مقالات, نگهداری گیاهان

با تکثیر سانسوریا پاکوتاه در آب آشنا شوید

سانسوریا یکی از گیاهان آپارتمانی مناسب برای مبتدی ها است چرا که بسیار مقاوم است و نگهداری آسانی دارد. سانسوریا پاکوتاه نیز مانند انواع دیگر خانواده سانسوریاها نگهداری و تکثیر ساده ای دارد. قلمه زدن سانسوریا پاکوتاه در آب بسیار ساده اما زمانبر است و به صبر کردن زیادی نیاز دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا با روش تکثیر سانسوریا پاکوتاه در آب از طریق ریشه دار کردن قلمه آشنا شوید.

طریقه تکثیر سانسوریا پاکوتاه در آب

طریقه تکثیر سانسوریا پاکوتاه در آب

در چه مواردی می‌توان گیاه سانسوریا را تکثیر کرد ؟!

شما می‌توانید از برگهای با علامت آفتاب سوختگی و یا جدا افتاده از بقیه استفاده کنید و آنها را تکثیر کنید. توجه داشته باشید که از برگهای دارای قارچ یا بیماری استفاده نکنید چرا که تکثیر شما با شکست مواجه می‌شود. در بسیاری از موارد نیز ممکن است متوجه شوید که به دلیل آبیاری زیاد گیاه شما از وسط طوقه دچار پوسیدگی شده است و ممکن است که تمام گیاه از بین برود، در این موارد می‌توانید برگهای سالم را جدا کرده و آن ها را قلمه بزنید. 

حتی زمانی که پاجوش های سانسوریا پاکوتاه بسیار بزرگ شده اند و می‌خواهید سر و سامانی به گیاه خود بدهید می‌توانید برگهای قدیمی و دور افتاده از طوقه را جدا کرده و تکثیر کنید. البته باید بدانید که استفاده از برگهای جوان برای تکثیر نتیجه بهتری در پی دارد. 

پاجوش های سانسوریا پاکوتاه

پاجوش های سانسوریا پاکوتاه

طریقه تکثیر سانسوریا پاکوتاه در آب

برای داشتن سریعترین نتیجه در تکثیر سانسوریا بهتر است که از برگهایی که خیلی قدیمی نیستند استفاده کنید. اما وقتی حرف از سرعت می‌شود نباید انتظار داشته باشید که یک روزه برگ سانسوریا ریشه بزند و باید صبور باشید. ممکن است زمانی پیش بیاید که شما فکر کنید که تکثیر شما نتیجه نمی‌دهد و نا امید شوید اما باید بدانید که اندکی صبر لازم است تا ریشه زایی صورت بگیرد و پاجوش ها نمایان شوند.

طریقه زدن برش بر روی برگ سانسوریا پاکوتاه

یک شکاف V شکل بر روی قلمه ها بزنید، این کار رشد ریشه ها را سرعت می‌بخشد و از قرار گرفتن تمامی برش در آب جلوگیری می‌کند. اگر یک سانسوریا پاکوتاه ابلق دارید و می‌خواهید آن را تکثیر کنید باید بدانید که پاجوش جدید که از قلمه ظاهر شدنه است، ممکن است مانند گیاه مادر ابلق نباشد و سبز رنگ رشد کند. تنها راه برای حفظ ابلق بودن گیاه تکثیر آن از طریق پاجوش است و با قلمه برگ درصد رنگی شدن گیاه کم است.

برای جدا کردن برگ سانسوریا از یک قیچی تمیز ضدعفونی شده استفاده کنید و یک برگ سالم و جوان را از نزدیک خاک برش بزنید. برگهای سانسوریا پاکوتاه همانطور که از اسمشان پیداشت ارتفاع زیادی ندارند و بهتر است که از هر برگ یک قلمه بزنید و مانند سانسوریا شمشیری آن را تقسیم نکنید. 

نکته : در صورتی که سانسوریا پاکوتاه شما بزرگ است و برگهای بلندی دارد، می‌توانید آن را تقسیم کنید اما باید بدانید که قسمت بالایی برگ که دارای نوک تیز است، سریعتر ریشه می‌زند و پاجوش ها کمی زودتر ظاهر می‌شوند.

برش قلمه ها

خشک شدن محل برش

بگذارید قلمه های شما برای چند روز خشک شود تا تکثیر کاملا بی عیب انجام شود. این امر برای جلوگیری از پوسیدگی قلمه های شما بسیار مهم است.

ریشه زایی قلمه ها

بعد از خشک شدن محل برش، قلمه ها را در یک ظرفی که تا نصفه آب دارد قرار دهید و توجه کنید که چون برگها ارتفاع کمی دارند نباید ظرف شما بلند باشد. ظرف را در جایی با نور غیر مستقیم زیاد قرار دهید و هر چند روز یکبار آب را عوض کنید. 

دوره انتظار از اولین روزی که قلمه ها در آب قرار می‌گیرند آغاز می‌شود و اگر یک ماه گذشته اما هنوز ریشه ای مشاهده نکرده اید نگران نباشید باز هم باید صبر کنید و این کاملا طبیعی است. باید توجه داشته باشید که تا زمانی که برگ شما سالم است و پوسیده به نظر نمی‌رسد، امکان ریشه زایی آن وجود دارد و باید بیشتر صبر کنید.

بعد از مشاهده ریشه ها، باید صبر کنید تا طول ریشه ها حداقل به 3 سانتی متر برسد سپس قلمه ها را در خاکی که زهکشی خوبی دارد قرار دهید. برای داشتن یک خاک با زهکشی خوب می‌توانید مقداری پرلیت یا پوکه را با یکدیگر مخلوط کنید و ریشه ها را در آنها قرار دهید.

نکته : جالب است بدانید که می‌توانید قلمه سانسوریا پاکوتاه را تا پیدایش پاجوش ها در آب قرار دهید و نگران آبیاری زیاد یا کم آن در خاک نباشید.

تکثیر سانسوریا

تکثیر سانسوریا

مشکلات عمده تکثیر سانسوریا پاکوتاه

حتما مرتب آب داخل لیوان را تعویض کنید. هفته ای یک یا دو بار اینکار را انجام دهید. در صورتی که مشاهده کردید آب لیوان کدر و یا کثیف شده است نیز آب را سریعا عوض کنید. حتی ممکن است با تعویض مکرر آب نیز تکثیر شما نتیجه مثبتی نداشته باشد. در اینجا راز موفقیت تکثیر سانسوریا را با شما در میان می‌گذاریم !

اگر تا به حال روش قلمه گیری سانسوریا در اّب را انجام داده باشید، متوجه شده اید که گاهی اوقات انتهای قلمه ها لزج و قهوه ای می‌شود و بعد از مدتی خراب می‌شوند. در این حالت باید قلمه ها را از آب خارج کنید و تمامی قسمت هایی از برگ که احساس می‌کنید لزج است را زیر آب گرم بگیرید و با مایع ظرفشویی به آرامی آنها را بمالید تا لجن ها از بین بروند. 

بعد از تمیز شدن تمام قلمه ها، ظرف خود را نیز با آب و صابون کاملا بشویید و قلمه ها را درون آن قرار دهید و آب تازه بریزید. با این روش احتمال پوسیگی مجدد قلمه های شما بسیار کاهش می‌یابد.

تکثیر سانسوریا

تکثیر سانسوریا

 

7 دیدگاه در “با تکثیر سانسوریا پاکوتاه در آب آشنا شوید

  1. Ali گفت:

    عالی ممنون اگه زودتر میخوندم برگای گلم خراب نمیشد

  2. علی گفت:

    سلام متسفان سانسوریا من پوسیده ایا میشود تکثیر کنیم
    و چند درصد امکان داره برگ های سالم ریشه بزن

  3. جواد اسدی گفت:

    ممنون از توضیحاتتون من مونده بودم چطور گلم رو تکثیر کنم که زیاد بشه و با این مطالب شما متوجه شدم عالی بود

  4. azi گفت:

    عالی بووووووووووووووووووووووود

  5. علی گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید
    من یه سانسوریای پاکوتاه دارم ریشه ش پوسیده، پوسیدگی رو از بین بردم و قارچ کش زدم بهش. بدنه گیاه مونده و ریشه ها از بین رفته. میخواستم ببینم برای اینکه ریشه بده حتما باید تو خاک بذارم یا میتونم تو آب بذار تا ریشه بده بعد بذارم تو خاک؟

  6. امیر گفت:

    بوته رو با ترکیب خاک پرلیت ، کوکوپیت و پیتماس بکارید ؛پرلیتش کمی زیاد باشه انتهای بوته رو آغشته به هورمون ریشه زا کنید و خاک رو مرطوب نگهدارید و از آبیاری زیاد پرهیز کنید و اگه تونستید کاورش کنید و در جای پرنور قرار دهید حتما ریشه میده و رشد میکنه .

  7. نجفی گفت:

    سلام وقت بخیر.
    من گلم به دلیل آبیاری زیاد پژمرد و افتاد. چند تا برش به صورت هفتی زدم.
    سوالی دارم اینکه آیا باید کل گیاه برش رده داخل آب باشه و اینکه ظرفی که قلمه رو داخلش میزاریم باید شیشه ای باشه و نور به داخل برگ برش زده بخوره یا از ظرفی استفاده کنم که شیشه ای نباشه و تاریک باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *