گیاهان آپارتمانی, مقالات

دلیل رشد نکردن زاموفیلیا چیست؟ | چند راهکار برای افزایش رشد زاموفیلیا

دلیل رشد نکردن زاموفیلیا

زاموفیلیا یک گیاه بسیار زیباست که نگهداری از آن کار دشواری نیست و در دسته گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم آبی قرار می گیرد. به همین خاطر، اغلب افرادی که به دنبال گیاهی کم دردسر با نگهداری آسان می گردند، زاموفیلیا را انتخاب و به دکوراسیون داخلی منزل خود اضافه می کنند. با این حال، هنگامی که گیاه زاموفیلیا را خریداری می کنید ممکن است از رشد نکردن آن ناراحت شوید. هر شخصی دوست دارد که نتیجه زحمات خود را بر روی یک گیاه ببیند و در صورتی که تغییری حاصل نشود، به احتمال زیاد دلسرد خواهد شد. در ادامه مطلب قصد داریم دلیل رشد نکردن زاموفیلیا را به طور دقیق بررسی کنیم و راه حلی مناسب را در اختیار شما قرار دهیم.

1) انتخاب فصل نامناسب برای خریداری و نگهداری گیاه

به احتمال زیاد تمام شما درباره خواب زمستانی حیوانات شنیده اید. جالب است بدانید که خواب زمستانی تنها مختص به حیوانات نیست و گیاهان نیز در فصل زمستان می خوابند تا مواد مغذی مورد نیاز خود را به سادگی حفظ و نگهداری کنند. مواد مغذی حفظ شده به رشد بهتر گیاه در شرایط دشوار و غیر عادی مانند آفتاب زیاد، باران شدید و غیره کمک شایانی می کند. به طور کلی می توان گفت که خوابیدن یک راه بسیار موثر و لازم برای بقای گیاه است که خود را برای رشد بهتر هنگام فصل بهار آماده خواهد ساخت. در نتیجه اگر گیاه شما در فصل زمستان رشد نمی کند، جای نگرانی زیادی نیست و تنها لازم است نگهداری از گیاه زاموفیلیا را به درستی انجام دهید تا گیاه در خواب آرام باقی بماند و مواد مغذی را به خوبی حفظ کند.

2) نور نا کافی یا مستقیم

در ادامه بررسی دلیل رشد نکردن زاموفیلیا، لازم به ذکر است که فراهم کردن نور لازم برای گیاهان آپارتمانی از اهمیت به سزایی برخوردار است؛ زیرا عمل فتوسنتز که غذای گیاه را فراهم می سازد، از طریق نور خورشید شکل می گیرد و نخستین فاکتور برای رشد مناسب گیاه است. شما می توانید گیاه زاموفیلیا را کنار پنجره ای که رو به آفتاب قرار دارد بگذارید. اغلب پیشنهاد می شود که گیاه زاموفیلیا را در مقابل نور کافی و به طور مستقیم قرار دهید تا شاهد بهترین عملکرد آن باشید. مراقب باشید که نور مستقیم می تواند موجب سوختن گیاه شود و حتی رشد آن را نیز به طور موثری متوقف سازد.

3) عدم تعویض یا تقویت خاک

عدم تعویض یا تقویت خاک

از عوامل دیگری که تاثیر بسیار زیادی بر روی رشد گیاهان دارد، خاک آن است. خاک گیاه مواد مغذی و مفید برای گیاه دارد و در صورت کهنه شدن یا آسیب دیدن، لازم است خیلی سریع تعویض گردد یا گاهی اوقات نیز با کود های مناسب، تقویت شود تا رشد و نمو گیاه به خطر نیفتد. به طور کلی برای بررسی دلیل رشد نکردن زاموفیلیا، لازم به ذکر است که این گیاه رشد بسیار کندی دارد و توقع قد کشیدن یا پر شدن بیش از اندازه را نباید از آن داشت. با این حال، تقویت خاک آن با کود های مایع در زمان های کوتاه می تواند بسیار مفید واقع شود. به طور دقیق تر، حدود ۲ یا ۳ بار در فصل زمان بسیار مناسبی برای استفاده از کود های تقویتی است که حاصل آن رشد باورنکردنی و بی نظیر گیاه خواهد بود.

نکات مهم برای افزایش رشد گیاه زاموفیلیا

دلیل رشد نکردن زاموفیلیا

برای بررسی دلیل رشد نکردن زاموفیلیا، لازم است درک بهتر و مشخص تری را نسبت به خواسته ها و نیاز هایشان داشته باشید. در ادامه چند نمونه از آن ها را برایتان بررسی خواهیم کرد.

  •  دمای مناسب

دیگر دلیل رشد نکردن زاموفیلیا دمای نامناسب است. گیاه زاموفیلیا به آب و هوای گرم عادت دارد و اگر دمای اطراف آن کاهش پیدا کند، ممکن است به خواب زمستانی فرو رود و رشد آن متوقف گردد. دمای مورد نظر برای زاموفیلیا حدود 18 درجه تا 24 درجه سانتی گراد است و در صورت کاهش دما و رسیدن به زیر 7 درجه سانتی گراد، گیاه شما خود را در شرایط خواب زمستانی پیدا می کند و دیگر رشد نخواهد کرد و باید شرایط نگهداری از گیاه را در فصل زمستان رعایت کنید.

  •  آبیاری مناسب

یکی از اشتباهات رایج و اساسی در میان مردم، این است که به گیاه زاموفیلیا خود بیش از اندازه آب می دهند و این موضوع مهم ترین دلیل رشد نکردن زاموفیلیاست. درواقع این گیاه در آبرسانی به تمام قسمت های خود بسیار عالی عمل خواهد کرد. در نتیجه هیچ احتیاجی به آبیاری مکرر نیست. تنها باید به خا‌‌ک آن توجه کنید. در صورتی که خشک شده باشد و هیچ رطوبتی نداشته باشد، لازم است به گیاه خود مقدار کمی آب دهید و آن را برای رشد بهتر تشویق کنید.

  • نشان دادن علاقه خود به گیاه

شاید برایتان عجیب باشد؛ اما نشان دادن علاقه خود به گیاهان، یکی از راه های موثر جهت افزایش رشد آن ها است. عشق ورزیدن و حتی پخش کردن آهنگ برای گیاه، می تواند در رشد و تقویت گیاهان اثر بسیار زیادی داشته باشد و زیبایی را به آن ها بازگرداند.

نشان دادن علاقه به گیاه

  • صبوری

در آخر هم اگر تمام ویژگی ها و نکات بالا را رعایت کردید، لازم است کمی صبور باشید و انتطار رشد بسیار زیادی را از زاموفیلیای خود نداشته باشید؛ زیرا ماهیت این گیاه بدین صورت است که نیاز به نگهداری بسیاری ندارد و درواقع رشد بسیار کندی دارد.

نتیجه گیری

ما در این مقاله دلیل رشد نکردن زاموفیلیا را بررسی کردیم. زاموفیلیا یک گیاه بسیار مشهور و زیبا با نگهداری ساده است. اگر شما نیز به دنبال گیاهی هستید که با حداقل نگهداری و توجه مانند روز اولش باقی بماند، پیشنهاد ما خرید زاموفیلیا برای تغییر دکوراسیون منزل خود است. اما اگر می خواهید که میزان رشد آن را نیز افزایش دهید، تنها لازم است گیاه را در فضایی روشن و نورگیر قرار دهید؛ اما از نور مستقیم دوری کنید. در ادامه تنها هنگامی که خاک زاموفیلیا خشک شده است به آن آب دهید. در غیر این صورت موجب پوسیدگی ساقه و ریشه آن خواهید شد. در آخر هم حواستان به فصل سال باشد. همان طور که ذکر کردیم، در فصل زمستان با کاهش دما، گیاهان در خواب زمستانی فرو رفته رشد آن ها متوقف خواهد شد. با رعایت تمام نکات بالا، دلیل رشد نکردن زاموفیلیا خود را بررسی کنید و به سادگی آن را برطرف سازید تا شاهد رشد مجدد آن باشید و تا آنجا پیش بروید که بتوانید تکثیر گیاه زاموفیلیا را انجام دهید.

4 دیدگاه در “دلیل رشد نکردن زاموفیلیا چیست؟ | چند راهکار برای افزایش رشد زاموفیلیا

  1. siavash گفت:

    سلام خیلی خوب ومفید بود

  2. ترانه گفت:

    آب زیادی باعث میشه زامفولیا خراب بشه ؟

    1. زهرا گفت:

      بله .ریشه هاش میپوسه

  3. عباس گفت:

    بسیار جالب واضح توضیح داده شده اگر کلیه موارد خصوصا بموقع دادن آب توجه شود گیاه زیبا وخوبی خواهید داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *