مقالات مرتبط با گیاهان آپارتمانی, مقالات نگهداری گیاهان

پنج علت سوراخ شدن برگ های پتوس و کمک به رفع آن ها

علت سوراخ شدن برگ های پتوس

پتوس یکی از رایج ترین گیاهانی است که امروزه در اکثر خانه های آپارتمانی از آن نگهداری می کنند. شاخ و برگ های بزرگ و زیبای پتوس و نگهداری راحت از آن، این گیاه را به یکی از پر طرفدار ترین انواع گیاهان آپارتمانی تبدیل کرده است. البته این گیاه نسبتا مقاوم نیز ممکن است در صورت نگهداری نادرست دچار مشکلاتی شود. یکی از آن مشکلات که ممکن است با آن رو به رو شوید، سوراخ شدن برگ های پتوس است. برای این که با علت سوراخ شدن برگ های پتوس بیشتر آشنا شوید، ما در این مقاله مطالبی را گرد آوری کرده ایم.

علت سوراخ شدن برگ های گیاه پتوس چیست ؟

علت سوراخ شدن برگ های پتوس

دلایل بسیار زیادی هستند که باعث می شوند برگ های گیاه پتوس شما سوراخ شوند. عواملی مانند آفات و بیماری های مختلف و مراقبت نادرست از رایج ترین دلیل ها هستند. اگر می خواهید که به طور دقیق علت سوراخ شدن برگ های گیاه خود را پیدا کنید، عوامل زیر را بررسی کنید:

  1. آفت مینوز

آفت مینوز می تواند علت سوراخ شدن برگ های پتوس باشد. این آفت علاوه بر سوراخ کردن برگ های گیاه پوتوس، بسیاری از گیاهان دیگر را نیز آلوده و برگ های آن ها را سوراخ می کند. آفت مینوز، آفت بسیار کوچکی است که در زیر برگ های گیاه پنهان می شود. مشکل اصلی ای که این آفت ها دارند این است که می توانند حتی به گیاهان سالم نیز حمله کنند. اگر اطمینان یافتید شرایط نگهداری پتوس شما هیچ مشکلی ندارد اما باز هم برگ های آن به حالت سوراخ شده در آمده اند، باید آفت مینوز را در گیاه بررسی کنید.

علت سوراخ شدن برگ های پتوس توسط آفت مینوز این است که این آفت ها از گیاه برای تغذیه خود استفاده می کنند. همین باعث می شود که سوراخ های بسیار زیادی روی برگ های آن ایجاد شود. اگر به موقع برای رفع مشکل آفت مینوز اقدام نکنید، آن ها به سرعت تکثیر می شوند و به گیاه شما آسیب بیشتری می زنند. اگر مشکل آفت مینوز ادامه دار باشد، ابتدا رشد گیاه متوقف می شود و بعد از مدتی گیاه به طور کامل از بین می رود.

  1. سایر حشرات

علت سوراخ شدن برگ های پتوس تنها به آفت مینوز محدود نمی شود. بسیاری از حشرات دیگر هستند که با حمله به گیاه باعث سوراخ شدن برگ های آن می شوند. هر چند این آفت ها به اندازه آفت مینوز رایج نیستند، امکان دارد که گیاه شما به آن ها نیز دچار شود. برخی از رایج ترین آفت هایی که به گیاهان به خصوص گیاه پتوس حمله می کنند، شامل موارد زیر می شوند:

  • شپشک آرد آلود
  • حلزون ها
  • هزار پا ها
  • جیرجیرک ها
  • سوسک کک ها

اگر رایج ترین علت سوراخ شدن برگ های پتوس را آفت مینوز بدانیم، شپشک آرد آلود در جایگاه دوم این علت ها قرار می گیرد؛ زیرا دیگر آفت ها و حشرات نام برده شده در آپارتمان ها یافت نمی شوند و نمی توانند علت سوراخ شدن برگ های پتوس باشند. درست مانند آفت مینوز اگر برای رفع این آفت ها نیز اقدام نکنید، به سرعت زیاد می شوند و گیاه شما را نابود می کنند؛ بنابراین در صورت مشاهده آفت بهتر است که فورا برای رفع آن اقدام کنید.

  1. بیماری ها

بیماری های رایج گیاهان

هرچند گیاه پتوس گیاه بسیار مقاومی است، ممکن است که به بیماری های مختلفی مبتلا شود. بیماری های باکتریایی، بیماری قارچی و ویروسی برخی از بیماری هایی هستند که می توانیم آن ها را علت سوراخ شدن برگ های پتوس بدانیم. بیماری ها در بیشتر مواقع به برگ های گیاه پتوس حمله می کنند و سوراخ های ناخوشایندی را در شاخ و برگ های آن ایجاد می کنند. قبل از این که برگ های گیاه سوراخ شود، علائم بیماری گیاه با ایجاد لکه های سرخ گونه ای روی برگ های آن مشخص می شود.

یکی از بیماری های رایج، بیماری لکه برگی قارچی است که با سوراخ های کوچک شروع می شود و هر چه زمان می گذرد این سوراخ ها بزرگتر می شوند. برای این که بتوانید جلوی آسیب بیشتر گیاه خود را بگیرید، بهتر است که به محض اینکه مشاهده لکه های قرمز رنگ روی برگ های گیاه مشاهده کردید، برای حل مشکل آن عجله کنید.

  1. آسیب های تصادفی

گاهی اوقات علت سوراخ شدن برگ های پتوس ممکن است که رفتار های خود شما باشد. اگر گیاه خود را به طور مداوم تکان می دهید و شاخ و برگ های آن را دست می زنید تا با دکوراسیون خانه شما هماهنگ شود، احتمال این که به گیاه آسیب برسد و برگ های آن سوراخ شوند نیز بیشتر می شود.

برای جلوگیری از این مشکل سعی کنید که گیاه خود را در مکانی قرار دهید که زیاد لمس نشود و دست کسی به آن نرسد. اگر گیاه خود را در مکان های پر رفت و آمد بکارید، احتمالا گیاه نیز آسیب خواهد دید و برگ های آن سوراخ خواهند شد.

  1. کود زیاد

کود دهی

علت سوراخ شدن برگ های پتوس می تواند کود دهی بیش از حد نیز باشد. تغذیه همه گیاهان از جمله پتوس بسیار مهم است. با این حال وقتی به گیاهان بیش از حد کود می دهید، ممکن است که گیاه زودتر از زمان طبیعی خود رشد کند. رشد با سرعت غیر طبیعی موجب می شود که برگ های گیاه خیلی سریع تر باز شوند. باز شدن سریع برگ های گیاه با سرعت نیز باعث می شود شکاف ها و سوراخ های کوچکی روی برگ های گیاه پدیدار شود. برای پیشگیری از ایجاد  این مشکل، سعی کنید که گیاه خود را زیاد کود ندهید.

نتیجه گیری

گیاه پتوس یکی از گیاهان زیبایی است که می توان از آن در خانه و آپارتمانی نگهداری کرد. این گیاه بیشتر به دلیل شاخ و برگ های بزرگ خود و همچنین مقاومت بسیار بالایی که دارد شناخته می شود. هر چند که این گیاه بسیار مقاوم است، در صورتی که به درستی از آن نگهداری نشود ممکن است که دچار مشکلات مختلفی شود که یکی از آن ها سوراخ شدن برگ است. ما در این مقاله در مورد علت سوراخ شدن برگ های پتوس به طور مفصل توضیح دادیم.

 

2 دیدگاه در “پنج علت سوراخ شدن برگ های پتوس و کمک به رفع آن ها

  1. کوهکن گفت:

    کاش راجع به راه حل مشکل هم مطالب بیان می شد‌.

    1. مریم گفت:

      در رابطه باشپشک آردآلود وهزارپاوقارچ ها سم های مخصوص در گل فروشی ها هست خیلی خوب جواب میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *