گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

بررسی 5 علت کم رنگ شدن برگ شامادورا و راه های حل این مشکل

علت کم رنگ شدن برگ شامادورا

نخل شامادورا یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار محبوب است که نگهداری از آن آسان است و در شرایط سخت نیز رشد می کند. این گیاهان گرمسیری در مکزیک و گواتمالا رشد می کنند و هوای خانه شما را تمیز می کنند. نخل شامادورا در طبیعت در زیر سایه درخت های جنگل رشد می کند و در برابر نور مستقیم خورشید قرار نمی گیرد. اگر برگ های گیاه شما رنگ پریده و کم رنگ به نظر می رسند، نگران نباشید. ما در این مقاله علت کم رنگ شدن برگ های شامادورا را بررسی کرده ایم و راه مقابله با هر مشکل و علت را توضیح داده ایم.

چرا برگ های شامادورا کم رنگ می شوند و رنگ خود را از دست می دهند؟

علت کم رنگ شدن برگ شامادورا

  1. نور بیش از حد

احتمالا فکر می کرده اید که نور کم علت کم رنگ شدن برگ شامادورا باشد و نور زیاد باعث تشکیل کلروفیل بیشتر می شود؛ اما باید بدانید که زیاده روی در هر چیزی می تواند نتیجه عکس داشته باشد. گیاه شامادورا معمولا در کف جنگل ها رشد می کند و نور مستقیم به برگ های آن نمی تابد. آفتاب مستقیم برگ ها را کم رنگ و سفید می کند. این گیاهان نور غیرمستقیم خورشید را دوست دارند. اگر گیاه خود را به مدت قابل توجهی در معرض نور مستقیم خورشید گذاشه اید، آن را جابجا کنید.

اصولا گیاهانی که برای مدت طولانی در معرض نور بیش از حد قرار می گیرند، آب زیادی را از دست می دهند و کم آب می شوند. همچنین نور مستقیم برای گیاه باعث شوکه شدن گیاه می شود و در این شرایط فتوسنتز به خوبی انجام نمی شود. آسیب ناشی از شرایط استرس زا برگ ها را پژمرده، سفید و رنگ پریده می کند.

  1. نور کم

همه می دانند که کلروفیل رنگدانه ای در گیاهان است که در فتوسنتز نقشی کلیدی دارد. درواقع کلروفیل عامل رنگ سبز در گیاه است. نور کم شایع ترین علت کم رنگ شدن برگ شامادوراست. هنگامی که گیاه شامادورا به اندازه کافی نور خورشید دریافت نکند، عملکرد کلروفیل مختل می شود، رشد گیاه کم می شود و برگ های گیاه رنگ پریده می شود. اگر نخل شامادورا را در مکانی تاریک قرار داده اید، جای آن را عوض کنید.

نور کم گیاهان

  1. آبیاری کم و ناکافی

هنگامی که آبیاری گیاه کافی نباشد، مواد مغذی ضروری به برگ های آن نمی رسد و رشد برگ های آن کم می شود. اگر این روند برای مدت زیادی ادامه داشته باشد، برگ ها شکننده و کم رنگ می شوند و به احتمال زیاد در آینده پژمرده خواهند شد.

  1. کمبود مواد مغذی

عملکرد گیاهان به مواد مغذی ضروری نیاز دارد. اگر خاک مواد مغذی کافی نداشته باشد، گیاه مواد مغذی کافی را دریافت نمی کند و این یک علت کم رنگ شدن برگ شامادوراست. در این حالت برگ های شامادورا رگبرگ های سبز دارند؛ اما بافت اصلی برگ کم رنگ می شود. برای حل این مشکل باید از کود مناسب گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. عناصری که در سبزینگی گیاه موثر هستند عبارتند از:

  • نیتروژن: کمبود نیتروژن منجر به رنگ پریدگی کامل برگ های پیر می شود و رشد را متوقف می کند. اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، برگ های جوان تر نیز رنگ پریده می شوند.
  • منیزیم: منیزیم یکی از عوامل مهم در سبز ماندن گیاه شامادوراست. با کمبود منیزیم لکه های زرد رنگ بین رگبرگ ها دیده می شوند و قسمت میانی برگ سبز باقی می ماند.
  • آهن: با کمبود آهن برگ های جوان تر کم رنگ می شوند. در واقع رگبرگ ها یا سبز تیره می شوند یا زرد روشن.
  • پتاسیم: علائم کمبود پتاسیم عبارتند از چروک شدن برگ ها، کم رنگ شدن برگ و قهوه ای شدن حاشیه برگ ها
  • روی: کمبود روی یک علت کم رنگ شدن برگ شامادورا و بد شکل شدن برگ هاست.
  • گوگرد: کمبود گوگرد علائمی مشابه کمبود نیتروژن دارد و تنها تفاوت در این است که کمبود گوگرد باعث کم رنگ شدن یا زرد شدن برگ شامادورا می شود. برگ های پیر تر ممکن است سبز بمانند.
  1. آفات رایج گیاهان

اگر هر یک از موارد بالا علت کم رنگ شدن برگ شامادورا نباشد، باید وجود آفات را بررسی کنید. یکی از نشانه های آفات، سوراخ های کوچک در برگ یا از بین رفتن قسمت هایی از برگ است. آفات رایج این گیاه عبارتند از:

  • کنه تار عنکبوتی: کنه تار عنکبوتی یکی از رایج ترین آفات و عوامل بیماری گیاه شامادورا هستند و تار های کوچکی را در سطح زیرین برگ ها ایجاد می کنند. اگر برگ های نخل شامادورا کم رنگ به نظر می رسند، باید به وجود کنه های تار عنکبوتی شک کنید. کنه های تار عنکبوتی خیلی کوچک هستند و قابل دیدن نیستند. برای حل این مشکل باید گیاه خود را به بیرون ببرید و آن را سم پاشی کنید.
  • شپشک آردآلود: شپشک های آردآلود به نخل شامادورا حمله می کنند، به آن آسیب می رسانند و علت کم رنگ شدن برگ شامادورا هستند. برای از بین بردن این شپشک ها باید برگ های آلوده شده را جدا کنید و از روغن چریش یا آفت کش های رایج استفاده کنید. حواستان باشد که از الکل برای از بین بردن این آفت استفاده نکنید. روغن چریش بهترین راه حل است؛ زیرا از رشد دوباره قارچ ها جلوگیری می کند. برای جلوگیری از حمله شپشک آردآلود، باید بدانید که آبیاری بیش از حد یکی از عوامل ایجاد آفت هاست. همچنین نخل شامادورا به خاکی با زهکشی مناسب نیاز دارند تا پوسیدگی ریشه ها اتفاق نیفتد.

کنه تار عنکبوتی

جمع بندی

برگ های کم رنگ دیگر هیچ وقت سبز نمی شوند و در آینده زرد خواهند شد. البته اگر علت کم رنگ شدن برگ شامادورا کمبود مواد مغذی باشد، احتمال سبز شدن دوباره وجود دارد. رنگ پریدگی برگ های هر گیاهی به دلیل آبیاری کم و ناکافی، آفات رایج گیاه، کمبود مواد مغذی و نور بیش از حد یا کم خورشید است. همگی این علت ها باعث کاهش کلروفیل موجود در گیاه می شوند. همانطور که می دانید کلروفیل باعث سبز ماندن برگ های  گیاه می شود. بهتر است تک تک این عوامل را در گیاه خود برررسی کنید تا متوجه شوید علت کم رنگ شدن برگ شامادورا چیست و نگهداری از گیاه شامادورا را بیشتر جدی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *