گیاهان آپارتمانی, مقالات

با روش تکثیر کراسولا خرفه ای آشنا شوید

کراسولا خرفه ای به دلیل نیازهای کم و مراقبت آسان یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی به شمار می رود. علاوه بر این می توان به راحتی این گیاه را در منزل تکثیر کرد. تکثیر کراسولا یکی از لذت‌بخش‌ترین مراحل پرورش کراسولا است.  رایج ترین روش برای این کار قلمه زدن کراسولا می باشد. قلمه زدن هم از طریق برگ و هم ساقه امکانپذیر است. اگر شما هم می خواهید با تکثیر کراسولا خرفه ای گیاه خود را چندبرابر کنید با ما در این مقاله همراه باشید.

کراسولا خرفه ای

کراسولا خرفه ای

با کراسولا خرفه ای بیشتر آشنا شویم

کراسولا خرفه ای(jade plant) گیاهی ساکولنتی و بومی منطقه جنوب آفریقاست. این گیاه همیشه سبز و دارای برگ ‌های گرد براق است. رشد گیاه نسبتا کند است و به ندرت گل می دهد. اگر شرایط فراهم باشد، نگهداری از گیاه کراسولا کار ساده ای است. کراسولا به آب خیلی کمی نیاز دارد و به راحتی تکثیر می شود. برای این که بتوانید گیاه کراسولا را با موفقیت قلمه بزنید لازم است نکات قلمه زدن کراسولا خرفه ای را بدانید.  قلمه گرفتن به راحتی در خانه و با وسایل ساده انجام پذیر است. یک گیاه مادر می تواند برای به وجود آوردن تعداد زیادی کراسولای کوچکتر مورد استفاده قرار بگیرد. همانند بقیه گیاهان بعد از تکثیر کراسولا هم باید مراقبت های لازم انجام بگیرد تا گیاهان جدید سالم مانده و به رشد خود ادامه دهند.

 

تکثیر کراسولا خرفه ای

تکثیر کراسولا خرفه ای

تکثیر کراسولا خرفه ای

قلمه زدن کراسولا خرفه ای

رایج ترین روش تکثیر کراسولا از طریق قلمه زدن است. قلمه گرفتن از گیاه کراسولا به راحتی انجام می شود. اما تشویق قلمه ها برای ریشه زدن نیازمند زمان و توجه شماست. کراسولا یک ساکولنت است و با رطوبت زیاد سازگاری ندارد. رطوبت دائمی در نهایت باعث پوسیدگی ریشه های ظریف و تازه درآمده گیاه می شود. قلمه ها را می توان از برگ و یا قسمتی از ساقه تهیه کرد. مکان های برش قلمه ها مهم است. برای قلمه گیری به یک چاقو یا قیچی تیز، خاک مناسب(شن و پرلیت) و چند گلدان کوچک نیاز دارید.

روش تکثیر کراسولا

روش تکثیر کراسولا

قلمه برگ کراسولا

تکثیر کراسولا با قلمه برگ راحت ترین روش تکثیر آن است. اما احتمال شکست این روش بیشتر از قلمه زدن ساقه است. همچنین مدت زیادی طول می کشد تا قلمه های برگ رشد کنند و به اندازه قابل توجهی برسند. این زمان برای قلمه های ساقه کوتاه تر است. برای تهیه قلمه برگ این مراحل را دنبال کنید:

  1. برگ مناسبی را برای جدا کردن انتخاب کنید. برگ های جوان تر که اندازه متوسطی دارند نسبت به برگ های پیر شانس بیشتری برای ریشه زنی دارند.
  2. با یک قیچی تیز برگ را از ساقه جدا کنید.
  3. قلمه برگ را قبل از قرار دادن در بستر مناسب به مدت 3 تا 5 روز در محیطی خشک و دور از نور مستقیم قرار دهید. در این مدت زخم حاصل از برش ترمیم پیدا کرده و خشک می شود. این کار به جلوگیری از پوسیدگی قلمه ها کمک می کند.
  4. بعد از چند روز انتهای نوک تیز برگ را در بستر مناسبی که تهیه کرده اید قرار دهید. قلمه ها را تا زمان ریشه زایی دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. بعد از قرار دادن قلمه ها در خاک آبیاری سبک انجام دهید. بعد از آن هر وقت خاک کامل خشک شد می توانید آبیاری کنید.
  5. بعد از مدتی ساقه بسیار کوچکی همراه با برگ های ریز شروع به رشد از قلمه برگ می کنند. این ساقه کوچک تازه درآمده همان گیاه جدید شماست. در این زمان خود قلمه برگ شروع به تحلیل رفتن و خشک شدن می کند.
قلمه زدن کراسولا

قلمه زدن کراسولا

قلمه ساقه کراسولا

تکثیر از طریق قلمه ساقه کراسولا هم نسبتا آسان است. این کار به وسیله جدا کردن بخشی از ساقه گیاه اصلی و ریشه دار کردن آن انجام می شود. ریشه دار کردن قلمه ها هم در خاک و هم در آب امکانپذیر است. برای تهیه قلمه ساقه کراسولا و به وجود آوردن گیاه جدید از آن این مراحل را دنبال کنید:

  1. یک ساقه که اندازه مناسبی دارد انتخاب دارد.
  2. بخشی از ساقه که بالای گره قرار دارد را برش بزنید. خود قلمه جدا شده هم باید حداقل یک گره داشته باشد.
  3. برگ های پایینی قلمه را جدا کنید. برگ های بزرگ و بالغ انرژی گیاه را می گیرند و نمی گذارند این انرژی صرف ریشه زایی شود. بنابراین فقط چند برگ جوان را در انتهای بالایی قلمه باقی بگذارید.
  4. قلمه ساقه را مدتی در محیط خشک بگذارید تا محل برش ترمیم شود. این کار از پوسیدگی انتهای قلمه جلوگیری می کند.
  5. بعد از چند روز قلمه ها را به بستر مناسب با زهکشی بالا منتقل کنید. قبل از قرار دادن قلمه ها در خاک می توانید انتهای قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید. این کار به ریشه زدن سریع تر آن ها کمک می کند.
  6. به شکل برگ ها توجه کنید تا زمان آبیاری را به شما نشان دهند. هر وقت برگ های شروع به چروکیده شدن کردند، زمان آبیاری رسیده است. آبیاری را فقط در مواقع لزوم انجام دهید تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود.
  7. با ریشه زدن قلمه ها می توانید گیاهان جدید را به گلدان منتقل کرده و از پرورش کراسولا های جدید خود لذت ببرید.
قلمه ساقه کراسولا

قلمه ساقه کراسولا

 

1 دیدگاه در “با روش تکثیر کراسولا خرفه ای آشنا شوید

  1. مسعود گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    یه گلدان کراسولا دارم که نزدیک دوساله نگهداری می‌کنم.
    یه مدتیه بعضی ساقه‌ها دارند ریشه هوایی میدن، یعنی وسط بعضی ساقه‌ها ریشه در اومده، دلیلش چیه و چکار باید بکنم؟
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *