گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

علت زرد شدن برگ شامادورا و راه های برطرف کردن آن

علت زرد شدن برگ شامادورا

گیاه شامادورا با تنه های جدا جدا و شاخ و برگ های سبز از زیباترین گیاهان مناطق گرمسیری است. بسیاری از مردم گیاه شامادورا را در خانه و فضا های بسته نگهداری می کنند؛ زیرا این گیاه به سرعت ریشه می دهد، به مراقبت کمی نیاز دارد و نسبت به هر شرایطی مقاوم است. نگرانی درمورد این گیاه زمانی به وجود می آید که شاخه های سبز آن، به طور ناگهانی شروع به کمرنگ شدن می کنند. در ادامه این مقاله درباره علت زرد شدن برگ شامادورا و نحوه برطرف کردن آن صحبت خواهیم کرد.

چرا برگ های گیاه شامادورا زرد می شوند؟

این گیاه جزو گیاهان همیشه سبز است؛ بنابراین دیدن زرد شدن برگ شامادورا می تواند نگران کننده باشد. البته زرد شدن برگ ها همیشه نشان دهنده وجود مشکل در گیاهان نیست و ممکن است بخشی از چرخه طبیعی زندگی این گیاهان باشد. بیشتر گیاهان سبز دارای برگ ها یا سوزن هایی هستند که زرد می شوند و افزایش سن و خشک شدن، قهوه ای شدن برگ ها را به دنبال دارند. این یک فرایند طبیعی است که با از بین رفتن برگ های قدیمی باعث به وجود آمدن برگ های جدید می شود.

با این حال ممکن است علت زرد شدن برگ شامادورا چرخه طبیعی زندگی این گیاه نباشد و مشکلی را در این گیاه نشان دهد. در ادامه، دلایل زرد شدن برگ شامادورا را بررسی می کنیم تا در صورت نیاز برای برطرف کردن این مشکل اقدامات لازم را انجام دهیم.

عوامل خارجی متفاوتی می توانند علت زرد شدن برگ شامادورا باشند؛ از جمله:

  • آب زیاد یا آب خیلی کم
  • کمبود مواد مغذی
  • کود بیش از حد
  • آسیب سرما یا آفتاب
  • آفات، مانند کنه های عنکبوتی و شته ها
  • بیماری ها
  • شوک ناشی از پیوند

بیشتر این موارد قابل اصلاح هستند و با تغییرات جزئی در نحوه نگهداری آن و کمی حوصله، گیاه شامادورا دوباره سبز خواهد شد.

زرد و قهوه ای شدن برگ های شامادورای آپارتمانی

علت زرد شدن برگ شامادورا

گیاه شامادورای آپارتمانی کمی متفاوت است؛ زیرا به مراقبت بیشتری نیاز دارد. گیاهان آپارتمانی با بسیاری از مشکلاتی که گیاهان مخصوص فضای باز دارند نیز مواجه می شوند. آن ها هم به آب و غذای کافی نیاز دارند و می توانند آفت و بیماری ایجاد کنند. دریافت نکردن نور خورشید، گرما و رطوبت کافی نیز می تواند علت زرد شدن برگ شامادورا باشد.

چه مواردی باعث زرد شدن برگ های شامادورا می شوند؟

ممکن است علت زرد شدن برگ شامادورا مربوط به ظاهر آن باشد؛ مانند خاک خشک یا آفت های رایج؛ در حالی که گاهی برای تشخیص مشکل به تلاش بیشتری نیاز است مانند زمانی که گیاه کمبود مواد مغذی دارد. در ادامه به برخی از دلایل زرد شدن برگ های گیاه شامادورا اشاره خواهیم کرد:

  1. کم آبی یا پر آبی

گیاه شامادورا دوستدار آب است و خاک مرطوب را ترجیح می دهد؛ اما این آب نباید به قدری باشد که گیاه را در خود غرق کند. به راحتی می توان تشخیص داد که خاک خشک است؛ زیرا در خاک گیاه شکاف هایی مشاهده خواهید کرد. باید خاک را بدون این که حوضچه آب ایجاد کنید، مرطوب نگه دارید.

  1. کود دهی بیش از حد

کود دهی زیاد تنه گیاه شامادورا را می سوزاند و ضعیف می کند. این مورد می تواند علت زرد شدن برگ شامادورا باشد و هم باعث می شود که گیاه مستعد بیماری شود.

کود دهی بیش از حد

  1. شرایط خاک

کمبود مواد مغذی خاک گیاه نیز علت زرد شدن برگ شامادورا و تخریب گیاه محسوب می شود. مهم ترین مواد مغذی مورد نیاز هر گیاه، نیتروژن، پتاسیم و فسفات است اما گیاهان به موادی همچون آهن، منگنز و منیزیم کافی نیز احتیاج دارند.

با استفاده از الگوی زرد شدن برگ ها قادر به تشخیص علت زرد شدن برگ شامادورا خواهید بود:

  • کمبود آهن باعث زرد شدن رنگ برگ ها و حفظ رگبرگ های سبز می شود.
  • کمبود نیتروژن منجر به ایجاد برگ هایی با رنگ سبز مایل به زرد می شود.
  • منیزیم کم، علت زرد شدن برگ شامادورا به ویژه در قسمت نوک گیاه است.
  • پتاسیم ناکافی منجر به ایجاد لکه های زرد روی برگ ها به خصوص برگ های قدیمی تر می شود.
  • کمبود منگنز، ظاهر برگ های جدید را تغییر می دهد و نوک برگ های قدیمی را به رنگ قهوه ای در می آورد.
  • کمبود فسفر، نشانه واضح و مشخصی ندارد و برای تشخیص آن بهتر است از کیت آزمایش خاک استفاده کنید.

آبیاری گیاه شامادورا

آبیاری گیاه شامادورا

آبیاری گیاهان به طور کلی و به ویژه گیاه شامادورا به آب و هوا بستگی دارد. این گیاه در مناطق خشک تر ممکن است به آبیاری روزانه نیاز داشته باشد؛ در حالی که در آب و هوای مرطوب و گرمسیری نیازی به آبیاری روزانه نیست و هر چند روز یک بار باید گیاه را آبیاری کنید. اگر گیاه را برای اولین بار پیوند زده اید لازم است تا هفته اول هر روز آبیاری را انجام دهید و سپس با توجه به به آب و هوای محل گیاه، آن را آبیاری کنید.

هرس کردن برگ های گیاه شامادورا

با این که ممکن است زرد و قهوه ای شدن برگ گیاه ظاهر خوبی نداشته باشد، گیاه برای داشتن مواد مغذی به آن نیاز دارد. هرس درخت و حذف کردن برگ های زرد رنگ باعث بدتر شدن شرایط گیاه می شود. از بین بردن برگ های تغییر رنگ داده باعث محروم شدن گیاه شامادورا از مواد مغذی باقی مانده در این برگ ها می شود و وضعیت گیاه را بدتر می کند.

بریدن برگ های بیمار گیاه برای از بین بردن مشکل، ممکن است باعث گسترش بیماری شود. هرس بیش از حد برای نگه داشتن برگ های سبز باعث ایجاد شوک در گیاه می شود و کمبود مواد مغذی را در پی دارد. زمانی که برگ ها به طور کامل خشک می شوند و به رنگ قهوه ای در می آیند، جدا کردن آن ها مشکلی ندارد. بهترین زمان هرس درختان، فصل بهار است.

نتیجه گیری

زرد شدن برگ گیاه شامادورا ممکن است ظاهر زیبایی نداشته باشد و شما را مجبور کند که آن ها را جدا کنید؛ اما بهتر است این کار را نکنید. اگر علت زرد شدن برگ شامادورا ،دلایل طبیعی نباشد لازم است علت مشکل را بررسی و آن را برطرف کنید. ما در این مقاله سعی نمودیم این علت ها را به طور کامل ارزیابی کنیم و برای شما توضیح دهیم که هرس کردن گیاه شامادورا به چه نحوی باید صورت گیرد.

2 دیدگاه در “علت زرد شدن برگ شامادورا و راه های برطرف کردن آن

  1. تنهایی گفت:

    سلام . شامادورای من خالهای زرد زده . انگار زنگ زدگی پیدا کرده . حتی برگهای جدید هم خالهای قهوه ای و زرد زده . علت و راه درمانش چیه ؟ ممنون میشم بفرمایید

    1. سارا گفت:

      اگر کنه عنکبوتی به این گیاه حمله کند، رنگ برگ هایش به سرعت عوض می شود، لکه های زرد بر روی آن ها ایجاد می شوند و در نهایت این برگ ها خشک می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *