گل ها, مقالات, نگهداری گیاهان

با روش نگهداری گل آلسترومریا آشنا شوید

گل آلسترومریا با رنگبندی متنوع و ملایم خود یکی از محبوب ترین انواع گل بریدنی محسوب می شود. گل آلسترومریا بنفش ، سفید، زرد، نارنجی و قرمز انواع رنگ های این گل هستند. شما می توانید این گل را از روی خال های تیره روی گلبرگ هایش شناسایی کنید. دسته گل آلسترومریا ماندگاری زیادی دارد و به همین دلیل از آن در انواع دسته گل ها و سبد گل ها استفاده می شود. اما می توان آن را برای مصارف تزیینی در باغچه ها و یا گلدان نیز پرورش داد. در این مقاله با روش نگهداری گل آلسترومریا آشنا می شویم و به شما می گوییم گل آلسترومریا نماد چیست . با ما همراه باشید.

عکس گل آلسترومریا

عکس گل آلسترومریا

 

با گل آلسترومریا آشنا شوید

آلسترومریا یا سوسن پرویی یا سوسن اینکا گیاهی از خانواده آمارانتاسه بوده و بومی کشورهای مکزیک، استرالیا و نیوزیلند است. نام این گل به افتخار یک گیاه شناس سوئدی به نام کلس ون آلسترومر که درباره خانواده این گل بسیار تحقیق می کرد انتخاب شده است. این گل بیش از 60 گونه مختلف دارد و گیاهی ریزوم دار است. ارتفاع آن می تواند بین 30 تا 140 سانتی متر باشد و تنوع رنگی آن بسیار بالاست. سوسن پرویی معمولا از اواخر بهار کگل های زیبای خود را نمایان می کند. گلدهی گیاه تا پایان تابستان و نهایتا اوایل پاییز ادامه پیدا می کند. این گل در دو نوع ارکیده ای و پروانه ای وجود دارد که نوع اول فقط 3 تا 5 ماه و نوع دوم 9 تا 12 ماه از طوپل سال را گلدهی دارد. انواع پروانه ای برای پرورش در گلدان مناسب ترند.

گل آلسترومریا نماد چیست ؟

این گل معانی متعددی دارد. مهم ترین نمادهای آن از خودگذشتگی (برای عضوی از خانواده یا یک دوست)، عمر طولانی و مقاومت در برابر سختی های زندگی است. پس دسته گل آلسترومریا می تواند یک هدیه ایده آل برای دوستان نزدیک باشد و صمیمیت شما را به مخاطب نشان دهد.

گل آلسترومریا نماد چیست

گل آلسترومریا نماد چیست

کاربردهای گل آلسترومریا

دسته گل آلسترومریا مدت دو هفته در آب دوام دارد. به دلیل همین ماندگاری بالا از گل بریده آلسترومریا در دسته گل ها به خصوص دسته گل عروس استفاده می شود. رنگ های متنوع و ملایم این گل هم یکی دیگر از دلایلی است که آن را برای استفاده در دسته گل عروس مناسب کرده است. علاوه بر دسته گل عروس از این گل در دسته گل های دیگر و سبدگل ها و باکس گل ها استفاده می شود.

دسته گل آلسترومریا بنفش

دسته گل آلسترومریا بنفش

شرایط نگهداری گل آلسترومریا

نور

این گل بسیار نور دوست بوده و برای گلدهی مناسب حتما باید روزانه حداقل 12 ساعت نور کامل داشته باشد. کوتاه شدن روز(8 ساعت نور در روز) علت تاخیر در گلدهی است. البته برای پرورش این گیاه می توان از نور مصنوعی هم استفاده کرد. برای تحریک گلدهی گیاه در روزهای کوتاه از نور لامپ سفید استفاده می شود. در زمستان حداکثر 13 ساعت نور مصنوعی نیاز است.

آبیاری

ریشه این گیاه سطحی بوده و تا عمق زیادی نفوذ نمی کند. به همین دلیل آبیاری منظم آن ضروری می باشد. بهترین روش آبیاری گیاه آبیاری بارانی و قطره ای است.

دما

به دلیل حساسیت گیاه به سرما آن را معمولا در گلخانه پرورش می دهند. نگهداری این گل در گلخانه در دمای حدود 17 درجه در طول روز و دمای 10 تا 13 درجه در طول شب نگهداری می شود. دمای بالا برای گلدهی بهتر است اما اگر دما بیشتر از 20 تا 25 درجه شود گلدهی به مشکل خورده و گل ها ضعیف و کم عمر می شوند.

خاک

برای گیاه خاکی حاصلخیز انتخاب کنید تا مواد مغذی کافی به آن برسد و بهتر رشد کند. خاک خنثی یا کمی اسیدی(PH 6 تا 7) برای آن مناسب تر است. مثلا می توانید از مخلوط پرلیت و  کوکوپیت به همراه کمپوست استفاده نمایید.

کوددهی

برای تقویت گیاه کوددهی هفتگی توصیه می شود. کودهای فسفردار برای این منظور مناسبند. در صورت بالا بودن ph خاک گیاه ممکن است با کمبود آهن مواجه شود. کمبود آهن به صورت زرد شدن برگ ها خودش را نشان می دهد. برطرف کردن این مشکل با استفاده از پاشیدن کلات آهن روی خاک به میزان توصیه شده صورت می گیرد. کودهای پتاس دار هم به بهبود گلدهی گیاه کمک می کند و باعث تحریک گیاه برای ورود به این فاز می شود.

سمی بودن

این گل برای حیوانات خانگی سمی نمی باشد. اما در صورت بلع مقدار زیاد می تواند باعث التهابات گوارشی در افراد شود. بهتر است هنگام جدا کردن شاخه گل دستکش دستتان کنید چرا که ممکن است ترکیبات شیمیایی موجود در آن باعث حساسیت پوست شوند.

عکس گل آلسترومریا

کاشت گل آلسترومریا

اگر می خواهید گل شاخه برداشت کنید بهترین زمان کاشت گیاه در تابستان تا اوایل پاییز است. گیاهانی که در ماه شهریور تا مهر کاشته شده اند اسفندماه به گلدهی می رسند. البته ارقام پروانه ای این گل که در تمام طول سال گلدهی دارند می توانند در هر فصلی کاشته شوند. کاشت گل آلسترومریا از طریق تقسیم ریزوم، کاشت بذر و کشت بافت امکانپذیر است.

گل آلسترومریا بنفش

 

4 دیدگاه در “با روش نگهداری گل آلسترومریا آشنا شوید

  1. اخوان گفت:

    درآمدیک گلخانه آلسترووآبتم های افتصادی هزینه ودرامد
    ریشه این گل چندساله است وبعدازچندسال بایدبایدتعویص بسترانجام شود

  2. اخوان گفت:

    سلام علیکم
    درآمدیک گلخانه آلسترووآبتم های افتصادی هزینه ودرامد
    ریشه این گل چندساله است وبعدازچندسال بایدبایدتعویص بسترانجام شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *