گل ها, مقالات

با شرایط نگهداری و تکثیر گل میخک آشنا شوید

یکی از بهترین گل‌ها که نگهداری آن هم در باغچه خانه و هم در گلدان مرسوم است، گل میخک می‌باشد. این گل انواع مختلفی مثل گل میخک بنفش ، قرمز و صورتی دارد که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. در صورت نگهداری گل میخک در گلدان و در منزل می‌توانید در تمام طول سال از گل‌های زیبای آن لذت ببرید. اگر شما هم به پرورش گل میخک علاقه دارید با ما در این مقاله همراه باشید تا با با شرایط نگهداری گل میخک و تکثیر گل میخک آشنا شوید.

گل میخک

گل میخک

معرفی گل میخک

میخک (Dianthus) گیاهی چندساله و دارای ساقه‌های منشعب می‌باشد. گره‌ها(محل اتصال برگ به ساقه) در گیاه کاملا برجسته دیده می‌شود. گل میخک را در گذشته در مراسم تاجگذاری پادشاهان یونانی استفاده می‌کردند. امروزه این گل را نماد عشق و افتخار می‌دانند. گل میخک در دو رقم کم‌پر و پرپر موجود است. لبه گلبرگ‌ها حالت دندانه‌دار به خود گرفته است. گل میخک بنفش ، صورتی، قرمز، سفید، نارنجی و … از انواع رنگ‌های این گل هستند. در ادامه با شرایط نگهداری گل میخک بیشتر آشنا می‌شویم.

گل میخک بنفش

گل میخک بنفش

 

شرایط نگهداری گل میخک

نور

گل میخک برای رشد و گلدهی به شرایط نور کامل یا نیم‌سایه نیاز دارد. در مناطق گرم‌تر بهتر است گیاه در محلی که نیمه‌سایه نیمه‌آفتاب باشد کاشته شود. این کار کمک می‌کند که در هنگام ظهر که آفتاب مستقیم است به گیاه آسیبی نرسد. اگر از گل میخک در گلدان و داخل منزل نگهداری می‌کنید بهتر است گلدان را پشت پنجره‌های نورگیر جنوبی یا شرقی قرار دهید. در تابستان و هنگام ظهر بهتر است گیاه را به سایه منتقل کنید. میخک‌های گلدانی معمولا خمیده و به سمت نور رشد می‌کنند. برای این که گیاه رشد مستقیم داشته باشد لازم است هر روز گلدان آن را بچرخانید تا از هر طرف نور کافی دریافت کند.

آبیاری

آبیاری میخک باید منظم و متوسط انجام شود. یعنی بستر کاشت همیشه مقداری رطوبت داشته باشد نه اینکه خیس و غرقاب باشد. فواصل آبیاری به عوامل زیادی بستگی دارد. دمای روز و بافت خاک همگی از عوامل تاثیر گذار در میزان آبیاری گیاه هستند. اگر گل میخک را در گلدان پرورش می‌دهید بهترین زمان آبیاری آن بعد از خشک شدن 2 سانتی‌متری سطح خاک است. آبیاری زیاد گیاه می‌تواند موجب پوسیدگی ریشه آن شود. گلدان باید زهکش مناسبی داشته باشد تا آب به خوبی از آن خارج شده و در خاک نماند.

دما

انواع میخک نیازهای دمایی مختلفی دارند. اما میخک به طور کلی هوای خنک را بیشتر دوست دارد. برای گلدهی بهتر دمای 10 درجه در طول شب و در دمای 18 تا 22 درجه سانتیگراد در طول روز را برای گل‌ها فراهم کنید.

 

خاک

این گل به نوع خاک حساسیت زیادی ندارد ولی در خاک لومی شنی با زهکشی خوب رشد بهتری دارد. بهتر است خاک گیاه کمی اسیدی باشد. اگر خاک گیاه سنگین و بدون زهکش باشد رشد و شاخه دادن میخک بسیار کند می‌شود. برای سبک کردن بافت خاک‌های سنگین می‌توانید موادی مثل ورمی کمپوست، کوکوپیت، پرلیت، پیت‌ماس و یا کود پوسیده به آن اضافه کنید.

کوددهی

یک عامل مهم در پرورش میخک کوددهی آن است. نیاز میخک به کوددهی بالاتر از گل‌های دیگر است. کمبود عناصری مثل نیتروژن باعث کاهش رشد، نازک و باریک شدن برگ‌ها و از بین رفتن انحنای آن‌ها می‌شود. کمبود عنصر بور هم روی میخک اثرات منفی زیادی دارد. از جمله این تاثیرات بدشکل شدن غنچه‌ها و گل‌ها، کوتاه شدن شاخه‌ها و منشعب شدن زیاد ساقه است.

گلدهی

در صورت پرورش این گل در باغچه می‌توانید در فصل تابستان شاهد گلدهی آن باشید. البته میخک‌هایی که در گلخانه نگهداری می‌شوند در تمام طول سال قابلیت گلدهی دارند. در دمای 5 درجه سانتیگراد گلدهی تسریع می‌شود و دمای 10 درجه باعث تاخیر آن می‌شود.

شرایط نگهداری گل میخک

شرایط نگهداری گل میخک

 

تکثیر گل میخک

تکثیر گل میخک را می‌توان به دو روش قلمه زدن و کاشت بذر انجام داد.

کاشت بذر

بذر میخک را به راحتی می‌توان از فروشگاه‌های گل و گیاه تهیه کرد. کاشت بذرها بهتر است 6 تا 8 هفته قبل از آمدن آخرین سرما انجام شود. برای این کار دانه های گل را روی سطح خاک پخش می‌کنند و روی آن ها یک لایه نازک خاک می‌ریزند. فاصله بذرها از هم باید حدود 25 تا 30 سانتی‌متر باشد.

پرورش گل میخک

پرورش گل میخک

قلمه زدن

گیاهی سالم و بدون آفت را برای قلمه گرفتن انتخاب کنید. ساقه انتخابی لازم نیست حتما گلدهی داشته باشد. هر ساقه سالم و قوی از گیاه را می‌توان انتخاب کرد. برش را با یک قیچی تمیز از زیر محل گره‌ها بزنید. برای بالا رفتن احتمال ریشه‌زایی بهتر است انتهای قلمه‌ها را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید. قلمه‌ها را در بستر مناسب (مثلا ماسه) بکارید و شرایط لازم را برایشان فراهم کنید. خاک را مرطوب کنید و یک کیسه پلاستیکی روی گلدان بکشید تا رطوبت در اطراف قلمه‌ها بالا برود. قلمه‌ها بعد از 3-4 هفته ریشه می‌زنند. بعد از ریشه دادن قلمه‌ها می‌توانید آن‌ها را به گلدان‌های موردنظر منتقل کنید.

تکثیر گل میخک

تکثیر گل میخک

 

2 دیدگاه در “با شرایط نگهداری و تکثیر گل میخک آشنا شوید

  1. حمید موحد گفت:

    با سلام . اطلاعات خوب بود .‌
    گلدان گل میخک خریداری کردم. خاک و گلدان را تعویض نمودم. خاک مرغوب تر با کود اصلاح شده و خاک برگ و کمی خاک اره جدی روس مخلوط نمودم و هر روز آب پای گلدان میریزم اما بعضی برگها درحال زرد شدن است . علت چیست .
    محیط تراس با نور آفتاب صبح و عصر کامل

    1. الف گفت:

      خاک اره برای خاکهایی که نیتروژن زیادی دارن میریزن که مقدار نیتروژن کم بشه
      رس در خاک باعث میشه زهکشی سخت تر بشه و ریشه ها بپوسه
      کوکوپیت + پرلیت خاک مناسبی برای تمام گیاهان هست + هر 2 ماه کود 202020 گرومور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *