گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گل سینگونیوم نگهداری کنیم ؟!

شاید بتوان گفت یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی خاص ، گیاه سینگونیوم است. این گیاه زیبا و شیک با شرایط محیطی و نور کم سازگاری فوق العاده ای دارد و همین امر این گیاه را یک گزینه مناسب برای نگهداری داخل خانه و هدیه دادن تبدیل میکند. برگهای طرح دار، نیزه ای شکل و رنگ بندی خاص صورتی و سبز، از ویژگی های ظاهری این گیاه است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با این گیاه خوشرنگ و نگهداری آن بیشتر آشنا شوید. 

گل سینگونیوم را بیشتر بشناسید

سینگونیوم ( Syngonium Podophyllum ) از خانواده ی آراسه و بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است. این گیاه دارای رشدی نسبتا کند و شاخه های بالارونده است که عده ای به دلیل طرح برگها و بریدگی بالای آنها، این گیاه را با فیلودندرون ها اشتباه می‌گیرند. اما برگهای جوان در این گیاه از قسمت تحتانی رشد می‌کنند و با برگهای جدید فیلودندرون متفاوتند. برگهای این گیاه در رنگ های سبز روشن و صورتی روشن دیده می‌شود و در ترکیب با یکدیگر یک طرح زیبا برای دکوراسیون شما به وجود می‌آورند. 

همانند فیلودندرون، سینگونیوم نیز دارای ریشه های هوایی است و به این منظور می‌توانید برای این گیاه نیز یک قیم خزه دار در نظر بگیرید تا ریشه ها از آن تغذیه کنند. توجه داشته باشید که این گیاه برای کودکان و حیوانات سمی است و از دسترس آنها دور نگه دارید.

سینگونیوم

شرایط نگهداری گل سینگونیوم

 

آبیاری :

مانند تمامی گیاهان بهتر است مابین دو آبیاری خاک کاملا خشک شود. ترجیحا آبیاری را با آب کتری سرد شده و یا بدون املاح انجام دهید تا از زرد شدن و خشک شدن برگها جلوگیری شود. از اوایل پاییز تا اواخر بهمن زمان استراحت گیاه است و بهتر است آبیاری را کمتر کنید. غبار پاشی بر روی برگها به خصوص در فصل تابستان و با گرم شدن هوا کمک زیادی به رشد سینگونیوم خواهد کرد.

نور :

سینگونیوم گیاهی مقاوم و سازگاز است و می‌تواند در سایه و نیم سایه نیز رشد خود را داشته باشد. بهترین مکان برای نگهداری این گیاه نزدیک پنجره شرقی و شمالی است و یا درجایی که نور مستقیم آفتاب را نداشته باشد. توجه داشته باشید که کمبود نور در نوع صورتی سینگونیوم، سبب بی رنگ شدن برگها خواهد شد. اما به طور کلی نور کم برای این گیاه بهتر از نور زیاد است چرا که نور شدید سبب سوختگی نوک برگها و بیرنگ شدن آنها خواهد شد.

دما :

بهترین دما برای این گیاه 15 تا 21 درجه سانتی گراد است و بهتر است از گرم شدن هوای اطراف این گیاه خودداری کنید. در بین انواع رنگهای سینگونیوم، سینگونیوم صورتی عاشق هوای خنک است و در راه پله های با نور کم و خنک بهترین رشد را خواهد داشت.

کوددهی :

بهتر است در فصول رشد مانند بهار و تابستان هر 2 هفته یکبار گیاه را با کود های مخصوص تقویت کنید. استفاده از کودهای طبیعی که به راحتی می‌توانید در منزل درست کنید نیز توصیه می‌شود.

خاک مناسب :

بهترین خاک برای سینگونیوم، خاکی است که زهکشی خوبی داشته باشد و کمی خاصیت اسیدی بودن را نیز دارا باشد. انواع سینگونیوم مخصوصا سینگونیوم صورتی در خاک اسیدی بهتر رشد می‌کنند. برای داشتن خاک اسیدی می‌توانید به آن تفاله چای و یا اسید هیومیک اضافه کنید. 

رطوبت :

سینگونیوم رطوبت متوسطی نیاز دارد همین امر آن را برای داخل تراریوم مناسب کرده است. بهتر است از راههای تامین رطوبت گیاهان کمک بگیرید و یک سینگونیوم سالم و زیبا داشته باشید. برای مثال می‌توانید برگهای گیاه را غبارپاشی کنید و یا یک ظرف پر از آب در کنار آن قرار دهید. همچنین می‌توانید زیر گلدانی آن را پر از آب و سنگریزه کنید و گلدان را روی سنگ ها قرار دهید. البته در صورتی که تمامی این کارها برایتان دشوار بود نگران گیاهتان نباشید چرا که در رطوبت نسبی اتاق نیز می‌تواند به رشد خود ادامه دهد.

تمیز نمودن برگها :

بهتر است از مواد براق کننده شیمیایی برای تمیز یا براق شدن برگها استفاده نکنید و ترجیحا به صورت طبیعی این کار را انجام دهید. بهتر است از محلول شیر و آب که یکی از راههای طبیعی برای برق انداختن برگ گیاهان است، استفاده کنید و برگها را با آن تمیز کنید و سپس با یک دستمال خشک کنید.

تعویض گلدان :

بهتر است هر 1 یا 2 سال یکبار در فصل بهار به تعویض گلدان با یک سایز بزرگتر اقدام کنید. در صورتی که امکان تعویض گلدان وجود نداشت می‌توانید هر سال خاک سطحی را با خاکی جدید تعویض کنید تا مواد مورد نیاز گیاه تامین شود.

سینگونیوم-صورتی

 

 

23 دیدگاه در “چگونه از گل سینگونیوم نگهداری کنیم ؟!

  1. MZ QC گفت:

    سلام و وقت بخیر
    من دو تا گلدان سینگونیوم دارم که در تراس گذاشتم . دلخل تراس هم یک بخاری هست . دمای هوا حدودا ۸ تا ۱۴ درجه میباشد . آبیاری را در حال حاضر که زمستان است هفته ای یک بار انجام میدهم . با توجه به همه موارد . برگها در حال خشک شدن هستند . ????

    1. شاپور گفت:

      زمستان شما ده روز یکبار هم آب بدید کافیست به اندازی که آب تانیمه گلدان برسه.

  2. معصوم زاده گفت:

    سلام و وقت بخیر
    من دو تا گلدان سینگونیوم دارم که در تراس گذاشتم . دلخل تراس هم یک بخاری هست . دمای هوا حدودا ۸ تا ۱۴ درجه میباشد . آبیاری را در حال حاضر که زمستان است هفته ای یک بار انجام میدهم . با توجه به همه موارد . برگها در حال خشک شدن هستند . ????

    1. maede گفت:

      سلام داخل خانه بگذارید

      1. شاپور گفت:

        زمستان شما ده روز یکبار هم آب بدید کافیست به اندازی که آب تانیمه گلدان برسه.

      2. صاینا گفت:

        سلام.من یه سینگونیوم داخل راه پله داشتم که هواسردشد برگهاش بیحال شده بود،آوردم داخل نزدیک در ورودیولی همچنان داره پیر میشه و دوتا برگهاشم زرد و قهوه ای شدن داره خشک میشه

    2. شاپور گفت:

      هفته یکبار زیاده ده روز یکبار

      1. زهرا گفت:

        سلام سینگونیم من داخل تراریوم هست بخاطر گرما حشره افتاده بود روش از وقتی بهش سم زدم برگاش زرد شده و داره خشک میشه نمیدونم باید چیکارکنم هرروزم داره پیر تر میشه

  3. فرشته گفت:

    سلام من این کل زیبا رو دارم اما تنها مشکلی ک باهاش دارم اینه ک وقتی رشد میکنه و بالا میره …نمیمونه و میفته پایین …مدلشم گل اویز نیست ک وقتی بیفته موردی نداشته باشه لطفا راهنمایی کنید

    1. مهسا گفت:

      برای گلدونتون قیم خزه ای بذارید. هم برگ ها به دور قیم ثابت میشن و هم رطوبتش تامین میشه

  4. فاطمه گفت:

    سلام
    سینگونیوم من روندهَ ست داره برگاش دو تا در میوه زرد میشه چکار کنم

    1. شاپور گفت:

      یا آبیاری زیاده یا کم و یا جاش مناسب نیست

  5. ماندانا گفت:

    سلام
    برگهاي سينگونيوم صورتي من هميشه لوله مي مونن و باز نمي شن ،البته هم برگاي لوله شده و هم چندتايي كه باز ميشن كاملا سالمن

    1. شاپور گفت:

      کلی رشته این گیاه کنده نگران نباشید

    2. اناهیتا گفت:

      سلام وقتتون بخیر گل سینگونیوم صورتی دارم اما برگاشو رنگ صورتی کمرنگ شده چکارکنم؟؟

  6. احمد گفت:

    گیاهتون ضعیف شده و احتیاج به تقویت . از کود سه بیست استفاده کنید

    1. اناهیتا گفت:

      سلام وقتتون بخیر گل سینگونیوم صورتی دارم اما برگاشو رنگ صورتی کمرنگ شده چکارکنم؟؟

  7. اناهیتا گفت:

    سلام وقتتون بخیر گل سینگونیوم صورتی دارم اما برگاشو رنگ صورتی کمرنگ شده چکارکنم؟؟

  8. امیر گفت:

    سلام. من دوتا سینگونیومددارم. یکی برگهای جدید ریز هستن و بزرگ نمیشن و یکی دیگه برگهاش لوله میونن و باز نمیشن.

  9. سهرابی گفت:

    سلام
    من یک گلدان از این گل داشتم
    تعویض گلدان کردم
    ریشه ها دست خوردن
    ممکن هست که گل آسیب دیده باشه و ازبین بره
    الان ۳روز هس و گل بیحال به نظر میرسه

  10. مهدی گفت:

    سلام من از این گیاه دارم داخل اب بوده برای ریشه کردن ریشه دار شد و امروز زدم داخل خاک سبک ،خواستم بدونم چ کار باید بکنم ک شوک وارد نشه بهش و ب خاک عادت کنه و از بین نره ،و اینکه نیاز هست کود بدم یا باید بزارم بگذره و به خاک عادت کنه بعد کود بدم

    1. بهزاد گفت:

      اولبن ابیاری رو با ببورادیکانت بدید و آمیتو اسید برای جلو گیری از شک اسپری کنید

  11. ویدا گفت:

    سلام.
    این گل رو من جدیدا خریداری کردم متاسفانه سر برگ ها خشک شدن .ممنون میشم کمکم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *