اخبار

فواید کوددهی در فصل های سرد سال چیست ؟

کوددهی در فصل های سرد

پاییز فصل آماده شدن چمن ها برای رفتن به خواب زمستانی است. تابستان آمده و رفته است و به احتمال زیاد تأثیرات خود را چه خوب و چه بد، روی چمن شما گذاشته است. خشکسالی، بیماری، حشرات و علف های هرز می توانند چمن را نازک و تکه تکه نشان دهند. در این مطلب نکاتی در خصوص بازگرداندن چمن به بهترین شکل خود، آماده سازی آن برای زنده ماندن در زمستان، کوددهی در فصل های سرد و سبز شدن سریع در بهار آورده ایم. با ما همراه باشید.

آیا کوددهی در زمستان نیاز است؟

اجازه ندهید عبارت کوددهی در زمستان شما را گول بزند. کود های زمستانی در فصل پاییز برای آمادگی در آب و هوای سرد زمستان استفاده می شوند. کود زمستانی یا به صورت صحیح تر، کود فصول سرد یک روش عالی برای تغذیه چمن ها است.

چمن در طول تابستان به دلیل موارد بسیاری ازجمله سایه، بیماری، علف های هرز، حشرات و فشرده شدن زمین از بین می رود. استفاده از کود پاییزی یا زمستانی به عنوان بخشی از روال مراقبت از چمن پاییزی، روشی عالی برای سالم سازی مجدد چمن، پس از پشت سر گذاشتن یک فصل رشد پر استرس و قبل از سبز شدن دوباره آن در بهار است.

کوددهی در فصل های سرد

قسمت های آسیب دیده چمن با دو بار کوددهی در فصل پاییز، سریع بهبود پیدا می کنند. اولین کوددهی باید در اوایل پاییز انجام شود. این کوددهی به بازیابی چمن از آسیب هایی که در طول فصل رشد گیاه رخ داده است کمک می کند. نیتروژن و پتاس رشد و ترمیم چمن را تحریک می کنند و برای زمستان چمن را سفت می کنند. کود باید به میزانی استفاده شود که 0.5 کیلوگرم نیتروژن در هر 100 متر اعمال شود.

برای اطمینان از بقای خوب چمن ها در زمستان و سبز شدن سریع آن ها در فصل بهار، این کوددهی را زمانی که چمن رشد نمی کند اما هنوز سبز است، معمولاً در اواسط تا اواخر آبان انجام دهید. برای کوددهی در فصل های سرد زمان بندی بسیار مهم است. کوددهی زود هنگام چمن را مستعد آسیب های زمستانی بسیاری می کند. این در حالی است که کوددهی دیرهنگام نیز هیچ سودی برای چمن نخواهد داشت. اگر کود را اواخر پاییز اعمال کنید، باید کوددهی بهاره را تا اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد به تعویق بیندازید. میزان استفاده از کود برای این زمان از سال نیز مانند اوایل پاییز است.

فواید کوددهی در اواخر فصل پاییز

فواید کوددهی در اواخر فصل پاییز

  • نیتروژن توسط ریشه ها جذب می شود حتی اگر رشد اندام هوایی متوقف شده باشد؛ دلیلش هم این است که ریشه ها نسبت به شاخه ها در دما های سرد تر فعال می مانند.
  • نیتروژن باعث بهبود رنگ پاییزی و در نتیجه افزایش محتوای کلروفیل می شود.
  • افزایش محتوای کلروفیل به معنای افزایش فتوسنتز است.
  • افزایش فتوسنتز به معنای افزایش قند است. از آنجایی که چمن در زمان اعمال کود رشد نمی کند، قند های تولید شده را برای افزایش بقا در زمستان و بهبود در بهار ذخیره می کند.
  • این قند ها چمن را کمتر مستعد یخ زدگی می کنند. یک تشبیه خوب این است که یک بطری آب میوه در فریزر نسبت به یک بطری آب بیشتر طول می کشد تا یخ بزند.
  • استفاده از نیتروژن در اواخر فصل باعث تقویت ریشه ‌زایی عمیق در طول پاییز می شود؛ بنابراین گیاهان با ریشه های عمیق تر و سالم تری وارد فصل بهار و تابستان می شوند.

مدل های کود برای فصل زمستان

مدل های کود برای فصل زمستان

صرف نظر از زمان مناسب کوددهی در فصل های سرد، مورد مهم دیگری که باید به آن توجه کنید آزمایش خاک است. اگر مواد مغذی ای را تأمین کنید که گیاهان پوششی به آن نیاز ندارند، نه تنها پول را هدر خواهید داد، بلکه زمانی که برای کود دادن صرف می کنید نیز هدر می رود. علاوه بر صرف پول و زمان غیر ضروری، ممکن است چمن ها را نیز در معرض آسیب قرار دهید. کود بیش از حد می تواند ریشه های گیاه را بسوزاند. به بافت های گیاه آسیب برساند و باعث مرگ گیاه شود.

اگر نتایج آزمایش خاک، کمبود مواد مغذی در خاک را نشان داد، باید تحقیق کنید که چمن شما به کدام نوع کود زمستانی نیاز دارد. اگرچه بعد از اعمال کود، فوراً نتایج را در بالای زمین شاهد نخواهید بود؛ اما ریشه زیرزمینی تقویت شده است تا بتواند رشد شاخه های جدید را در بهار بهتر پشتیبانی کند.

همانطور که کود های نیتروژن دار برای چمن ها عالی عمل می کنند، ممکن است برای سایر درختان و گیاهان عملکرد خوبی نداشته باشند. به عنوان مثال، از آنجا که گیاهان چند ساله در اواخر زمستان بارور می شوند، کوددهی اشتباه در اوایل زمستان ممکن است خواب آن ها را به تعویق بیندازد و گیاهان را مستعد آسیب کند. علاوه بر این، استفاده از کود های زمستانه در زمین های برفی یا یخ زده ممکن است منجر به روان شدن کود به آب های سطحی شود؛ به همین دلیل است که کود ها تأثیرات یکسانی ندارند.

آنچه برای چمن شما مناسب است، احتمالاً برای درختان، درختچه ها یا گل های چند ساله شما مناسب نیست؛ بنابراین بهترین راه کمک گرفتن از افراد متخصص است.

جمع بندی

از شرایط خوب رشد در پاییز برای کمک به بهبود چمن در تابستان استفاده کنید. با کوددهی در فصل های سرد و در زمان های مناسب، چمن در زمستان بهتر زنده می ماند. در بهار زود تر سبز می شود و ریشه های عمیقی خواهد داشت که کمک می کند گیاه در برابر خشکسالی تابستان سال آینده مقاومت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *