گیاهان آپارتمانی, گیاهان فضای باز, مقالات, نگهداری گیاهان

با 7 فواید هرس برای گیاهان و درختان آشنا شوید

همه ما با واژه هرس کردن و اهمیت آن برای گیاهان آپارتمانی آشنا هستیم. اما فواید این کار برای گیاهان چیست ؟! هرس کردن روش های مختلفی دارد که همه آنها برای سالم و زیبا نگه داشتن گیاهان یا درختها استفاده می‌شوند. دلایل و فواید زیادی برای هرس کردن وجود دارد که مهم ترین آنها کمک به داشتن رشد قوی و سالم در گیاه است. در این مقاله با ما همراه ما باشید تا با 4 فایده هرس کردن درختان و گیاهان آپارتمانی آشنا شوید.

فواید هرس درخت

7 فواید هرس کردن برای گیاهان و درختان

1. هرس کردن به سلامت گیاه کمک می‌کند

وقتی شاخه‌های در حال مرگ یا آلوده گیاه را هرس می‌کنید، از آلوده شدن بقیه برگها و شاخه های گیاه توسط حشرات یا سایر ارگانیسم‌هایی که به آن شاخه‌ها آسیب می‌رسانند، جلوگیری می‌کنید. این کار علاوه بر اینکه زیبایی گیاه یا درختان را حفظ می‌کند، می‌تواند زندگی آنها را نیز نجات دهد و در هزینه خرید سم، قارچ کش و یا در نهایت یک گیاه جدید توسط شما صرفه جویی کند.

علاوه بر پیشگیری از بیماری، با هرس کردن برگها و شاخه های پیر یا بیمار، می‌توانید شادابی گیاه را نیز تمین کنید، زیرا برگ‌ها و ساقه‌های آسیب‌دیده، باعث تخلیه انرژی گیاه شما می‌شوند. بنابراین با حذف این قسمت های مرده، بار سنگینی را از روی دوش گیاه خود بردارید و به آن اجازه دهید انرژی خود را به سمت برگ های سالم و رشد جدید هدایت کند.

فواید هرس درختان

2. می‌تواند رشد را تحریک یا سرکوب کند

شما می‌توانید درختان را به گونه ای هرس کنید که یا باعث رشد جدید شود یا رشد ناخواسته و نامتناسب را سرکوب کند. با هرس کردن گیاهان یا درختان، آنها را از شر هر قسمتی که بیش از حد رشد کرده است خلاص کنید و با هرس پراکنده تر باعث رشد جدید شوید.

همچنین برخی از درختان آپارتمانی یا گیاهان بالارونده با سرعت به سمت خورشید رشد می‌کنند و با این کار ممکن است برای مکان خود بیش از حد بزرگ یا بلند شوند. هرس کردن این گیاهان از این امر جلوگیری می‌کند و شکل فشرده تر و انبوه تری به آنها می‌دهد.

3. هرس گیاهان را ایمن تر می‌کند

برای درختانی که در فضای باز و در پیاده روها یا خیابان ها وجود دارند، همیشه خطر آسیب دیدن توسط افراد یا ماشین ها وجود دارد. هرس می‌تواند از بزرگ شدن و خطرناک شدن شاخه های آویزان و آسیب دیدن آنها جلوگیری کند. در درختان کوچکتر، با هرس شاخه ها مانع از مسدود شدن شاخ و برگ در پیاده رو شوید و در درختان بزرگتر، رشد زیاد را سرکوب کنید تا از آمدن به خیابان ها و برخورد با ماشین ها جلوگیری شود.

مزایای هرس

4. هرس کردن به گیاه فضای بیشتری می‌دهد

برگ های گیاه برای سالم ماندن و رشد بهتر، به جریان هوا و فضا نیاز دارند. اگر گیاه شما بیش از حد شلوغ شود، برگ‌ها می‌توانند به یکدیگر ساییده شوند و باعث آسیب یکدیگر شوند.  همچنین شلوغی و تراکم بیش از حد شاخه ها، جریان هوا را محدود می‌کند و گیاه را در معرض خطر بیماری‌هایی مانند کپک قرار می‌دهد. برای جلوگیری از این کار بهتر است شاخه های نازک، ضعیف یا بدون برگ را هرس کنید و به گیاه فضای بیشتری بدهید.

5. شکل و فرم دلخواه گیاه را حفظ می‌کند

گیاهان با توجه به موقعیت مکانیشان نسبت به نور خورشید، به سمت نور رشد می‌کنند و این امر ممکن است گیاه شما را کج رده و یا از تعادل خارج کند. برای جلوگیری از این امر در ابتدا می‌توانید گلدان گیاه خود را دائما بچرخانید تا تقارن حفظ شود و یا شاخه های بلند آن را هرس کنید و گیاه را به فرم دلخواهتان رشد دهید.

هرس درختان بلند

 

6. ویژگی های شاخص گیاه را برجسته می‌کند

بسیاری از گیاهان آپارتمانی گلدار و یا درختان میوه جنبه تزیینی دارند و ممکن است تعدد شاخ و برگ در آنها، این ویژگی آنها را بپوشاند و زیبایی آنها را از بین ببرد. با هرس کردن می‌توانید شاخ و برگ اطراف میوه یا گل گیاهان را حذف کنید و با توجه به فرم دلخواهی که می‌خواهید ویژگی آنها را برجسته کنید.

7. سایز گیاهان مینیاتوری یا بونسای را حفظ می‌کند

گیاهان مینیاتوری یا انواع بونسای به دلیل سایز کوچکشان طرفداران زیادی دارند و در صورتی که رشد آنها از کنترل خارح شود، ماهیت خود را از دست می‌دهند ممکن است سلامتشان به خطر بیفتد. همچنین هرس کردن رکن اصلی پرورش و نگهداری یک بونسای است و در صورتی که از این درختان کوچک نگهداری می‌کنید، باید با انواع هرس و بهترین زمان هرس کردن به صورت کامل آشنا شوید تا همیشه بونسای زیبایی داشته باشید.

هرس درختان میوه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *