دسته‌بندی نشده, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

راهنما کامل معرفی و نگهداری گل سانسوریا | 100 نکته کلیدی | ایران درخت

گل سانسوریا که در انگلیسی به snake plant  و در لغت نامه گیاه شناسی به sansvieria trifasciata شهرت دارد از خانواده مارچوبه سانان و ساکولنت ها است که به دلیل مقاومت بالا و نگهداری آسان، جایگاه ویژه ای در خانه ها، دکوراسیون داخلی و محیط های اداری دارد و جز گیاهان آپارتمانی معروف و سازگار میباشد.

این گیاه که در زبان فارسی به زبان مادر شوهر نیز معروف است، دارای ساقه های زیر زمینی میباشد که برگ ها به صورت مستقیم بر روی آنها رشد می نماید.

سانسوریا بومی آفریقا، ماداگاسکار و دارای بیش از 70 نوع گونه های متنوع است. که اندازه هر کدام، از 15 سانتی متر تا 2 متر متغیر است .

اگر این گیاه را تازه خریداری کرده اید و در نگهداری گل و گیاه مبتدی هستید و یا قصد پرورش گیاه مقاوم و زیبا را دارید، به شما تبریک میگوییم چرا که پرورش سانسویا و یا نگهداری آن، بهترین انتخاب میباشد.

در این مقاله قصد داریم به طور کامل و جامع در مورد روش نگهداری سانسوریا، ویژگی های آن، تکثیر سانسوریا و روش های مختلف آن، انواع سانسوریا ، راهنمای خرید سانسوریا، بیماری های آن، فواید و معایب سانسوریا و همچنین سوالات متداولی که در نگهداری و یا پرورش با آن مواجه میشوید صحبت کنیم با ما همراه باشید.

روش نگهداری از سانسوریا

سانسوریا

به طور کلی خانواده گیاه سانسوریا، جز گیاهان کم توقع میباشد و هر شخصی به راحتی میتواند در خانه و یا محل کار پرورش دهد، اما نگهداری سانسوریا، دارای نکات کلیدی میباشد که با دانستن آن ها ، می توانید یک گیاه تازه و شاداب داشته باشید.

در این قسمت، در مورد نیاز های این گیاه مانند نور، آب، رطوبت و روش های تامین آن، خاک و کود مناسب این گیاه صحبت میکنیم.

نور مناسب

سانسوریا جز گیاهان مقاوم به کم نوری می باشد که حتی در سایه و یا نور های مصنوعی مانند لامپ های رشد به خوبی دوام می آورد.

همچنین با توجه به این که این گیاه بومی مناطق آفتابی میباشد، در جایی که نور غیر مستقیم نسبتا زیاد دارد، به رشد حداکثری میرسد در نتیجه بهتر است این گیاه را در فاصله ای مناسب از پنجره جنوبی که نسبتا آفتاب گیر است قرار دهید و توجه کنید نور مستقیم به برگ های سانسوریا برخورد نکند چرا که گرمای نور خورشید باعث بی حالی و خم شدن برگ های سانسوریا میگردد.

همچنین مراقب باشید، گیاه در معرض وزش باد ناشی از باز کردن پنجره قرار نگیرد چون به طور کلی گیاهان آپارتمانی نسبت به وزش باد حساس هستند.

آب مناسب

سانسوریا جز گیاهان مقاوم به کم آبی میباشد و آبیاری بیش از حد ، سبب پوسیدگی ریشه ها و در نتیجه شل شدن و گندیدگی برگ های آن میشود.

میزان آبیاری سانسوریا رابطه مستقیمی با دمای محیط، نور محیط و همچنین رطوبت اطراف آن دارد اما به طور عمومی بهتر است که خاک گیاه به صورت هفتگی بررسی گردد، تا در صورتی که دو سانتی متر از عمق رویه خاک خشک گردید نسبتا به آبیاری مجدد اقدام نمایید. اما اگر محیط در شرایط متعادل باشد به طور میانگین هر 14 روز یک بار در فصل خنک سال و هر 10 روز یک بار در فصل گرم سال، گیاه را آبیاری کنید و دقت داشته باشید که آب به مرور زمان از زیر گلدان خارج گردد.

دما مناسب

این گیاه با توجه به زیستگاه اصلی خود، هوای گرم را ترجیح میدهد و جز گیاهان مقاوم به گرما است یعنی دمایی بین 15 الی 30 درجه سانتی گراد را به عنوان دمای ایده آل خود انتخاب میکند اما باید توجه کنید که گرمای بیش از حد باعث خم شدن و پخته شدن برگ ها میشود از طرفی سرمای زیاد نیز به خاطر گوشتی بودن برگ های سانسوریا، باعث یخ زدگی میشود و به مرور گیاه را از بین خواهد رفت.

به عنوان یک نکته مهم، فراموش نکنید که به هیچ عنوان این گیاه را مقابل باد کولر و یا کنار شوفاژ قرار ندهید.

رطوبت مناسب

به طور کلی این گیاه به رطوبت زیادی احتیاج ندارد و جز گیاهان مقاوم به خشکی به حساب می آید اما چندین روش برای تامین رطوبت گیاهان از جمله ساخت جزیره ، غبار پاشی ، قراردادن گیاهان در کنار هم و ... وجود دارد که میتوانید در مقاله راه های افزایش رطوبت هوا برای گیاهان مطالعه نمایید

کود مناسب

گیاهان نیز مانند هر موجود زنده دیگر، نیاز به غذا دارند، سانسوریا نیز این قاعده مستثنا نیست اگر میخواهید گیاه سانسوریا شما یک رشد خوب و سریع داشته باشد، توصیه میکنیم از کود عمومی گیاهان آپارتمانی، کود NPK با نسبت 10-10-10 و کود های مخصوص سانسوریا استفاده کنید.

فرقی نمیکند که سانسوریا در گلدان یا باغچه کاشته شود اما به هیچ عنوان از کود های حیوانی و یا کود های شیمیایی مرسوم برای باغچه های فضای باز استفاده نکنید چرا که باعث آلوده شدن و یا سوختن ریشه های این گیاه میشود .

به طور کلی نیز پس از مدتی مواد مغذی خاک از بین می رود و به اصلاح به تفاله تبدیل میشود پس بهتر است هر شش ماه نسبت به تعویض رویه خاک و جایگزینی با خاک جدید ( نه تعویض کامل خاک ) اقدام نمایید و هر یکسال یکبار نسبت به تعویض کل خاک اقدام نمایید.

خاک مناسب

خاک سانسوریا باید یک خاک نسبتا سنگین باشد که ترکیبی از شن، ماسه، رس و مواد آلی را در خود داشته باشد از طرفی سانسوریا خاکی که خاصیت اسیدی دارد و PH آن بین 4 الی 7 است را دوست دارد پس بهتر است خاک و کود آماده کاشت را با کمی شن و ماسه و رس مخلوط کنید و گیاه را داخل آن بکارید.

همچنین اگر میخواهید این گیاه را در باغچه هایی که بیرون از محیط خانه ( فضای باز ) و یا باغچه لابی داخل برج و یا مراکز تجاری وجود دارد، بکارید، بهتر است جایی را انتخاب کنید که دارای این خاک بوده و نور مستقیم به گیاه برخورد نکند

گلدان مناسب

اگر به کشور های شرق آسیا سفر کنید مشاهده خواهید کرد که این گیاه را در باغچه ها نیز میکارند به همین دلیل، این گیاه را هم در باغچه و هم در گلدان میتوان نگهداری کرد.

گلدان هایی که عمق کمی دارند و به خوبی گیاه داخل آن کیپ میشود، بهترین گزینه است. از انتخاب گلدان های بزرگ و یا گلدان های آهکی جدا خودداری کنید چرا که به صورت طبیعی، گیاهان مکان های تنگ را ترجیح میدهند و خاصیت آهکی گلدان نیز، ریشه های این گیاه را از بین میبرد و در هنگام تعویض گلدان بهتر است زهکشی گلدان که شامل سوراخ و استفاده از پوکه میباشد را بررسی کنید در صورتی که آب داخل خاک به مدت طولانی در اطراف ریشه ها باقی بماند و از زیر گلدانی خارج نگردد، باعث گندیدگی و پوسیدگی میشود،

اگر قصد کاشت سانسوریا در داخل گلدان های لوکس و بزرگ را دارید، بهتر است، ابتدا گیاه داخل گلدان پلاستیکی مناسب کاشته شود و سپس داخل گلدان مورد نظرتان قرار دهید و اطراف آن را با پوکه و یا سنگ تزیین کنید.

در آخر نیز در هنگام تعویض گلدان و خاک سانسوریا دقت کنید ریشه های گیاه به مدت طولانی در مجاورت هوا قرار نگیرد، برای این کار بهتر است اطراف ریشه را تا تعویض کامل گلدان و خاک ، داخل پلاستیک و یا پارچه قرار دهید.

گلدهی سانسوریا

اگر از اطراف سانسوریا، یک شاخه گل رویید، نشانه شرایط ایده آل و وضعیت خوب گیاه میباشد اما برای رشد بهتر گیاه، این گل را که خاصیت تزیینی ندارد و صرفا برای گرده افشانی و یا تولید بذر میباشد را بچینید . گل سانسوریا از رنگ های سبز و سفید تشکیل شده است و زمان رویش آن پاییز است.

گل سانسوریا شمشیری

انواع سانسوریا

همان طور که گفته شد سانسوریا دارای بیش از 70 گونه میباشد که در این بخش انواع آن را بیان می کنیم ، اما اگر میخواهید تمام گونه ها را بشناسید به مقاله انواع کامل سانسوریا مراجعه کنید.

  • سانسوریا باکولاریس 

رنگ برگ های این گونه مایل به سبز تیره با خطوط عرضی به رنگ روشن میباشد، اگر به نوک برگ های این گونه دست بزنید نرمی خاصی را احساس میکنید . زمان رویش گل های بنفش رنگ این گیاه در فصل بهار میباشد اگر قصد نگهداری این گیاه را دارید بهتر است بدانید که جای گرم و روشن را ترجیح میدهد.

این گیاه را میتوانید در فضای باز نیز بکارید، در کوتاه مدت بی آبی و خشک سالی را تحمل میکند، توجه کنید مقاومت گونه های دیگر را ندارد و اگر محیط شما سرد است نمیتوانید آن را نگهداری کنید ، ارتفاع برگ های این گیاه تا 170 سانتی متر رشد میکند از همین رو توانایی تبدیل شدن به یک درختچه بلند را دارد.

سانسوریا باکولاریس sansevieria bacularis

  • سانسوریا بورمانیکا

برگ ها به رنگ سبز چمنی با نوار های روشن میباشد. اطراف برگ های این گیاه به رنگ سبز بوده و با بالا رفتن سن میتواند به رنگ سفید تبدیل گردد. گل این گیاه به صورت خوشه ای میباشد و اندازه این گل، به 60 الی 70 سانتی متر در فصل بهار نیز میرسد و رنگ آن سبز است.

اگر محیطی با درجه حرارت کم تر از 20 درجه سانتی گراد دارید و محیط سایه دارد این گیاه گزینه مناسبی است. همچنین خاک سبک با خاصیت اسیدی و همچنین آبیاری نسبتا کم توصیه میشود.

  • سانسوریا کانسینا

برگ های عمودی و نیزه ای که از یک ریزوم رشد نموده، این گیاه، بومی آفریقای جنوب است و طول شاخه های آن بین 15 الی 25 سانتی متر است. این گیاه با رنگ سبز و خطوط عرضی سبز کم رنگ خود نمایی میکند . سطح برگ های این گونه صاف و لبه ها نرم است، اندازه گل های این گونه بین 15 الی 30 سانتی متر است و به شکل سنبلی میباشد.

این گیاه در محیطی که سایه است و در دما حدود 20 درجه سانتی گراد به خوبی رشد میکند همچنین توجه داشته باشید که خاک گیاه لجن نشود و بین 2 آبیاری، رویه خاک، کاملا خشک شده باشد. بهتر است به صورت مرتب کود دهی نمایید و از خاک سبک استفاده کنید.

  • سانسوریا سیلندریکا

برگ های با ضخامت 2 الی 3 سانتی متر که به صورت عمودی رشد میکند، رنگ آنها سبز تا خاکستری میباشد، گیاهانی که تازه می رویند دارای خطوط عرضی تیره میباشد و با افزایش سن نیز مقدار کمی شیار دار میشوند .

این گونه به نور زیاد و کمی مستقیم نیاز دارد و همچنین در تابستان نیز میتوانید در فضای باز قرار دهید، این گونه عاشق آبیاری منظم است و رطوبت دوست میباشد و دمای هوا باید حدود 20 درجه باشد همچنین توصیه میشود با کود های کاکتوس محلول در آب به طور مرتب آبیاری شود

  • سانسوریا فانسیسی

برگ های اینگونه بین سبز روشن تا سبز تیره متغیر است و شاخه ها ، مخروطی شکل و نیزه ای میباشد و این گیاه بومی کنیا است و ارتفاع آن به 30 سانتی متر نیز میرسد. این گونه نور مستقیم خورشید را تحمل میکند و با کم آبی طولانی مدت سازگار است. دقت کنید به هیچ عنوان خاک غرق در آب نشود و دمای محیط گرم بماند. بهتر است به طور مرتب کود دهی انجام گیرد و بهترین کود نیز کود مخصوص کاکتوس میباشد.

  • سانسوریا آفریقایی

این گیاه در تراکم های کوچک و بوته ای و در سایه درختان رشد میکند، طول برگ ها به 120 سانتی متر نیز میرسد، رنگ اینگونه سبز ملایم با نوار های عرضی سبز تیره میباشد، بهتر است مدتی در روز را در معرض آفتاب قرار گیرد، آبیاری مرتب را دوست دارد و دمای بین 20 الی 30 درجه را ترجیح میدهد.

  • سانسوریا لیبرکا

جنس برگ های اینگونه چرمی است و به شکل نیزه میروید، طول برگ های این گونه بین 45 الی 110 سانتی متر متغیر است، رنگ اصلی این گونه سبز تیره با خطوط روشن عرضی است ، انتهای بالایی این گونه کمی تیز است، حاشیه برگ ها کمی حالت غضروفی شکل و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز است .

گل های اینگونه به رنگ سفید و خوشه ای شکل است. ساقه ی گل دهنده میتواند بین 60 الی 80 سانتی متر باشد. این گونه، مکان های سایه دار را ترجیح میدهد و نسبت به کم آبی مقاوم است ، حتما توجه کنید که بین 2 آبیاری خاک خشک شده باشد، دمای بین 20 الی 30 درجه را نیز ترجیح میدهد.

  • سانسوریا شمشیری

این نوع از سانسوریا معروف ترین گونه در بین انواع سانسوریا میباشد که در مناطق گرمسیری و در غرب آفریقا میروید. در این کشور ها، این گیاه به گیاه مار معروف است و طول برگ های آن تا 100 سانتی متر نیز میرسد. سانسوریا شمشیری به رنگ های ابلق و سیز پر طرف دار است.

  • سانسوریا فلورا

این گونه گیاه در آفریقا میروید، برگ هایی با سبز تیره و لکه های سبز کم رنگ که در سطحی صاف و نرم به صورت نا منظم قرار گرفته است. طول شاخه ها تا 150 سانتی متر نیز میرسد و عرض هر کدام بین 3 الی 9 سانتی متر میباشد، نوک برگ ها قهوه ای رنگ میباشد، گل های این سانسوریا به رنگ سفید و خوشه ای میباشد و در حاشیه برگ ها، رنگ هایی از قرمز، قهوه ای و زرد را مشاهده میکنید این گیاه به پر آبی حساس است و در نتیجه بین دو آبیاری خاک باید به صورت کامل خشک شود.

این گونه بستر خاک شنی را ترجیح میدهد

  • سانسوریا پاروا

این گونه به طور معمول در کنیا، روآندا رشد میکند، برگ ها نیز سبز تیره با خطوط عرضی روشن میباشد این نوع از سانسوریا، آفتاب مستقیم را دوست دارد، همچنین باید دقت کنید که کم آبیاری کنید.

  • سانسوریا رافیلی

ضخامت برگ های این گونه 5 سانتی متر است و به صورت قائم رشد میکند. روی برگ ها لکه هایی از رنگ زرد، یا نوار هایی به همین رنگ را مشاهده میکنید .

نکته جالب وجود حاشیه سفت در اطراف برگ ها میباشد که رنگ آنها قرمز مایل به قهوه ای میباشد همچنین گل های این گونه نیز به شکل خوشه است این نوع سانسوریا در سایه رشد میکند، به کم آبی مقاوم است و خاک سبک و شنی را ترجیح میدهد.

  • سانسوریا سنگاسیکا

شکل این گونه، نیزه ای شکل است که به طرفین خم میشود. رنگ گیاه سبز تیره است و نوار های باریک عرضی به سختی قابل مشاهده است قرار دارد. طول هر برگ تا 70 سانتی متر نیز میرسد، گل های سفید در بهار ظاهر میشود و در آن طیفی از رنگ بنفش را مشاهده میکنید. این نوع گل ها در بهار می روید و دمای 20 سانتی گراد را ترجیح میدهد و خاک نفوذ پذیر و سبک را ترجیح میدهد .

  • سانسوریا سامورایی

موقعیت رشد این گیاه در کشور موزامبیک میباشد، برگ ها به صورت عمودی رشد میکند، طول هر شاخه نیز تا 60 سانتی متر میرسد و رنگ برگ ها نیز به سبز مایل به آبی میرود، گل های اینگونه سبز روشن است و طول آنها بین 30 الی 40 سانتی متر میباشد. این گیاه در مکان آفتابی رشد خوبی دارد ولی در سایه نیز دوام می آورد.

فواید سانسوریا

  • طراحی دکوراسیون

از ویژگی های سانسوریا، کاربرد آن در دکوراسیون داخلی منازل و محیط های اداری میباشد چرا که با توجه به این که بیشتر افراد در نگهداری گل و گیاه مبتدی هستند، در نتیجه سانسوریا با ساختار خود، یکی از بهترین گزینه ها میباشد . از طرفی طبق نظریه فنگ شویی، استفاده از گیاهان به خصوص سانسوریا در جریان انرژی محیط تاثیر بسزایی دارند و از طرف دیگر نیز با توجه به ارتفاع این گیاه که تا 100 سانتی متر میرسد میتواند به عنوان پارتیشن مابین فضا های کاری مورد استفاده قرار گیرد.

  • تصفیه کردن هوا

طبق مقاله ای که ناسا در سال های اخیر در مورد گیاهان اکسیژن ساز منتشر کرد نام سانسوریا نیز به چشم می آید.

این گیاه توانایی بالایی در تصفیه هوای محیط اطراف خود دارد . این نوع گیاه گاز های موجود در هوا که شامل تری کلروتن ، بنزن ، فرمالدهید ، زایلن و ... که برای سلامتی اشخاص مضر میباشد را جذب خود میکند . باید بدانید عامل اصلی سردرد و حالت تهوع گاز تری کلروتن میباشد. اگر در طول روز احساس سوزش در ناحیه چشم خود کردید باید بدانید عامل اصلی آن بنزن است . اگر گلو درد ناگهانی برایتان اتفاق افتاد، بدانید گاز فرمالدهید یکی از عامل های آن است .

  • تبدیل دی اکسید کربن به اکسیژن

احتمالا عبارت متابولیسم اسید کراسولاسه را در مقاله علمی که درباره گیاهان منتشر میشود را شنیده اید . این عبارت، یک نوع چرخه از فعالیت مربوط به گیاهان میباشد، گیاهانی که در این گروه قرار میگیرند، در طول روز و شب دی اکسید کربن را از محیط اطراف خود میگرند و اکسیژن را در هوا آزاد میکنند در نتیجه باعث خوابی راحت و بهبود عملکرد تنفسی افراد میشوند .

سانسوریا نیز جز همین دسته میباشد و بر خلاف گیاهان دیگر که برای انجام ساخت سبزینه ( فتوسنتز )  خود که اکسیژن محیط را میگیرند و دی اکسید کربن را پس میدهند عمل میکند .

  • از بین برنده بوی بد محیط

در شهر های شلوغ به علت آلودگی هوا ، ممکن است متوجه بوی بدی در اطراف خود شوید و یا در هنگام باریدن باران بوی نامطبوعی از فاضلاب را استشمام کنید و یا اگر در محیطی مشغول هستید که از بوی بد مواد شیمیایی ناراحت هستید پیشنهاد میکنیم حتما از گیاه سانسوریا استفاده کنید چرا که ضمن زیبایی که به محیط میدهد، باعث از بین رفتن بوی بد نیز میشود.

  • مناسب کلاس های آموزش پرورش گیاهان

اگر در مدرسه یا آموزشگاه به دنبال تکثیر یک گیاه هستید که به آسانی رشد و زیاد شده و نتیجه دهد، حتما این گیاه را انتخاب کنید چرا که روش های گوناگونی برای تکثیر دارد و با درصد بالا پرورش و تکثیر آن جواب میدهد . در ادامه روش های تکثیر و ازدیاد این گیاه را توضیح خواهیم داد.

تکثیر سانسوریا

سانسوریا به چند روش در آب و خاک تکثیر میگردد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد. که در ادامه به بررسی هر کدام میپردازیم . همچنین اگر به دنبال آموزش کامل تکثیر سانسوریا هستید حتما مقاله تخصصی روش های تکثیر سانسوریا همراه با عکس را مطالعه کنید.

  • روش قلمه زدن  در خاک

در این روش ابتدا یک برگ سالم را از پایین ترین جا با کاتر جدا کنید سپس آن را به تیکه های 8 الی 10 سانتی متر تقسیم کنید ، تیکه های جدا شده را 2 الی 3 روز در هوای آزاد نگهداری کنید تا کامل پینه ببندد سپس برگ های بریده شده را به صورت عمودی تا نیمه داخل ترکیب ماسه و پرلیت قرار دهید و دقت کنید قسمت ها را سر و ته داخل خاک نگذارید .

در قدم بعدی رویه خاک را با اسپری آبیاری کنید و سپس رویه خاک را با پلاستیک بپوشانید و هر هفته آبیاری مجدد را انجام دهید با این روش با 3 الی 4 هفته قلمه ها ریشه میکنند و می توانید در گلدان های جداگانه بکارید تا پا جوش ها از کنار آن بروید.

تکثیر سانسوریا

  • روش قلمه زدن در آب

ساده ترین راه، قلمه زدن در آب میباشد جهت این کار، یک برگ جدید و بالغ را انتخاب کرده و با یک چاقو نیز آن را به تیکه های 8 الی 10 سانتی متری تقسیم کنید. سپس پایین تیکه ها را مطابق عکس به صورت هشتی برش دهید و دو الی سه روز در معرض هوای باز قرار دهیدتا پینه ببندد تا از قارچی شدن قلمه جلوگیری شود و سپس تیکه ها به صورت عمودی با گیره در آب قرار دهید جهت مشاهد آموزش تصویری و گام به گام قلمه زدن سانسوریا در آب کلیک کنید.

  • تکثیر از طریق تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم

برای تکثیر این گیاه با کمک این روش، باید بدانید در زمانی که برگ ها بلند شد و گلدان از برگ پر گردید به این معنی است که ریزوم تمام گلدان را پر کرده است. در این موقع گیاه مادری را از خاک در آورده و با کمک قیچی باغبانی قسمت زیر زمینی گیاه را به چند قسمت تقسیم میکنیم به طوری که هر قسمت شامل ریزوم شود .

سپس هر تیکه را داخل گلدان قرار داده و با محلول ریشه زایی آبیاری میکنیم. توجه داشته باشید جهت قارچی نشدن گیاه از قیچی ضد عفونی شده استفاده نمایید. در این روش برگ های ابلق، ابلق خواهند ماند.

ریزوم

  • تکثیر از طریق پا جوش

اگر گیاهتان پا جوشی زده است، گیاه را در هنگام تعویض گلدان، از خاک در آورید و سپس پاجوش هایی که 20 سانتی متر شده است را جدا کرده و در گلدان کوچک بکارید تا رشد گیاه سریع باشد سپس گیاه را با محلول ریشه زایی آبیاری کنید .

پاجوش سانسوریا

بیماری های سانسوریا

ممکن است در هنگام نگهداری سانسوریا با مشکلات و بیماری های گوناگونی مواجه شویم ما در این قسمت رایج ترین آنها را ذکر کرده ایم.

اگر میخواهید تمام بیماری های سانسوریا را بدانید بهتر است مقاله بیماری ها و مشکلات سانسوریا و راه های درمان آن را مطالعه کنید

  • علت زرد شدن برگ سانسوریا

اگر برگ گیاه سانسوریا شما، زرد و آبکی شده است باید بدانید که آبیاری بیش از حد انجام داده اید. برای شناسایی هر چه دقیق تر این موضوع زهکشی و کف گلدان را چک کنید. در صورتی که با وجود زهکشی و سوراخ باز هم به مدت طولانی خاک مرطوب است، برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه بهتر است خاک گیاه را عوض کنید و ریشه را بررسی کنید.

ریشه هایی که سیاه هستند را با قیچی جدا کنید و ریشه های سالم و سفت را داخل خاک جدید بکارید. اما اگر برگ گیاه تنها زرد شده و هنوز سفت میباشد، میتواند از ناکافی بودن نور محیط و یا کمبود مواد مغذی خاک میباشد از همین رو ابتدا از سلامت ریشه مطمئن شوید، برگ زرد شده را جدا کنید و با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی، گیاه را تغذیه کنید .

علت زرد شدن برگ سانسوریا

  • علت لوله شدن برگ سانسوریا

لوله شدن برگ های سانسوریا از تغییرات ناگهانی محیطی مانند دما و نور نشات میگیرد. باید بدانید گیاه سانسوریا حساس به محیط های سرد میباشد و لازم است هر چند وقت یکبار به محیطی با نور غیر مستقیم زیاد منتقل شود همچنین اگر میخواهید رطوبت گیاه را تامین کنید بهتر است از ساخت جزیره در زیر گلدان استفاده کنید .

لوله شدن برگ سانسوریا

  • علت افتادگی برگ سانسوریا

یکی از رایج ترین دلایل این موضوع، کاشته نشدن این گیاه در عمق مناسب میباشد چرا که بوته و پیاز گیاه نمیتواند وزن شاخه بلند را تحمل کند . از این رو به طرفین خم خواهد شد. همچنین یکی دیگر از دلایل افتادگی برگ سانسوریا، کود دهی بیش از حد میباشد جهت جلوگیری از این اتفاق، فواصل کود دهی خود را افزایش دهید.

آبیاری بیش از حد نیز جز شایع ترین دلیل افتادن  و خم شدن برگ سانسوریا میباشد چرا که گیاه از پایین شروع به شل شدن میکند و به صورت ناگهانی به طرفین خم میشود . یکی دیگر از دلایل افتادگی برگ سانسوریا، گرما و یا سرمای بیش از حد است که از قرار دادن گیاه در کنار منبع های سرمایش و گرمایش اتفاق می افتد. در این مواقع بهتر است از پایه نگهدارنده گیاهان استفاده کنیم .

  • پوسیدگی ریشه سانسوریا

یکی از شایع ترین دلایل پوسیدگی ریشه سانسوریا، آبیاری بیش از حد، عدم وجود زهکش و باقی ماندن آب در خاک و اطراف ریشه گیاه میباشد.

  • علت سیاه شدن برگ سانسوریا

دلیل اصلی این بیماری، سرما و یا گرما بیش از حد و یا آبیاری بیشتر از نیاز گیاه میباشد، اگر سیاهی از پایین اتفاق افتد به دلیل آبیاری است و اگر حالت سیاهی از بالا رخ دهد در این صورت به خاطر گرما یا سرما بیش از حد میباشد.

  • علت خشک شدن نوک برگ سانسوریا

اگر گیاه به اندازه کافی آبیاری نشود در این صورت گیاه از بالا برگ شروع به خشک شدن میکند همچنین گرما و نور بیش از حد محیط نیز سبب میشود که گیاه از نوک برگ دچار خشکی شود .

  • علت باریک شدن برگ سانسوریا

اگر نور کافی و مواد مغذی کافی به گیاه نرسد، در این صورت پس از مدتی برگ ها باریک شده و برگ های جدید نیز رنگ کمرنگی دارند.

  • بیماری لکه برگی سانسوریا

اگر بر روی برگ های سانسوریا لکه های آب دار قرمز را مشاهده کردید، باید بررسی کنید که آیا محیط بیش حد مرطوب هست یا خیر و یا دائما در هنگام آبیاری، آب بر روی برگ ها میریزد، همچنین تهویه نامناسب محیط نیز عامل اصلی بروز این مشکل است .

درمان قارچ سانسوریا

آفات رایج در سانسوریا

  • علت جویده شدن اطراف برگ سانسوریا

اگر مشاهده کردید که اطراف برگ های این گیاه دچار خوردگی شده است باید بدانید که گیاه دچار آفت شده است، برای رفع این مشکل از آفت کش های ارگانیک استفاده کنید .

  • شپشک آرد آلود

این نوع شپشک ها از شیره گیاه استفاده میکنند و گیاه را پس از مدتی ضعیف میکند، جهت حل این مشکل دو راه دارید :

راه اول استفاده از سم های ویژه شپشک آرد آلود

راه دوم استفاده ار محلول آب و صابون و پارچه نرم که به صورت دستی بر روی برگ ها بکشید تا شپشک ها به صورت کامل از بین روند.

شپشک آرد آلود

  • پشه های ریز در خاک سانسوریا

دلیل اصلی بروز این مشکل، آبیاری بیش از حد و رطوبت زیاد محیط میباشد، بهتر است آبیاری را کمتر کنید و از اسپری آب و صابون بر روی برگ ها استفاده کنید .

پشه در خاک

  • قارچی شدن برگ سانسوریا

اصلی ترین دلیل قارچی شدن سانسوریا، آبیاری و رطوبت بیش از حد میباشد در این بیماری لکه های قهوه ای و سیاه بر روی برگ ها ظاهر میشود .

برای درمان بهتر است در هنگام آبیاری، از ریختن آب بر روی برگ جلوگیری کنید و آبیاری را حداقل در هنگام نیاز گیاه انجام دهید .

راهنمای خرید سانسوریا

قیمت گل سانسوریا شمشیری به عوامل مختلفی مانند تعداد برگ ها ، تعداد غلاف ها ، طول شاخه ها و تعداد پا جوش ها بستگی دارد و هرچه این موارد بیشتر باشد گیاه از قیمت بالاتری برخودار است در نتیجه ارزنده تر می‌شود. خرید آنلاین سانسوریا در سایز بزرگ با توجه به مشکلات حمل و نقل آن در مقایسه با خرید حضوری بسیار بهتر است و سلامت گیاه به خطر نمی‌افتد.

همچنین در هنگام خرید سانسوریا، دقت کنید که تمامی برگ های آن سالم باشند از طرفی در هنگام تعویض گلدان، ریشه گیاهان کاملا در هم تنیده شده باشند و گیاه بدون آفت و یا بیماری خاصی باشد.

ایران درخت به عنوان بزرگترین و معتبر ترین مرکز فروش اینترنتی سانسوریا ،  خرید سانسوریا ابلق یا نوع های دیگری که وجود دارد را که شما به صورت آنلاین سفارش میدهید، از سلامت کافی برخوردار بوده و مطابق عکس ارسال می‌شود جهت خرید سانسوریا میتوانید وارد لینک زیر شوید.

5 دیدگاه در “راهنما کامل معرفی و نگهداری گل سانسوریا | 100 نکته کلیدی | ایران درخت

  1. عسکری گفت:

    سلام. روز بخیر. تعدادی گلدان سانسوریا در کنار استخر داریم که برگهای گلدان از پایین در حال خشک شدن هست، هم نور رو تنظیم کردیم و هم آبیاری رو کم کردیم و هم با بازگذاشتن پنجره ها هوای مناسب تهیه کردیم اما باز هم رو به تخریب هستند. مشکل کجاست؟

    1. محمدعلی فیروزمند گفت:

      سلام
      خاک مناسب و کود مناسب میخواد

  2. Hamid گفت:

    درود ،مطالب در خصوص نگهداری از گیاه سانسور یا بسیار آموزنده بود
    سپاس

  3. محمد سالم گفت:

    درود بر شما میخواستم تشکر کنم از این اطلاعات کامل و جامع به دستورات شما عمل کردم و رشد و زیبایی گل سانسوریام چند برابر شده ممنونم

    1. خاطره محمدزاده گفت:

      سلام. من‌ تقریبا ۱۰ ماه هست که گلدان سانسوریا دارم. وعی پاجوش نمیزنه‌ هفته ای یه بار اب میدم بهش‌ . و الینکه خاکش هم کم شده انگار‌ چیکار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *