اخبار

مزایا و معایب سنگ روی گلدان برای گیاه چیست؟

مزایا و معایب سنگ روی گلدان برای گیاه

ممکن است شنیده باشید که گذاشتن سنگ روی خاک گیاه می تواند برای آن مفید باشد؛ اما این حرف تا چه حد درست است. ما در این مقاله، برای اینکه بیشتر با این موضوع آشنا شوید، درمورد مزایا و معایب سنگ روی گلدان برای گیاه توضیح داده ایم. در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

مزایا و معایب استفاده از سنگ روی گلدان برای گیاه

مزایا

  • سنگ ها برای زیبایی بیشتر کاربرد زیادی دارند.uu

یکی از مهم ترین مزایای استفاده از سنگ ها زیبایی آن ها است. امروزه از سنگ ها در باغبانی و نگهداری از گیاهان استفاده زیادی می شود. برای مثال در نگهداری کاکتوس، زیاد از سنگ استفاده می شود. رنگی که برای سنگ انتخاب می شود معمولاً رنگ سفید است. رنگ سفید به نوعی در تضاد با رنگ سبز گیاه است؛ به همین دلیل سنگ بهتر می تواند خود را نشان دهد. رنگ های بسیار زیاد دیگری هم وجود دارند.

برای آشنایی با مزایا و معایب سنگ گلدان برای گیاه خوب است بدانید که سنگ ها مدل های بسیار مختلفی دارند. سنگ بسته به مدل خود می تواند PH خاک را افزایش دهد و با از بین بردن مواد مورد نیاز گیاه به گیاه آسیب برساند؛ به همین دلیل بهتر است که برای انتخاب سنگ درست حتماً از یک فرد حرفه ای کمک بگیرید.

  • سنگ ها سبب جلوگیری از دست زدن حیوانات به گیاه و خاک می شوند.

اگر از حیوان خانگی در خانه خود نگهداری می کنید احتمالاً متوجه شده اید که گاهی اوقات حیوان خانگی شما سمت گیاه می رود و به آن دست می زند. دست زدن به خاک گلدان و خود گیاه می تواند باعث ایجاد مشکل برای گیاه و برای حیوان شود؛ به همین دلیل در مورد مزایا و معایب سنگ روی گلدان برای گیاه باید گفت که یکی از مزایای استفاده از سنگ روی گلدان گیاه این است که جلوی دست زدن حیوانات خانگی به گیاه و خاک را می گیرد.

با این کار می توانید از آسیب به حیوان خانگی خود جلوگیری کنید. خوب است بدانید که خاک گیاهان خانگی معمولاً برای حیوانات خطرناک است و بلعیدن آن باعث ایجاد بیماری های مختلف در حیوانات می شود.

  • از هدر رفتن آب جلوگیری می کند.

در مورد مزایا و معایب سنگ روی گلدان برای گیاه باید گفت که یکی از مزایای وجود سنگ روی گلدان این است که از هدر رفت آب جلوگیری می کند. سنگ می تواند دمای خاک را پایین بیاورد و کاری کند که آب دیر تر تبخیر شود؛ به همین دلیل اگر از سنگ استفاده می کنید، دیگر نیازی ندارید که در بازه های زمانی خیلی کوتاه به گیاه خود آب بدهید.

  • سنگ سبب جلوگیری از هدر رفت خاک می شود.

همان طور که می دانید هنگام آبیاری، قسمتی از خاک از گیاه جدا می شود؛ اما اگر از مقداری سنگ استفاده کنید دیگر این گونه نخواهد شد؛ زیرا سنگ به عنوان یک سپر عمل می کند و جلوی هدر رفتن خاک در هنگام آبیاری را می گیرد.

علاوه بر این مورد، درباره مزایا و معایب سنگ روی گلدان برای گیاه باید گفت که سنگ روی گلدان می تواند از پاشیده شدن آب جلوگیری کند؛ به همین دلیل تمام آب به طور کامل به درون گلدان می رود؛ به همین دلیل می توانید دفعات کمتری گیاه خود را آبیاری کنید.

مزایا و معایب سنگ روی گلدان برای گیاه

  • از رشد حشرات قارچی جلوگیری می کند.

درباره مزایا و معایب سنگ روی گلدان برای گیاه باید گفت که یکی از مهم ترین مزایای سنگ روی گلدان این است که می تواند از رشد حشرات کوچک در نزدیک گلدان جلوگیری کند. حشراتی که دور گیاهان زندگی می کنند، عمر کوتاهی دارند؛ اما مشکل اصلی این است که این حشرات، قارچ های گیاه خوار را با خود حمل می کنند.

پشه های قارچی معمولاً در مکان های مرطوب رشد می کنند؛ به ویژه در قسمت هایی که پوسیدگی وجود دارد. این پشه های قارچی معمولاً در 2 سانتی متر بالایی خاک تخم گذاری می کنند. گذاشتن ماسه و سنگ های ریز می تواند تا حد زیادی جلوی تخم گذاری این حشرات کوچک را بگیرد و سلامت گیاه شما را تضمین کند.

معایب

  • سنگ ها گرم می شوند.

در مورد مزایا و معایب سنگ روی گلدان برای گیاه تا اینجا درباره مزایای آن گفتیم. حال خوب است که با معایب آن آشنا شوید. یکی از معایب بسیار بزرگ سنگ روی گلدان این است که سنگ ها با قرار گرفتن در نور آفتاب، گرم می شوند و این گرما را در خود نگه می دارند. این گرمای ذخیره شده می تواند برای گیاه خطرناک باشد و به گیاه آسیب برساند. در ضمن سنگ گرم نه تنها از تبخیر آب جلوگیری نخواهد کرد، بلکه سرعت تبخیر آن را افزایش خواهد داد. به همین دلیل توصیه می کنیم که از سنگ روی گلدان برای گیاهانی که زیاد در معرض نور مستقیم خورشید هستند، اجتناب کنید.

  • خاک سنگین می شود.

خاک سنگین می شود.

برای اینکه با مزایا و معایب سنگ روی گلدان برای گیاه آشنا شوید، خوب است بدانید که یکی از مهم ترین معایب استفاده از سنگ، سنگین شدن و فشرده شدن خاک است. اگر شما به اندازه کافی از سنگ استفاده کنید، مزایایی دریافت خواهید کرد و گیاه شما رشد بهتری خواهد داشت؛ اما اگر در استفاده از سنگ زیاده روی کنید خاک فشرده خواهد شد.

خاک فشرده نیز معایب مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال برای آبیاری خاک فشرده، مجبور هستید که از روش غرقابی استفاده کنید؛ زیرا آب نمی تواند به طور آزادانه تخلیه شود. همچنین ذرات موجود در خاک نیز فاصله شان بسیار کمتر خواهد شد. با کم شدن این فاصله ها خاک توانایی هوادهی خود را از دست می دهد؛ در نتیجه گیاه نمی تواند اکسیژن دریافت کند و خفه می شود که این در نهایت باعث مرگ گیاه می شود.

جمع بندی

امروزه استفاده از سنگ روی گیاهان بیش از پیش افزایش یافته است. ما در این مقاله برای آشنایی شما با مزایا و معایب سنگ روی گلدان برای گیاه درمورد آن توضیح دادیم و به معایب و مزایای این کار اشاره کردیم. متوجه شدیم که اگر از سنگ ها به درستی استفاده شود، مضرات خاصی ندارند و مفید هستند؛ اما اگر به درستی از آن ها استفاده نکنید، گیاه شما آسیب خواهد دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *