت موجود در گلدان ها و گیاهان نیز توجه کنید. اگر میزان آن خیلی زیاد باشد، برگ های گیاه آسیب دیده، پوسیده شده یا لوله می شود.

  • راه حل: از سوراخ بودن گلدان های خود اطمینان حاصل کنید تا زهکشی به خوبی اتفاق افتد و رطوبت گیاهتان را پژمرده و خراب نکند.

8) کود دهی زیاد

علت دیگر علت لوله شدن برگ سانسوریا کوددهی است. هنگامی برای رشد بهتر به گیاهان خود کود می دهید‌ باید به خاطر داشته باشید که سانسوریا تغذیه کننده سنگینی نیست و ممکن است با کود دهی بسیار آسیب ببیند.

  • راه حل: برای رشد و افزودن مواد معدنی به سانسوریا، لازم است از کود سرشار از نیتروژن استفاده کنید تا شاهد بهترین نتیجه باشید.

نتیجه گیری

سانسوریا بسیار زیبا و انعطاف پذیر است؛ در نتیجه با مراقبت های لازم و ضروری می تواند مانند روز اول خود سر سبز و تازه جلوه کند. برای درمان سانسوریای خود ابتدا باید از علت لوله شدن برگ سانسوریا مطلع شوید. این کار به سادگی امکان پذیر است. تنها باید علائم و شکل ظاهری گیاه را بررسی کنید. در ادامه نیز با پیدا کردن بهترین و موثر ترین درمان، گیاه خود را نجات دهید و از آسیب دیدن بیشتر آن جلوگیری کنید.

 

1 دیدگاه در “هشت علت لوله شدن برگ سانسوریا

  1. فاطمه گفت:

    سپاس ازراه حل های عالی تون.خیلی کامل بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *