گیاهان آپارتمانی, مقالات

مقایسه جنس انواع گلدان ها با یکدیگر برای گیاهان

اگر فقط یک جنس گلدان در دنیا وجود داشت همه ما می توانستیم از آن برای گیاهانمان استفاده کنیم و نگران چیز دیگری نباشیم. امروزه گلدان های مدرن و زیبا با جنس های متفاوتی در بازارها وجود دارند که هر کدام فواید و مضراتی برای گیاهان دارند. گلدان ها در انواع پلاستیکی، چوبی، گالوانیزه و … وجود دارند  قدیمی ترین آنها نوع سفالی است که تا به امروز محبوبترین نوع گلدان در میان گیاه دوستان است. در این مقاله همراه ما باشید تا با انواع جنس گلدان های مناسب گیاهان آپارتمانی آشنا شوید.

انواع گلدان ها

انواع جنس گلدان ها مناسب برای گیاهان

۱. سفال و سرامیک

سفال و سرامیک از این جهت به هم مرتبط هستند که هر دو از خاک رس پخته شده ساخته شده اند. گلدان سفالی به ندرت لعاب داده می شود، در حالی که گلدان های سرامیکی اغلب لعاب داده می شوند. هر دوی این جنس ها بسیار سنگین هستند و به راحتی می‌شکنند. گلدان سفالی لعابدار سریعتر از گلدان سفالی بدون لعاب خشک میشود.

از جنبه مثبت، آنها معمولاً مقرون به صرفه تر از انواع دیگر گلدان ها هستند، در طیف وسیعی از رنگ ها و اندازه ها هستند و می توانند برای مدت بسیار طولانی دوام بیاورند.

۲. پلاستیک

گلدان های پلاستیکی طیف وسیعی از گلدان های ارزان و سست که تولیدکنندگان برای شروع گیاهان استفاده می کنند تا گزینه های با کیفیت بالاتر و قابل توجه تری را در بر می گیرد. آنها به طور کلی برای محیط زیست بدتر از انواع دیگر هستند، مگر اینکه گلدان های ساخته شده را با پلاستیک بازیافتی  تهیه کنید.

به یاد داشته باشید که شکستن پلاستیک در محیط به زمان زیادی نیاز دارد. بعلاوه، گلدان‌های با کیفیت پایین‌تر معمولاً بعد از چند سال ترک می‌خورند، به‌ویژه اگر در آفتاب مستقیم قرار گیرند. همچنین این احتمال وجود دارد که برخی از پلاستیک‌ها بتوانند مواد شیمیایی را به خاک نفوذ دهند، که اگر قصد کاشت سبزیجات یا صیفی جات را دارید این امر بسیار مضر است.

نکته مثبت استفاده از پلاستیک این است که به طور کلی کاملا مقرون به صرفه است، ظروف سبک وزن هستند و در طیف گسترده ای از رنگ ها و اندازه ها هستند.

۳. بتن

گلدان‌های بتنی برای گیاهان در فضای باز محبوب‌تر هستند، اما در داخل خانه نیز به خوبی کار می‌کنند – به خصوص اگر درخت بزرگی دارید، زیرا لنگر ایجاد می‌کنند تا گیاه شما توسط حیوانات خانگی بیش از حد مشتاقی که بازی می‌کنند از بین نرود. تنها نکته منفی بتن این است که سنگین است! اگر از یکی از این موارد سنگین استفاده می کنید، قطعاً موقعیت آن را تنظیم کنید تا زیاد مجبور به جابه جایی نباشید. نکته مثبت این است که آنها بادوام و ماندگار هستند.

انواع گلدان بتنی

۴. فایبرگلاس

ظروف فایبر گلاس آفتاب پرست دنیای گلدان ها هستند !! آنها را می توان شبیه بتن، کوتا، پلاستیک یا سرامیک ساخت. در حالی که می توانند در زیر نور مستقیم خورشید تجزیه شوند و می توانند گران باشند، سبک وزن، بادوام و شیک هستند.

۵. فلزی

فلز را می توان رنگ آمیزی کرد، مهر و موم کرد یا به صورت طبیعی استفاده کرد. می توانید ظروف فلزی جدید بخرید یا سطل ها یا کاسه های قدیمی را تغییر کاربری دهید. آنها به مرور زمان خراب می شوند، اما معمولاً سبک وزن و مقرون به صرفه هستند.

۶. چوبی

کاش ظروف چوبی محبت بیشتری پیدا می کردند. آنها خواص گلددان های سفالی را با طول عمر بتن (در صورت مراقبت مناسب) ترکیب می کنند. گلدان های چوبی دارای وزنی بین وزن بتن و پلاستیک هستند و هزینه آنها معمولاً متوسط ​​است.

شما همچنین می توانید خودتان این گلدان های چوبی را بسازید یا از چوب بازیافتی بخرید که برای محیط زیست عالی است. نکته منفی این است که شما باید آنها را حفظ کنید. از آستر استفاده کنید یا به طور مرتب آنها را مهر و موم کنید تا عمر آنها افزایش یابد.

انواع گلدان چوبی

سایز مناسب گلدان ها

بهتر است این امر را همواره مد نظر داشته باشید که بسیاری از گیاهان با داشتن ریشه های بیشتر بهتر عمل می‌کنند. گیاهان برگ انجیری، هویا، فیلودندرون، پتوس، ارکیده و … از این قبیل گیاهان هستند و با ریشه های بیشتر بهتر رشد می‌کنند. اما چرا داشتن یک توپ ریشه برای گیاهان خوشایند است ؟! زیرا آب دادن و مرطوب کردن آنها بسیار آسان تر از آبیاری و مرطوب کردن یک تله خاک در اطراف کمی ریشه است.

همچنین با آبیاری خاک بسیاری که اطراف ریشه را گرفته است، آن رطوبت اضافی که توسط ریشه ها مصرف نمی شود در آنجا می نشیند و میزان اکسیژنی که به ریشه ها می رسد را محدود می کند. از طرف دیگر، اگر خاک زیادی وجود نداشته باشد، به راحتی می توان رطوبت را فقط به خاک نزدیک ریشه ها رساند.

به همین دلیل است که هنگام انتخاب اندازه گلدان باید در مورد گونه های گیاهی که با آنها کار می کنید تحقیق کنید. شما اغلب می توانید از اندازه ای مشابه با هر گیاهی که برای شروع استفاده می شود استفاده کنید، اما دانستن اینکه چه چیزی را ترجیح می دهد، تفاوت را ایجاد می کند.

باید توجه کنید که بسیاری از گیاهانی که خاک دائماً مرطوب را دوست دارند، مانند اکثر سرخس ها، در ظروف بزرگتر بهتر عمل می‌کنند. شما همچنین باید شکل توپ ریشه را در نظر بگیرید. گیاهی با سیستم ریشه ای کم عمق و گسترده در گلدان های کم عمق بهتر از گیاهانی با ریشه بلند است.

با زه کشی گلدان ها بیشتر آشنا شوید

دو نوع گلدان وجود دارد: گلدان های دارای زهکش و گلدان های نامناسب با نبود زهکش.

دقت داشته باشید که هرگز از گلدان تزئینی بدون سوراخ زهکشی برای رشد گیاهان آپارتمانی خود استفاده نکنید. اگر گیاه را در داخل گلدانی جداگانه با سوراخ های زهکشی نگهداری می کنید، می توانید از این گلدان ها استفاده کنید. سپس هر بار که آبیاری می کنید، گیاه را بردارید و پس از حدود 20 دقیقه آب اضافی را دور بریزید.

در صورتی که از گلدان های تزیینی بدون زهکش استفاده می‌کنید حتما از تکه های ذغال سنگ در انتهای گلدان استفاده کنید.  زغال‌سنگ آب اضافی را جذب می‌کند، بنابراین اگر بیش از حد آب دهید (و همه ما این کار را انجام می‌دهیم) زغال چوب به کاهش آسیب کمک می‌کند.

زهکشی انواع گلدان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *