گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

بررسی 6 علت سوختگی برگ گل آنتوریوم

علت سوختگی برگ گل آنتوریوم

آنتوریوم از جمله گیاهانی است که به خاطر داشتن برگ های سبز و گل های زیبای خود، طرفداران بسیاری دارد. این گل ها به دلیل ظاهر جذابی که دارند معمولا به عنوان گیاهان آپارتمانی مورد استفاده قرار می گیرند تا فضایی با طراوت را در منازل ایجاد کنند. اگرچه آنتوریوم به طور کلی به مراقبت چندانی احتیاج ندارد، اما عدم توجه به آن می تواند زیبایی و طراوت گیاه را از بین ببرد. شرایط رشد نامناسب، آبدهی کم یا زیاد و ده ها دلیل دیگر می تواند موجب از بین رفتن برگ و گل این گیاه زیبا شود. اگر به تازگی متوجه شده اید که برگ های آنتوریوم شما در حال قهوه ای شدن است، بهتر است نگران سلامتی آن باشید. خوشبختانه این مقاله به شما کمک می کند علت سوختگی برگ گل آنتوریوم خود را شناسایی کنید و گیاه را نجات دهید؛ پس با ما همراه باشید.

علت سوختگی برگ گل آنتوریوم

علت سوختگی برگ گل آنتوریوم

این که چرا برگ گل آنتوریوم شما قهوه ای می شود، می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. شایع ‌ترین علت سوختگی برگ گل آنتوریوم، قرار دادن گیاه در نور مستقیم و بیش از حد خورشید است که باعث سوختن برگ‌ ها می‌ شود. البته این مشکل ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد که شناسایی آن کار چندان دشواری نیست.

در حالی که این مورد شایع ترین علت سوختگی گیاه است، اما در ادامه لیستی از مشکلات احتمالی را که می تواند باعث قهوه ای شدن برگ های آنتوریوم شما شود، جمع آوری کرده ایم. خبر خوب این است که می توانید با بررسی دقیق شرایط رشد و الگوی قهوه ای شدن برگ ها، مشکل گیاه خود را شناسایی و آن را رفع کنید.

به طور کلی 6 عاملی که منجر به قهوه ای شدن برگ گیاه آنتوریوم می شوند عبارتند از:

  1. قرار گرفتن در معرض شدید نور خورشید

گیاه آنتوریوم در نور غیر مستقیم و مناسب خورشید می تواند به خوبی رشد کند. نور بسیار کم خورشید سرعت فتوسنتز را در این گیاه به شدت کم می کند و در نتیجه مانع رشد سالم آن می شود.

در عین حال، از آنجایی که این گیاه به طور ایده‌ آل سایه دوست است، قرار دادن آن‌ در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید یا در مقابل پنجره های جنوبی، بسیار مضر است و باعث از بین رفتن گل می شود.

  1. استفاده بیش از حد از کود ها

از آنجایی که آنتوریوم گیاهی زیبا و چشم نواز است ممکن است وسوسه شوید برای رشد سریع تر آن از کود بیشتری استفاده کنید. اما بهتر است بدانید این کار برای سلامت گیاه شما مضر است. انواع کود ها معمولا حاوی غلظت بالایی از ترکیبات شیمیایی هستند که می توانند به شدت pH خاک را مختل و آن را بیش از حد اسیدی یا قلیایی کنند. این موضوع موجب آسیب دیدن فعالیت آنزیم ها در سلول های گیاهی می شود و برگ ها شروع به قهوه ای شدن یا سوختن می کنند.

بنابراین می توان گفت در اکثر مواقع، علت سوختگی برگ گل آنتوریوم رسیدگی بیش از حد و کوددهی زیاد به آن است. خاطرتان باشد تا زمانی که ترکیبات نیتروژنی از خاک شسته نشود، گیاه آنتوریوم شما بهبود پیدا نمی کند. البته کود دادن به گیاه آنتوریوم ضروری است؛ زیرا کمبود مواد مغذی ضروری نیز ممکن است باعث قهوه ای شدن برگ گیاه شما شود. اما بهتر است در کود دهی زیاده روی نکنید.

  1. سوختگی باکتریایی

گرما و رطوبت بیش از اندازه می تواند باعث رشد پاتوژن زانتوموناس، نوعی باکتری بد در خاک شود. این عفونت معمولا با تاول های کوچک آب مانند که به تدریج زرد می شوند، قابل تشخیص است. در ابتدا، این ضایعات در قسمت میانی برگ ظاهر می شوند و در نهایت به ضایعاتی تبدیل می شوند که حتی در سطح زیرین برگ ها نیز دیده می شوند. این ضایعات که علت سوختگی برگ گل آنتوریوم هستند، بعداً قهوه ای می شوند و شیارهایی بر روی برگ ایجاد می کنند.

قرار گرفتن آنتوریوم در کنار گیاهان آلوده می تواند باعث آلوده شدن آن شود. اگر سوختگی باکتریایی فورا درمان نشود، ممکن است گیاه شما را به طور کامل نابود کند.

  1. پژمردگی باکتریایی

Ralstonia solanacearum یک باکتری دیگر است که معمولا در محیط مرطوب و دمای بالای 32 درجه سانتی گراد رشد می کند و به شرایط مرطوب نیاز دارد. این بیماری که به آن پژمردگی باکتریایی می گویند، فعالیت منظم سلول های گیاهی، گلدهی آنتوریوم و به طور کلی رشد گیاه را مختل می کند.

علائم اولیه آلوده شدن گیاه به این بیماری، پژمرده و زرد شدن برگ ها و در نهایت سوختگی آن است. اگر اقدامات مناسبی برای نجات گیاه از باکتری انجام نشود، عفونت شدیدتر می شود و ساقه گیاه شیره ای قهوه ای رنگ تولید می کند.

پژمردگی باکتریایی

  1. نماتد های برگی

Aphelenchoides fragariae که معمولاً به عنوان نماتد برگی توت فرنگی نیز شناخته می شود، یک کرم گرد کوچک است که در اکثر مواقع آنتوریوم های جوان را آلوده می کند.

این عفونت نوارهای نازکی بر روی برگ گیاه ایجاد می کند و اگر توجه کنید متوجه می شوید، علت سوختگی برگ گل آنتوریوم نواحی قهوه ای رنگی است که در امتداد رگ برگ های گیاه ایجاد شده اند. نوع دیگری از بیماری آنتوریوم نیز وجود دارد که به سرعت در کل گیاه پخش می شود و در ابتدا رشد گیاه را متوقف می کند و در نهایت باعث سوختن برگ ها می شود.

  1. کنه ها

اما اصلی ترین علت سوختگی برگ گل آنتوریوم حمله آفات رایج به این گیاه است. کنه های عنکبوتی از جمله آفاتی هستند که معمولا به گیاهان حمله می کنند و مانع رشد و نمو آن ها می شوند.

بهداشت ضعیف و وجود گرد و غبار بر روی برگ گیاه، از مهم ترین دلایل حمله کنه های عنکبوتی هستند. پس باید به طور مرتب گیاه را غبارپاشی کنید. این موجودات مضر با تغذیه از برگ ها، سلول های گیاهی را از جذب مواد مغذی ضروری محروم می کنند و بنابراین برگ ها به سرعت زرد می شوند. راه راه های قهوه ای رنگ بر روی برگ گل نشان دهنده عمل تار بستن کنه های عنکبوتی است. اگر این علائم زودهنگام شناسایی و اقدامات مناسبی انجام شود، می توانید به راحتی گیاه زیبای خود را از نابودی نجات دهید.

کنه عنکبوتی

در پایان باید بگوییم ممکن است هر از چند گاهی یک برگ قهوه ای در قسمت های پایین گیاه پیدا کنید. این کاملا طبیعی است و بخشی از فرآیند طبیعی گل و گیاهان محسوب می شود. بنابراین تا زمانی که گیاه شما تنها 1 یا 2 برگ خود را از دست می دهد دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اگر به خوبی نگهداری از گیاه آنتوریوم را انجام دهید، مطمئن باشید که می توانید سال های سال از دیدن گل های زیبای آن لذت ببرید.

جمع بندی

در این مقاله علت سوختگی برگ گل آنتوریوم را بررسی کردیم. مواردی مانند قرار دادن گیاه در نور مستقیم خورشید، گرما و رطوبت بیش از اندازه، آلودگی های باکتریایی و یا حمله آفات مختلف مانند کنه های عنکبوتی، از مهم ترین دلایل بروز این مشکل هستند. اگر بتوانید علت قهوه ای شدن برگ ها را در مراحل اولیه تشخیص دهید، وقت کافی برای نجات دادن گیاه خود را خواهید داشت. بنابراین بهتر است بار دیگر روش های مراقبت از گیاه خود را بررسی کنید و در صورت لزوم با ایجاد چند تغییر ساده و کوچک عمر گل آنتوریوم خود را طولانی تر کنید.

1 دیدگاه در “بررسی 6 علت سوختگی برگ گل آنتوریوم

  1. فرزاد گفت:

    با سلام
    مهمترین علت سوختگی برگ آنتوریوم کمبود رطوبت است که به آن اشاره نکردید، آنتوریوم یک گیاه بسیار رطوبت دوست است و به 2 تا 3 بار آبیاری در هفته نیاز دارد و اگر رطوبت مورد نیاز آن تامین نشود، دچار سوختگی برگها می‌شود. پیشنهاد می‌شوددر زیر گلدانی آنتوریوم همیشه سنگریزه و آب وجود داشته باشد تا دچار کم آبی و سوختگی برگها نشود..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *