نگهداری گیاهان

چرا کود آهسته رهش را انتخاب کنیم؟

کود آهسته رهش

اگر علاقه مند به گیاهان هستید، حتما طراوت و تازگی و رشد آن ها برایتان اهمیت ویژه ای دارد؛ پس پیشنهاد ما به شما استفاده از کود های آهسته رهش است. از این کود ها در فصل رشد گیاهان استفاده کنید تا باغچه سبزی داشته باشید و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاهان را فراهم کنید. ما در این مقاله درباره کود آهسته رهش توضیح خواهیم داد تا متوجه شوید که گیاهان چگونه به کمک این نوع کود طبق برنامه زمانی خود شکوفا می شوند. با ما همراه باشید.

کود آهسته رهش چیست؟

کود های آهسته رهش با نام اختصاری «SRF» نوعی کود هستند که باغبانان برای تغذیه گیاهان خود در مدت زمان طولانی تری نسبت به کود های سریع رهش از آن ها استفاده می کنند. این کود ها برای تقویت و افزایش سلامت گیاهان داخل خانه و خارج خانه مفید هستند. رشد چشمگیر گیاهان و ریشه زیر زمینی آن ها از مزایای این نوع کود است.

این نوع کود سبب وارد شدن مواد ریز مغذی و میکروب ها به داخل خاک گیاه می شود و در نتیجه وضعیت سلامت گیاه با توجه به خاک بسترش بهبود پیدا می کند. بهتر است به جای اینکه گیاه خود را دائما در میان انبوهی از انواع مواد مغذی غرق کنید، کود مناسبی را تهیه کنید و طبق برنامه خاصی گیاه را تغذیه کنید.

5 ماده مغذی رایج در کود آهسته رهش

کود آهسته رهش

همانطور که تا به اینجای مقاله اشاره کردیم، کود های آهسته رهش نیاز گیاهان به مواد مغذی را رفع می کنند. در ادامه، چند مورد از مهم ترین مواد مغذی موجود در این نوع کود را به اختصار توضیح خواهیم داد.

  • کلسیم: کلسیم جزء مواد مغذی رایج در مطرح ترین کود ها نیست؛ اما در بسیاری از کود ها هم وجود دارد. این ماده معدنی باعث می شود که برگ ها، میوه ها و گل های گیاهان شما قوی تر و بادوام تر بشوند و بهتر رشد کنند.
  • منیزیم: منیزیم نقش پررنگی در سلامت کلروفیل گیاهان دارد و علاوه بر این، فرآیند فتوسنتز را هم بهبود می بخشد.
  • نیتروژن: نیتروژن ماده ای ضروری برای رشد و سلامت گیاهان است که در مجموعه ای از ترکیبات مختلف مانند نیترات آمونیوم و متیلن اوره یافت می شود.
  • پتاسیم: مقدار مناسبی از پتاسیم در کود کمک قابل توجهی به گیاه برای مبارزه با آفات و بیماری ها می کند و طول عمر گیاه را افزایش می دهد.
  • فسفر: از زمانی که بذر را می کارید تا ریشه رشد کند و گیاهتان به بلوغ برسد، فسفر به رشد گیاه شما کمک می کند.

سه مرحله ضروری برای استفاده از کود آهسته رهش

پیش از اینکه از کود مورد نظر استفاده کنید باید با مراحل استفاده از آن آشنا باشید. در ادامه، این سه مرحله ضروری را توضیح خواهیم داد.

  • شرایط زندگی خاص هر گیاه را در نظر بگیرید: این موضوع که چه نوع کود آهسته رهشی استفاده کنید بستگی به نوع گیاهتان دارد. برای مثال کود مناسب چمن را نباید در خاک بستر گل های ادریسی بریزید. پس در قدم اول توجه کنید که چه برای گیاهان یک ساله و چه گیاهان چند ساله، چه گیاهان آپارتمانی و چه فضای باز، از کود مناسب همان گیاه استفاده کنید.
  • خاک بستر گیاه را آزمایش کنید: با آزمایش خاک بستر گیاه متوجه می شوید که خاک به چه نوع مواد مغذی و اصلاحاتی نیاز دارد تا گیاه بهتر رشد کند. هرچند که کود های همه منظوره به راحتی در دسترس هستند؛ اما قطعا استفاده از کودی که مناسب گیاه خودتان و با توجه به کمبود ها و نیاز های آن فرمولاسیون خاصی داشته باشد مفید تر خواهد بود. آزمایش خاک به شما کمک می کند تا متوجه شوید که کود مد نظرتان باید چقدر آهسته یا سریع آزاد شود و نسبت مواد مغذی آن (پتاسیم، کلسیم، منیزیم و…) چقدر است.
  • استفاده از کود را آغاز کنید: پس از در نظر گرفتن دو مرحله بالا، می توانید کوددهی به گیاهتان را آغاز کنید. کود مناسب با توجه به گیاه خود و نیاز های آن را انتخاب کنید و دست به کار شوید تا گیاه سالم تری داشته باشید. از وسایل باغبانی مختلف که نقش پخش کننده می توانند داشته باشند، استفاده کنید تا کود را به همه جای خاک بستر برسانید.

معرفی 4 نوع کود آهسته رهش

مواد مغذی کود

همانطور که اشاره کردیم، انتخاب کود های آهسته رهش اگر با توجه به نیاز خاص گیاه شما باشد، انتخاب بهتری است. ما در این بخش شما را با 4 نوع مختلف از این کود آشنا خواهیم کرد.

  • کود رهش کنترل: کود آهسته رهش که با علامت اختصاری «CRF» نشان داده می شود، به مکانیزم درون خود کود برای آزاد کردن مواد مغذی متکی است. استفاده از این نوع کود را به کسانی توصیه می کنیم که دقیقا می دانند گیاهانشان چه زمانی به غذا در یک بازه زمانی طولانی نیاز دارند.
  • کود گرانول (دانه ای): کود آهسته رهش دانه ای به شکل گلوله های جامد و کود نامحلول در آب است که سرعت آزادسازی کندی دارد. این نوع کود ها با حفظ موقعیت و ظاهرشان در خاک هنگام بارندگی های شدید مانع از شست و شوی بیش از حد خاک می شوند.
  • کود مایع: کود های مایع نقش پررنگی در تامین مواد مغذی مورد نیاز گیاه دارند. این کود ها به صورت نیتروژن آهسته رهش محلول در آب هستند و با وجود اینکه استفاده از آن ها خیلی رایج نیست؛ اما بسیار مفیدند.
  • کود طبیعی و ارگانیک: این کود ها مواد آلی مختلفی مانند مالچ، کلپ، کمپوست، پودر استخوان و… را در بر می گیرند. این کود ها برای کسانی که به دنبال آزاد شدن تدریجی مواد مغذی بدون هیچ گونه محصول جانبی مصنوعی هستند، گزینه خوبی است.

جمع بندی

کود های آهسته رهش گونه ای از کود ها هستند که بسیار مفیدند و نقش پررنگی در سلامت و رشد گیاهان دارند. این کود ها بهترین مواد آلی مورد نیاز گیاهان را تامین می کنند و انواع مختلفی دارند. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با این کود ها بیشتر آشنا کنیم تا با توجه به نیاز های خاص گیاهتان، بهترین کود را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *