گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

با روش تکثیر برگ بیدی آشنا شوید

برگ بیدی یک گیاه زیبای آپارتمانی است که با ساقه های آویز خود می‌تواند یک آیتم دکوری جذاب برای خانه شما باشد. در مناطق گرمتر می توان گیاه برگ بیدی را در فضای باز هم پرورش داد و به زیبایی باغچه افزود. این گیاه با رنگ سبز و بنفش خود هم به تنهایی و هم در کنار گیاهان دیگر جلوه ای خاص پیدا می کند. برگ بیدی گیاه نسبتا راحتی برای نگهداری و البته تکثیر است. برای این که گیاهان بیشتری برای پر کردن گلدان های خود داشته باشید به راحتی می توانید برگ بیدی را تکثیر کنید. قلمه زدن برگ بیدی یک روش رایج برای تکثیر آن است. در این مقاله با روش قلمه زدن برگ بیدی بنفش اشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

قلمه زدن برگ بیدی

G قلمه زدن برگ بیدی

با گیاه برگ بیدی بیشتر آشنا شویم

گل برگ بیدی یا گل چشم آهویی که در انگلیسی به آن wandering jew می‌گویند گیاهی از خانواده Commenlinaceae است. این گیاه بومی کانادا و شمال آرژانتین می‌باشد. برگ بیدی گونه های زیادی دارد که در رنگ و شکل برگ ها با هم متفاوت اند. بیشتر گونه ها دارای برگ هایی به رنگ سبز و بنفش هستند. برگ های گیاه بیضی شکل بوده و ساقه به صورت رونده رشد می ‌ند. برگ بیدی را می‌توان به راحتی در خانه های پرنور نگهداری کرد. بهترین مکان برای قرار دادن گلدان برگ بیدی پشت پنجره جنوبی و نورگیر است. اگر شما هم از گیاه برگ بیدی نگهداری می‌کنید و می‌خواهید تعداد آن ها را زیاد کنید باید با نحوه تکثیر برگ بیدی آشنا باشید. در ادامه روش تکثیر گل چشم آهویی را به شما آموزش می‌دهیم.

نحوه تکثیر برگ بیدی

نحوه تکثیر برگ بیدی

 

نحوه تکثیر برگ بیدی

گیاه برگ بیدی را معمولا از روش قلمه زدن تکثیر می‌کنند. تکثیر گل چشم آهویی به این روش نسبتا ساده بوده و قلمه ها به سرعت ریشه می‌دهند. قلمه زدن برگ بیدی هم در آب و هم در خاک جواب می‌دهد.

روش قلمه زدن برگ بیدی

قلمه های برگ بیدی به راحتی ریشه می‌دهند. این قلمه ها باید از گیاه سالم و بالغ تهیه شوند. برای جدا کردن قلمه ها از یک چاقو یا قیچی تمیز استفاده کنید. برش را در قسمتی از ساقه که زیر گره(محل اصال برگ به ساقه) قرار دارد بزنید. ریشه ها بعدا از محل گره بیرون می‌زنند و ریشه زایی از این قسمت صورت می‌گیرد. اگر نمی‌توانید گره ها را پیدا کنید برش ساقه را از زیر جدیدترین برگ بزنید. قلمه ها باید حدودا 10 تا 12 سانتی‌متر طول داشته باشند. بعد از آن می‌توان قلمه ها را در آب یا خاک ریشه دار کرد.

تکثیر گل چشم آهویی

تکثیر گل چشم آهویی

قلمه زدن برگ بیدی در آب

قلمه زدن در آب یک روش مرسوم است که روی اکثر گیاهان هم جواب می‌دهد. به خصوص گیاهانی که ساقه ضخیم دارند. برگ بیدی هم به دلیل داشتن ساقه های ضخیم می‌توان در آب ریشه دار کرد. برای این کار یک لیوان یا ظرف را با آب آشامیدنی پر کنید. بهتر است ظرف انتخابی دهانه پهن و انتهای کم قطر داشته باشد. برگ های انتهایی قلمه ها را حذف کنید. ماندن برگ ها در آب باعث بروز پوسیدگی و از بین رفتن قلمه ها می‌شود. قلمه ها را در ظرف آب قرار دهید و ظرف را در محیط آفتابی مثلا پشت پنجره ای با نور ملایم بگذارید. بعد از 1 تا 4 هفته منتظر پدیدار شدن ریشه های جدید باشید.

چند نکته برای ریشه دار کردن قلمه ها در آب:

  1. قلمه ها را اصلا در معرض نور شدید و مستقیم آفتاب قرار ندهید. مثلا پشت پنجره جنوبی مکان مناسبی برای قرار دادن ظرف قلمه ها نیست. نور مستقیم از ریشه زدن قلمه ها جلوگیری می‌کند.
  2. تا زمان ریشه زدن قلمه ها دقت کنید که برگ ها درون آب قرار نگیرند و همواره بالاتر از سطح ظرف باشند.
  3. آب را چند وقت یک بار عوض کنید.
  4. بعد از اینکه ریشه ها چند سانتی متر رشد کردند می‌توانید قلمه ها را به خاک منتقل کرده و در گلدان بکارید. برای این که گیاه جدید پرپشت‌تر به نظر برسد می‌توان چندین قلمه را در یک گلدان کاشت.
روش قلمه زدن برگ بیدی بنفش

روش قلمه زدن برگ بیدی بنفش

قلمه زدن برگ بیدی در خاک

روش قلمه زدن برگ بیدی بنفش در خاک به این صورت است که ابتدا باید گلدانی با قطر 9 سانتی‌متر تهیه کنید و آن را با خاک مرطوب و حاوی کمپوست پر کنید. برگ های انتهایی قلمه ها را جدا کنید و به هورمون ریشه زایی آغشته کنید. استفاده از هورمون ریشه زایی ضروری نیست اما می‌تواند به تسریع ریشه زایی کمک کند. در آخر می‌توانید چندین قلمه را در یک گلدان کشت کنید و منتظر ریشه زدن آن ها بمانید. بعد از چند ماه می‌توانید ریشه های جدید را مشاهده کنید.

نکات ریشه دار کردن قلمه ها در خاک:

  1. بعد از کاشت قلمه ها بهتر است روی گلدان را با کیسه پلاستیکی بپوشانید تا رطوبت قلمه ها بالا برود. یبعد از ریشه دار شدن قلمه ها می توانید کیسه را بردارید.
  2. گلدان را در مکانی روشن و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  3. قبل از ریشه زدن قلمه ها آبیاری ضروری نیست. حضور کیسه پلاستیکی می تواند رطوبت را تا ماه ها برای قلمه ها حفظ کند.
روش قلمه زدن برگ بیدی

روش قلمه زدن برگ بیدی

 

11 دیدگاه در “با روش تکثیر برگ بیدی آشنا شوید

  1. علی گفت:

    خسته نباشید ی برگ بیدی تو اگزاشتم چند روزه میشه ولی هنوز ریشه نزده ایا ریشه میزنه؟

    1. محراب گفت:

      فقط چند روز صبر کردین؟؟؟ مگه لوبیای سحرآمیزه؟؟ دو هفته صبر می کردین ریشه میزد…

  2. جلال دولتــی گفت:

    با سلام بنده یک هفته ای ریشه برگ بیدی را مشاهده کردم ریشه دار کردن این گل در اب بسیار ساده است جلال دولتــی

  3. احمد گفت:

    سلام به دوستان
    به فلمه برگ بیدی داخل اب نیاز هست کود ریشه زایی بدیم

  4. نازنین گفت:

    سلام وقت بخیر تو پاییز هم میشه در خاک قلمه بزارم من چشم آهوی داخل آپارتمان دارم به نظر شما امکانش هست ؟

    1. شیرین گفت:

      تمام گیاهانی که در فضای داخلی اپارتمان قرار دارند در زمستان یا پاییز هم میشه قلمه ازشون گرفت و تکثیر کرد . به شرطی که گلدانی که قلمه جدید رو در آن کاشتید، مثل بقیه گیاهان آپارتمانیتون، در فضای داخل قرار داده شود

  5. رهاپور گفت:

    سلام من ۴۴روزه برگ بیدی بنفش داخل طرف گداشتم قلمه نزده.بعد گلی ک ازش قلمه گرفتم کامل بنفش بود.الان ریشه نزده اما برگ ها کامل سبزشده.تجربتونو بگین چکارش کنم ریشه بزنه.

    1. آرش گفت:

      منظورتون از قلمه نزده ، این ه که ریشه نزده هنوز؟ یا برگ نداده!!!؟؟
      قلمه های که گرفتین ، از محل گره ساقه گیاه و به صورت اوریب، قیچی کردین ؟
      داخل آب گذاشتین یا خاک؟
      سوالتون رو خیلی کلی نوشتین،
      در مورد سبز شدن برگها ، بیشتر مواقع کم نور بودن گیاه ، باعث بروز این وضعیت میشه .
      در مورد گیاه مادر هم ، نباید قلمه خیلی زیاد ازش گرفته بشه ؛ که گیاهی با ریشه های فراوان که باعث جذب حجم بالای مواد مغذی میشه ولی برگی برای مصرف مواد غذایی نداشته باشه .
      برگهای گیاه نباید به یک باره خیلی کم بشه.

    2. آرش۱۱ گفت:

      منظورتون از قلمه نزده ،؟ این ه که ریشه نزده هنوز؟ یا برگ نداده!!!؟؟
      قلمه های که گرفتین ، از محل گره ساقه گیاه و به صورت اوریب، قیچی کردین ؟
      داخل آب گذاشتین یا خاک؟
      سوالتون رو خیلی کلی نوشتین،
      در مورد سبز شدن برگها ، بیشتر مواقع کم نور بودن گیاه ، باعث بروز این وضعیت میشه .
      در مورد گیاه مادر هم ، نباید قلمه خیلی زیاد ازش گرفته بشه ؛ که گیاهی با ریشه های فراوان که باعث جذب حجم بالای مواد مغذی میشه ولی برگی برای مصرف مواد غذایی نداشته باشه .
      برگهای گیاه نباید به یک باره خیلی کم بشه.

  6. مصطفی محققی گفت:

    سلام من یه باغچه دارم که جهاد اجازه دیوار کشی نمیده حصاری کشیدم و گل یاس کاشتم متاسفانه گل یاس که رشد میکنه قسمت پایینش سبز نیست و خشک میشه چه گلهای را پیشنهاد میدید که در سرما و گرما بجای دیوار کل باغچمونا محفوظ بشه

  7. فاطمه گفت:

    سلام من برگ بیدی چشم آهویی قلمه زدن تو آب گزاشتم ریشه که زد کاشتم توی گلدون بعد از چند روز هم بی‌حال تر شد هم کم کم رنگ یه سری برگ هایش زرد شد ریشه و پایین ساقه اش پوسیده.
    خاکش رو گفته بودن خاک گلدان با خاک برگ قاطی کنم توی نور مستقیم هم قرار ندادم آبش هم هر چند روزی یه بار میدم مشکل از چیه که اینجوری میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *