گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

علت ایجاد لکه سیاه بر روی برگ یوکا چیست؟

لکه سیاه بر روی برگ یوکا

گیاه یوکا گیاهی شیک و زیباست که چشم انداز خانه شما را بسیار لذت بخش و دوست داشتنی می کند. این گیاه مانند همه انواع گیاهان آپارتمانی می تواند مورد حمله بیماری های قارچی، باکتریایی و ویروسی و انواع آفات دیگر قرار بگیرد. لکه سیاه بر روی برگ یوکا ممکن است در اثر این آفات باشد یا به علت دیگر عوامل مانند کمبود نور و آبیاری به وجود آمده باشد. ما در این مقاله تمام علت های لکه سیاه بر روی برگ یوکا را بررسی می کنیم و نحوه مقابله با این علت ها را توضیح می دهیم.

علت به وجود آمدن لکه سیاه بر روی برگ یوکا

لکه سیاه بر روی برگ یوکا

  1. بیماری قارچی

هر دو بیماری قارچی و ویروسی ممکن است باعث ایجاد لکه سیاه بر روی برگ یوکا شوند. چندین قارچ هستند که می توانند لکه ایجاد کنند. بعضی از آن ها لکه های قهوه ای بر روی برگ ایجاد می کنند. بعضی از آن ها ابتدا لکه های زرد تیره ایجاد می کنند که در نهایت به لکه های قهوه ای تبدیل می شوند. بعضی از قارچ ها نیز باعث ایجاد لکه های بنفش تیره می شوند. مرکز این لکه ها در نهایت به رنگ خاکستری روشن در می آید. این ها همان لکه سیاه بر روی برگ یوکا هستند.

اگر از بالا گیاه را آبیاری می کنید، دیگر این کار را انجام ندهید. قارچ هایی که بر روی برگ های یوکا قرار دارند، در شرایط مرطوب زنده می مانند. وقتی آب به برگ های گیاه بخورد، قارچ ها رشد بیشتری خواهند داشت. حتما سعی کنید که آب را بر روی خاک بریزید. لکه های سیاه برای تولید مثل و آلوده کردن گیاه یوکا به آب اضافی بر روی گیاه نیاز داد. آب حتی هاگ قارچ را پخش می کند. روز ها و شب های خنک و مرطوب در هنگام نگهداری گیاه در فصل بهار، باعث شیوع این بیماری در گیاه می شود. شرایط گرم و خشک گسترش لکه سیاه را کند می کند؛ اما هرگز آن را متوقف نمی کند.

برای از بین بردن قارچ ها که علت لکه سیاه بر روی برگ یوکا هستند، باید ابتدا شاخ و برگ هایی را که آلوده شده اند قطع کنید؛ زیرا ممکن است بیماری قارچی به دیگر برگ ها سرایت کند. قارچ کش ها از بافت سالم محافظت می کنند اما نمی توانند برگ های آلوده را درمان کنند. مراقب باشید که برگ های آلوده را دور بریزید. به هیچ وجه آن ها را بر روی خاک رها نکنید. سپس خاک اطراف برگ های آلوده را نیز بردارید. سپس باید از قارچ کش مسی استفاده کنید. برای جلوگیری از تشکیل هاگ، باید در فصل بهار برگ های گیاه یوکا را با قارچ کش گیاهان زینتی سم پاشی کنید. همچنین می توانید از روغن چریش استفاده کنید.

بیماری های قارچی

برای استفاده از قارچ کش ها برای از بین بردن لکه سیاه بر روی برگ یوکا، برچسب های روی قارچ کش را با دقت بخوانید؛ زیرا بسیاری از این محصولات درمورد تغییر رنگ برگ یا نتایج احتمالی سمی شدن گیاه هشدار هایی داده اند. سمپاشی در حال حاضر احتمالا برای گیاه مفید نخواهد بود؛ اما تنها راه حل ممکن همین است. اگر هر سال با این مشکل مواجه می شوید، توجه داشته باشید که بیماری های قارچی بیشتر در فصل بهار که رطوبت زیادی دارد اتفاق می افتد. بنابراین حواستان باشد که با شروع فصل بهار و رشد بیشتر گیاهان، سمپاشی را آغاز کنید تا از بروز لکه سیاه بر روی برگ یوکا جلوگیری کنید. برای پیشگیری از بیماری ها و مشکلات گیاه یوکا، خاک شما باید زهکشی خوبی داشته باشد. بهتر است گیاه را در مکانی پرنور قرار دهید. همچنین تمام ابزار باغبانی خود را ضد عفونی کنید تا عفونت را پخش نکنید.

  1. بیماری های باکتریایی

یکی دیگر از عوامل ایجاد لکه سیاه بر روی برگ یوکا بیماری های باکتریایی است. این بیماری در میان بسیاری از گیاهان زینتی رایج است و می تواند در خاک پخش شود. به راحتی می توانید بیماری های باکتریایی گیاهان آپارتمانی خود را درمان کنید. فقط کافی است مطمئن شوید که خاک گیاه به خوبی خشک شده است و بعد آن را آبیاری کنید. زمان آبیاری گیاه یوکا یک هفته یک بار یا بیشتر است. آب را بر روی خاک و در پایین گیاه بریزید و از یک خاک گلدان استریل شده خوب که حامل هاگ یا باکتری های بیماری زا نباشد، استفاده کنید.

  1. آفات و حشرات

حشرات کوچکی یکی از مهم ترین علت های ایجاد لکه سیاه بر روی برگ یوکا هستند. حشرات فلس دار از آفات رایج گیاهان آپارتمانی هستند. آن ها نوعی حشرات مکنده هستند که تغذیه آن ها از گیاه باعث آسیب رسیدن به برگ های زیبای یوکا می شود. حشرات فلس دار اغلب شیره گیاه را از شاخ و برگ آن می مکند. رنگ لکه هایی که این حشرات ایجاد می کنند، اغلب زرد مایل به سفید است. درواقع عصاره ای بر روی شاخ و برگ یوگا ترشح می کنند، در برگ گیاه نفوذ می کند و لکه های چسبناک و سیاهی بر روی یوکا باقی می گذارد.

شما می توانید برای از بین بردن این علت ایجاد لکه سیاه بر روی برگ یوکا، برگ ها را با محلول الکلی سبک تمیز کنید یا از اسپری آفات فرموله شده استفاده کنید. حشره کش ها نیز می توانند اثر خوبی داشته باشند؛ زیرا این مواد شیمیایی در سیستم آوندی برگ جذب می شوند و حشرات آن ها را می مکند. اصولا بیشتر آفات در هنگام تغذیه از گیاهان مسموم می شوند و می میرند. همچنین می توانید خودتان سم خانگی درست کنید. برای تهیه سم خانگی یک لیتر آب، نیم لیتر الکل و یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را با یکدیگر مخلوط کنید. هر هفته به مدت یک ماه این محلول را استفاده کنید. برای کمک به جلوگیری از ایجاد لکه سیاه بر روی برگ یوکا، حتما محلول را بر سطح بالایی و پایینی برگ اسپری کنید. همانند درمان بیماری های قارچی، می توانید از روغن چریش نیز استفاده کنید.

جمع بندی

لکه سیاه بر روی برگ های یوکا در درجه اول باعث می شوند که شما نتوانید از دیدن این گیاه زیبا به اندازه کافی لذت ببرید. همچنین اگر بر اثر انواع آفات باشند، می توانند مشکلات سلامتی به همراه داشته باشند. در زمان نگهداری از گیاه یوکا حواستان باشد که یوکا به آبیاری بیش از حد و رطوبت زیاد حساس است و اگر در معرض این عوامل قرار بگیرد، محیط رشد قارچ ها می شود. علاوه بر این موضوع حشرات و باکتری ها هم ممکن است عامل ایجاد لکه سیاه بر روی برگ یوکا باشند. ما در این مقاله تمام علت های این مشکل را بررسی کردیم و در رابطه با هر کدام توضیحاتی ارائه کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *