مقالات

معرفی انواع گیاهان پوششی جایگزین چمن

اکثر مردم در سراسر دنیا به چمن های سرسبز و گسترده علاقه ‌مند هستند؛ اما از آنجایی که چمن ها خیلی سریع رشد می کنند و نیاز به مراقب زیادی دارند، اکثر افراد به فکر انواع گیاهان پوششی جایگزین چمن هستند. این دسته از گیاهان نگهداری راحتی دارند و بیشتر به صورت عرضی رشد می کنند تا طولی و مانند فرش روی زمین پخش می شوند. اگر به دنبال این هستید که منظره سبز و دلپذیری را در محوطه یا حیاط منزل خود ایجاد کنید، ما چند گزینه عالی برای شما در نظر گرفته ایم پس تا انتها همراهمان بمانید.

انواع گیاهان پوششی جایگزین چمن

از بهترین انواع این گیاهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گیاهان پوشش زمینی (Groundcovers)

انواع گیاهان پوششی جایگزین چمن

پوشش های زمینی در سراسر زمین پخش می شوند، اما به صورت طولی رشد نمی کنند و دیگر نیازی به چمن زنی نیست. پوشش زمینی ها یکی از بهترین انواع گیاهان پوششی جایگزین چمن هستند. این دسته شامل گیاهانی هستند که به مراقبت کمی نیاز دارند، به سرعت پخش می شوند، علف های هرز را خفه می کنند و مسیرها را پر می کنند.

نوع آب و هوای منطقه شما تعیین کننده این است که کدام پوشش زمینی بهترین عملکرد را در منزل شما خواهد داشت. اگر محوطه شما روشن و آفتابی است، گزینه های زیادی برای انتخاب دارید؛ ازجمله

  • پرچم شیرین ژاپنی
  • کوتونیستر زرشک
  • یاس (ستاره ای)
  • گیاهان خزنده ای مانند آویشن و پونه کوهی

در آب و هوای گرم و خشک، بهتر است به دنبال لانتانای مقاوم به خشکی و سریع الرشد یا ساکولنت ها باشید. این گیاهان در ابتدا به آبیاری متوسط با آب پاش و پس از مدتی به آب کمی نیاز دارند و بهتر است در فصول پاییز و زمستان آبیاری نشوند.

در مناطق سایه دار مشکلی ندارند. پوشش های زمینی چند ساله مانند چوب شیرین و زنبق به راحتی در محوطه های سایه دار رشد میکنند. پوشش های زمینی سایه دوست به رطوبت کمی نیاز دارند، بنابراین می تواند مصرف آب را تا حد زیادی کاهش دهید.

گیاه نعناع کورسی (Corsican Mint)

انواع گیاهان پوششی جایگزین چمن

نعناع کورسی یکی دیگر از انواع گیاهان پوششی جایگزین چمن است که بوی بسیار خوبی دارد. این گیاه برگ های سبز کوچک و گرد و گل هایی به رنگ بنفش ریز دارد. این پوشش زمینی چند ساله، در مناطق کم رفت و آمد به خوبی رشد می کند و تحمل گام های سنگین و تردد بیش از حد را ندارد. انعطاف پذیری آن یک مزیت مهم محسوب می شود؛ زیرا می توان آن را هم در نور کامل خورشید و هم در سایه کاشت، البته به شرطی که خاک مرطوب و حاصلخیز باشد.

آویشن خزنده (Creeping Thyme)

انواع گیاهان پوششی جایگزین چمن

اگر در محوطه شما رفت و آمد زیاد است، آویشن خزنده یک پوشش ایده آل برای مناطق پرتردد محسوب می شود. این گیاه که تنها در ارتفاع 2 الی 4 اینچی رشد می کند، نیازی به چمن زنی و مراقبت زیاد ندارد. آویشن خزنده در هر محیطی ازجمله آفتاب کامل، نیمه آفتاب و سایه کامل رشد خواهد کرد.

شبدر (Clover)

انواع گیاهان پوششی جایگزین چمن

شبدر یکی دیگر از انواع گیاهان پوششی جایگزین چمن است که اغلب به عنوان یک گیاه پوششی سبز برای تثبیت نیتروژن در خاک کاشته می شود. شبدر به سرعت رشد می کند، علف های هرز را سرکوب می کند، زمین را غنی می کند و خاک را با سیستم ریشه عمیق هوادهی می کند.

شبدر تازه کاشته شده به دو بار آبیاری در هر هفته نیاز دارد، اما پس از استقرار نیاز به آبیاری کمی دارد. شبدر یک پوشش زمینی است که در تمام طول سال بدون کود یا چمن زنی سبز می ماند.

علف های زینتی (Ornamental Grasses)

انواع گیاهان پوششی جایگزین چمن

علف های زینتی مقاوم به خشکی در مناطق آفتابی با آبیاری کم و بدون کود دهی به خوبی رشد می کنند. برخی از انواع علف های زینتی مانند فسکیوها نزدیک به هم رشد می کنند و بسیار نازک هستند.

هنگام انتخاب یک گیاه زینتی به عنوان جایگزین چمنزار خود، حتما گونه ‌ای را انتخاب کنید که برای منطقه شما مناسب است. چمن فصل خنک برای مناطق شمالی و چمن‌ های فصل گرم برای آب و هوای جنوبی مناسب هستند. علف‌ های بومی همیشه بهترین انتخاب هستند زیرا قبلا با آب و هوای شما سازگار شده ‌اند و معمولا به کمترین میزان نگهداری نیاز دارند.

هیچوقت علف های زینتی را بیش از حد آبیاری نکنید. یک شلنگ و آبپاش را به یک تایمر وصل کنید تا بتوانید میزان آب دریافتی منطقه را بر اساس نیاز آن کاملا تنظیم کنید.

خزه همیشه سبز (Evergreen Moss)

خزه همیشه سبز (Evergreen Moss)

خزه در تمام طول سال در سایه مناسب سبز باقی می ماند و تقریبا در هر خاکی به خوبی رشد می کند. اگر به دنبال یکی از بهترین انواع گیاهان پوششی جایگزین چمن هستید که بعد از کاشت به کار یا تلاش زیادی نیاز نداشته باشد، خزه ها بهترین گزینه هستند. خزه ها نیازی به چمن زنی، آبیاری، کود دهی یا پیشگیری از آفات ندارند.

بیشتر افراد نمی دانند که انواع مختلفی از خزه برای پوشش زمین وجود دارد. انواع گونه های خزه طیف گسترده ای از رنگ های سبز از سبز کمرنگ گرفته تا رنگ های زیبای زمردی را ارائه می دهند.

گیاهان پایا یا چندساله بومی (Native Perennial Beds)

گیاهان پایا یا چندساله بومی (Native Perennial Beds)

از دیگر بهترین جایگزین های چمن می توان به گیاهان پایا یا چند ساله بومی اشاره کرد. گیاهان بومی با اکوسیستم محلی شما برای بقای مطلوب تکامل یافته اند. آن ها غذا و زیستگاه پرندگان محلی، پروانه ها و زنبورها را فراهم می کنند. گیاهان بومی در خاک محلی شما رشد می کنند و نیاز به کوددهی یا مراقبت کمی دارند.

از مرکزی که این گیاهان را تهیه می کنید بخواهید اطلاعات کاملی در مورد گل ها و درختچه های بومی که در منطقه شما خوب رشد می کنند در اختیارتان قرار دهند. برای سهولت نگهداری، ممکن است به سراغ گیاهانی بروید که نیازی به هرس ندارند.

چمن مصنوعی (Artificial Turf)

چمن مصنوعی (Artificial Turf)

نمی توانید گیاهی را پیدا کنید که نسبت به چمن مصنوعی به مراقبت کمتری نیاز داشته باشد. چمن‌ های مصنوعی امروزه به گزینه ای مدرن برای محوطه سازی سازگار با محیط زیست تبدیل شده اند. این گیاه نیازی به چمن زنی، آبیاری، کود دهی یا کنترل علف های هرز ندارد. دقت زیادی می خواهد تا متوجه شوید چمن واقعی نیست.

نتیجه گیری

تنها با کمی برنامه ریزی، می توانید یک حیاط سرسبز ایجاد کنید که سازگار با محیط زیست است و نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد و فضایی زیبا برای لذت بردن در اختیار شما قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *