گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

نگهداری آنتوریوم در آب به چه صورت است ؟

نگهداری آنتوریوم در آب

آنتوریوم‌ ها از جمله گیاهان آپارتمانی زینتی هستند که به دلیل داشتن برگ ‌های براق و گل های عجیب و غریب خود همواره مورد تحسین قرار می گیرند. احتمالا در بیشتر گل فروشی ها آنتوریوم کاشته شده در خاک گلدان را دیده اید و این سوال برای شما پیش آمده است که “آیا می توانم آن ها را در آب هم پرورش دهم یا خیر؟”

در مقاله پیش رو به این سوال پاسخ می دهیم و شما را با نحوه نگهداری آنتوریوم در آب آشنا می کنیم تا بتوانید به راحتی از دیدن ریشه و گل های این گیاه زیبا لذت ببرید.

آیا نگهداری آنتوریوم در آب امکان پذیر است؟

نگهداری آنتوریوم در آب

برای این کار اول از همه باید بدانید که آنتوریوم ها از گیاهانی که در آب رشد می کنند یا همان ماهیتا هیدروپونیک نیستند. یعنی این گیاه در حالت طبیعی تمایلی به ماندن در آب ندارد؛ اما بیشتر گیاهان آنتوریومی که در گل فروشی ها مشاهده می شوند، گیاهانی هستند که به صورت تجاری پرورش داده می شوند؛ بنابراین می توانند در آب نیز رشد کنند.

جدای از آماده سازی ریشه برای هیدروپونیک (زندگی در آب)، اضافه کردن چند سنگ درشت برای حمایت از ریشه و دادن کود مایع یک بار در ماه باعث می شود گیاه شما در آب بدون هیچ گونه مشکلی زنده بماند. اما با این حال، میزان موفقیت رشد آنتوریوم در آب در مقایسه با برخی از گیاهان دیگر مانند پتوس یا کالاته بسیار کم است.

چگونگی نگهداری آنتوریوم در آب

چگونگی نگهداری آنتوریوم در آب

اکنون که می دانید رشد آنتوریوم بدون خاک و در آب نیز امکان پذیر است باید درمورد چگونگی انجام این کار نیز اطلاعات کاملی داشته باشید. برای داشتن یک آنتوریوم زیبا در آب این مراحل را یکی پس از دیگری انجام دهید:

  • آماده کردن لوازم جانبی

اولین گام برای نگهداری آنتوریوم در آب ، آماده کردن لوازم جانبی این کار است. درواقع هر زمانی که قصد دارید تغییری در محل زندگی گیاهان ایجاد کنید باید از قبل لوازم مورد نیاز آن را محیا کنید تا ریشه های گیاه آسیب نبینند.

لوازم جانبی مورد نیاز این کار عبارت اند از:

  • کوزه یا گلدان
  • آب با کیفیت بالا
  • چاقو و قیچی استریل شده
  • سنگریزه های سفالی
  • آب اکسیژنه
  • هورمون ریشه زایی
  • کود مایع
  • رطوبت ساز (یا پوشش پلاستیکی شفاف)

برخی از این موارد مانند دستگاه رطوبت ساز ممکن است عجیب به نظر برسد؛ اما برای حفظ ریشه آنتوریوم بسیار ضروری است.

  • بیرون آوردن آنتوریوم از گلدان قدیمی

مرحله بعدی نگهداری گل آنتوریوم در آب ، بیرون آوردن گیاه از گلدان قدیمی آن است. برای انجام این کار، گلدان را به طرفین بچرخانید و در حالی که ساقه گیاه را با یک دست گرفته اید، به بیرون گلدان ضربه بزنید. بهتر است 24 ساعت قبل از بیرون آوردن گیاه از گلدان، به طور کامل آن را آبیاری کنید؛ زیرا خاک مرطوب نسبت به خاک خشک بسیار آسان تر از گلدان جدا می شود.

  • تمیز کردن خاک از ریشه ها

بعد از جدا کردن گل از گلدان اکنون زمان آن رسیده است که ریشه آن را برای کشت هیدروپونیک آماده کنید. برای این کار باید ریشه ها را زیر آب شیر بگیرید و تمیز کنید تا کاملا از شر خاک ها خلاص شوید. خاطرتان باشد اگر حتی مقدار کمی خاک بین آن ها باقی بماند، در مدت نسبتا کوتاهی باعث پوسیدگی ریشه می شود.

هرس کردن ریشه ها برای رشد در آب

  • هرس کردن ریشه ها برای رشد در آب

پس از تمیز شدن کامل خاک، نوبت آن رسیده است که حداقل نیمی از ریشه های گیاه را هرس کنید. بیشتر راهنما های آنلاین این مورد را به شما نمی گویند؛ اما هرس کردن ریشه ها یکی از مهم ترین مراحل نگهداری آنتوریوم در آب است.

  • درمان ریشه ها و آماده کردن گلدان شیشه ای

پس از بریدن نیمی از ریشه ها باید آن ها را در محلول هیدروژن پراکسید و هورمون ریشه زایی فرو کنید. پراکسید هیدروژن یک ضد عفونی کننده است که باکتری ها یا ویروس های احتمالی ریشه را از بین می برد و آن را برای نگهداری در آب آماده می کند. هورمون ریشه زایی نیز گیاه را برای رشد سریع تر ریشه های جدید تحریک می نماید. پس از این کار، گیاه را برای چند دقیقه کنار بگذارید تا پراکسید هیدروژن و هورمون تاثیر خود را بگذارند.

در این مدت، شیشه خود را آماده کنید. ابتدا یک یا دو لایه سنگ ریزه رسی یا هر سنگ درشت مشابه را برای حمایت از ریشه ها کف گلدان بگذارید و سپس مقدار کمی آب، به اندازه چند سانت بالاتر از سنگ ریزه ها داخل شیشه بریزید. برخلاف گیاهان دیگر مانند پتوس نباید شیشه را از آب پر کنید.

  • قرار دادن گیاه در شیشه

هنگامی که شیشه خود را برای نگهداری آنتوریوم در آب آماده کردید، کمی کود مایع مخصوص گیاهان آبی مانند Dyna Bloom به آن اضافه کنید. سپس گیاه را با احتیاط داخل شیشه یا گلدان مورد نظر قرار دهید.

  • ارائه مراقبت های نهایی

آخرین مرحله نگه داری آنتوریوم در آب ، ارائه مراقبت های مورد نیاز این گیاه است. در ابتدای کار باید رطوبت گیاه را بالا نگه دارید تا چند ریشه جدید در آب ظاهر شوند. بهتر است برای این کار از دستگاه مرطوب کننده استفاده کنید یا در صورت دسترسی نداشتن به این دستگاه، روی گیاه را با روکش پلی اتیلن بپوشانید و مقداری آب اسپری کنید تا حس گلخانه را به آن القا کند.

این گیاه علاوه بر رطوبت بالا، حداقل 10 ساعت در روز به نور غیر مستقیم نیاز دارد. فرقی نمی کند منبع نور طبیعی باشد یا نور رشد مصنوعی (LED). همچنین، خاطرتان باشد که باید حداقل هفته ای یک بار آب گلدان را تعویض کنید تا احتمال رشد کپک ها و سایر قارچ های آبی از بیان برود.

جمع بندی

در این مقاله شرایط نگهداری آنتوریوم در آب را به طور کامل بررسی کردیم. همان طور که گفته شد این گیاه زینتی و زیبا، می تواند در آب نیز رشد خوبی داشته باشد؛ اما به شدت توصیه می شود که لایه ای از سنگ های درشت مانند سنگ ریزه های رسی در ته گلدان خود قرار دهید تا از ریشه ها پشتیبانی کند. گیاه آنتوریوم گیاه رطوبت دوست است، بنابراین رشد آن ها در آب ممکن به نظر می رسد. تنها تفاوت بین آنتوریوم قرار داده شده در آب و خاک، تفاوت در روش های  مراقبت از آن هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *