گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

8 علت کوچک شدن برگ بابا آدم و راهکار های مقابله با این مشکلات

علت کوچک شدن برگ بابا آدم

گیاه بابا آدم یک گیاه استوایی زیبا است که هم در داخل خانه رشد می کند هم در باغچه. یکی از مشکلات رایجی که این گیاه دارد کوچک شدن برگ های آن است. این گیاه از گیاهان گرمسیر آپارتمانی است که به خاطر برگ های سبز بزرگش محبوب است. به همین دلیل کوچک شدن برگ های آن شما را ناامید خواهد کرد. ممکن است شما در هنگام مراقبت از این گیاه مرتکب اشتباه شده باشید یا شرایط رشد گیاه را رعایت نکرده باشید. ما در این مقاله علت کوچک شدن برگ بابا آدم را بررسی می کنیم و راه های حل این مشکلات را به شما آموزش می دهیم.

دلایل کوچک شدن برگ بابا آدم

علت کوچک شدن برگ بابا آدم

  1. نور کم

بابا آدم گیاهی است که به 6 تا 8 ساعت نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارد. طبیعی است که نور کم می تواند علت کوچک شدن برگ بابا آدم باشد. نور کم به معنای کند تر شدن فتوسنتز و تولید کمتر انرژی و غذای کافی است. اگر متوجه شدید که گیاه بابا آدم شما به اندازه کافی نور دریافت نمی کند، این کار ها را انجام دهید:

  1. کمبود مواد مغذی

همه گیاهان برای رشد به مواد مغذی نیاز دارند. در زیستگاه های طبیعی، گیاهان به طور طبیعی مواد مورد نیاز خود را از خاک دریافت می کنند. اما گیاهان آپارتمانی، مخصوصا گیاهانی که به جای آب باران با آب لوله کشی آبیاری می شوند، مواد مغذی کافی دریافت نمی کنند. به همین دلیل لازم است برای از بین بردن این علت کوچک شدن برگ بابا آدم، برای رشد گیاه خود از کود مناسب گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

خاک با هر بار آبیاری، مواد مغذی خود را از دست می دهد. همچنین انواع بابا آدم برای حفظ برگ های بزرگ به مواد مغذی کافی نیاز دارند. شما باید در طول فصل رشد، برای گیاه خود از کود مایع npk استفاده کنید.

  1. آب کم

بسیاری از افراد فراموش می کنند که رعایت اصول آبیاری صحیح یکی از مهم ترین مسائل در هنگام نگهداری از گیاهان آپارتمانی است و رعایت نکردن آن می تواند علت کوچک شدن برگ بابا آدم باشد. بابا آدم یک گیاه استوایی است که خاک مرطوب را ترجیح می دهد و هر زمان که خاک خشک شد، باید به سرعت گیاه را آبیاری کنید تا برگ هایش سالم بماند. به گونه ای گیاه را آبیاری کنید تا آب به عمیق ترین قسمت های ریشه برسد.

آبیاری بابا آدم

  1. خواب زمستانی

بابا آدم گیاهی استوایی است که با پایین آمدن دما و خشک شدن هوا به خواب زمستانی می رود. بنابراین اگر در طول زمستان متوجه شدید که برگ های بابا آدم کوچک شده اند، نگران نشوید. خواب زمستانی علت کوچک شدن برگ بابا آدم است. در زمستان، گیاهان انرژی خود را ذخیره می کنند و فقط بر بقا تمرکز می کنند. اگر قبل از خواب زمستانی، نگهداری از بابا آدم را به خوبی انجام می دادید، نگران نباشید. وقتی گیاه از خواب زمستانی بیدار شود، برگ های آن شروع به بزرگ تر شدن می کنند. با این حال نکات مراقبت از گیاهان در زمستان را رعایت کنید تا مشکلی برای گیاه بابا آدم شما به وجود نیاید.

  1. استرس گرمایی

بابا آدم هوای گرم را ترجیح می دهد؛ اما نمی تواند گرمای بیش از حد را تحمل کند. گرمای شدید دیگر علت کوچک شدن برگ بابا آدم است. انواع بابا آدم تحت شرایط زیر دچار استرس گرمایی می شود:

  • در معرض نور مستقیم خورشید
  • در کنار وسایل گرمایشی
  • در نزدیکی آشپزخانه

برای رفع این مشکل، ابتدا بابا آدم خود را به جایی منتقل کنید که نور مستقیم خورشید به آن نرسد. همچنین باید آن را از اجاق گاز و منابع گرمایشی مانند بخاری و شومینه دور نگه دارید.

  1. آبیاری بیش از حد

گیاه بابا آدم به آبیاری بیش از حد حساس است و ممکن است خاک خیس باعث پوسیدگی ریشه آن شود. بررسی نکردن رطوبت خاک در هنگام آبیاری دیگر علت کوچک شدن برگ بابا آدم است. اگر فکر می کنید علت اصلی همین است، بلافاصله آبیاری گیاه را متوقف کنید و آب زیر گلدانی را دور بریزید. سپس گیاه خود را در مکانی با نور مناسب قرار دهید تا به سرعت خشک شود. می توانید اقداماتی برای درمان مشکل پوسیدگی ریشه انجام دهید.

کوچک شدن برگ بابا آدم

  1. کود دهی بیش از حد

قبلا اشاره کردیم که کمبود مواد مغذی یک علت کوچک شدن برگ بابا آدم است؛ اما کود دهی بیش از حد نیز می تواند دلیل مشکلات گیاه بابا آدم باشد. مواد مغذی اضافی باعث سوختگی ریشه و برگ می شود. همچنین ممکن است شاهد ساقه های بلند تر با برگ های کوچک تر باشید. اگر کود دهی بیش از حد علت کوچک شدن بابا آدم باشد، باید خاک را بررسی کنید. اگر یک لایه نمک بر روی خاک تشکیل شده بود، آن را بردارید. گیاه را بیرون بیاورید و بررسی کنید. اگر متوجه شدید که ریشه های آن سوخته است، آن را هرس کنید و ریشه های سالم را باقی بگذارید. پس از انجام این کار ها گیاه شما بهبود خواهد یافت.

  1. کوچک بودن گلدان

اگر مدتی است تعویض گلدان را انجام نداده اید، ممکن است ریشه های گیاه شما فضای کافی برای رشد نداشته باشد و برگ های آن شروع به کوچک شدن کنند. به دلیل کمبود فضاف ریشه ها به صورت دورانی رشد می کنند و نمی توانند مواد مغذی و آب را جذب کنند و این موضوع می تواند علت کوچک شدن برگ بابا آدم باشد. شما باید گیاه را از گلدان فعلی خارج کنید و به گلدان بزرگ تر انتقال دهید. هر دو سه سال یک بار باید این کار را انجام دهید.

جمع بندی

فواید گیاه بابا آدم بر هیچ کس پوشیده نیست. این گیاه برگ های بسیار بزرگی دارد و همین برگ های غول پیکر آن را به یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی تبدیل کرده است. ما در این مقاله 8 علت کوچک شدن برگ بابا آدم را بررسی کردیم و علت رفع هر مشکل را توضیح دادیم. رایج ترین دلایل کوچک شدن برگ گیاهان آپارتمانی نور کم، آبیاری بیش از حد، کمبود مواد مغذی و خواب زمستانی است.

3 دیدگاه در “8 علت کوچک شدن برگ بابا آدم و راهکار های مقابله با این مشکلات

  1. مصطفی میرزائی گفت:

    سپاسگزارم و درود بر شما

  2. MARZIE گفت:

    خیلی ممنون و سپاسگزارم مطالبتون فوق العاده و مفید بود برقرار باشین و بدرخشین به امید بزرگ شدن زودبه زود باباآدمم😊

  3. محمد معتمدی گفت:

    سلام …سوال بنده علت بلند شدن بیش از حد ساقه وبد فرم شدن شکل گیاه بود هیچ ارتباطی با سوال بنده نداشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *