خلاقیت, طراحی, مقالات

چگونه یک واتر گاردن ( Water Garden ) خانگی درست کنیم !

داشتن یک جزیره کوچک خانگی در زیر آب ممکن است امری محال به نظر برسد. اما واتر گاردن های خانگی یا همان باغهای آبی سرپوشیده اینکار را امری ممکن کرده اند. این واتر گاردن های جذاب یک پروژه سرگرم کننده برای گیاه دوستان است و می‌توانید تنها طی یک یا 2 ساعت آن را به راحتی درست کنید و از داشتن آن لذت ببرید. اگر شما نیز این تنگ های آبی و سبز کوچک را دوست دارید و می‌خواهید به همراه خانواده یکی از آنها را برای خود درست کنید، در این مقاله همراه ما باشید تا با واتر گاردن و ساخت قدم به قدم آن آشنا شوید.

واتر گاردن

 

واتر گاردن چیست !؟

واتر گاردن ها روشی خلاقانه و جدید هستند که با ظاهر شیک و دکوراتیوی که دارند برای هدیه دادن بسیار مناسبند. این جزیره های غرق شده کوچک مانند یک تراریوم آبی هستند که داخل خانه شما خودنمایی می‌کنند و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می‌کنند. این باغ آبی زیبا همراه با گیاهان آبزی و در بعضی موارد ماهی های کوچک رنگی منظره زیبایی ایجاد می‌کنند و نگهداری از آن بسیار آسان است و تنها پاکیزه نگه داشتن آب و اطلاعات کافی در مورد گیاهان موجود در آن، می‌تواند آن را تا مدت ها زیبا و سالم نگه دارد.

ساخت این واتر گاردن ها بسیار ساده است و تنها با در دست داشتن یک تنگ شیشه ای، کمی سنگ های تزیینی و گیاهان آبزی و یا گیاهان مناسب تراریوم ساخته می‌شود.  در ادامه به طور مفصل به معرفی وسایل مورد نیاز و نحوه استفاده از آنها خواهیم پرداخت.

وسایل لازم برای ساخت واتر گاردن

  • تنگ شیشه ای
  • سنگهای کوچک آکواریوم
  • گیاهان آبزی 
  • انواع ماهی آکواریومی کوچک ( به دلخواه )
  • آب مقطر، همچنین از آب شیر نیز می‌توانید استفاده کنید اما قبل از استفاده آن را به مدت 24 ساعت در جایی ثابت قرار دهید تا کلر آن تبخیر شود.
  • تجهیزات و لوازم جانبی

ساخت-واتر-گاردن-6

اکنون که با وسایل مورد نیاز این واتر گاردن های خانگی آشنا شدیم، باید به سراغ گام اول در ساخت آنها برویم. در ابتدا بهتر است که تنگ شیشه ای، سنگ های تزیینی و شن ها و ریشه گیاهان آبزی خریداری شده را با دقت بشوییم و کنار بگذاریم. اگر به دنبال گیاهان آبزی مناسب برای داخل تنگ هستید، می‌توانید یکی از گیاهان معرفی شده در پایین را خریداری کنید و در تنگ خود قرار دهید. بعد از تهیه گیاه مورد نظرمان، کارهای ساخت واتر گاردن را آغاز می‌کنیم. 

  1. گیاه آبزی کریپتوکورین ونتی سبز ( cryptocoryne wendtii )
  2. گیاه آنوبیاس بارتری : این گیاه بر روی سنگ و شن رشد می‌کند و به نور کمی نیاز دارد.
  3. توپ های خزه ای Marimo : این توپها برای داخل آب و روی سنگها به مانند چمن عمل می‌کنند و ظاهری زیبا به جزیره شما می‌دهند.
  4. گیاه آبزی لودویگیا قرمز (پشت قرمزی) (ludwigia repens)

 

آموزش گام به گام ساخت باغ شیشه ای

ایجاد زمینه کار

سنگ ها و شن های از قبل شسته شده را در جایی قرار می‌دهیم تا خشک شوند و بعد از خشک شدن کامل آنها را در انتهای تنگ قرار می‌دهیم. با این کار پایه اصلی کار و محلی برای ثبات گیاهان آماده می‌کنیم. بسته به سلیقه و ارتفاع تنگ شیشه ای شما، می‌توانید از یک لایه سنگ تزیینی و یک لایه شن بر روی آن استفاده کنید و زمینه کار را کمی مرتفع کنید.

ساخت واتر گاردن 2

قرار دادن گیاهان آبزی

گیاهان آبزی، مرجان های خشک شده و توپ های خزیه ای را برروی سنگها مستقر کنید و ریشه های گیاهان را درون شن ها قرار دهید. برای خالی نبودن فضا و یا زیباتر شدن تنگ، می‌توانید از اکسسوری های جالب مانند کشتی های مینیاتوری شکسته، چوب ها و تنهای خشک شده گیاهان نیز برای خاص کردن تنگ خود استفاده کنید و بر روی سنگها قرار دهید.

افزودن-گیاهان-آبزی

آب را اضافه کنید

بعد از مستقر شدن تمامی لوازم آب را کم کم و با فشار کم اضافه کنید و اجازه دهید که برای مدتی ثابت بماند. ممکن است رنگ آب در ابتدا کمی کدر شود اما نگران نباشید با استراحت آن، رسوب موجود ته نشین می‌شود.

ساخت واتر گاردن 5

ماهی خود را در واتر گاردن رها کنید

برای اضافه کردن ماهی های خریداری شده بهتر است آنها با همان آبی که درون آن هستند، به تنگ اضافه شوند. این عمل سبب می‌شود که دمای آب تنگ با دمای بدن ماهی ها یکسان شود و به آنها شوک وارد نشود. بعد از اینکار واتر گاردن شما آماده است و می‌توانید با قرار دادن آن بر روی میز و یا هرجایی که مناسب است، از دیدن آن لذت ببرید.

ماهی آبزی

چگونه از باغ آبی خود نگهداری کنیم ؟!

سنگ های آکواریوم موجود در تنگ عمل تصفیه و مدیریت پسماند را انجام می‌دهند و مواد اضافی موجود در آب را به خوبی از بین می‌برند. گیاهان زنده موجود در تنگ نیز پسماندهای ماهی را به عنوان مواد مغذی و کود مورد نیاز خود مصرف می‌کنند و به تمیز ماند آب کمک ویژه ای می‌کنند. این چرخه به صورت طبیعی در داخل تنگ انجام می‌شود و کار ما را برای نگهداری آن بسیار راحت می‌کند. بنابراین نگهداری از واتر گاردن بسیار آسان است و تنها ماهی یکبار تعویض آب تنگ با آب مقطر و یا آبی که 24 ساعت از استراحت آن می‌گذرد و قرار دادن آن در جایی با نور غیر مستقیم متوسط کافی است. 

 

3 دیدگاه در “چگونه یک واتر گاردن ( Water Garden ) خانگی درست کنیم !

  1. Jili گفت:

    Very Very Nice &Beautiful
    خیلی خیلی عالی وکاربردی بود وتمام مطالب خوب بودند.
    تشکّربی‌نهایت???

  2. بهمن بهمنی گفت:

    خوب واحسنت خلاصه و مفید.
    گیاهانی دیدم که ریشه آنها در تنگ آب است وفقط آب ورشد خوبی هم دارند.لطف توضیح دهید ونام گیاهان چیست ( برای نمونه )؟

    1. خانی گفت:

      من چند روز پیش واتر گاردن خریدم. بهم گفتن باید یک روز در میون آبش عوض شه. لطفاً راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *