گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

با مشکلات و بیماری های لیندا و درمان آنها آشنا شوید

لیندا یا نخل دم اسبی گیاهی کم توقع و مقاوم است که نگهداری ساده ای دارد و یک گیاه آپارتمانی ایده آل به شمار می رود. اما گاهی ممکن است لیندای شما به بیماری یا آفت دچار شود و زیبایی خود را از دست بدهد. با دانستن علت بیماری های لیندا می توانید به راحتی از آن ها پیشگیری کرده و یا حتی گیاهتان را درمان کنید. در این مقاله با علت بیماری ها و مشکلات لیندا مثل علت شل شدن برگهای لیندا ، چروک شدن پیاز لیندا ، پوسیدگی ریشه لیندا و زرد شدن برگ لیندا آشنا می شویم. اگر شما هم می خواهید از بیمار شدن گیاهتان جلوگیری کنید و همیشه گیاهی سالم داشته باشید با ما در این مقاله همراه شوید.

مشکلات لیندا

مشکلات لیندا

با مشکلات لیندا آشنا شوید

چروک شدن پیاز لیندا

چروک شدن پیاز لیندا می تواند به دلیل کمبود آب و رطوبت باشد. برای درمان چروک شدن پیاز لیندا باید آبیاری را منظم کنید و رطوبت اطراف گیاه را بالا ببرید. در مرحله اول برای این که گیاه را به حالت اول برگردانید، گلدان را دون یک تشت پر از آب قرار دهید تا آب کافی جذب کند و تشنگی گیاه برطرف شود.

علت شل شدن برگهای لیندا :

دلیل اصلی شل شدن برگهای لیندا آبیاری زیاد است. فواصل آبیاری را بیشتر کنید و دقت کنید که لیندا به دلیل داشتن غده، آب را در خود ذخیره می کند و به آب زیادی نیاز ندارد. در صورت آبیاری بیش از اندازه ریشه های گیاه پوسیده می شوند و گیاه بیحال به نظر می رسد.

علت شل شدن برگهای لیندا

علت شل شدن برگهای لیندا

 

خشک شدن و ریزش برگ ها:

این مشکل ناشی از گرم و خشک بودن هواست. گلدان گیاه را در محل خنک تری قرار دهید و برای تامین رطوبت از روش غبارپاشی کمک بگیرید. قرار دادن یک ظرف آب در کنار گلدان هم می تواند به افزایش رطوبت کمک کند.

زرد شدن برگ لیندا

زرد شدن برگ لیندا مععمولا به علت آبیاری بیش از اندازه است. در صورت مشاهده این علامت آبیاری را کم کرده و در فواصل بیشتری انجام دهید. دقت کنید که زرد شدن برگ ها بعد از تعویض گلدان امرری طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اگر هم نوک برگ ها زرد می شود احتمالا مشکل از کم شدن مواد مغذی خاک است. بهتر است گیاه را ماهی یک بار هنگام آبیاری با کود مخصوص طبق دستورالعمل تعذیه نمایید.

زرد شدن برگ لیندا

زرد شدن برگ لیندا

کاهش رشد و ندادن برگ جدید:

مهم ترین دلیل این مسئله نور ناکافی و یا کمبود مواد مغذی می باشد. گلدان را در محلی قرار دهید که نور کافی دریافت کند و از کودهای کامل مثل کود سه بیست برای تقویت گیاه استفاده کنید.

قهوه ای شدن نوک برگ ها :

قهوه ای شدن نوک و حاشیه برگ های لیندا دو علت دارد. یا رطوبت گیاه خیلی پایین است و یا سن گیاه بالا رفته است. برای حفظ ظاهر گیاه می توانید نوک برگ ها را با قیچی جدا کنید. برای رفع مشکل رطوبت اطراف گیاه را به روش های مختلف بالا ببرید.

قهوه ای شدن نوک برگ ها

قهوه ای شدن نوک برگ ها

شکننده شدن برگ ها:

این مشکل عموما به دلیل کمبود مواد مغذی به وجود می آید. باید توجه کنید که گیاه نیاز به تقویت دارد و بهتر است در فصول رشد هنگام آبیاری آن را با کودهای مخصوص تغذیه کنید.

نرم شدن پیاز لیندا :

یکی دیگر از مشکلاتی که آبیاری زیاد لیندا به وجود می آورد، پوسیدگی ریشه لیندا و نرم شدن پیاز آن است. حتما توجه کنید که گیاه به دلیل داشتن غده، آب را به راحتی ذخیره کرده و نیاز به آبیاری زیاد ندارد. برای رفع مشکل بهتر است فواصل آبیاری را بیشتر کرده و حتما برای آبیاری تا خشک شدن کامل خاک صبر کنید.  زهکشی خاک را هم بررسی کنید و از خروج آب از گلدان هنگام آبیاری مطمئن شوید.

نرم شدن پیاز لیندا

نرم شدن پیاز لیندا

خشک شدن نوک برگ ها:

خشک شدن نوک برگ های لیندا می تواند دلایل مختلفی مثل نور شدید و مستقیم، آبیاری کم، کمبود مواد مغذی(عنصر پتاسیم) و خشک بودن هوای محیط داشته باشد. برای رفع این مشکل گلدان را در مکانی با نور کمتر قرار داده و با غباررپاشی رطوبت اطراف گیاه را بالا ببرید. تقویت گیاه با کود های حاوی پتاس هم توصیه می شود. اگر می خواهید ظاهر گیاه حفظ شود بهتر است قسمت های خسک نوک برگ ها را با یک قیچی تمیز ببرید.

سیاه و آبکی شدن تنه گیاه :

همانطور که دیدید، بیشتر مشکلات لیندا ناشی از آبیاری زیاد آن است. سیاه و آبکی شدن تنه گیاه هم به همین علت اتفاق می افتد. ممکن است زهکش گلدان بسته شده باشد و خاک حالت باتلاقی گرفته باشد. البته بزرگ بودن گلدان هم در این مسئله بی تاثیر نیست. گلدان بزرگتر نیاز به آبیاری بیشتر دارد و در نتیبجه با آبیاری زیاد ریشه ها در آب غرق شده و دچار خفگی می شوند. برای رفع مشکل باید از سموم قارچ کش مثل مانکوزب استفاده کنید.

سیاه و آبکی شدن تنه گیاه

سیاه و آبکی شدن تنه گیاه

آفات لیندا

کنه قرمز :

یکی دیگر آفات و مشکلات لیندا کنه قرمز است. برای مباررزه با این آفت می توانید از سموم مختلف مثل مالاتیون یا دیازینون طبق دستور استفاده کنید.

شپشک آردآلود :

این آفت در بیشتر گیاهان شایع است و لیندا هم از این قاعده مستثنی نیست. برای دفع این آفت ابتدا با محلول صابونی رقیق گیاه محل های آلوده را تمیز کنید و اگر کارساز نبود اقدام به سمپاشی نمایید.

شپشک آردآلود

شپشک آردآلود

 

8 دیدگاه در “با مشکلات و بیماری های لیندا و درمان آنها آشنا شوید

  1. مریم گفت:

    سلام گل سه ماهی هست خاک و گلدون لیندام و عوض کردم ولی الان پیاز لیندام کمی نرم و نافرم شده به صورت یک پیاز یک دست نیست البته بگم که یک گلدون شفرا خریدم کنارش گذاشتم که اونم مریض بود و برگهاش قهوه ای میشد و می ریخت حالا نمی دونم بیماری اون و گرفته یا مشکل چیز دیگه است میشه راهنماییم کنید

    1. وجیهه گفت:

      سلام وقتتون بخیر..من ماه پیش گلدون لیندا رو عوض کردم..ولی الان پیازش چروک شده..برگاش هم شل..
      از چی می‌تونه بهش

      1. حسین گفت:

        دلیل چروک شدن پیاز کمبود آب است
        در هر سری اب دهی به طور کامل به خاک آب بدید تا از زیر گلدان خارج شود

  2. سهیلا سیفی گفت:

    سلام مدت ۲۰ سالی هست گلدان لیندا دارم حدود دوسالی هست رشد زیادی نداشته وامروز که گلدانش را عوض کردم دیدم پیاز گل صاف بود زیرش وفقط یک ریشه بلند برای آن پیاز بزرگ حدود ۲۵ سانت ازش آویزان بود لطفا راهنمایی ام کنید ضمنا پیاز گل نرم هم نبود

  3. مینا گفت:

    گل لیندایی را در فروردین سر زنی کردم اما هیچ جوانه آیی نزد تا اینکه هفته پیش که پیازش را از خاک درآوردم فقط دو ریشه نیمه خشک داشت و تعدادی فرورفتگی سوراخ مانند امروز پس از شستشو با آب و جوش شیرین پس از خشک کردن به پودر دارچین آغشته کردم و در مخلوطی از کوکو پیت و ماسه و خاک کاشتم آیا امکان بازگشت دارد؟در ضمن پیاز سفت اما دارای چند سوراخ است. با سپاس

    1. زهرا گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      من گل لیندام تقریبا ۹ سالشه
      همسایه از خدا بی خبرم یه طرف گل بیچاره رو نوکاشو زده
      خیلی ناراحتم ، میخواستم بدونم برگهاش دوباره در میاد ادامه همون کوتاهیه؟

  4. عرفان گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من گیاه لیندا رو دارم قسمت جایی که برگ هاش میزنه بیرون بنفش رنگ شده چیکار کنم؟
    مشکلی براش ایجاد شده؟

  5. غفاری گفت:

    سلام گل من از این شپشک آرد آلود گرفته چی بزنم خوب بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *