گیاهان آپارتمانی

علت زرد شدن پتوس + چهار راهکار برای حل این مشکل

علت زرد شدن پتوس

پتوس یکی از گیاهان مقاومی است که از آن می توان در آپارتمان و خانه های کوچک نگهداری کرد. این گیاه به نور کمی برای نگهداری نیاز دارد و آب کمی نیز مصرف می کند؛ اما این دلیل نمی شود که این گیاه کاملا از مشکلات مصون شود. گیاه پتوس نیز درست مانند تمامی گیاهان آپارتمانی اگر به خوبی از آن نگهداری نشود، دچار مشکلاتی خواهد شد. یکی از مشکلات رایج گیاه پتوس زرد شدن است. ما در این مقاله به طور کامل درمورد علت زرد شدن پتوس توضیح داده ایم.

علت زرد شدن برگ های پتوس

علت زرد شدن پتوس

  1. پیر شدن برگ ها

قبل از اینکه علت زرد شدن برگ های گیاه را به دلایل مختلفی ربط دهیم، بهتر است که درمورد علت طبیعی زرد شدن آن یعنی پیر شدن برگ ها توضیح دهیم. گاهی اوقات برگ های قدیمی تر پتوس زرد می شوند و در نهایت به علت پیری از بین می روند. اگر هنوز گیاه شما سالم است و شاخ و برگ های سبزی دارد و تنها یکی دو شاخه به این مشکل مبتلا هستند، احتمالا مشکل فقط از پیری برگ ها است و لازم نیست که شما نگران چیزی باشید. در صورتی که علت زرد شدن پتوس پیر شدن گیاه باشد، فقط کافی است که برگ های زرد را جدا کنید یا دست نخورده بگذارید تا خودشان از بین بروند.

اگر کمی مشکوک هستید که برگ های زرد شده قبل از اینکه به پایان عمر خود برسند زرد شده اند، می توانید از مقداری مواد مغذی برای تقویت خاک گیاه خود استفاده کنید؛ زیرا در صورتی که گیاه علائم کمبود مواد مغذی را نشان دهد، زود تر از آنچه که فکر می کنید زرد خواهد شد.

  1. آبیاری کم

به طور کلی برای پیدا کردن علت زرد شدن پتوس باید به نحوه آبیاری آن توجه کنید. همیشه توصیه می شود گیاه پتوس را تا زمانی که خاک آن کاملا خشک نشده است آبیاری نکنید. این شیوه آبیاری می تواند برای بسیاری از افراد گمراه کننده باشد؛ زیرا برخی از افراد نمی توانند میزان رطوبت خاک گیاه را بررسی کنند و ممکن است که بسیار دیر گیاه را آبیاری کنند.

خوشبختانه گیاه پتوس در صورتی که نیاز به آب داشته باشد، به سرعت با بروز علائمی آن را نشان می دهد. برای مثال اگر برگ های گیاه افتاده اند و سست به نظر می رسند، باید به گیاه آب بدهید.

همچنین عامل دیگری که می تواند باعث زرد شدن پتوس باشد، درست نبودن زهکشی گلدان و خاک است. شما باید خاک گیاه را به آرامی و با چیزی مانند خلال دندان هوادهی کنید تا آب به آرامی به تمام قسمت های خاک برسد.

  1. آبیاری بیش از حد

آبیاری بیش از حد

علت زرد شدن پتوس می تواند به دلیل آبیاری بیش از حد آن نیز باشد. اگر برگ های زرد گیاه پتوس شما پژمرده شده اند یا شروع به نشان دادن لکه های قهوه ای روی خود کرده اند، احتمالا مشکل از آبیاری بیش از حد آن است. هنگامی که آب برای مدت طولانی در خاک بماند، گیاه و ریشه نمی تواند اکسیژن مورد نیاز خود را برای رشد و سالم ماندن دریافت کند. همین نیز باعث می شود که برگ های گیاه شما زرد شوند. برای افزایش سرعت رشد پتوس باید حواستان به آبیاری گیاه باشد.

اگر اشکال از آبیاری بیش از حد گیاه باشد، آسیبی که به گیاه وارد شده است جبران خواهد شد. اگر مطمئن شدید که علت زرد شدن پتوس آبیاری بیش از حد از است، ابتدا برگ های زرد آن را جدا کنید. این اولین کاری است که برای بهبود وضعیت گیاه باید انجام دهید؛ زیرا برگ های زرد شده دیگر سبز نمی شوند. برای حل مشکل آبیاری بیش از حد می توانید کار های زیر را انجام دهید:

  • اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که گیاه پتوس خود را به مکانی آفتابی تر منتقل کنید. اگر مطمئن هستید که گیاه خود را به درستی آبیاری می کنید ولی برگ های آن به علت آبیاری بیش از حد زرد می شوند، ممکن است مشکل از محیطی باشد که گیاه را در آن نگهداری می کنید. گیاه خود را به مکانی آفتابی تر منتقل کنید تا خاک گیاه بعد از آبیاری سریع تر خشک شود.
  • یکی از عواملی که باعث آبیاری بیش از حد و ماندن آب در خاک می شود، زهکشی ضعیف است. اگر علت زرد شدن پتوس را آبیاری بیش از حد می دانید، باید برای رفع مشکل آن از گلدانی و خاکی استفاده کنید که زهکشی مناسبی دارد. به خصوص اگر قصد دارید که گیاه را در مکانی با نور کم نگهداری کنید. اگر گلدانی با زهکشی ضعیف داشته باشید، آب در گلدان به مدت طولانی باقی می ماند و همین باعث می شود تا اکسیژن کافی به گیاه نرسد.
  1. گلدان کوچک

گلدان کوچک

یک علت زرد شدن پتوس می تواند به دلیل محدود شدن ریشه آن باشد. اگر برگ های گیاه پتوس در حال زرد شدن هستند، احتمالا ریشه گیاه جای کافی برای رشد ندارد و همین باعث می شود تا گیاه زرد شود. اگر پتوس شما خیلی کند رشد می کند یا اینکه ریشه های آن از خاک بیرون می زنند، احتمالا مشکل از فضای نا کافی برای رشد گیاه است. در این زمان شما باید گلدانی بزرگ تر برای گیاه انتخاب کنید و تعویض گلدان گیاه را انجام دهید.

برای اینکه بررسی کنید گیاه پتوس به گلدان بزرگتری نیاز دارد یا خیر، گیاه را به آرامی از گلدانش در بیاورید، کف گیاه را با دست خود نگهدارید. اگر ریشه ها بسیار متراکم به نظر می رسند، احتمالا وقت آن است که برای گیاه گلدانی بزرگتری انتخاب کنید.

نتیجه گیری

پتوس یکی از گیاهان زیبا و مقاومی است که همه افراد می توانند بدون هیچ دانش خاصی نگهداری گیاه پتوس را بر عهده بگیرند. این گیاه برگ های سبز و زیبایی دارد؛ اما گاهی اوقات ممکن است که به دلیل برخی از شرایط به رنگ زرد دربیاید. برای اینکه بهتر با علت زرد شدن پتوس آشنا شوید، ما در این مقاله درمورد عواملی که می توانند باعث زرد شدن گیاه پتوس شوند توضیح دادیم.

12 دیدگاه در “علت زرد شدن پتوس + چهار راهکار برای حل این مشکل

  1. فاطمه گفت:

    سلام خسته نباشید…علایم گیاه پتوس من نشونه ابیاری زیاد رو داره…من تموم زمستون که هوا سرد بود اب ندادم وقتی گرم شد خاکش خشک شد اب دادم ..مثل اینکه دو سه باری که دادم نیاز نداشته ..حالا من جای افتابی ندلرم که ببرم خشک بشه .خاک خشک بریزم روی خاکش خوبه..اگه نه چکار کنم…ممنون میشم راهنمایی کنین.

    1. مریم گفت:

      سلام عزیزم
      مم پیشنهادم اینه ک نباید به گل پتوس زیاد آب داد اگم آب زیاد ب گل دادی
      تو نور خورشید نزار چون باعث پژ مرده شدنش میشه اینجور گل ها رو باید تو نور کم پرورش داد
      یه چند روزی اب نده تا خاکش خشک شه

    2. armin گفت:

      سلام دوست عزیز شما باید از خاکی استفاده کنید که سبک و فاصله زیاد باشد مثل ترکیب پرلیت شن کوکوپیت(کم) و… و الان که خاک گیاهتون خشک نمیشه یا خاکش رو عوض کنید تا گیاهتون به پوسیدگی ریشه مبتلا نشه یا با دستمال خشک روی خاک گیاهتون بزارید تا رطوبت را جذب کند

    3. R گفت:

      سلام خاک گلدون تعویض کنید و از خاکی با زهکشی بیشتر استفاده کنید حتما هم از خارج شدن آب از زیر گلدان مطمئن شوید
      موفق باشید

  2. ریما ابراهیمی گفت:

    سلام
    شاخه های گل من چند سالی در اب بودند و بهار امسال، اونها رو به گلدان منتقل کردم که ظرف بک هفته زرد شدند، منم دوباره با همون خاک دور ربشه ها، به ظرف شیشه یی ابدارشون برگردوندم. ولی همچنان در حال زرد شدن هستند. چه کار میتونم برای نجات گیاهم انجام بدم؟

    1. عزیز دل گفت:

      کیاهانی که به مدت طولانی در آب ریشه دار شوند ریشه ها ضعیف میشوند و تحمل خاک را ندارند باید ریشه ها حدود ۲الی۳ سانت باشد اگر بیشتر بود کوتاه شود و یک هفته دیگر در آب باشد سپس به گلدان منتقل کرد البته باید خاک سبک باشد

  3. احمد گفت:

    سلام خسته نباشید.
    من توی منزل پتوسی دارم خیلی ام بهش می‌رسیدم بهش کود دادم یهو برگهاش زرد و پژمرده شد الان ک میبینم همه ای ساقه ها دارن زرد میشه و از بین میره لطفا بگین چکار باید بکنم از کود زیادی هس مشکل چیه

    1. مهدی گفت:

      سلام
      هرچه سریعتر خاک عوض کن
      یاچندبار آبدهی کن تا کود شسته بشه از گلدون خارج بشه

    2. armin گفت:

      سلام از چه نوع کودی استفاده کردید و مقدارش چقدر بوده؟

  4. رها گفت:

    به پتوس نباید کود بدی گیاه حساسی هست کود زیاد برگهاشو زرد میکنه

  5. محمدی گفت:

    سلام گل پتوس من خیلی خوب بود بعد یه روز گذاشتمش تو حیاط وحدود ۶یا ۷ ساعت تو حیاط موند از اون به بعد رفته رفته برگهاش دارند زرد میشن الان چندتا از بزگهاش زرد شدند چیکارکنم

  6. کوهستان زیبا گفت:

    سلام، من دو سه سالی این گیاه رو توی خاک داشتم. یه هفته پیش خاک و گلدونشو عوض کردم به یه گلدون بزرگتر. الان برگ هاش از پایین شروع کردن به زرد شدن. میترسم از بین بره. چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *