گل ها, مقالات

با نگهداری و تکثیر گل کاغذی آشنا شوید

گل کاغذی به علت داشتن براکته‌های ظریف و کاغذ مانند خود به این نام خوانده شده است. این گیاه در واقع مناسب برای نگهداری در فضای بیرون است. البته می‌توان از گلدان گل کاغذی در منزل هم نگهداری کرد. جالب است بدانید که قسمت رنگی که ما به عنوان گل گاغذی می‌شناسیم در واقع براکته‌های گیاه است. این براکته‌ها به رنگ صورتی زیبایی دیده می‌شوند. گل‌ها کوچکتر و طلایی رنگ هستند و توسط برکته‌ها احاطه شده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم با شرایط نگهداری گل کاغذی، تکثیر گل کاغذی و … آشنا شویم. با ما همراه باشید.

گل کاغذی

گل کاغذی

با گل کاغذی آشنا شویم

گل کاغذی با نام انگلیسی Bougainvillea گیاهی از خانواده Nyetaginaceae است. این گیاه به صورت درختچه‌ای زیبا و گاهی به صورت رونده رشد می‌کند. گیاه کاغذی بومی مناطق گرمسیری برزیل است و در بیشتر طول سال گلدهی دارد. بعضی از انواع گل کاغذی را می‌توان در منزل نگهداری کرد. ارتفاع گیاه در گلدان می‌تواند تا 2-3 متر برسد. انواع گل کاغذی براکته‌هایی به رنگ‌های صورتی، بنفش، قرمز و … دارند. در ادامه شرایط نگهداری گل کاغذی را معرفی می‌کنیم.

گلهای کاغذی

گلهای کاغذی

 

شرایط نگهداری گل کاغذی

نور

اگر از گلهای کاغذی نگهداری می‌کنید باید بدانید که این گیاه برای رشد و گلدهی مناسب به نور زیادی نیاز دارد. روزانه حداقل 5 تا 7 ساعت نور آفتاب مناسب است. اگر گلهای کاغذی را در خانه نگهداری می‌کنید حتما آن‌ها را نزدیک پنجره جنوبی قرار دهید. اگر در خانه نور کافی ندارید بهتر است به فکر تهیه گلی دیگر برای منزلتان باشید.

آبیاری

گلهای کاغذی به آبیاری متعادل نیاز دارند. بهتر است در فاصله بین دو آبیاری خاک گیاه تا عمق 3-4 سانتی‌متری خشک شود. آبیاری بیش از حد علاوه بر این که می‌تواند علت پوسیدگی ریشه باشد، باعث رشد رویشی بیش از حد گیاه و عدم گلدهی هم می‌شود.

دما

گل کاغذی بومی مناطق گرمسیری است و می‌تواند دماهای بالا را به خوبی تحمل کند. در واقع گیاه به سرما حساس است. اگر در شهرهای سرد کشور زندگی می‌کنید بهتر است در فصل زمستان که دما به زیر صفر می‌رسد، گیاه را به داخل خانه منتقل کنید.

خاک

گل کاغذی در خاک کمی اسیدی رشد و گلدهی بهتری دارد. مخلوط خاک برگ، پیت ماس، پرلیت و مقداری خاک باغچه و ماسه مناسب است. خاک این گل باید سبک و دارای زهکشی بالا باشد.

کوددهی

برای گلدهی مداوم و رشد بهتر گیاه، حتما باید آن را با کود تقویت کنید. در فصول رشد یعنی از اوایل بهار تا اواخر تابستان هر هفته یا هر دو هفته یکبار از کودهای مخصوص گیاهان زینتی استفاده کنید. توجه کنید که ریشه این گیاه نسبتا ضعیف است و نیاز به کود کامل و به خصوص آهن دارد. برای گلدهی بیشتر باید از کودهای کریستالون و فسفردار استفاده شود. کودهای دارای نیتروژن زیاد موجب گلدهی دیرتر گیاه می‌‎شوند.

 

تعویض گلدان

برای تعویض گلدان گل کاغذی نباید عجله کرد. بعد از مدتی که ریشه‌ها گسترش پیدا کردند و گیاه به اندازه کافی رشد کرد، می‌توانید گلدان آن را عوض کنید. در واقع بهترین زمان برای این کار هنگامی است که ریشه‌ها از زیر گلدان بیرون زده‌ باشند. تعویض گلدان بهتر است در فصل بهار انجام شود.

هرس

با هرس گلهای کاغذی می‎توانید به آن‌ها فرم دلخواه خود را بدهید. هرس شاخه‎های آسیب دیده و ضعیف در زمستان به حفظ شکل ظاهری گیاه کمک زیادی می‌کند. هرس کردن شاخه‌های گیاه بعد از دوره گلدهی، باعث گلدهی بهتر در سال آینده می‌شود.

گلدهی

گیاه گل کاغذی برای گلدهی به نور کامل و  کوددهی مرتب نیازمند است. با ایجاد یک تنش آبی هم می‌توان گیاه را به فاز گلدهی وارد کرد. به این صورت که تا زمان بیحال شدن گیاه آبیاری را متوقف کنید. بعد از آن آبیاری را دوباره شروع کنید تا گلدهی القا شود. نگهداری گیاه در گلدان کوچکتر هم می‌تواند به گلدهی بهتر کمک کند. استفاده از کودهای فسفات و پتاس‌دار در این دوره ضروری است.

شرایط نگهداری گل کاغذی

شرایط نگهداری گل کاغذی

 

تکثیر گل کاغذی

یک روش رایج تکثیر گل کاغذی قلمه زدن آن است. بهترین زمان تکثیر این گل از اواسط بهار تا اویل تابستان است. برای تکثیر گل کاغذی به روش قلمه زدن این مراحل را دنبال کنید:

  1. شاخه‌های بالغ گیاه را انتخاب کنید و به کمک یک قیچی تمیز قلمه‌‎هایی به طول 15 تا 20 سانتی‌متر از آن‌ها تهیه کنید. از شاخه‌هایی نیمه‌چوبی استفاده کنید که سالم هستند و علائم بیماری و آفت در آن‌ها دیده نمی‌شود. قلمه‌ها را به صورت شیب دار ببرید تا سطح جذب آن افزایش پیدا کنید. افزایش سطح باعث می‌شود قلمه‌ها قادر به جذب رطوبت و مواد مغذی بیشتری از خاک باشند.
تکثیر گل کاغذی

تکثیر گل کاغذی

  1. برگ‌های اضافی را از قلمه‌ها جدا کنید. از حذف حداقل نیمی از برگ‌ها از روی ساقه اطمینان حاصل کنید. این کار کمک می‌کند که گیاه منابع خود را صرف ریشه‌زایی کند.
تکثیر انواع گل کاغذی

تکثیر انواع گل کاغذی

  1. انتهای قلمه‌ها را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید. اگر نمی‌خواهید هورمون ریشه‌زایی جدا تهیه کنید، از موادی مثل دارچین، عسل، آسپیرین و … که در هر خانه‌ای یافت می‌شود هم می‌توان استفاده کرد.
تکثیر گل کاغذی

تکثیر گل کاغذی

  1. گلدانی کوچک را با خاک مناسب تا نیمه پر کنید. خاک باغچه و ماسه برای این کار مناسب است. این گلدان فقط برای نگهداری قلمه‌ها تا زمان ریشه‌زایی است پس نیازی نیست گلدان خیلی بزرگ باشد.
کاشت گل کاغذی

کاشت گل کاغذی

  1. به کمک یک خودکار یا مداد حفره هایی کوچک در خاک گلدان‌های آماده ایجاد کنید. قلمه‌ها را در این حفره‌ها بکارید. حدودا 4 تا 5 سانتی‌متر از طول قلمه‌ها باید درون خاک قرار بگیرد. هر قلمه را در یک گلدان کشت دهید تا فضای کافی برای رشد و ریشه‌دهی داشته باشد.
قلمه زدن گل کاغذی

قلمه زدن گل کاغذی

  1. آبیاری قلمه‌های تازه کاشته شده ضروری است. آبیاری باید در حدی باشد که خاک مرطوب شود اما اشباع از آب نباشد.
شرایط نگهداری گل کاغذی

شرایط نگهداری گل کاغذی

  1. گلدان قلمه‌ها را با نایلونی پلاستیکی بپوشانید. این کار به ایجاد شرایط گلخانه‌ای برای قلمه‌ها کمک می‌کند. گلدان‌ها را در مکانی قرار دهید که نور مستقیم آفتاب به آن نخورد.
گل کاغذی

گل کاغذی

  1. در مرحله آخر باید مدت 6 تا 10 هفته صبر کنید تا قلمه‌ها شروع به ریشه زدن کنند. بعد از ریشه‌زایی اجازه دهید تا ساقه‌ها برگ دار شوند. این مسئله ممکن است ماه‌ها طول بکشد. وقتی ساقه شروع به ایجاد شاخ‌وبرگ جدید کرد می‌توان گیاه را به گلدان جدید انتقال داد.
تکثیر گل کاغذی

تکثیر گل کاغذی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *