اخبار

درختان برگ سوزنی را بیشتر بشناسید.

درختان دسته بندی های بسیار مختلفی دارند. یکی از دسته های محبوب درختان، درختان برگ سوزنی است. اگر شما قصد دارید که از این دسته درختان نگهداری کنید باید ابتدا بدانید که به چه درختانی برگ سوزنی گفته می شود. ما در این مقاله برای آشنایی بیشتر شما با این دسته از درختان، درمورد ویژگی های آن ها توضیح داده ایم.

به چه گیاهی برگ سوزنی گفته می شود؟

به طور کلی درختان برگ سوزنی به گیاهانی گفته می شود که برگ های بسیار باریک و سوزنی شکل دارند. درختانی که برگ هایی به شکل سوزن دارند، گل و میوه نمی دهند.

درخت هایی مانند درختان کاج، صنوبر، سرو و انواع سرخس از این دست درختان هستند و در دستهٔ گیاهان برگ سوزنی قرار می گیرند. اکثر گیاهانی که در این دسته قرار می گیرند، درختان همیشه سبز هستند؛ البته دقت داشته باشید که مدل هایی هستند که همیشه سبز نباشند.

برای آشنایی با درختان برگ سوزنی خوب است بدانید که این دسته از درختان بیش از 800 مدل مختلف دارند که در دنیا پراکنده شده اند.

مدل های مختلف درختان برگ سوزنی

در این قسمت، برخی از مدل های معروف گیاهان برگ سوزنی را نام خواهیم برد. گیاهانی که در این قسمت معرفی می کنیم، همگی گیاهانی همیشه سبز هستند.

  • درخت سرو

درخت سرو یکی از معروف ترین نمونه های گیاهان برگ سوزنی است. این گیاه همیشه سبز شاخه های بسیار بزرگی دارد که با برگ های سوزنی شکلی پوشانده شده اند. برگ های سوزنی این گیاه می تواند اندازه ای در حدود 2.5 تا 5 سانتی متر داشته باشد. برای آشنایی با درختان برگ سوزنی، بهتر است بدانید که درختان سرو همیشه رو به بالا رشد می کنند.

یکی از مدل های بسیار محبوب سرو، سرو سفید است. سرو های سفید معمولاً در باغ ها دیده می شوند و از آن ها تا زمان محدودی نیز می توان در خانه نگهداری کرد. انواع درخت سرو معمولاً در آب و هوای گرم رشد می کنند. مخروط های این گیاه حالت چرم مانند دارند.

درختان برگ سوزنی

  • درخت کاج

یکی از نکات جالبی که خوب است بدانید، این است که درختان کاج خودشان بیش از 220 گونه دارند. درخت هایی که معمولاً در کوچه ها و خیابان ها می بینیم، کاج کلاسیک هستند. بونسای کاج هم در ایران رواج پیدا کرده است. تمامی درختان موجود در دستهٔ کاج ها، بدون استثنا برگ های سوزنی شکل و مخروط های چوبی کوچک دارند.

کشور های کانادا، آمریکای شمالی، اروپا و اندونزی بسیاری از مدل های کمیاب کاج را دارند.

  • درخت صنوبر

درخت صنوبر در خانوادۀ درختان کاج قرار می گیرد. در دستهٔ درختان برگ سوزنی، درخت صنوبر نیز مانند تمامی درختان موجود در این دسته برگ های سوزنی شکل دارد. مخروط های درخت صنوبر به شکل استوانه ای دراز است و بر روی شاخه های آن رشد می کند. صنوبر ها برگ های سفت تری نسبت به کاج دارند.

  • کاج سیاه

کاج سیاه که کاج اروپایی هم نامیده می شود، یکی از درختانی است که در دستهٔ مخروطیان با برگ های سوزنی قرار می گیرد. این گیاه بر خلاف دیگر گیاهان موجود در این دسته همیشه سبز نیست. برگ های این درخت قبل از پاییز زرد می شود. خوب است بدانید که مخروط این درخت کاج معمولاً بسیار کوچک و بیضی شکل است.

درختان برگ سوزنی

  • شوکران

در بین درختان برگ سوزنی، یکی از مدل های بسیار محبوب آن، درخت شوکران است. درخت شوکران نیز مانند اکثر گیاهان این دسته همیشه سبز است. شاخ و برگ های این گیاه سوزنی شکل و کوتاه هستند. درخت شوکران مانند سرو عمودی و رو به بالا رشد می کند؛ اما بسته به محیطی که در آن رشد کرده است می تواند از نظر طولی با دیگر نمونه های خود تفاوت زیادی داشته باشد.

  • ارس

یکی از گیاهانی که در دستهٔ درختان برگ سوزنی قرار می گیرد، درخت ارس است. این درخت معمولاً با عطر و بوی بسیار شدید خود شناخته می شود. مخروط های این گیاه ظاهری شبیه میوهٔ بلوبری دارد. برگ های گیاه نیز بسته به گونه اش می تواند سوزنی یا فلس مانند باشد.

  • سرخدار

سرخدار در دستهٔ گیاهان با برگ سوزنی قرار می گیرد. برگ های این گیاه رنگ سبز تیره دارد و برگ های آن مانند اکثر مدل های این دسته، سوزنی نوک تیز است. ویژگی این درخت مخروط آن است. در بین درختان برگ سوزنی این درخت مخروطی شبیه به توت های قرمز دارد.

چوب سرخدار ها بسیار سخت و زیباست. به همین خاطر از آن برای مبلمان و منبت کاری استفاده می شود. همچنین نوعی مادهٔ شیمیایی از برگ ها و پوست این گیاه خارج می شود که از آن در ساخت دارو ها استفاده می کنند. این مادهٔ شیمیایی برای اولین در دههٔ 1990 کشف شد و باعث شد که از برداشت بسیار سریع و بی رویهٔ درختان سرخدار جلوگیری شود.

سرخدار

  • درخت چوب سرخ

درخت چوب سرخ که با نام سکویا نیز شناخته می شود، یکی از بلند ترین درخت های دنیاست. شاخ و برگ های این درخت مانند دیگر درخت های این لیست، کوچک و تیز است. مخروط های گیاه نیز به شکل تخم مرغ بیضی شکل هستند.

  • سرخس ها

درختان سرخس، خودشان دسته ای از گیاهان هستند که در تقسیم بندی گیاهان، در دستهٔ درختان برگ سوزنی قرار می گیرند. دستهٔ سرخس ها حدود 22 گونه دارد. در حقیقت این دسته در گذشته به طور جداگانه و مستقل در نظر گرفته می شد؛ اما امروزه براساس شواهد گفته می شود که سرخس ها یک رابطهٔ ژنتیکی نزدیک با مخروطیان دارند. به همین خاطر می توان آن ها را در این دسته قرار داد.

جمع بندی

درختان با برگ سوزنی یا همان مخروطیان، دسته ای از گیاهان هستند که برگ های سوزنی شکل دارند و به جای میوه مخروط دارند. خود این دسته مدل ها و دسته های بسیار مختلفی مانند انواع درخت کاج، سرخس، صنوبر و مدل های دیگر دارد. ما برای آشنایی بیشتر شما با این گیاهان مدل های مختلف آن ها را نام بردیم و درمورد آن ها توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *