گل ها, مقالات, نگهداری گیاهان

با نگهداری و پرورش گل اطلسی آشنا شوید

اطلسی یکی از خاطره انگیزترین گل هاست که از ایام قدیم به همراه شمعدانی مهمان خانه های ایرانی بوده است. این گل به سرعت رشد کرده و جلوه زیبایی به محیط اطرافش می دهد. اطلسی تنوع رنگ زیادی دارد و هر کس با هر سلیقه ای می تواند یکی از انواع اطلسی های زیبا را برای پرورش انتخاب کند. برای نگهداری اطلسی باید با شرایط پرورش اطلسی و هم چنین بیماری های اطلسی آشنا باشید تا بتوانید بهترین شرایط را برای گل هایتان فراهم کرده و از بیماری آن ها پیشگیری کنید. برای آشنایی با گل اطلسی هلندی و نحوه پرورش اطلسی ، با ما همراه باشید.

گل اطلسی

گل اطلسی

معرفی گل اطلسی

اطلسی یا petunia گیاهی از خانواده Solanaceae و بومی قاره آمریکا است. این گیاه هم دارای ارقام چندساله و هم یکساله می باشد. خانواده سولاناسه در فارسی به نام خانواده سیب زمینی شناخته می شود. گیاهانی مثل فلفل زینتی، توتون زینتی و اطلسی اعضای این خانواده هستند. گل های اطلسی معمولا دو رنگ هستند و گلبرگ هایقرمز با حاشیه سفید دارند. البته تنوع رنگی اطلسی بالاست و انواع قرمز، بنفش، صورتی و … آن هم دیده می شود. اطلسی را معمولا در گلدان می کارند چون در برابر باد و باران مقاومت زیادی ندارد. این گیاه به سرما نیز حساس است. بعد از کاشت و پرورش اطلسی در صورت فراهم کردن شرایط مناسب شاهد رشد سریع آن خواهید بود. ارتفاع گیاه گاهی به 60 سانتی متر هم می رسد. در ادامه شرایط لازم برای نگهداری اطلسی را معرفی می کنیم.

گل اطلسی هلندی

گل اطلسی هلندی

شرایط نگهداری اطلسی

نور

طلسی هم مثل بقیه گل ها گیاهی نور دوست است. برای نگهداری اطلسی حداقل به 5 ساعت نور کامل خورشید در روز نیاز دارید. هر چقدر نور دریافتی گیاه بیشتر باشد رشد گیاه بیشتر و گلدهی آن بهتر است. اگر نور گیاه کم باشد، برگ ها رنگ پریده می شوند و تعداد گل ها کم می شود. رشد علفی گیاه و زیاد شدن فاصله برگ ها از هم نشان دهنده کمبود نور است.

آبیاری

اطلسی های گلدانی به آبیاری منظم نیاز دارند و خاک آن ها باید همیشه مقداری رطوبت داشته باشد. البته اطلسی تا حدی به خشکی مقاوم است اما در این صورت تعداد و عمر گل های آن  کم می شود. برای تعیین زمان آبیاری سطح خاک گیاه را مورد بررسی قرار دهید. اگر رطوبت سطح خاک از بین رفته بود آبیاری کنید و نگذارید لایه های زیرین خاک هم خشک شوند. در مورد آبیاری باید دقت کنید که اطلسی در برابر باران های شدید مقاوم نیست پس نباید هنگام آبیاری روی برگ های گیاه آب پاشیده شود.

دما

اطلسی در برابر سرما و گرمای شدید حساس است. دمای نگهداری آن نباید بالاتر از 30 درجه بروند و نباید از 15 درجه هم پایین تر شود. بهترین دما برای نگهداری اطلسی دمای 18 تا 25 درجه است. البته به طور کلی در دماهای بالاتر میزان گلدهی گیاه کم می شود. پس اگر دما بالاتر از 30 درجه رفت باید توجه بیشتری به آبیاری داشته باشید تا گیاه خشک نشود.

خاک

برای اطلسی خاکی با زهکشی بالا انتاخب کنید. مخلوط خاک باغچه، ورمی کمپوست، پرلیت، پیت ماس و مقداری ماسه مناسب است. در صورت کاشت گیاه در باغچه می توان برای تامین مواد مغذی از کود حیوانی پوسیده استفاده کرد. اگر مواد مغذی گیاه کم باشد برگ ها رنگ پریده به نظر می آیند و باید با کوددهی این مشکل را حل کرد.

کوددهی

کوددهی یکی از عوامل مهم در پرورش اطلسی است. انواع کود مخصوص گیاهان زینتی(مثلا 10-10-10 یا 20-20-20) برای گیاه مناسبند. 1 گرم از کود را در 1 لیتر آب حل کرده و هر دو هفته یک بار هنگام آبیاری به گیاه بدهید تا تقویت شود. زرد شدن برگ های گیاه می تواند نشانه کمبود آهن باشد که باید با کود حاوی آهن آن را جبران کرد.

هرس

با جدا کردن گل های پژمرده می توانید به گلدهی مداوم گیاه کمک کنید. اگر می خواهید ساقه ها بلندتر شوند می توانید حدودا 10 سانتی متر از از انتهای ساقه ها را ببرید تا رشد ساقه های جانبی تحریک شود. به این ترتیب گیاه به شکل بوته ای رشد می کند و گل ها در سراسر بوته پراکنده می شوند.

گلدهی

اگر بذر اطلسی را بکارید بعد از 3 ماه می توانید شاهد گلدهی آن باشید. به طور کلی گلدهی اطلسی از اواخر بهار تا اواخر پاییز است.

پرورش اطلسی

پرورش اطلسی

کاشت اطلسی

برای کاشت اطلسی ابتدا باید بذرهای آن را تهیه کنید. بهترین زمان برای کاشت بذرها اوایل بهار است. برای این کار یک گلدان با دهانه بزرگ انتخاب کرده و آن را با خاک پر کنید. بذرها را روی خاک بریزید و با مقداری خاک آن ها را بپوشانید. بهتر است بذرها حداقل 3 سانتی متر از هم فاصله داشته باشند. با یک اسپری آب خاک را مرطوب کنید. روی گلدان را با یک کیسه نایلونی بپوشانید تا شرایط گلخانه ای اسجاد شود. بعد از جوانه زدن برگ ها می توانید نایلون را بردارید. بعد از این که بذرها رشد کردن و تقریبا 4 تا 6 برگ دادند می توانید گیاهان جدید را به گلدان های مورد نظر منتقل کنید. تقریبا سه ماه بعد می توانید شاهد گلدهی آن ها باشید.

آفات و بیماری های اطلسی

اطلسی به علف هرز سس(علف سرطان) حساس است و یکی از رایج ترین مشکلات آن به حساب می آید. علف سرطان با پیچش به دور گیاهان از شیره آن ها استفاده کرده و باعث آسیب آن ها می شود. از دیگر بیماری های اطلسی آفت حشره برگخوار و شته است. برای از بین بردن شته می توانید از سموم سیستماتیک استفاده کنید. اطلسی به بیماری های ویروسی مثل موزاییک توتون و مو زاییک خیار  و بیماری های قارچی هم مبتلا می شود. کپک خاکستری یک بیماری قارچی می باشد علائم آن بروز لکه های قهوه ای روی برگ ها و ساقه است. برای رع بیماری قارچی می توانید از انواع قارچ کش های موجود استفاده کنید.

بیماری های اطلسی

بیماری های اطلسی

 

8 دیدگاه در “با نگهداری و پرورش گل اطلسی آشنا شوید

  1. علیرضا گفت:

    نگهداری ازاین گیاه راحت نیست !!!به باد باران حساس !به کمبود آب حساس!!!از نور کم بدش میاد ! آفتاب بالای ۳۰درجه رو هم تحمل نداره!!!
    اصولاً گیاه اذیت کنی هست ،با اینکه زیبایی بسیاری داره اما در کنارش معایبی هم بابت نگهداریش داره.

  2. فرزانه گفت:

    من دو هفتس این گیاه رو دارم تو آپارتمان ازش نگهداری میکنم خداروشکر خیلی سرحال و عالیه با اینکه میگن نیاز به نور داره یه روز گذاشتم تو تراس داشت پژمرده میشد سریع آوردمش تو خونه درست شد من از داشتنش واقعا لذت میبرم??

    1. یدی گفت:

      من بذر اطلسی و کاشتم و بعد از ۴۰ روز الان گلدان قشنگ سرسبز شده، ولی چون گیاه حساسیوهستش، جرات جداسازی و کاشتن در گلدان مجزا رو ندارم. هر گل حدود ۴ برگ دارند.

  3. عفت حسینی گفت:

    گل من در بالکن شمالی خیلی سرحال نبود کود آهن دادم بهتر شد اما دوباره برگش حالت پژمرده داره دوباره بعد یک ماه آهن دادم یه علف خشکی مدائم دور برگش

  4. بانو گفت:

    بالکن جنوبی آفتابگیر شدید دارم استان البرز کرج گیاه اویز و گل دار زیبا و مقاوم برای این بالکن روی نرده چه پیشنهادی دارین

    1. زهرا معین گفت:

      ناز یخی خیلی مقاومه
      ناز آفتابی هم همین طور

    2. صنم گفت:

      گل شمعدونی عالی میشه من گل شمعدونی هر سال میذارم

    3. زینب گفت:

      ناز آتشین عالیه چهارفصل بیرون باشه هیچی نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *