گیاهان دارویی, مقالات

آشنایی با رزماری این گیاه فوق العاده

رزماری، این گیاه فوق العاده با خواصی شگفت انگیز، برای سلامتی بسیار مفید است. رزماری علاوه بر بوی خوش، یک چاشنی بینظیر برای هر نوع غذاییست و می‌توانید به راحتی برای طعم دادن و یا تزیین غذا از آن استفاده کنید. اما استفاده از رزماری، تکثیر و پرورش رزماری و نگهداری از آن شرایط ویژه ای می‌خواهد که باید در ابتدا با آنها آشنا شویم. در این مقالات با ما همراه باشید تا این گیاه زیبا، خواص و مضرات رزماری ، نام دیگر و طریقه مصرف رزماری را بیشتر بشناسید.

رزماری 1

معرفی: 

این گیاه خوش عطر و بو، بومی ناحیه مدیترانه است. نام دیگر رزماری در قدیم در ایران، اکلیل کوهی بوده و نام علمی آن هم (Rosmarinus officinalis) است. از این گیاه به‌عنوان چاشنی در انواع غذاها استفاده می‌شود و علاوه بر بو و مزه ی خوب خواص دارویی و سلامت بخش بسیاری دارد. گیاه رزماری در خانواده‌ی نعناعیان قرار می‌گیرد، اما طعم منحصر به‌ فرد خود را دارد. رزماری به‌ نسبت خانواده ی خود، گرم‌تر و تلخ‌تر است و طعمی گس دارد که به  انواع سوپ‌، سس‌، خورش‌، کباب‌ و انواع ادویه‌های ترکیبی طعمی عالی و خاص می‌بخشد.

گیاه رزماری

خواص رزماری:

خواص رزماری بسیار زیاد است و این گیاه دارویی می‌تواند اثرات بی نظیری بر سلامت روح و بدن داشته باشد. در زیر به تعدادی از این خواص اشاره می‌کنیم :

1. تقویت حافظه: رزماری از داروهای افزایش دهنده‌ی تمرکز به حساب می‌آید. رزماری با کاهش استرس ، گزینه ای فوق العاده برای دانشجویان و افراد شاغل می‌باشد.

2. افزایش رشد موی سر : رزماری به خوبی در درمان ریزش مو و تقویت موهای شما تاثیر دارد. روغن رزماری خواص زیادی مانند ضدعفونی کننده‌ی قوی، رفع شوره و تقویت مو دارد که مطمئنا تاثیر خوبی بر موهای شما به‌جا می‌گذارد.

3. بهبود و تسکین خواب : با داشتن رزماری در کنار تخت خود و جایی پرنور در اتاق، می‌توانید همیشه بویی خوش استشمام کنید و خوابی آسوده داشته باشید.

4. بهبود خلق و خو و استرس

5. تقویت سیستم ایمنی بدن

6. خاصیتهای آنتی باکتریایی

7. تسکین دهنده معده

8. تازه و خوشبو کننده نفس

9. تحریک جریان خون

10. تسکین درد

11. خاصیت ضد التهابی مفاصل و استخوان

12. سم زدایی از بدن

13. جوان سازی پوست

14. درمان لکه و جوش

15. جلو گیری از ابتلا به بیماری نقرس

16. جلوگیری از ابتلا به بیماری روماتیسم

رزماری

عوارض جانبی و مضرات گیاه رزماری :

در کل عوارض جانبی خاصی برای این گیاه ذکر نشده است. اما اگر به خانواده ی نعناع حساسیت دارید ممکن است استفاده از این گیاه برایتان مضر باشد. پس قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید. رزماری برای افراد گرم مزاج مناسب نیست.

این گیاه در دوران بارداری، شیردهی و برای بیماران صرعی بهتر است استفاده نشود. توجه کنید که روغن ضروری رزماری بسیار قوی است و نباید به‌صورت خوراکی مصرف شود.

طریقه مصرف رزماری:

خواص گیاه دارویی رزماری در برگ ها و سر گل های آن جمع شده است. می‌توان به روش های بسیار متفاوتی از رزماری استفاده کرد مانند : به صورت دمنوش ، به عنوان ادویه و طعم دهنده ، پماد ، روغن و… . در ادامه به معرفی چند نمونه استفاده ی روزمره از رزماری می‌پردازیم.

  • استفاده در غذا : بیشترین کاربرد این گیاه خوش عطر در آشپزی به‌ عنوان چاشنی نهایی و برای تزئین بشقاب‌های غذاست. می‌توان آن را با غذا پخت، اما این کار موجب از بین‌ رفتن قسمتی از ترکیبات مفید موجود در آن می‌شود. بنابراین بهتر است آن را در معرض حرارت بالا قرار ندهید. می‌توانید آن را در سوپ‌ها و خورشت‌ها بریزید. همچنین می‌توانید یک یا دو شاخه‌ی کوچک  از آن را داخل شیشه‌ی روغن زیتون‌ ریخته و چند حبه سیر هم به آن اضافه کنید و از آن به عنوان چاشنی برای سالاد استفاده کنید.

رزماری

  • استفاده از جوشانده ی دارویی رزماری : یکی دیگر از طریقه ی مصرف رزماری استفاده از آن به صورت جوشانده است. برای این کار یک قاشق چای‌خوری از این گیاه را  به همراه یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. می‌توانید 2 تا 3 فنجان از این جوشانده را به صورت روزانه میل کنید.
  • استفاده موضعی : روغن این گیاه مصرف موضعی داشته و برای ماساژ بسیار مناسب است. 2 الی 3 قطره از آن را با یک قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین مخلوط کرده و از آن استفاده کنید.

روغن رزماری

  • کاهش درد های رماتیسمی : یک مشت از شاخه های این گیاه را داخل یک لیتر آب ریخته و دست و پاهای خود را درون آن قرار دهید تا اثرات فوق العاده ی آن را مشاهده کنید.
  • درمان زخم ها : طریقه ی مصرف رزمارینوس برای حل این مشکل به این صورت است که برگ های خشک این گیاه را کوبیده و پودر می‌کنید بعد آن را روی زخم می‌ریزید. لازم به ذکر است که این کار در درمان زخم های سطحی کاربرد دارد.

3 دیدگاه در “آشنایی با رزماری این گیاه فوق العاده

  1. رضوان گفت:

    مطالب کامل و کاربردی بود

    1. ملی گفت:

      رزماری واقعا معجزه می‌کند

  2. آرتووش گفت:

    باسلام
    بهترین طمع دهنده برای غذاهای خورشتی مثل خوراک مرغ وقیمه ست،کافیست ۱۵سانتیمتر از ساقه ی گیاه ببرید،بشویید وداخل خورشت بندازید ومعجزه ش رو ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *