گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گیاه شفلرا امیت نگهداری کنیم ؟

شفلرا یکی از محبوبترین گیاهان آپارتمانی است که انواع مختلفی دارد و یکی از آنها شفلرا آمیت است.دوست نداشتن شفلرا آمیت با تنه چوبی بلند و برگهای پهن و براقش کار سختی است. اگر تا به امروز از گیاه شفلرا نگه داری کرده ای، پیشنهاد می‌کنیم فرصت نگهداری از این گونه مقاوم را نیز از دست ندهید. در این مقاله همراه ما باشید تا با نگهداری شفلرا آمیت آشنا شوید.

شرایط نگهداری شفلرا آمیت

با شفلرا آمیت بیشتر آشنا شوید

شفلرا آمیت – Schefflera Amate گیاهی گرمسیری و شگفت انگیز بومی جنگل‌های استرالیا، گینه‌نو، جاوا و اندونزی است و چندین سال است که در ایران نیز طرفداران مخصوص به خود را دارد. آمیت گیاهی تک شاخه است و مهم ترین تفاوت این گونه با شفلرای معمولی، برگهای پهنش است که آن را به گیاه پاچیرا و گیاه آرالیا نیز شبیه کرده است. این برگ‌ها در گروه‌های چندتایی  و به دور یک کاسبرگ رشد می‌کنند.

شفلرا آمیت فرم زیبا و گردی دارد و با افزایش سن به شکل درختی تنومند تبدیل می‌شود. رشد این شفلرا در داخل خانه کمتر است می‌تواند تا ارتفاع 2 متر قد بکشد اما در فضای باز تا ارتفاع 5 متر نیز می‌رسد.

شفلرا آمیت

شرایط نگهداری شفلرا آمیت

نور :

نور متوسط غیر مستقیم برای این گیاه ​​بهترین گزینه است. می‌توانید گیاه را در نزدیکی یک پنجره رو به شمال قرار دهید تا نور روز را به خوبی دریافت کند. پنجره های شرقی و جنوبی نیز بسته به منطقه ای که در آن زندگی می‌کنید، مکان های مناسبی هستند. شفلرا آمیت به نور کم نیز مقاوم است اما در صورتی که نور محیط آن بیش از حد کم باشد، سرعت رشدش کند می‌شود، فرم زیبای خود را از دست می‌دهد و به ریزش برگ دچار می‌شود. در صورتی که گیاه شما به سمت نور رفته و خم شده است بهتر است گلدان آن را بچرخانید تا صاف بایستد.

آبیاری :

مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی، این گیاه نیز به آبیاری بیش از حد حساس است و ریشه های آن نباید غرقاب شوند. آبیاری بیش از حد شفلرا موجب پوسیدگی ریشه، لکه برگی، قارچی شدن گیاه و کپک پودری می‌شود. اجازه دهید مابین دو آبیاری خاک گیاه خشک شود سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید. تعداد دفعات آبیاری را در روزهای گرم تابستان بیشتر کنید و در روزهای سرد آن را کاهش دهید.

دما :

یک نکته بسیار مهم در مورد دمای گیاهان این است که اگر هوای خانه برای شما مطبوع است، مطمئن باشید برای گیاهانتان نیز مطبوع خواهد بود. بنابراین شفلرا آمیت در دمای محیط به خوبی رشد می‌کند. از قرار دادن شفلرا در معرض بادهای سرد، دریچه های تهویه مطبوع و سیستم گرمایش و سرمایش خودداری کنید.

رطوبت :

شفلراها بومی جنگل های بارانی گرمسیری و نیمه گرمسیری هستند. بنابراین رطوبت متوسط شفلرا باید فراهم باشد و معمولا رطوبت محیط برای آنها کافی است. در صورتی که نوک برگ شفلرای شما خشک می‌شود به این معنی است که رطوبت محیط کم است. در این صورت باید از یک ظرف آب در کنار گیاه استفاده کنید و رطوبت آن را تامین کنید. استفاده از جزیره نیز برای تامین رطوبت گزینه مناسبی است.

کوددهی :

شفلرا آمیت به کوددهی آنچنانی نیازی ندارد. اما بهتر است برای داشتن رشد بهتر و بیشتر، هرسال در فصل رشد یعنی بهار و تابستان آن را تقویت کنید. از کوددهی گیاهان در اواخر پاییز یا زمستان خودداری کنید زیرا زمان استراحت آنهاست. از دادن کود بیش از حد به گیاه آمیت خود، خودداری کنید زیرا سبب تجمع مقدار زیادی نمک در خاک می‌شود و ریشه های گیاه را می‌سوزاند.

خاک مناسب :

استفاده از خاک سبک و دارای زهکشی برای این گیاه مناسب است. توجه کنید که خاک شفلرا آمیت متخلخل و دارای زهکشی بالا باشد تا آب اضافی را از خود عبور دهد و ریشه ها را غرق نکند. خاک و کود آماده و یا پیت ماس برای این گیاه مناسب است.

تعویض گلدان :

بهتر است تعویض گلدان در بهار یا تابستان صورت گیرد اما اگر گیاه شما در فصل پاییز یا زمستان به تعویض گلدان نیاز داشت، اینکار را حتما در فضای بسته انجام دهید.بیرون زدن ریشه ها از سوراخ انتهای گلدان، بیحال شدن گیاه با وجود مناسب بودن تمامی شرایط و رشد کند نشاندهنده زمان تعویض گلدان هستند.

هرس :

دلایل اصلی هرس این گیاه تکثیر و یا کنترل سایز آن است.همانطور که گفته شد شفلرا آمیت تا ارتفاع طولی 2 متر و جانبی تا 1 متر در منزل رشد می‌کند و ممکن است برای فضای شما بزرگ باشد. در این مورد بهتر است گیاه را هرس کنید تا در سایز دلخواه شما باقی بماند.

شفلرای آمیت

تکثیر گیاه شفلرا آمیت

شفلرا تکثیر نسبتا دشواری دارد که در اکثر اوقات تنها در محیط گلخانه ها نتیجه مثبت به همراه خواهد داشت. ریشه دار کردن قلمه شفلرا در آب یا خاک از رایجترین روشهای تکثیر این گیاه است که در مقاله تکثیر شفلرا به طور مفصل با آن آشنا خواهید شد.

تکثیر گیاه شفلرا آمیت

بیماری رایج گیاه شفلرا آمیت و راه درمان

شفلرا گیاه آپارتمانی مقاومی است اما در صورتی که در شرایط مناسبی نگهداری نشود، دچار بیماری می‌شود. انواع گونه های شفلرا مستعد قارچ هستند و در صورتی که آبیاری آنها کمی بیشتر از حد نیازشان باشد، به پوسیدگی ریشه دچار می‌شوند که با قهوه ای شدن برگها خود را نشان می‌دهد. عسلک شفلرا، زرد شدن برگ و ریزش برگ شفلرا نیز از بیماریهای رایج این گیاه هستند. برای پیدا کردن علت و راه درمان این بیماریها به مقاله بیماری های گیاه شفلرا مراجعه کنید.

بیماری رایج گیاه شفلرا آمیت و راه درمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *