گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

شرایط نگهداری گل قاشقی | معرفی پپرومیا قاشقی | انواع قاشقی

قاشقی یکی از گیاهان آپارتمانی خاص و زیبا است که به دلیل نگهداری آسان، مقاومت بالا و سازگاری با شرایط مختلف از جمله نور کم، برای نگهداری در داخل منزل، ادارات و شرکت ها بسیار مناسب است. این گیاه زیبا همانند اسمش برگهایی همیشه سبز به شکل قاشق دارد و در رنگ بندی سبز و ابلق وجود دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا با شرایط نگهداری گل قاشقی و انواع آن آشنا شوید.

گیاه قاشقی

قاشقی

گیاه قاشقی را بیشتر بشناسید

گیاه برگ قاشقی با نام انگلیسی Peperomia magnoliifolia از خانواده پپرومیاها Piperaceae است که این خانواده شامل بیش از 1000 گونه متفاوت است که در لیست گیاهان چند ساله بومی مناطق گرمسیری در سراسر جهان قرار می‌گیرد. زادگاه اصلی گیاه پپرومیا مکزیک، آمریکای جنوبی و جنگل های انبوه و همیشه سایه آمازون است و از مهمترین انواع آن می‌توان به پپرومیا هندوانه ای، پپرومیا قطره باران، پپرومیا طلایی و … اشاره کرد.

قاشقی گیاهی علفی و چند ساله است که رشد کندی دارد و ارتفاع آن به 30 سانتی متر می‌رسد اما شاخه های آن با افزایش سن شکل آویزان به خود می‌گیرند. این گیاه دارای برگ های گوشتی و بزرگ با سطح صاف و چرم مانند است که در رنگ بندی سبز، ابلق و طلایی وجود دارد. قاشقی در شرایط مناسب شبیه به زادگاهش گلهای خوشه ای به رنگ سفید و یا سبز کمرنگ با ساقه بلند تولید می‌کند که جنبه زیبایی ندارند. این گیاه را می‌توانید در فضای بسته آپارتمان و یا داخل تراس یا پاسیو نگهداری کنید.

نکته: یکی از نکات جالب در مورد این گیاه قدرت تشخیص آلودگی هوا است چرا که به دلیل داشتن ریشه های سطحی، در صورت آلوده بودن هوا گیاه زرد و خشک خواهد شد.

شرایط نگهداری گل قاشقی

شرایط نگهداری گل قاشقی

نور :

گیاه قاشقی به نور غیر مستقیم متوسط تا زیاد نیاز دارد اما به نیم سایه و یا نور کم نیز مقاوم است و تقریبا می‌تواند بدون نور زنده بماند. بنابراین می‌توانید برای تامین نور مورد نیاز آن مکانی مانند کنار پنجره اتاق یا آشپزخانه و پذیرایی را برای آن در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که تابش اشعه ی مستقیم خورشید بر روی برگها، گیاه قاشقی را دچار آسیب می‌کند و از قرار دادن آن در زیر نور شدید خورشید خودداری کنید.

آبیاری :

گیاه آپارتمانی قاشقی به دلیل داشتن برگهای گوشتی و آبدار به آبیاری کمی نیاز دارد و در لیست گیاهان مقاوم به خشکی قرار می‌گیرد. مانند باقی گیاهان تنها زمانی اقدام به آبیاری کنید که بین 2 آبیاری سطح خاک کاملا خشک شده باشد. همانطور که آبیاری زیاد سبب پوسیده شدن ریشه و ساقه می‌گردد، آبیاری کم و خشکی کشیدن بیش از حد گیاه نیز سبب پژمرده شدن برگها خواهد شد. در تابستان به دلیل قرار داشتن گیاه در هوای گرم و خشک آبیاری را بیشتر کنید و برعکس در زمستان، با آب ولرم و دفعات آبیاری کمتر گیاه را سیراب کنید.

دما :

متاسفانه گیاه قاشقی به دلیل بودن در زادگاهی گرمسیری، نسبت به سرما مقاوم نیست و حداکثر دمایی که در زمستان می‌تواند تحمل کند، 16 درجه سانتی گراد است. در بهار و تابستان هرچه دما رو به گرمی ( 30 درجه سانتی گراد ) برود، گیاهی پرپشت تر و شاداب تر خواهید داشت.

رطوبت :

رطوبت محیط برای قاشقی کافی است اما در روزهای گرم تابستان بهتر است رطوبت آن را به وسیله جزیره و یا غبار پاشی افزایش دهید. غبار پاشی هفته ای 2 بار در تابستان و هفته ای یکبار در زمستان توصیه می‌شود.

تعویض گلدان :

به دلیل داشتن ریشه ای ضعیف و سطحی گلدان کوچک را ترجیح می‌دهد اما بهتر است هر 2 یا 3 سال یکبار برای تعویض گلدان اقدام کنید. برای داشتن گیاهی سالم و سرحال بهتر است ماهی یکبار سطح خاک را کمی خراش دهید تا هوا به داخل خاک نفوذ کند، توجه کنید که با اینکار به ریشه ها آسیبی وارد نشود.

کوددهی :

بهتر است در فصول رشد به منظور تامین مواد مورد نیاز این گیاه، از کودهای کامل و مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

خاک مناسب :

بهترین خاک برای گیاه قاشقی، خاکی سبک با زهکشی بالا است که ریشه و ساقه را از پوسیدگی محفوظ بدارد. ترکیب یک قسمت پیت ماس، ماسه و خاک باغچه برای آن مناسب است. بهتر است برای داشتن زهکشی بیشتر، کف گلدان را مقداری ماسه و سنگریزه بریزید.

تمیز نمودن برگها :

تمامی گیاهان آپارتمانی از طریق برگ هایشان تنفس می‌کنند و در هوای آلوده حتی داخل اتاق ممکن است به دلیل نشستن گرد و خاک برروی آنها، منافذ تنفسشان بسته شود. با تمیز کردن برگها، این منافذ باز می‌شود و گیاه به راحتی تنفس می‌کند. همچنین علاوه بر تمیزی، این کار در زیبایی گیاهانی مانند قاشقی که دارای برگهای پهن و سبز هستند نیز نقش بسزایی دارد. می‌توانید از انواع روش های تمیز کردن برگ گیاهان کمک بگیرید و گیاهی سالم و زیبا داشته باشید.

خطرات گیاه قاشقی

گیاه قاشقی در لیست گیاهان مناسب و غیر سمی برای کودکان و حیوانات خانگی قرار می‌گیرد و اصلا نگران نگهداری آن در منزل خود نباشید. علاوه بر غیر سمی بودن، این گیاه دارای قدرت تشخیص آلودگی هوا و تصفیه هوای اتاق نیز هست.

انواع قاشقی

انواع پپرومیا قاشقی

پپرومیا انواع بسیار زیاد با شکل ظاهری متنوعی دارد که پاسخگوی هر سلیقه ای است. در ادامه با رایج ترین انواع آپارتمانی و زیبای پپرومیا و شرایط نگهداری هر کدام آشنا می‌شویم.

1. پپرومیا هندوانه ای – Watermelon Peperomia

نام گیاه شناسی : Peperomia argyreia

پپرومیا هندوانه ای دارای برگ های گرد و گوشتی با طرح های سبز تیره و نقره ای است و شبیه پوست هندوانه تزئین شده است. این گیاه عمدتاً به عنوان یک گیاه آپارتمانی و در فضای بسته رشد می‌کند، اما در آب و هوای گرم و مرطوب می‌توان آن را به خارج از منزل نیز جابه جا کرد. آب و هوای گرمسیری و مرطوب، آبیاری بعد از خشک شدن خاک و نور غیر مستقیم زیاد از علاقه مندی های پپرومیا هندوانه ای است.

پپرومیا هندوانه ای – Watermelon Peperomia

 

2. پپرومیا ابلق- Peperomia Golden Gate

نام گیاه شناسی : Peperomia obtusifolia Golden Gate

این گیاه آپارتمانی زیبا دارای برگ های براق و متنوع با ظاهری متراکم و بوته ای است. “گلدن گیت” برای دفاتر یا خانه های کم نور مناسب است زیرا در نورهای کم یا فلورسنت به خوبی رشد می‌کند. آبیاری بعد از خشک شدن خاک، نور متوسط تا کم غیر مستقیم و خاک سبک از نیازمندهای پپرومیا ابلق است.

پپرومیا ابلق- Peperomia Golden Gate

3. پپرومیا چروک – Red Ripple Peperomia

نام گیاه شناسی : Peperomia caperata “Red Ripple”

پپرومیا چروک یا کاپراتا به خاطر برگ‌های قرمز مایل به بنفش با بافت عمیق قلبی شکل بسیار محبوب است. این گونه از پپرومیا یکی از بهترین و زیباترین انواع آن محسوب می‌شود و نگهداری ساده ای دارد. تنها نکته در مورد آن خودداری از آبیاری بیش از حد و قرار دادن گیاه در نور متوسط غیر مستقیم است.

پپرومیا چروک – Red Ripple Peperomia

 

4. پپرومیا لب ماتیکی – Red-Edge Peperomia

نام گیاه شناسی : Peperomia clusiifolia

پپرومیا لب قرمز یکی از ساده ترین گونه ها برای نگهداری و پرورش داخل منزل است. دارای برگ های براق قاشقی شکل و سبز تیره با لبه های قرمز زیبا است. این گیاه برای داشتن لبه های قرمز خوشرنگ زیبا به نور غیر مستقیم زیاد و آبیاری متوسط نیاز دارد.

پپرومیا لب ماتیکی – Red-Edge Peperomia

5. پپرومیا قطره باران – Raindrop Peperomia

نام گیاه شناسی : Peperomia polybotrya

این گیاه بسیار زیبا دارای برگهای کمی بزرگتر از باقی انواع پپرومیا و به شکل قطره اشک است. شاخ و برگ این گونه دارای براقیت خاصی است که باعث جذابیت آن می‌شود. نور کم تا متوسط غیر مستقیم و رطوبت متوسط از نیازمندیهای این گیاه زیبا است.

پپرومیا قطره باران – Raindrop Peperomia

6. پپرومیا کلمبیایی – Columbian Peperomia

نام گیاه شناسی : Peperomia metallica var. کلمبیانا

پپرومیا کلمبیایی برای نگهداری در گلدان و داخل منزل بسیار ایده آل است. این گیاه چند ساله دارای برگهای سبز تیره تا سیاه است که قسمت زیرین آن به رنگ شرابی تا قرمز پررنگ است. هر برگ یک نوار فلزی نقره ای در مرکز دارد که جذابیت آن را دو چندان کرده است. این گونه ریز نقش برای یک دیش گاردن یا تراریوم عالی است.

پپرومیا کلمبیایی – Columbian Peperomia

7. پپرومیا ابلق قرمز – Jelly Peperomia

نام گیاه شناسی  : Peperomia clusiifolia Jelly’

پپرومیا قرمز دارای برگ‌های بیضی شکل و پهن است که با لبه‌های صورتی و کرم‌رنگ تزئین شده است. همچنین دارای سنبله هایی از گل های سبز-سفید است که به زیبایی خودنمایی می‌کنند. این گیاه با مراقبت آسان برای قفسه ها و میزهای کوچک ایده آل است و آن را به یکی از بهترین انواع پپرومیا تبدیل می‌کند !

پپرومیا ابلق قرمز – Jelly Peperomia

تکثیر گیاه قاشقی

تکثیر گیاه قاشقی به سادگی نگهداری از آن است و از طریق ریشه دار کردن قلمه برگ یا قلمه ساقه و کاشت بذر انجام می‌شود که رایج ترین آن همان ریشه دار کردن قلمه ساقه است. قلمه های تهیه شده از گیاه قاشقی را می‌توان در خاک یا آب ریشه دار کرد که در مقاله تکثیر و کاشت گیاه قاشقی به طور مفصل با مراحل ریشه دار کردن و کاشت قلمه ها آشنا می‌شوید.

تکثیر گیاه قاشقی

 

بیماریهای رایج گیاه قاشقی

گیاه قاشقی مقاومت بالایی دارد اما در صورتی که شرایط نگهداری آن مناسب نباشد و یا به خوبی نیازهای مراقبتی اش را فراهم نکنید، ممکن است دچار بیماری و یا مشکلات جبران ناپذیری شود. سیاه شدن برگها و ساقه ها، نرم شدن قسمتی از ساقه، سفیدک زدن برگها و زرد شدن برگها از جمله بیماریهای رایج قاشقی است که در صورت تشخیص به موقع و آشنایی با روش های درمان، می‌توانید به راحتی آن را درمان کنید. بنابراین برای داشتن گیاهی سالم و سبز بهتر است با بیماری ها و آفات گیاه قاشقی آشنا شوید و راه های جلوگیری و درمان این بیماری ها را یاد بگیرید.

بیماریهای رایج گیاه قاشقی

 

26 دیدگاه در “شرایط نگهداری گل قاشقی | معرفی پپرومیا قاشقی | انواع قاشقی

  1. Homaira گفت:

    گل قاشقیم یه تیکش در اومد و یه طرف دیگش تو گلدون شله چیکار کنم که خراب نشه، خاکش رو عوض کنم؟؟؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام متوجه منظورتون نشدم. گیاه چه طوری از خاک در اومده؟ اگر آسیب فیزیکی بوده ممکنه ریشه صدمه دیده باشه. آسیب ریشه هم با تعویض گلدان جبران نمی شه.

  2. سحر گفت:

    سلام.وقت بخیر.بیشتراز۶ ماه‌ست که ازاین نوع گل خریدم.برگ های بالایی گل کم‌کم تغییر رنگ میدن، کمی سبز شدن..!!
    برگهای اخری وپایینی گل مثل سابق کرم وسبز هستن..
    دلیلش چیه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام گیاه قاشقی شما ابلقه درسته؟ قاشقی ابلق به نور بیشتری نسبت به قاشقی سبز نیاز داره تا رنگ برگ هاش به همون شکل بمونن و سبز نشن. این مورد رو براش فراهم کنید تا به شکل اولش برگرده.

    2. ابولفضل گفت:

      طبیعیه از منم همینجوریه?

  3. سارا گفت:

    سلام‌ گل قاشقی من خدارو شکر رشدشون خوبه فقط خیلی ساقه هاش بلند شدن و شل میشن چه کارش کنم ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام گیاه رو هرس کنید تا در اندازه دلخواه بمونه و پرپشت تر بشه.

  4. ریحانه سلیمانی گفت:

    سلام من گل قاشقی دارم، خاک وگلدانش رو عوض کردم ولی پژمرده شده و برگ هایش هم کمرنگ تر شده لطفا رهنمایی کنید چیکار کنم تا بهتر بشه !!!

    1. کیانا والی گفت:

      سلام این مسئله بعد از تعویض گلدان طبیعیه نگران نباشید. رسیدگی های لازم رو انجام بدین و شرایط رو برای گیاه ثابت نگه دارین تا دوباره سرحال شه.

  5. سپهر گفت:

    سلام من دو هفته ای میشه گیاه قاشقی ابلق خریداری کردم جایی که گذاشتم پشت پنجره است اما آفتاب به صورت مستقیم به گیاه نمی تابه نمی دونم چرا برگ های گیاهم شل و پژمرده شدن و بعضی از برگ ها هم خشک شدن و ریختن لطفا راهنماییم کنید. تقریبا هر سه یا 4 روز یکبار بهش آب دادم اما چون دیدم خاکش خشکه آبیاری رو انجام دادم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام فواصل آبیاری رو بیشتر کنید(مثلا هر 5-6 روز یکبار) ، گیاه رو در برابر باد کولر قرار ندین و هفته ای دو بار برای تامین رطوبت غبارپاشی کنید. در صورت امکان می تونین عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  6. سپهر گفت:

    سلام من دو هفته ای میشه گیاه قاشقی ابلق خریداری کردم جایی که گذاشتم پشت پنجره است اما آفتاب به صورت مستقیم به گیاه نمی تابه نمی دونم چرا برگ های گیاهم شل و پژمرده شدن و بعضی از برگ ها هم خشک شدن و ریختن لطفا راهنماییم کنید. تقریبا هر سه یا 4 روز یکبار بهش آب دادم اما چون دیدم خاکش خشکه آبیاری رو انجام دادم

    1. Armin گفت:

      سلام من گل قاشقی سبز خریدم و الان روی برگ هایش لکه های قهوه ای ایجاد شده لطفاً راهنمایی کنید

      1. کیانا والی گفت:

        سلام شراط نگهداریتون چه طوریه؟ ممکنه از آبیاری زیاد باشه این مشکل.

        1. Armin گفت:

          سلام هفته ای 2 آبیاری میکنم و هر روز آب روی برگ هایش آب اسپری میکنم
          ممنون میشم جواب بدید
          گل قاشقی سبز

          1. کیانا والی گفت:

            سلام هم آبیاریتون زیاده و هم رطوبت گیاه. آبیاری هفته ای یک بار کافیه و غبارپاشی هر روز هم ضروری نیست. احتمالا گیاه به بیماری قارچی مبتلا شده. یک سم قارچ کش مثل مانکوزب تهیه کنید و گیاه رو به فاصله دو هفته باهاش سمپاشی کنید.

  7. سها گفت:

    سلام. علت رشد نداشتن قاشقی چیه؟؟ و اینکه کوچکترین برگ گیاهم از وسط برگ خشک شده. مشکلش چیه؟؟؟

  8. علی گفت:

    سلام . ببخشید این چه گیاهی است .

    https://uupload.ir/files/xdhc_img_۲۰۲۱۰۱۱۰_۱۳۱۲۲۷.jpg

  9. مژده گفت:

    سلام من گل قاشقی گلدار دارم حالش خوبه خداروشکر اما رشدش متوقف شده.. خاکش خاک باغچه و خاک برگه..قرص آهن هم بهش میدم پشت پنجره س و هفته ای دوبار به ته استکان آب بهش میدم ..چند وقت یکبارم آب اسپری میکنم روش.. اما فقط خودشه.. اصلا زیاد نمیشه.چیکارش کنم؟!

  10. A.Z گفت:

    سلام خسته نباشید ، ممنون مطالب خیلی مفید بودند ، من به تازگی یک گل قاشقی خریدم و میخواستم بدونم که دقیقا در چه زمانی و به چه اندازه ای باید آبیاری کنم . لطفاً کمک کنید .

  11. لیلا گفت:

    سلام من گل قاشقيم برگاي سبزش دارن ميريزن . چيكار كنم كه ديگه برگاس نريزه

  12. شاه پصر گفت:

    با سلام من این گیاه رو از یکی از باغبان هایی که در اطراف شهرستان زاهدان کشت میکرد یک دونه جهت کنجکاوی و علاقه گرفتم داخل گلدون بقولی پلاستیکی بود.!!من الان دقیقا نمیدونم چجوری ازش مراقبت کنم میشه راهنماییم کنید.!

  13. صبا گفت:

    من دو هفته یه بار نصف لیوان آب میدم به قاشقیم کافیه؟

  14. آرزو گفت:

    سلام من پپرومیا قطره باران دارم گیاهم تعداد برگهاش کم شده و برگهای جدیدش
    خیلی کوچک هست

  15. آرزو گفت:

    سلام من پپرومیا قطره باران دارم گیاهم تعداد برگهاش کم شده و برگهای جدیدش
    خیلی کوچک هست و رشدش هم کم شده

  16. .. گفت:

    سلام من پپرومیا قطره باران دارم گیاهم تعداد برگهاش کم شده و برگهای جدیدش
    خیلی کوچک هست و رشدش هم کم شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *