گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

شرایط نگهداری سانسوریا پا کوتاه

شرایط نگهداری سانسوریا پا کوتاه

کسانی که به نگهداری از گیاهان آپارتمانی علاقه زیادی دارند؛ اما در این کار تجربه و مهارت کافی ندارند، می توانند به عنوان اولین تجربه خود از سانسوریا پا کوتاه نگهداری کنند. اندازه کوچک این گیاه، شرایط نگهداری آسان و زیبایی ظاهری این گیاه، آن را به گیاهی محبوب در میان گیاهان آپارتمانی بدل کرده است. در این نوشته هدف ما این است که شرایط نگهداری سانسوریا پا کوتاه را برایتان توضیح دهیم. امیدواریم خواندن این مقاله برای شما مفید واقع شود.

منشا گیاه سانسوریا پا کوتاه

شرایط نگهداری سانسوریا پا کوتاه

منشا و مبدا این گیاه به قاره های آفریقا، آسیای جنوبی و ماداگاسکار بر می گردد. هرچند این قاره ها از نظر میزان رطوبت و بارندگی متفاوت اند، در یک عامل با هم مشترک هستند، آن هم دماست. دمای این قاره ها به دلیل این که به خط استوا نزدیک اند، بسیار بالاست. این گیاه یکی از انواع سانسوریا است و مانند آن آب را در برگ های ضخیم و گوشتی خود ذخیره می کند تا بتواند در زمان های طولانی خشکی دوام بیاورد. همین امر، آن را به گیاهی مقاوم و سازگار با انواع محیط بدل کرده است. در ادامه به بررسی شرایط نگهداری سانسوریا پا کوتاه می پردازیم.

چگونه از گیاه سانسوری پا کوتاه خود مراقبت کنیم؟

شرایط نگهداری سانسوریا

همان گونه که می دانید، شرایط مطلوب برای هر گیاهی، شرایطی است که در آن آب، میزان رطوبت، نور خورشید، دما، خاک و … کاملا با ماهیت و ویژگی های گیاه سازگار و هماهنگ باشند. در ادامه شرایط ایده آل برای این گیاه را بررسی می کنیم. برخی از آن ها عبارت اند از:

  • میزان آبیاری

همان گونه که پیشتر اشاره شد، این گیاه بسیار در برابر کم آبی مقاوم است؛ اما پر آبی را نمی تواند طاقت بیاورد. اگر خاک این گیاه برای مدت زیادی خیس بماند، سانسوریا پا کوتاه با مشکلاتی رو به رو می شود. دلیل آن هم این است که این نوع از سانسوریا، بسیار مستعد گرفتن بیماری پوسیدگی ریشه است. واضح است که آب زیاد، باعث پوسیدگی ریشه می شود. شما می توانید برای بررسی میزان رطوبت خاک، از رطوبت سنج استفاده کنید.

  • نور مناسب

از میان شرایط نگهداری سانسوریا پا کوتاه ، نور مناسب را همیشه در نظر داشته باشید. این گیاه بیشتر از هر چیزی به نور غیر مستقیم علاقه مند است و در این نور بسیار سریع رشد می کند. لازم نیست این نور حتما نور خورشید باشد. نکته ای که باید در این مورد حتما به خاطر داشته باشید این است که به هیچ عنوان سانسوریا پا کوتاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. این نور مانند سم برای این گیاه کشنده است؛ زیرا به سرعت آب این گیاه را تبخیر می کند و کم آبی شدید، گیاه را از بین می برد.

  • دمای مناسب

از آن جایی که سانسوریا گیاه گرمسیری محسوب می شود، می تواند در دما های گوناگون دوام بیاورد و حتی به رشد خود ادامه دهد. اگر می خواهید این گیاه همیشه سبز و شاداب بماند و در بهترین حالت خود قرار داشته باشد، دمای محل نگهداری آن را بر 18 تا 32 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. شرایط نگهداری از سانسوریا پا کوتاه در این مورد بسیار ساده است؛ زیرا این گیاه در برگ های خود مقدار زیادی آب نگه می دارد. البته باید مراقب دمای بسیار پایین باشید؛ زیرا در این صورت، آب های برگ های سانسوریا پا کوتاه یخ می زند و به سلول های برگ گیاه آسیب های جبران ناپذیری وارد می سازد.

  • میزان رطوبت مناسب

رطوبت مطلوب این گیاه، 30 تا 50 درصد است. بیشتر افراد از میان شرایط نگهداری سانسوریا پا کوتاه ، کنترل رطوبت را کاری دشوار می دانند. آن ها حق دارند؛ اما از سوی دیگر نادیده گرفتن این عامل هم می تواند برای سلامتی این مدل از سانسوریا خطر آفرین باشد. اگر رطوبت محیط کم باشد، گیاه برای جبران آن به میزان زیادی تعرق می کند. این تعرق، گیاه را با کم آبی مواجه می کند.

  • خاک مناسب

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در وضعیت کلی سلامتی گیاه، خاک مناسب است. اگر خاک سانسوریای شما خوب و مرغوب باشد، باعث می شود که گیاه آب کمتری طلب کند، مواد مغذی را بهتر به خود جذب کند و به آفات و بیماری های رایج مخصوص به خاک کمتر دچار شود. برای این که گیاه شما خاک خوبی داشته باشد، بهتر است این کار ها را انجام دهید:

  • زهکشی مناسب
  • قوام لومی (سبک و مطبوع)
  • دارای برخی از مواد آلی که خاصیت جذب بالایی دارند.
  • کود دهی مناسب

نیاز به کود در این گیاه زیاد شدید نیست. فقط کافی است از میان شرایط نگهداری سانسوریا پا کوتاه ، این نکته را به ذهنتان بسپارید و یک کود چند منظوره برای آن تهیه کنید. این نوع از کود ها تمام آن چه را که یک گیاه سالم برای رشد و تقویت نیاز دارد، برای آن فراهم می کنند. کود های چند منظوره عناصر پایه و اساسی برای رشد گیاه، مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم در خود دارند. بهترین زمان کود دهی به سانسوریا فصل بهار و تابستان است؛ زیرا این گیاه در این فصول در بهترین حالت خود برای جذب مواد مغذی قرار دارد.

آفات و بیماری های سانسوریا پا کوتاه

آفات و بیماری های سانسوریا پا کوتاه

پیش از این هم اشاره کردیم که این گیاه نسبت به بیماری پوسیدگی ریشه به شدت حساس است. آبیاری زیاد باعث بروز این بیماری در گیاه می شود. پوسیدگی ریشه یکی از انواع بیماری های قارچی محسوب می شود. از انواع بیماری که بر اثر رعایت نکردن شرایط نگهداری از سانسوریا پا کوتاه، ممکن است در این گیاه ایجاد شود، می توانیم به کپک و لکه برگی اشاره کنیم.

جمع بندی

اگر با شرایط نگهداری سانسوریا پا کوتاه آشنایی داشته باشید، می توانید از حضور آن در خانه یا محل کارتان برای همیشه لذت ببرید. این شرایط عبارت اند از آبیاری مناسب، نور مناسب، دمای مناسب، میزان رطوبت مناسب، خاک مناسب و کود دهی مناسب. در این مقاله، تمام این عوامل را به طور مجزا بررسی کردیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *