گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

شرایط نگهداری حسن یوسف | معرفی گل حسن یوسف | انواع حسن یوسف

اگر از مادربزرگ یا پدربزرگتان در مورد گلدان هایی که در قدیم داشته‌اند سوال کنید، صد در صد گل حسن یوسف اولین نامی است که بر زبان آنها می‌آید. حسن یوسف یک گیاه زیبا در رنگها و طرحهای مختلف است که از قدیم الایام در خانه‌ یا حیاط ما ایرانیها حضور داشته است. شرایط نگهداری گل حسن یوسف بسیار آسان است و می‌توانید آن را در خانه یا باغچه نگهداری کنید. در این مقاله همراه ما باشید تا با شرایط نگهداری گل حسن یوسف، ویژگی ها و انواع آن آشنا شوید.

گل حسن یوسف

با حسن یوسف بیشتر آشنا شوید

گل حسن یوسف با نام علمی Coleus blumei، گیاهی گرمسیری و زینتى از خانواده نعناع و بومی منطقه جاوا است. این گیاه از دیر باز در ایران وجود داشته است و دارای بیش از ۱۵۰ نوع با رنگ آمیزى مختلف است و رنگ های ترکیبی مانند قرمز، سفید، سبز، زرد و قهوه‌ای در انواع آن مشاهده می‌شود. حسن یوسف به دلیل رشد سریع و تکثیر ساده قیمت مناسبی دارد و به دلیل نگهداری آسان برای افراد مبتدی در زمینه گل و گیاه بسیار مناسب است. طول برگ ها از 2.5 تا 14 سانتی متر متغیر است و در اندازه ها و طرح های مختلف وجود دارد. ساقه های این گیاه منحصر به فرد و نیمه آبدار است و ارتفاع آنها چه در آپارتمان چه در فضای باز می‌تواند تا ۵۰ سانتی متر هم برسد.

در صورت مناسب بودن شرایط، حسن یوسف به گل می‌نشیند که بهتر است در همان ابتدای شکوفا شدن، آن را از گیاه جدا کنید. گل حسن یوسف جنبه تزیینی ندارد و تنها انرژی گیاه را کم می‌کند و اجازه نمی‌دهد که انرژی صرف رویش برگهای جدید یا گسترش ریشه شود. عملکرد این گلها تنها برای تولید بذر است و اگر اجازه دهید گلها رشد کنند و بزرگ شوند، گیاه حسن یوسف خود را از دست می‌دهید.

آیا حسن یوسف سمی است؟

این گیاهان برای انسان سمی نیستند اما گاهی اوقات ممکن است افراد به دلیل تماس دست با شیره آن دچار بثورات پوستی جزئی شوند. اسانس های استخراج شده از این گیاه برای سلامت حیواناتی مانند سگ و گربه مضر است. در صورتی که تعداد زیادی از برگهای آن توسط انسان یا حیوانات خورده شود، باعث اسهال یا استفراغ می‌شود. اما به طور کلی نگهداری این گیاه در کنار حیوانات خانگی یا کودکان منعی ندارد.

حسن یوسف

شرایط نگهداری گل حسن یوسف

دما :

این گل به دمای معتدل در محیط نیاز دارد و بهترین دما برای آن، دمای بین ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد است. هوای سرد باعث سرمازدگی آن و گرما موجب سیاهی ساقه و ایجاد قارچ می‌شود. توجه داشته باشید که حتما گیاه را در مکانی قرار دهید که تهویه هوا برای آن اتفاق بیافتد. در صورتی که از حسن یوسف در بیرون از خانه نگهداری می‌کنید، بهتر است در زمستان قبل از اینکه گیاه در اثر سرما آسیب ببیند، آن را به داخل ساختمان آورده و کنار پنجره با نور کافی بگذارید.

نور :

گل حسن یوسف به نور مستقیم حساس است و باید از تابش مستقیم نور خورشید دور بماند. بهترین مکان برای قرار دادن حسن یوسف در خانه یا محل کار، در تراس جنوبی یا پنجره های رو به جنوب ساختمان است. نور کم باعث رشد علفی گیاه، زرد شدن و کم رنگ شدن برگ ها می‌گردد و نور غیر مستقیم متوسط تا زیاد برای آن بهترین گزینه است.

آبیاری :

این گیاه به آب فراوان احتیاج دارد و بهتر است قبل از آبیاری، خاک را با انگشت چک کنید و اگر خشک بود اقدام به آبیاری کنید.  متاسفانه بزرگترین دشمن حسن یوسف آبیاری نادرست است و باید در زمستان و تابستان که اتاق تهویه‌ی مناسبی ندارد، از آبیاری زیاد پرهیز کنید. آبیاری بیش از حد سبب سیاه شدن ساقه ها و گرفتن قارچ می‌شود.

خاک :

خاک سبک، غنی و دارای زهکشی بالا برای حسن یوسف بهترین گزینه است. بنابراین بهترین خاک برای این گیاه، نسبت های مساوی ماسه شسته شده + خاک برگ + کودپوسیده دامی + خاک باغچه است.

رطوبت :

این گیاه به رطوبت متوسط احتیاج دارد و برای تامین آن می‌توان گاهی برگها را غبار پاشی کرد. در صورت خشک بودن بیش از حد هوا، می‌توان برای تامین رطوبت گیاه، از جزیره استفاده کرد.

کوددهی :

در فصول رشد یعنی بهار و تابستان، دو هفته یکبار با کودهای مخصوص و یا کودهای NPK گیاهتان را تقویت کنید. بهتر است زمانی که رشد فعال آن در بهار شروع شد، به آن کود دهید و هرس را انجام دهید تا در تمام سال یک گیاه شاداب، پر و سرحال داشته باشید.

تعویض گلدان :

هر ۶ ماه یکبار زهکش گلدان را چک کنید که آیا ریشه ها بیرون زده یا نه و در صورت بیرون زدن ریشه ها گلدان را تعویض کنید. به طور معمول هر 1 یا 2 سال یکبار، گیاه نیاز به تعویض گلدان دارد.

تمیز نمودن برگها :

حسن یوسف، به دلیل داشتن برگهای زیبا در رنگها و طرحهای متنوع معروف است. گرد و غبار موجود در هوا، برگهای آن را کدر می‌کند و زیبایی خود را از دست می‌دهد. علاوه بر کم شدن زیبایی، راه تنفس گیاه نیز به دلیل بسته شدن منافذ روی برگها، بسته می‌شود و رشد خود را از دست می‌دهد. بنابراین بهتر است هر از گاهی، برگها را تمیز کنید. استفاده از محلول خانگی رقیق شیر و آب بهترین راه برای جلا بخشیدن به برگهای حسن یوسف است. هرچه از اسپری های براق کننده و شیمیایی برای تمیز کردن استفاده نکنید بهتر است.  

هرس :

این گیاه رشد سریعی دارد و ساقه های آن بیش از حد بلند می‌شوند پس بهتر است زود به زود آن‌ را هرس کنید. در صورت هرس نکردن شاخه های بلند، زیبایی حسن یوسف از بین می‌رود. برای رشد گیاه به شکل فشرده و بوته ای، از ساقه‌های مرکزی گیاه در حدود ۱۵-۱۰ سانتیمتر باقی گذاشته و بقیه را قطع کنید تا رشد جوانه‌هایی جانبی تحریک شود.

حتی می‌توان شاخه را از نزدیکی خاک قطع کرد، با اینکار مشکلی برای رشد بعدی این شاخه ایجاد نمی‌شود. کوتاه کردن شاخه‌های حسن یوسف اجتناب ناپذیر است و اگر انجام نشود شاخه ها بیش از حد بلند و علفی خواهند شد. بخصوص در گیاهانی که پیر شده‌اند موجب بدشکلی گیاه خواهد شد. برای حفظ قدرت رویش گیاه زمانی که ساقه‌های گل شکل گرفتند می‌توان آنها را جدا کرد.

انواع گل حسن یوسف

انواع گل حسن یوسف

انواع مختلفی از گیاهان حسن یوسف وجود دارد که در ادامه با معروفترین آنها آشنا می‌شویم :

1. حسن یوسف Kiwi Fern

این نوع حسن یوسف تا ارتفاع 30 الی 60 سانتی متر رشد می‌کند و رشد سریعی دارد. برگها در این گونه پرزدار و باریک به رنگ بنفش تیره با لبه های زرد رنگ هستند و مرغ مگس خوار را به خود جذب می‌کند. نیمه آفتاب یا سایه، خاک زهکشی شده و کوددهی منظم برای این حسن یوسف مناسب است.

1. حسن یوسف Kiwi Fern

 

2. حسن یوسف Fishnet Stockings

این گونه می‌تواند تا ارتفاع 90 سانتی متر رشد کند و همین ارتفاع بالا شاخصه این حسن یوسف است. نیم سایه و خاک سبک با زهکشی بالا برای این نوع حسن یوسف مناسب است. برگها به رنگ سبز چشمگیر با رگه های به رنگ شرابی طراحی شده اند.

2. حسن یوسف Fishnet Stockings

 

3. حسن یوسف Black Dragon

این حسن یوسف تنها تا ارتفاع 24 سانت رشد می‌کند و به همین دلیل نسبت به انواع دیگر جثه کوچکتری دارد. این گیاه مقاوم به گرما است و شاخ و برگ خوشرنگی دارد. برگ های این رقم دارای بافت بسیار غیر معمول و به رنگ قرمز تیره با لبه های به رنگ مشکی مایل به ارغوانی است. آفتاب یا سایه جزئی و نیاز آبی متوسط برای این گیاه ضروری است.

3. حسن یوسف Black Dragon

 

4. حسن یوسف Trailing Plum

این گونه رشد سریعی دارد و در آفتاب کم یا سایه رشد می‌کند. رنگ شاخ و برگ این حسن یوسف قرمز برجسته با حاشیه های زیبا به رنگ سبز فسفری است. خاک مرطوب و با زهکشی خوب، رشد و سلامت این گیاه را تضمین می‌کند. این گیاهان یک ساله هستند و رشد آنها در دماهای پایین بهتر است. این گیاهان نیاز به آبیاری در فواصل منظم دارند و در دوره های گرمای شدید، نیاز آبی آنها بیشتر می‌شود.

4. حسن یوسف Trailing Plum

 

5. حسن یوسف Salmon Pink

برگهای این حسن یوسف بزرگتر از بقیه ارقام هستند و شاخه ها می‌توانند تا ارتفاع 70 سانتی متری رشد کند. این گیاه یک ساله دارای برگ های نوک تیز به رنگ سبز روشن و دارای رگبرگ های صورتی است و رایج ترین حسن یوسف در بازارهای ایران است. این گونه نیاز آبی متوسطی دارد و در حالت ایده آل در فصل رشد باید هر دو هفته یک بار تقویت شود.

5. حسن یوسف Salmon Pink

 

تکثیر گل حسن یوسف

همانطور که گفته شد حسن یوسف تکثیر آسانی دارد و از دو طریق کاشت بذر و ریشه دار کردن قلمه تکثیر می‌شود. گرفتن قلمه از حسن یوسف و ریشه دار کردن آن در آب یا خاک بسیار آسان است و در مدت کوتاهی انجام می‌شود. برای آشنایی با تکثیر حسن یوسف به صورت گام به گام به مقاله روش تکثیر حسن یوسف مراجعه کنید.

تکثیر گل حسن یوسف

بیماریهای رایج گل حسن یوسف

حسن یوسف با اینکه نگهداری آسانی دارد اما مانند تمامی گیاهان آپارتمانی دیگر، در صورتی که در شرایط ایده آل قرار نگیرد، دچار مشکلات یا بیماری می‌شود. پژمرده شدن، بی حالی و سیاه شدن ساقه های گل حسن یوسف، از رایج ترین بیماری های این گیاه است که اکثرا به دلیل آبیاری نادرست اتفاق می‌افتند. در مقاله علت و درمان بیماری های رایج حسن یوسف همراه ما باشید تا مشکلات و بیماریهای گیاه خود را سریعا شناسایی و آنها را درمان کنید.

خرید-گل-حسن-یوسف

بیماری حسن یوسف

 

12 دیدگاه در “شرایط نگهداری حسن یوسف | معرفی گل حسن یوسف | انواع حسن یوسف

  1. اسماعیلی گفت:

    در مورد حسن و یوسف پایه و برک بلند و کوتاه هم توزیع بفرمایید

  2. ساناز گفت:

    سلام منم دارم ولی بدگاش قرمزنیست یکم ب قرمزی میزن خریده بودم اینجوری بودوتواینترنت خوندم واس اینک قرمزبش ازتوفاله چای استفاده کنیدومنم ریختم چیکارکنم قرمزخوشرنگ بشه وسرحال دوسش دارم گلمو

    1. کیانا والی گفت:

      سلام گیاه رو جایی بذارین که نور کافی دریافت کنه تا رنگ برگ هاش رو به خوبی نشون بده.

    2. مریم گفت:

      سلام بهش چای بدین. من به جای آب از چای استفاده میکنم. هم خیلی خوب رشد میکنه هم برگاش پررنگ و زیبا میشه

    3. مجید گفت:

      سلام. من بذرشو کاشتم تا یک هفته پیش خوب بود، ولی یکدفعه ساقه نزدیک خاک سیاه و گل بی حال شد. کنارش یه بذر آدونیومم کاشته بودم که اون حالش خوبه. حالا نمیدونم بهش هیومیک اسید و قارچ کش بزنم یا صبر کنم. الان یه قسمت رو نایلون کشی کردم با نور مناسب و گذاشتمشون داخل اون. آیا گلدانشو عوض کنم یا بازم بهش هیومیک اسید و قارچ کش بزنم؟ بعد توی زمستان هر چندوقت یکبار بهش اب بدم، سایزش کوچکه و تازه رشد رو شروع کرده. خيلی دلم میخواد بزرگ بشه. ممنونم از بزرگواری شما و راهنمایی هاتون. هر توصیه ای که به عنوان راهی برای نجاتش هست بفرمایید.

    4. علیرضا گفت:

      در سایه یا آفتاب مستقیم نگهداری نکن نور غیر مستقیم خوشرنگش میکنه

  3. مجید گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید حسن یوسف من دچار شپشک اردالود شده ایا هرس کردن ان در پاییز مشکلی برایش بوجود میاورد؟

  4. ❤مهناز❤ گفت:

    واااااای‌من‌عاشق‌گل‌حسن‌یوسف‌شدم‌یک‌همسایمون‌
    گل‌خونه‌داره‌وگل‌حسن‌یوسف‌روبهم‌داداول‌اسمشو
    نمیدونستم‌وقتی‌پرسیدم‌گفت‌اسمش‌حسن‌یوسف‌
    هست‌خیلییییی‌گل‌حسن‌یوسف‌رودوست‌دارم

  5. شهروز گفت:

    سلام، وقتتون بخیر. ممنون از این سایت و راه اندازانش که لطف و بزرگی میکنن و به این راحتی شرایط و مشکلات و سوالات مبهم کاربران را رفع میکنن، موفق و پیروز باشید
    جسارتا ایا میشه اواخر اذر ماه از حسن و یوسف قلمه گرفت، که هم هرس بشه و هم قلمه بگیرم ازش؟
    از خداوند برایتان بــــهـترین عشق، بـــیشترین ثروت، بالاترین آرامش در زندگیتان را خواستارم. ?????

  6. اردلان گفت:

    تفاله چای رو باید بزارید خشک بشه بعدش آسیاب کنید با آب مخلوط کنید و با این آب گیاه رو آبیاری کنید
    از ریختن تفاله خیس چای پای گیاه بپرهیزید زیرا باعث کپک زدن خاک و قارچی شدن گیاه میشه

  7. ایمانی گفت:

    سلام
    حسن یوسف آبی رنگ از کجا میشه تهیه کرد؟

  8. علی رحیمی گفت:

    با سلام و عرض ادب و احترام
    سپاس از زحماتی که پیرامون تهیه و ارائه شرایط نگهداری گیاه حسن یوسف کشیده اید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *