گیاهان دارویی, مقالات

با 11 خواص بی‌نظیر مارچوبه برای بدن آشنا شوید

مارچوبه گیاهی سرشار از مواد مغذی و ویتامین های مختلف است و محصول آن معمولا در فصل بهار ( فروردین و اردیبهشت ) برداشت می‌شود. این سبزی خارق العاده خواص بسیار زیادی برای سلامتی جسم دارد و می‌تواند از بسیاری از بیماری های سخت مانند سرطان، دیابت و … جلوگیری کند. در این مقاله همراه ما باشید تا با خواص مارچوبه بیشتر آشنا شوید و خوردن آن را در اردیبهشت ماه فراموش نکنید. 

خواص مارچوبه

خواص مارچوبه

11 خواص مارچوبه برای سلامتی بدن

1. یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به محافظت از سلول های شما در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند. استرس اکسیداتیو به پیری، التهاب مزمن و بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان کمک می‌کند. مارچوبه مانند سایر سبزیجات سبز، سرشار از آنتی اکسیدان شامل ویتامین E، ویتامین C و گلوتاتیون و همچنین انواع فلاونوئیدها و پلی فنول ها است. 

خواص آنتی اکسیدانی در مارچوبه بنفش که حاوی رنگدانه های قدرتمندی به نام آنتوسیانین است، بیشتر یافت می‌شود. در مطالعات مربوطه ثابت شده است که افزایش مصرف آنتوسیانین باعث کاهش فشار خون و خطر ابتلا به حملات قلبی و بیماری های قلبی می‌شود. 

ویتامین E موجود در مارچوبه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و برای تأمین مزایای آن، بهتر است مارچوبه را با کمی روغن زیتون تفت دهید. در صورتی که مواد غذایی دارای ویتامین مانند ویتامین E  در کنار مقداری چربی خورده شوند، بدن ما آن را بهتر جذب می‌کند. بنابراین وقتی آن را در کنار روغن زیتون میل کنید علاوه بر دریافت چربی سالم، ویتامین E را نیز دریافت می‌کنید.

کاهش ابتلا به سرطان با مارچوبه

کاهش ابتلا به سرطان با مارچوبه

2. بهبود سلامت گوارش

مارچوبه به دلیل داشتن مقدار زیادی فیبر اینولین ( اینولین یک پروبیوتیک است ) و پروتئین به ایجاد ثبات در هضم غذا کمک می‌کند. عملکر مارچوبه در دستگاه گوارش به این صورت است که به انتقال غذا از طریق روده کمک می‌کند و موجب تسکین ناراحتی در هنگام هضم غذا می‌شود. همچنین علاوه بر هضم بهتر غذا، آزمایشات نشان داده است که یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه های غنی از فیبر به کاهش فشار خون بالا، کاهش بیماری های قلبی و دیابت کمک می‌کند. 

مارچوبه دارای فیبر محلول و نامحلول است که فیبر محلول آن، غذای مور نیاز باکتریهای مفید روده را تامین می‌کند و این باکتریها در تقویت سیستم ایمنی بدن و تولید مواد مغذی ضروری مانند ویتامین های B12 و K2 نقش دارند.

مارچوبه و بهبود دستگاه گوارش

مارچوبه و بهبود دستگاه گوارش

3. کمک به کاهش وزن

اثر مارچوبه بر کاهش وزن تا به حال آزمایش نشده است اما این سبزی فاقد چربی و بسیار کم کالری است و با خوردن مقدار زیادی از آن، کالری کمی دریافت می‌کنید. علاوه بر این حدود 94% درصد از ترکیبات مارچوبه را آب تشکیل داده است و دارای فیبر زیادی است و تحقیقات نشان داده است که مصرف غذاهای فیبر دار و غنی از آب به کاهش وزن کمک می‌کند. فیبر موجود در مارچوبه و مواد غذایی دیگر، در از بین رفتن یبوست و کاهش کلسترول نقش دارد و می‌تواند به ما کمک کند تا احساس سیری کنیم و همین امر در کاهش وزن تاثیر فراوانی دارد.

خواص مارچوبه برای لاغری

خواص مارچوبه برای لاغری

4. کاهش خطر ابتلا به دیابت

همانند بیماری های قلبی، خطر دیابت نوع دو با التهاب بیش از حد و استرس اکسیداتیو افزایش می‌یابد. بنابراین، خاصیت ضد التهابی چشمگیر مارچوبه و مقادیر بالای آنتی اکسیدان، آن را به عنوان یک ماده غذایی پیشگیرانه مناسب تبدیل می‌کند. یک مطالعه در سال 2011 که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد نشان داد که توانایی مارچوبه در بهبود ترشح انسولین و بهبود عملکرد سلولهای بتا به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو کمک می‌کند. سلولهای بتا سلولهای منحصر به فردی در پانکراس هستند که انسولین را تولید، ذخیره و آزاد می‌کنند.

مارچوبه دارای ویتامین B6 است و این ویتامین ممکن است بر سطح قند خون تأثیر بگذارد. بنابراین به افرادی که دیابت یا قند خون پایین دارند توصیه می‌شود که در مورد خوردن مارچوبه با پزشک معالج خود مشورت کنند. اما برای افراد سالم خوردن این ماده غذایی مفید منعی ندارد.

 

مارچوبه و کاهش خطر دیابت

 

5. کمک به داشتن یک بارداری سالم

مارچوبه منبع عالی از فولات ( اسید فولیک ) است که به آن ویتامین B9 نیز می‌گویند. فقط نیمی از یک فنجان مارچوبه 34٪ نیاز روزانه افراد معمولی به فولات و 22% نیاز روزانه زنان باردار را تأمین می‌کند. فولات یک ماده مغذی ضروری است که به تشکیل گلبول های قرمز خون و تولید DNA برای رشد و نمو سالم کمک می‎کند. اطمینان از رشد سالم کودک به ویژه در مراحل اولیه بارداری بسیار مهم است. دریافت فولات کافی از منابعی مانند مارچوبه، سبزیجات برگ سبز و میوه می‌تواند در برابر نقص لوله عصبی از جمله اسپینا بیفیدا محافظت کند.

نقص لوله عصبی می تواند منجر به طیف وسیعی از عوارض شود، از مشکلات یادگیری گرفته تا عدم کنترل روده و مثانه و معلولیت های جسمی. در حقیقت ، دریافت فولات کافی در دوران قبل از بارداری و اوایل بارداری بسیار حیاتی است به طوری که مکمل های فولات برای اطمینان از برآورده سازی نیازهای زنان توصیه می‌شود.

خواص مارچوبه برای بارداری

خواص مارچوبه برای بارداری

6. کمک به کاهش فشار خون بالا و سرشار از ویتامین K

فشار خون بالا بیش از 1.3 میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و یک عامل اصلی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی است. تحقیقات نشان می دهد که افزایش مصرف پتاسیم در حالی که مصرف نمک را کاهش می دهد، یک روش موثر برای کاهش فشار خون بالا است. پتاسیم از دو طریق فشار خون را کاهش می دهد : از طریق شل شدن دیواره رگ های خونی و دفع نمک اضافی از طریق ادرار. مارچوبه منبع خوبی از پتاسیم است و خوردن سبزیجات غنی از پتاسیم، مانند مارچوبه، یک روش عالی برای کمک به حفظ فشار خون در یک محدوده سالم است.

این ویتامین برای انعقاد خون ( به بدن شما کمک می کند خونریزی شما را قطع کند. ) و همچنین سلامت استخوان بسیار مهم است. بیشتر افراد برای داشتن استخوان های سالم به کلسیم فكر می كنند، اما ویتامین K نیز مهم است و در واقع می تواند به بدن شما کمک کند کلسیم را بهتر جذب کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان با مارچوبه

7. عملکرد بهتر و تضمین سلامت قلب

مارچوبه دارای ویتامین K فوق العاده زیادی است که به لخته شدن خون کمک می کند و همچنین دارای بیش از 1 گرم فیبر محلول در هر فنجان است که خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد و اسید آمینه آسپاراژین به شما در دفع نمک اضافی بدن کمک می‌کند. پس مارچوبه دارای اثرات ضد التهابی عالی و میزان زیادی آنتی اکسیدان است که هر دو ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کنند.

خواص مارچوبه برای قلب

8. فواید ضد پیری و مفید برای پوست

طبق تحقیقات صورت گرفته تصور می‌شود که آنتی اکسیدان گلوتاتیون موجود در مارچوبه روند پیری را کند می‌کند و فولات نیز همراه با B12 از افت شناختی ذهن جلوگیری می‌کند. یک مطالعه از دانشگاه تافتس نشان داد که افراد مسن دارای مقادیر قابل توجه فولات و B12 در طی آزمایش سرعت و انعطاف پذیری ذهنی، عملکرد بهتری نسبت به افراد با سطح پایین تر فولات و B12 دارند.

همچنین آنتی اکسیدان گلوتاتیون به محافظت از پوست در برابر آفتاب و آلودگی کمک می‌کند و سبب کاهش چین و چروک و صاف شدن پوست می‌شود.

فواید ضد پیری مارچوبه

فواید ضد پیری مارچوبه

9. جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه

طبق مطالعه ای که در سال 2010 در مجله پزشکی هند غربی منتشر شد، مارچوبه حاوی مقادیر زیادی اسید آمینه آسپاراژین است و می‌تواند به عنوان ادرار آور طبیعی عمل کند. این عمل می تواند بدن را از شر نمک و مایعات اضافی خلاص کند و برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند بسیار مفید است. همچنین این گیاه به دفع سموم در کلیه ها و جلوگیری از سنگ کلیه کمک می‌کند. 

نکته : انستیتوی ملی بهداشت توصیه می‌کند، افرادی که از سنگ کلیه اسید اوریک رنج می‌برند از مصرف مارچوبه خودداری کنند.

ادرار آوری طبیعی با مارچوبه

ادرار آوری طبیعی با مارچوبه

10. افزایش روحیه و بهبود خلق و خوی

مارچوبه پر از فولات است، یک ویتامین B که می تواند روحیه شما را بالا ببرد و از تحریک پذیری شما جلوگیری کند. محققان ارتباطی را بین سطح پایین فولات و ویتامین B12 در افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، کشف کرده اند‌ که منجر به تجویز دوزهای روزانه هر دو ویتامین به بیماران مبتلا به افسردگی می‌شود. مارچوبه همچنین حاوی مقادیر بالای تریپتوفان، یک آمینو اسید است که به طور مشابه با بهبود روحیه ارتباط دارد.

افزایش روحیه با مارچوبه

افزایش روحیه با مارچوبه

11. کمک به سلامت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به سرطان

آنتی اکسیدان ها و ضد التهاب ها که به مقدار زیاد در مارچوبه یافت می‌شوند، به طور معمول با کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط هستند. یک بررسی در سال 2016 در مجله Nutrients اظهار داشت که پلی ساکاریدها (مولکول های کربوهیدرات) موجود در مارچوبه به مهار تکثیر سلول های سرطان کبد در مطالعات حیوانی کمک می‌کند.

سلامت بدن با مارچوبه

سلامت بدن با مارچوبه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *