اخبار, سلام, مقالات

نحوه مراقبت و نگهداری از کالیسیا

گیاه کالیسیا چیست و مراقبت و نگهداری از کالیسیا چگونه است؟ گیاه کالیسیا یک شاخ و برگ تزئینی است. این گیاه علفی، بومی مکزیک، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و هند غربی است و استولون تولید می کند. کالیسیا پس از کاشت در زمین به راحتی پخش می شود و یک پوشش زمینی حصیری می سازد. شما به راحتی می توانید آن ها را در مناطق ساحلی و بوته زار های مناطق گرمسیر و معتدل پیدا کنید؛ اما اینکه مراقبت از کالیسیا چگونه است و مشکلات رایج آن کدام اند؛ مباحثی هستند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

مراقبت و نگهداری از کالیسیا

مراقبت و نگهداری از کالیسیا

کالیسیا برای فضای بیرون و به عنوان یک گیاه پوششی بسیار مناسب است. به جای استفاده از شاخ و برگ های سبز معمولی، می توانید از کالیسیای صورتی زیبا به عنوان جایگزین استفاده کنید. اگر به گیاهان آویزان علاقمند هستید؛ این گیاه زینتی مناسب شماست. برای افرادی که دوست دارند این گیاه را به داخل خانه بیاورند؛ این یک ایده عالی است. می توانید این گیاه را در گلدان نیز بکارید. شرایط خاصی وجود دارد که این گیاه آن را ترجیح می دهد. در ادامه، نکات مراقبت و نگهداری از کالیسیا آورده شده است.

نور

نور لازم برای گیاه کالیسیا نور روشن اما غیر مستقیم متمایل است. اگر این گیاه را داخل خانه نگه داری می کنید باید برای مراقبت و نگهداری از کالیسیا؛ باید از یک منبع نور خوب، چه طبیعی و چه مصنوعی بهره ببرید. یک پنجره رو به شرق بهترین مکان برای نگهداری از  کالیسیا است. اگر شدت نور بیش از حد قوی است می توانید یک پرده شفاف اضافه کنید تا به عنوان یک مانع محافظ عمل کند.

در محیط خارج از خانه، گیاه می تواند نور مستقیم را تحمل کند اما نه خیلی شدید؛ بنابراین بهتر است آن را در سایه جزئی بکارید. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند منجر به محو شدن رنگ برگ های صورتی گیاه شود.

آبیاری

این گیاه زندگی در خاک مرطوب را دوست دارد. این بدان معناست که باید حواستان به خاک باشد و آبیاری گیاه را به طور مرتب انجام دهید. وقتی خاک بالای گیاه خشک بود و احساس کردید گلدان سبک است باید به آن آب اضافه کنید؛ در غیر این صورت باید منتظر بمانید تا روز های بیشتری بگذرد.

همچنین باید به وضعیت شاخ و برگ گیاه نیز توجه داشته باشید. اگر گیاه کم آب شود؛ برگ های آن می ریزد و نوک برخی از برگ ها قهوه ای می شوند. اگر چنین اتفاقی افتاد؛ می توانید از آبیاری پایین به بالا استفاده کنید. گلدان را در یک کاسه آب قرار دهید تا رطوبت را از زیر جذب کند. پس از اشباع شدن خاک، گلدان را بردارید.

دما

دمای مطلوب برای مراقبت و نگهداری از کالیسیا باید بین 10 تا 15 درجه سانتیگراد (50 تا 59 درجه فارنهایت) باشد. این گیاه محیط گرم را دوست دارد و در برابر سرما مقاوم نیست؛ بنابراین باید از قرار دادن آن در دمای سرد خودداری کنید. دمای کمی پایین که بالای صفر باشد قابل تحمل خواهد بود. فقط مطمئن شوید که این شرایط طولانی نیست.

در گرمای خیلی شدید نیز، از دست دادن رطوبت گیاه کالیسیا سریع تر از حد معمول خواهد بود. در چنین مواقعی می توانید گیاه را به مکانی خنک تر یا مکانی که تا حدی سایه دار است منتقل کنید. در اصل هر چیز افراطی ای می تواند به کالیسیای صورتی آسیب برساند.

خاک

خاک معمولی برای رشد، مراقبت و نگهداری از کالیسیا مناسب است. مانند بسیاری از گونه های گیاهی دیگر، داشتن مخلوطی که هوادهی و زهکشی خوبی داشته باشد؛ لازم است. باید ترکیب خوبی از خاک، مواد آلی و اصلاحات زهکشی موجود باشد. هدف این است که ترکیبی داشته باشیم که رطوبت اضافی را تخلیه کند و گردش هوای کافی را فراهم کند تا ریشه ها سالم بمانند.

مشکلات رایج با کالیسیا

مشکلات رایج با کالیسیا

اگرچه این گیاه مقاوم است؛ اما شرایط خاصی وجود دارد که باید مراقب آن ها باشید. کالیسیای صورتی یک موجود زنده است و آسیب پذیری های خاص خود را دارد؛ بنابراین برای جلوگیری از چنین مواردی، باید از مشکلات رایج کالیسیا مواردی را بدانیم.

آفات

برای مراقبت و نگهداری از کالیسیا باید آفات این گیاه را بشناسیم. از آفات کالیسیا می توان به کنه عنکبوتی، شپشک آردآلود، شته، مگس سفید، شپشک آرد ریشه، فلس و تریپس اشاره کرد. اگر این آفات رها شده و تکثیر شوند؛ می توانند به طور جدی به شاخ و برگ ها و ریشه گیاه آسیب برسانند؛ بنابراین، بسیار مهم است که گیاه خود را هر از چند گاهی چک کنید و اگر متوجه چنین آفاتی شدید؛ آن ها را از بین ببرید.

می توانید این آفات را با اسپری کردن صابون ظرفشویی رقیق روی شاخ و برگ ها از بین ببرید. در برخی مواقع، تنها اسپری کردن مقداری آب کافی خواهد بود. اگر با این روش ها آفات از بین نرفتند؛ وقتش رسیده است که از آفات کش ها برای از بین بردن کامل آن ها استفاده کنید.

بیماری ها

بیماری لکه برگی، بوتریتیس، سفیدک پودری و پوسیدگی ریشه از بیماری های شناسایی شده کالیسیا هستند. آن ها توسط پاتوژن هایی ایجاد می شوند که در قسمت هایی از گیاه یا خاک ساکن شده اند. شرایط محیطی خاصی می تواند باعث رشد و تولید مثل آن ها شود. بیمار شدن کالیسیا ممکن است به دلیل رطوبت زیاد یا آبیاری بیش از حد باشد.

این بیماری ها می توانند به راحتی کالیسیا را بکشند؛ بنابراین شما باید هوشیار باشید. اگر علائم پوسیدگی ریشه ظاهر شد بلافاصله گیاه را جابه جا کنید. آبیاری را برای مدت معینی قطع کنید تا ریشه ها یا شاخ و برگ ها خوب شوند. در صورت لزوم از قارچ کش استفاده کنید.

سوالات پرتکرار

سوالات پرتکرار

  • نحوه مراقبت و نگهداری از کالیسیا چگونه است؟

به منظور مراقبت و نگهداری از کالیسیا لازم است بدانید که این گیاه کاملا انعطاف پذیر است؛ بنابراین در مراقبت از آن با مشکل کمتری مواجه خواهید شد. فقط نور، آب، رطوبت فراوان و همچنین محیط گرم را فراهم کنید.

  • آیا کالیسیا یک نوع برگ بیدی است؟

کالیسیا و گیاه برگ بیدی به هم مرتبط هستند و هر دو از خانواده Commelinaceae هستند.

  • آیا کالیسیا یک گیاه خانگی است؟

در حالی که این گیاه صورتی زیبا بیشتر در بیرون به عنوان پوشش زمین کاشته می شود؛ اما پرورش این گیاه در داخل خانه غیر ممکن نیست. می توانید آن را در گلدان بکارید یا آویزان کنید.

  • چرا کالیسیای من در حال خشک شدن است؟

عواملی مانند کمبود نور، کم آبی یا آبیاری بیش از حد، آفات و بیماری ها می توانند دلیل مرگ این گیاه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *