مقالات, نگهداری گیاهان

بررسی 4 مورد از بیماری ها و مشکلات کالاتیا

بیماری ها و مشکلات کالاتیا

حضور یک گیاه سرسبز در منزل شما به افزایش انرژی مثبت و اکسیژن کمک شایانی می کند. به همین دلیل است که امروزه گیاهان آپارتمانی مختلفی را در منازل افراد مشاهده می کنید. یکی از پر کاربرد ترین گیاهان خانگی کالاتیا است. به دلیل زیبایی و نگهداری آسان این گیاه افراد بسیاری آن را برای اتاق نشیمن یا اتاق خوابشان انتخاب می کنند. با این حال گاهی اوقات ممکن است کالاتیای شما دچار مشکلاتی شود، از این رو لازم است از تمام بیماری ها و مشکلات کالاتیا مطلع شوید تا بتوانید به سرعت آن ها را حذف کنید و جان گیاهتان را نجات دهید. در ادامه به توضیح تعدادی از مهم ترین و شایع ترین مشکلات کالاتیا خواهیم پرداخت.

  • زرد شدن برگ یا هسته گیاه

زرد شدن و قهوه ای شدن برگ یکی از شایع ترین مشکلات کالاتیاست. اگر این مشکل ادامه پیدا کند و هیچ راه حلی برای درمانش در نظر نگیرید، ممکن است ریشه گیاه را نیز آلوده و به مرور زمان زندگی آن را تهدید کند. به طور کلی اگر با برگ های زرد یا قهوه روبرو شدید، احتمالا گیاه شما دچار کم آبی یا پر آبی است. هنگامی که کالاتیا را در آب زیاد قرار دهید، به مرور زمان زرد می شود و ممکن است از بین برود.

راه حل

  1. گیاه خود را هفته ای یکبار آبیاری کنید و بین هر دو بار آبیاری، خاک آن را بررسی کنید تا از میزان خشکی آن مطلع شوید.
  2. گیاه خود را در نور زیاد آبیاری کنید. هنگامی که نور کم است، آبیاری به درستی اتفاق نمی افتد و موجب زرد شدن برگ ها می شود.
  3. تمام گیاهان به ۸ الی ۱۰ ساعت نور غیر مستقیم گیاه احتیاج دارند؛ در نتیجه پس از آبیاری، گیاه را در مقابل نور غیر مستقیم قرار دهید تا فتوسنتز به بهترین شکل صورت گیرد.
  4. گاهی اوقات زرد شدن گیاه به دلیل عوض شدن مکان آن است. اگر جای کاتالیا را تغییر داده اید چند هفته به آن فرصت دهید تا به مکان و شرایط جدید عادت کند.
  5. ممکن است به دلیل کود دهی بیش از حد گیاه شما زرد شود. لازم است آن را با آب مقطر شست و شو دهید تا مشکل گیاه برطرف گردد.

بیماری ها و مشکلات کالاتیا

  • شکنندگی و رنگ قهوه ای لبه های برگ کالاتیا

در میان بیماری ها و مشکلات کالاتیا ، لازم است به شکنندگی لبه برگ هایشان نیز اشاره کنیم. معمولا این اتفاق به دلیل خشکی بیش از اندازه هوا رخ می دهد و مرطوب سازی هوای اطراف گیاه می تواند به رفع آن کمک کند. همچنین از دلایل دیگر ایجاد این مشکل می توانیم به آفات و بیماری هایی که گیاهان را در آپارتمان های کوچک تهدید می کنند، اشاره کنیم. آب لوله کشی که با آن گیاهان خود را آبیاری می کنید، حاوی مقادیر زیادی نمک، کلر، مواد معدنی و فلوراید است که مشکلاتی مانند شکننده شدن لبه گیاه را برای کالاتیا ایجاد می کنند.

راه حل

  1. کالاتیا نباید در دمای کمتر از 13 درجه سانتی گراد قرار بگیرد؛ در نتیجه برای درمان مشکل گفته شده اولین کاری که باید بکنید، تهیه یک دستگاه بخور است تا با استفاده از آن رطوبت هوا را برای کالاتیا مناسب سازید.
  2. در کنار دستگاه بخور پیشنهاد می کنیم یک گلدان که حفره های زهکشی دارد تهیه کنید تا آب اضافه گیاه خارج شود و خطری برگ هایش را تهدید نکند.
  3. همچنین اگر شکنندگی گیاه به صورت لکه هایی ظاهر شد، لازم است آفاتی را که ممکن است گیاه به آن ها دچار شده باشد، بررسی کنید و در صورت مبتلا شدن، آن را درمان کنید.
  4. پیشنهاد می کنیم که خاک گلدان را با استفاده از آب مقطر بشویید تا تمام نمک ها و تغذیه های اضافی آن از بین برود و خاک به تعادل برسد.

از بین رفتن طرح روی برگ ها

  • از بین رفتن طرح روی برگ ها

در ادامه بررسی بیماری ها و مشکلات کالاتیا ، لازم است نمونه ای از جدی ترین آن ها را نام ببریم. اگر به برگ های کالاتیا دقت کرده باشید، الگو ها و طرح های بسیار زیبایی مشاهده می کنید که بر بیشتر گیاهان خانگی دیده نمی شود. اگر این طرح ها از بین بروند، کالاتیا نیز بیشتر زیبایی خود را از دست می دهد. دلیل اصلی از بین رفتن این الگو ها نور زیاد و مستقیم یا نور بسیار کم است. گاهی اوقات نیز ممکن است به دلیل تغذیه نامناسب گیاه این مشکل رخ دهد.

راه حل

  1. گیاه کالاتیا را در فضایی با سایه بیشتر و به دور از نور مستقیم قرار دهید. پنجره هایی که رو به شمال قرار دارند بهترین مکان برای نگهداری این گیاه هستند.
  2. برای تغذیه گیاه کالاتیا می توانید ماهی یک بار از کود معمولی رقیق شده برای گیاه های آپارتمانی استفاده کنید.

متوقف شدن رشد گیاه

  • متوقف شدن رشد گیاه

یکی از بد ترین اتفاقاتی که برای یک گیاه می تواند رخ دهد، متوقف شدن رشد ساقه و برگ های آن است. این اتفاق ممکن است به دلیل نور زیاد، شوکه شدن گیاه به وسیله پیوند، آبیاری زیاد، نور کم، آبیاری کم، تغذیه نامناسب یا مناسب نبودن رطوبت هوا رخ دهد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که گیاه کالاتیا زمانی که به یک ارتفاع مشخصی می رسد، رشدش متوقف می شود. در این حالت شما باید فقط برگ های زرد یا قهوه ای آن را بچینید و خاکش را مرطوب نگه دارید .

راه حل

پیشنهاد می کنیم که حواستان به رشد ریشه های کالاتیا باشد. هنگامی که ریشه ها رشد می کنند و قد آن ها بلند می شود، سریعا گلدان گیاه را عوض کنید تا به آن فشاری وارد نشود و آسیبی نبیند.

نتیجه گیری

کالاتیا گیاهی بسیار زیبا و جذاب برای دکوراسیون منزل شماست. فقط باید از بیماری ها و مشکلات آن به طور کامل آگاهی کسب کنید و در صورت بروز هر یک، به سرعت به رفع آن بپردازید. اگر آب کافی، نور مناسب، غیر مستقیم و کود عالی برای این گیاه فراهم کنید، به بهترین شکل رشد خواهد کرد و عمر طولانی ای خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *