گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

علت خشک شدن نخل اریکا و راه های برطرف کردن آن

علت خشک شدن نخل اریکا

نخل اریکا که به نام های پروانه و نخل عصای طلایی نیز شناخته می شود، محبوب ترین درخت  از خانواده نخل های لاغر دیپسیس (dypsis) است که در داخل خانه نگهداری می شود و به راحتی رشد می کند. ساقه های متعددی شبیه به نیشکر از ریشه این گیاه رشد می کنند که برگ های طاق مانند جذابی همراه با برگچه های باریک دارند. ما در این علت خشک شدن نخل اریکا را بررسی کرده ایم.

علت های خشک شدن نخل اریکا

علت خشک شدن نخل اریکا

دلایل مختلفی هست که می تواند علت خشک شدن نخل اریکا باشد. در ادامه این مقاله به بررسی این علت ها می پردازیم و خواهیم گفت که چه مواردی باعث خشک شدن نخل اریکا می شوند.

  • نگهداری از گیاه زیر نور مستقیم خورشید

نخل اریکا در معرض نور مستقیم بدون هیچ مشکلی، می تواند رشد کند؛ همچنین این گیاه در شرایط بیرونی نیز به خوبی به رشد خود ادامه می دهد. با این حال اگر نگهداری از نخل اریکا را در منزل انجام می دهید، ممکن است در صورت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید با مشکلاتی مواجه شود. علت این مشکل انتقال این گیاه از مکانی با سایه کم به مکانی روشن و بدون سایه است و این مسئله می تواند گیاه را تحت فشار بگذارد.

این فشار ممکن است علت خشک شدن نخل اریکا باشد و در چند روز این گیاه شروع به خشک شدن کند. توجه داشته باشید که این اتفاق ممکن است فقط در شرایط آب و هوایی بسیار خشک و تابستان های گرم رخ بدهد؛ بنابراین اگر فقط چند برگ از نخل اریکای شما خشک شده است، نگران نباشید.

  • آبیاری نکردن منظم گیاه

نخل اریکا نیاز به آبیاری مداوم دارد؛ زیرا از آن دسته گیاهانی است که نمی تواند برای مدت طولانی بدون آب زندگی کند. اگر هفته هاست فراموش کرده اید که گیاهتان را آبیاری کنید، احتمال دارد که شاهد زرد شدن برگ ها و خشک شدن آن باشید. این یک نشانه معمولی است که نشان می دهد گیاه برای رشد خود، آب کافی دریافت نکرده است و همین مورد ممکن است علت خشک شدن نخل اریکا باشد. با این حال با آبیاری صحیح و منظم می توانید این مشکل را برطرف کنید.

پیر شدن گیاه

  • پیر شدن نخل اریکا

پیر شدن گیاه نیز می تواند علت خشک شدن نخل اریکا و برگ های آن باشد. هنگامی که گیاه پیر می شود به برگ های زیادی برای تولید غذا نیاز ندارد. در چنین حالتی شروع به از دست دادن بعضی از برگ های ضعیف تر می کند. این یک فرایند طبیعی است که شما نمی توانید کار زیادی برای جلوگیری از آن انجام دهید. اگر گیاه در حال پیر شدن است، بهتر است با تامین نور لازم، آب و غذای کافی از آن مراقبت کنید.

  • افزودن بیش از حد کود به گیاه

کود هم می تواند علت خشک شدن نخل اریکا یا تغییر رنگ برگ های آن باشد. بعضی مواقع افراد مبتدی تصور می کنند که افزودن مقادیر زیادی از کود مناسب به گیاه به رشد بهتر آن کمک می کند. اگرچه کود به رشد گیاهان کمک می کند، برای رشد مناسب گیاه باید مقدار صحیح کود را بدانید. در صورت افزودن بیش از حد کود به نخل اریکا، ممکن است ریشه گیاه بسوزد و برگ های آن خشک شود.

  • وجود آفت های سفید رنگ روی گیاه

نخل اریکا گیاهی است که به جذب آفت های رایج گیاهان آپارتمانی همچون شپشک آردآلود و حشرات فلسی شناخته می شود. این حشرات عموما از برگ ها و ساقه های حساس گیاه تغذیه می کنند. هر دو این حشرات بدنی سفید رنگ دارند و به سادگی روی گیاه قابل تشخیص هستند. در بیشتر مواقع آن ها در کلونی خود زندگی می کنند و قبل از اینکه به شاخه ها و ساقه های دیگری نقل مکان کنند، شیره چندین ساقه یا شاخه را می مکند. این آفات می توانند علت خشک شدن نخل اریکا باشند پس در صورت مشاهده آن ها ضروری است که خیلی سریع این مشکل را برطرف کنید.

روش های احیای نخل اریکا

احیای نخل اریکا

در بیشتر موارد علت خشک شدن نخل اریکا برای شما نگران کننده نخواهد بود. در ادامه این مطلب درباره راه هایی برای احیا کردن گیاه مفید هستند صحبت خواهیم کرد.

  1. اگر نمی دانید که علت خشک شدن نخل اریکا چیست، باید گیاه را از نور مستقیم خورشید دور کنید. نخل اریکا در مکانی که نور غیرمستقیم خورشید باشد، به خوبی رشد می کند. سعی کنید چنین مکانی را در خانه پیدا کنید و گیاه را به آن جا منتقل کنید. اگر علت خشک شدن نخل اریکا موارد مرتبط با نور باشد، قطعا متوجه بهبود گیاه خود خواهید شد و دیگر شاهد برگ های زرد یا خشک شده در گیاه نیستید.
  2. کمبود آب دیگر علت خشک شدن نخل اریکا است. برای برطرف کردن این مشکل لازم است گیاه را به خوبی آبیاری کنید. در صورتی که مدت زیادی از آبیاری گیاه گذشته است آن را کامل آبیاری کنید و اطمینان حاصل کنید که آب از سوراخ های زهکشی گیاه خارج می شود. این مسئله نشان می دهد که تمام ریشه ها آب کافی را دریافت کرده اند. بهتر است در فصل تابستان هر هفته و در فصل زمستان هر 12-15 روز یک بار آبیاری را انجام دهید.
  3. هنگامی که گیاه را آبیاری کردید، بهتر است برگ های مرده را از گیاه جدا کنید. هرس کردن گیاه برای جلوگیری از خشک شدن آن از دیگر راه های بهبود نخل اریکا است. هنگامی که گیاه را کاملا آبیاری کردید، می توانید برگ های مرده آن را جدا کنید؛ چراکه برگ های خشک شده و مرده دیگر نمی توانند برای گیاه مفید باشند. این کار باعث می شود که گیاه در هفته ها و ماه های آینده شاخه های جدید به وجود آورد.
  4. اگر لبه برگ های نخل اریکا تغییر رنگ دادند و قهوه ای یا مشکی شده اند، می توانید آن ها را کوتاه کنید. این لبه ها حتی با تلاش برای احیا، مجدد سبز نخواهند شد. شما می توانید لبه های تغییر شکل داده را جدا کنید تا گیاه ظاهر بهتری پیدا کند.
  5. نداشتن گلدان مناسب ممکن است علت خشک شدن نخل اریکا باشد. تعویض گلدان در چنین شرایطی بسیار کمک کننده خواهد بود. زمانی باید این مرحله را انجام دهید که تمام مراحل قبل را طی کرده باشید. اگر گیاه شما در گلدان فعلی به خوبی رشد نمی کند آن را تعویض کنید و گیاه را در گلدان دیگری بکارید. برای کمک به رشد بهتر گیاه و ایجاد ریشه ها و برگ های جدید می توانید کمپوست یا کود مخصوص نخل اریکا را به گلدان اضافه کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله در رابطه با یکی از رایج ترین مشکلات گیاه اریکا یعنی علت خشک شدن نخل اریکا صحبت کردیم تا در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی اقدامات لازم و نحوه انجام آن ها را بدانید. همانطور که گفته شد، موارد مختلفی می تواند علت این مشکل باشد. در صورتی که گیاه شما دچار مشکل شده، بهتر است ابتدا از علت ایجاد مشکل مطمئن شوید و سپس با امتحان کردن راه های مختلف برای بهبود این مشکل اقدام کنید.

2 دیدگاه در “علت خشک شدن نخل اریکا و راه های برطرف کردن آن

  1. hamideh hosseini گفت:

    سلام
    من يه اريكا داشتم تو محل كارم كه چند سال يه شرايط ثابت داشت
    رشد نميكرد ولي خشكم نشده بود خاكش هم خاك مرده بود تقريباً
    من آوردمش خونه
    خاكش رو عوض كردم اولش خوب بود ولي كم كم شروع كرد به خشك شدن
    الان ديگه تقريباً تمام برگهاش خشك شده و هيچي برگ سالمي نداره
    خيلي ناراحتم نميدونم بايد چيكار كنم براش

    1. سحر گفت:

      از خاک بیار بیرون ریشه رو بشور و تو اب بزار با کود ریشه زا دوباره جون بگیره
      بعد از یه مدت که خوب که ریشه داد هیدرو پونیک کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *