گل ها, مقالات

با نگهداری و تکثیر گل ختمی آشنا شوید

گل ختمی گیاهی دو ساله و تک‌گل است. این گل در سال اول زندگی خود رشد می‌کند و در سال دوم گل و بذر می‌دهد و پس از آن از بین می‌رود. البته گل ختمی در شرایطی هم می‌تواند به عنوان یک گل چند ساله با عمر کوتاه رشد کند. تنوع رنگی گل ختمی بالاست. گل ختمی سفید، قرمز صورتی، زرد و … از انواع رنگ‌های آن هستند. به دلیل همین تنوع رنگ، گل ختمی به گل موردعلاقه گلکاران تبدیل شده است و برای تزیین چمن‌ها استفاده می‌شود. گل ختمی به دلیل خواص دارویی‌اش هم شناخته می‌شود. در این مقاله روش نگهداری و تکثیر گل ختمی را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

گل ختمی

گل ختمی

با خواص گل ختمی آشنا شویم

گلبرگ‌ها، برگ، ساقه و ریشه ختمی هر کدام به داشتن خواص دارویی خاصی معروف هستند. از گیاه ختمی بیشتر برای درمان مشکلات تنفسی مثل برونشیت استفاده می‌شود. خیس کردن ریشه ختمی و استفاده از آن برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و … از گذشته مرسوم بوده است. برگ‌های ختمی برای درمان نیش‌خوردگی و سوختگی کاربرد دارند. خاصیت گل ختمی در درمان بیماری‌های گوارشی مثل سوزش و زخم معده هم مورد توجه است.

گل ختمی سفید

گل ختمی سفید

 

کاشت گل ختمی در گلدان

تهیه بذر

هر کدام از انواع گل ختمی مثل گل ختمی سفید ، قرمز و … بذرهایی دارند. این بذرها نسبتا درشت بوده و به راحتی می‌توان آن‌ها را کاشت و به گیاه جدید تبدیل کرد. ختمی می‌تواند چند سال رشد داشته باشد. بذر گل در سال بعد از رشد قابل برداشت است.

زمان مناسب کاشت

کسانی که در منطقه سردسیر با زمستان‌های سرد زندگی می‌کنند بهتر است در فصل پاییز بذرها را در خاک کشت دهند. جوانه زدن تا فصل آبان طول می‌کشد. به جوانه‌ها فرصت رشد بدهید و بگذارید زمستان بگذرد. ممکن است گیاه در فصل بهار گل بدهد. کسانی هم که در مناطق گرم‌تر زندگی می‌کنند با کاشت بذرها در فضای بیرون و در فصل پاییز همین نتیجه را می‌گیرند.

کاشت بذرها در گلدان

بذرهای ختمی نسبتا درشت‌اند و به سرعت جوانه می‌زنند. پس بهتر است هر بذر به صورت جداگانه در عمق نیم تا 1.5 سانتی‌متری خاک کاشته شود. بستر مناسب کاشت مخلوط پیت‌ماس و پرلیت است. گلدان‌ها را در مکانی بگذارید که نور کافی به آن‌ها برسد. آبیاری را انجام دهید تا خاک مرطوب بماند. بعد از 1-2 هفته جوانه‌ها پدیدار می‌شوند.

نگهداری نهال ها

اگر می‌‎خواهید در طول زمستان گل ختمی را در درون منزل نگه دارید، باید نهال‌ها را به صورت جدا به گلدان‌های 10 تا 15 سانتی‌متری منتقل کنید. یا این که می‌توانید در اوایل بهار گلدان‌ها را به محیط بیرون انتقال دهید. گلدان گل باید در محیط آفتاب‌گیر باشد و آبیاری آن منظم انجام شود.

تکثیر گل ختمی

تکثیر گل ختمی

 

کاشت گل ختمی در باغچه

زمان مناسب کاشت

کاشت و پرورش گل ختمی در بیرون از خانه بهتر است در فصل بهار انجام شود. زمانی که سرما و یخبندان زمستان به پایان رسیده و دمای خاک 10 درجه است.

مکان مناسب کاشت

پرورش گل ختمی در انواع اقلیم‌ها امکانپذیر است. برای گلدهی بهتر گیاه به روزانه حداقل 6 ساعت نور آفتاب نیاز دارد. پس بهتر است این گل را در مکانی آفتابی کشت دهید. رشد گیاه در سایه موجب کوچک و بیرنگ شدن گل‌ها می‌شود. یک عامل مهم دیگر که باید به آن توجه شود باد است. گل ختمی می‌تواند ارتفاع بگیرد و بلند شود. بنابراین در برابر وزش بادهای شدید بسیار حساس است. بهتر است ختمی در گوشه‌ای از باغچه که کنار دیوار است کشت شود. همچنین برای پرورش گل ختمی خاک غنی و با زهکشی خوب نیاز است. برای تقویت خاک می‌توانید مقداری کمپوست به آن اضافه کنید.

کاشت بذر یا نهال

بذرها بهتر است به فاصله 8 تا 15 سانتی‌متری هم و در عمق نیم تا 1.5 سانتی‌متری خاک قرار بگیرند. برای کاشت نهال هم فاصله مناسب 30 تا 60 سانتی‌متر است. هر چه ارتفاع نهال بلندتر باشد باید این فاصله را بیشتر کنید. بهتر است خاک اطراف ریشه را هم همراه نهال منتقل کنید. بعد از کاشت آبیاری را فراموش نکنید.

مالچ پاشی

احاطه شدن هر گل با 5 تا 7 سانتی‌متر مالچ آلی به نگهداری رطوبت خاک کمک می‌کند. همچنین از علف‌های هرز جلوگیری کرده و شرایط را برای جوانه زدن فراهم می‌سازد.

تکثیر گل ختمی با بذر

تکثیر گل ختمی با بذر

 

مراقبت بعد از کاشت

آبیاری

آبیاری منظم گیاه ختمی ضروری می‌باشد. برای تشخیص زمان آبیاری می‌توانید انگشت خود را در خاک گیاه فرو ببرید و اگر به اندازه 2.5 سانتی‌متر خشک بود، زمان آبیاری است. نکته‌ای که باید بدانید این است که آبیاری باید از پایه گیاه انجام شود و آب نباید روی برگ‌های آن بریزد. ماندن آب روی برگ‌ها می‌تواند باعث بروز بیماری‌های قارچی شود.

نور

همانطور که گفتیم ختمی برای گلدهی مناسب به نور زیادی نیاز دارد.

خاک

خاک باغچه در صورت زهکشی بالا برای کشت و پرورش گل ختمی مناسب است.

کوددهی

برای گلدهی بهتر گیاه می‌توانید هر دو هفته یک‌بار به آن کود مخصوص بدهید. البته گل ختمی سال اول گل نمی‌دهد. کوددهی هم باعث گلدهی در سال اول رشد نمی‌شود. پس باید تا سال بعد صبوری کنید و منتظر گلدهی بمانید.

پرورش گل ختمی

پرورش گل ختمی

تکثیر گل ختمی

یکی از روش‌های تکثیر گل ختمی کاشت بذر آن است که قبلا گفته شد. روش دیگر قلمه زدن است. قلمه‌‎گیری در همه فصول امکانپذیر است. در فصل بهار و اوایل تابستان قلمه سبز، در تابستان و اوایل پاییز قلمه نیمه‌چوبی و در پاییز و زمستان قلمه چوبی از گیاه گرفته می‌شود. هر چه قلمه چوبی‌تر باشد بهتر است طول بیشتری از آن جدا شود. بعد از قلمه‌گیری باید آن‌ها را در بستر مناسب قرار دهید تا ریشه بزنند. پوشاندن روی قلمه‌ها با یک نایلون پلاستیکی به افزایش رطوبت کمک زیادی می‌کند. بعد از ریشه‌زایی نایلون را بردارید و اجازه دهید گیاه رشد طبیعی خود را ادامه دهد. از کود مایع برای تقویت ختمی استفاده کنید. در نهایت وقتی گیاه به اندازه کافی رشد کرد آن را به گلدانی با قطر دهانه 11 تا 13 سانتی‌متری با خاک پایه پیت و دارای کمپوست منتقل کنید.

تکثیر گل ختمی

تکثیر گل ختمی

 

1 دیدگاه در “با نگهداری و تکثیر گل ختمی آشنا شوید

  1. فرناز گفت:

    درووود، عالی بود????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *