گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

نکاتی درباره علت خشک شدن برگ های گیاه شامادورا

امروزه استفاده از گیاهان آپارتمانی برای سالم تر، مطبوع تر و زیبا تر کردن محیط خانه یا محل کار روز به روز در حال افزایش است. یکی از گیاهانی که در این فضا ها ماندگاری اش اثبات شده، گیاه شامادورا است. در این مقاله پس از توضیحاتی درمورد این گیاه پر کاربرد، بیان می کنیم که در صورت رعایت نکردن چه مواردی گیاهتان را از دست خواهید داد. علت خشک شدن برگ های گیاه شامادورا را نیز در مواردی مجزا برمی شماریم.

گیاه شامادورا چه نوع گیاهی است؟

شامادورا یک درخت نخل است که ارتفاع کمی دارد و منشاء آن به مناطق گرمسیری خصوصا جنگل های استوایی آمریکا و مکزیک برمی گردد. از میان انواع درختان نخل، نوع شامادورای آن برای فضا های بسته مناسب تر است. ظاهر این گیاه به این صورت است که بوته ای است و از یک ریشه، چندین تنه انشعاب یافته است. این گیاه، برگ های نازک دارد که بر روی ساقه ای باریک و محکم قرار گرفته اند. توانایی عادت کردن گیاه شامادورا به محیط جدید خیلی زیاد است و اگر شرایط به طور ناگهانی تغییر کند، کمترین واکنش را از خود نشان می دهد. با این حال برای مراقبت از آن و به حداقل رساندن علت خشک شدن برگ های گیاه شامادورا، نکاتی را باید در نظر گرفت.

دلایل خشک شدن برگ های گیاه شامادورا

علت خشک شدن برگ های گیاه شامادورا

همان گونه که در بخش پیشین ذکر کردیم، گیاه شامادورا از گیاهان مقاوم محسوب می شود؛ در عین حال، به دلایل مختلفی ممکن است که برگ های آن خشک شوند. در ادامه به برخی از این دلایل اشاره خواهیم کرد. اگر این موارد در نگهداری شامادورا رعایت نشود، برگ های آن شروع می کنند به خشک شدن:

  1. گیاه شامادورا به نور غیر مستقیم خورشید نیازی دارد و ماندن در سایه برایش کافی است.
  2. اگر دما در محیطی که این گیاه قرار دارد، یک دفعه تغییر کند؛ ریشه آن را می پوساند و در دمای 12 درجه سانتی گراد نیز نمی تواند به حیات خود ادامه دهد.
  3. خاک گلدان این گیاه باید سست، مغذی و کمی اسیدی باشد؛ در غیر این صورت می تواند علت خشک شدن برگ های گیاه شامادورا محسوب شود.
  4. این گیاه به فضای کافی نیاز دارد؛ زیرا ریشه آن با گذشت زمان بزرگ تر می شود. برای شامادورا باید گلدانی بلند و باریک تهیه کنید.
  5. به گیاه طوری آب ندهید که منجر به غرق شدن ریشه آن شود. خاک آن باید تا وسط گلدان به طور کامل خشک شود.
  6. گیاه شامادورا به طور معمول در مناطق استوایی رشد می کند؛ بنابراین باید به وسیله سمپاشی، آن محیط را برایش تداعی کنید. شما باید بنابر قاعده ای و بنا بر روش سمپاشی صحیح، این کار را انجام دهید و برگ هایش را به وسیله یک پارچه خیس، همیشه مرطوب نگهدارید.

چگونه تشخیص دهیم که برگ های گیاه شامادورا در حال خشک شدن هستند؟

چگونه تشخیص دهیم که برگ های گیاه شامادورا در حال خشک شدن هستند

شناسایی علت خشک شدن برگ های گیاه شامادورا از روی ظاهر آن به آسانی صورت می گیرد. برای مثال، اگر کنه عنکبوتی به این گیاه حمله کند، رنگ برگ هایش به سرعت عوض می شود، لکه های زرد بر روی آن ها ایجاد می شوند و در نهایت این برگ ها خشک می شوند.

 زمانی که گیاه شامادورا در محیطی تازه قرار می گیرد، در ابتدا با تغییراتی مواجه می شود که این تغییرات، خشک شدن و زرد شدن برگ های آن را به دنبال دارد. اما نیازی نیست که نگران باشید؛ زیرا این گیاه پس از مدت نسبتا کوتاهی با شرایط جدید سازگار می شود. در ادامه به عواملی اشاره می کنیم که باعث می شوند برگ های گیاه زرد و خشک شوند:

  1. بیماری ها

مراقبت نادرست موجب می شود که بیماری گیاهان به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. یکی از این بیماری ها، بیماری لکه برگی نام دارد. اگر خاک در گلدان به حالت شناور قرار داشته باشد یا دمای آن پایین بیاید؛ لکه های خاکستری، سفید و قهوه ای زیادی بر برگ ها ظاهر می شوند و آن ها را می پوشانند. در این صورت محیط مناسبی برای ایجاد و گسترش قارچ ها فراهم می شود که در ادامه پژمردگی کامل این گیاه را در پی دارد. در این حالت لازم است که شما دیگر به گیاه آب ندهید تا خاک آن کامل خشک شود. قسمت های آسیب دیده برگ ها را از گیاه جدا کنید و به آن قارچ کش بزنید تا کامل درمان شود.

  1. آفت ها

محیطی که در آن آب زیادی وجود داشته باشد یا برعکس، خشکِ خشک باشد؛ برای حمله کردن آفات گوناگون به گیاه بسیار مناسب است. همین موضوع علت خشک شدن برگ های گیاه شامادورا به شمار می رود. یکی از این آفات، کنه عنکبوتی است. این آفت باعث می شود که برگ های شامادورا رنگشان بپرد، زرد و در آخر هم خشک شوند. در پایین گیاه، تار عنکبوت قابل مشاهده است. درمان آن از راه شستن گیاه با آب صابون، بابونه یا قاصدک انجام می شود.

  1. خاک مرطوب

آبیاری گیاه شامادورا

آبیاری گیاهان نکاتی دارد که رعایت کردنشان عمر آن ها را به میزان زیادی افزایش می دهد. گیاه شامادورا به دو دوره آبیاری نیاز دارد: تابستان و زمستان. در فصل تابستان، این گیاه را 2 تا 3 مرتبه در هفته به طور کامل آبیاری کنید. نکته مهم این است که در بین آبیاری ها گیاه باید این فرصت را در اختیار داشته باشد که یک سوم خاک گلدانش خشک شود. در زمستان که گیاه به خواب می رود، هفته ای یک بار به گیاه آب بدهید برایش کافی است. در زمستان هم باید اجازه خشک شدن خاک آن داده شود.

خاک گلدان باید به قدری سبک باشد که آب از آن بتواند عبور کند. خاک نباید سنگین و به هم فشرده باشد و باعث شود آب در یک جا جمع شود؛ در غیر این صورت ریشه های گیاه می پوسند و گیاه دچار بیماری ها و آفاتی می شود که باعث می شوند این گیاه زنده نماند.

نتیجه گیری

داشتن آگاهی کافی از علت خشک شدن برگ های گیاه شامادورا می تواند، کیفیت نگهداری از شامادورا را به طرز چشمگیری بالا ببرد. در این مقاله همان گونه که مشاهده کردید، این علت ها را بیان نمودیم و ذکر کردیم که برای جلوگیری از آن ها چه نکاتی را باید در نظر گرفت. امیدواریم خواندن این مقاله، شما را در نگهداری از گیاهتان یاری رسانده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *