گیاهان آپارتمانی

چرا گیاه برگ انجیری زرد می شود؟ | معرفی 8 علت زرد شدن برگ انجیری

علت زرد شدن برگ انجیری

گیاه برگ انجیری گیاه خانگی مقاومی است و نگهداری آسان از برگ انجیری یکی از عوامل محبوبیت این گیاه است. با این حال وقتی برگ های گیاه برگ انجیری زرد می شوند، پیدا کردن علت آن می تواند بسیار دشوار باشد. برگ انجیری می تواند شرایط سخت را تحمل کند، اما چند علت زرد شدن برگ انجیری می تواند این گیاه مقاوم را از پا درآورد. ما در این مقاله 8 علت زرد شدن برگ انجیری را برای شما توضیح داده ایم و به راه های رفع این مشکلات نیز اشاره کرده ایم.

دلایل زرد شدن برگ انجیری

  1. آبیاری بیش از حد

اگرچه برگ انجیری از گیاهان آپارتمانی مقاوم است، اشتباه در آبیاری برگ انجیری می تواند اثرات بدی داشته باشد و علت زرد شدن برگ انجیری باشد. برگ هایی که زرد و مرطوب هستند پوسیده شده اند و ممکن است ریشه گیاه شما نیز پوسیده شده باشد. حواستان باشد که گلدانتان زهکشی مناسب داشته باشد و بعد از آبیاری زیر گلدانی را از آب خالی کنید. علائم آبیاری بیش از حد عبارتند از: خاکی که در یک هفته نیز خشک نمی شود، کپکی که روی خاک رشد می کند و بوی بدی که خاک گیاه دارد. برای حل این مشکل باید پوسیدگی ریشه را بررسی کنید.

  1. نور زیاد

برگ انجیری در شرایط کم نور رشد می کند. قرار گرفتن برگ انجیری در معرض نور زیاد خورشید می تواند به برگ ها آسیب برساند و علت زرد شدن برگ انجیری باشد. گیاه خود را در اتاق هایی با نور کم یا نزدیک پنجره هایی قرار دهید که در اوایل صبح یا اواخر بعد از ظهر آفتاب می گیرند. گیاه را در نور غیر مستقیم قرار دهید. البته نور زیاد باعث ایجاد لکه های زرد در امتداد رگبرگ ها خواهد شد. البته حواستان باشد این گیاه را در یک جای تاریک قرار ندهید.

  1. رطوبت کم

برگ انجیری از گیاهان آپارتمانی گرمسیری است؛ به همین دلیل به رطوبت بیشتری نیاز دارند. آبپاشی برگ های گیاه در زمستان می تواند به حفظ رطوبت کمک کند. اگر علت زرد شدن برگ انجیری رطوبت کم باشد، برگ ها خشک، شکننده، قهوه ای و چروک می شوند. می توانید برگ انجیری را در حمام نگه دارید.

این گیاه از بهترین گیاهان اتاق خواب هستند؛ زیرا یکی از فواید برگ انجیری جلوگیری از خشکی هوا در طول شب و فیلتر کردن هوا از سموم است.

  1. تغییر دما

تغییر دما علت زرد شدن برگ انجیری

یک علت زرد شدن برگ انجیری، تغییرات ناگهانی دما یا قرار گرفتن در معرض هوای سرد باشد. توصیه نمی شود گیاه را در طول زمستان در کنار پنجره های سرد قرار دهید و شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان را رعایت کنید. دمای بسیار بالا هم علت زرد شدن برگ انجیری است. محیطی که گیاه در آن نگهداری می شود در نظر بگیرید و آن را از در ها، وسایل گرمایشی یا سرمایشی دور نگه دارید.

  1. استفاده نکردن از کود

سطح پایین نیتروژن می تواند علت زرد شدن برگ انجیری باشد. کود دهی با استفاده از کود npk، نمک اپسوم، کود مایع، پوست موز یا اسپری روی برگ ها می تواند مفید باشد. همچنین می توانید به جای آب لوله کشی از آب باران برای آبیاری استفاده کنید تا مواد مغذی بیشتری به گیاه شما برسد.

  1. آفات گیاهی

آفات و بیماری های رایج گیاه برگ انجیری می تواند علت زرد شدن برگ انجیری باشد. حشرات از مواد مغذی گیاه تغذیه می کند و برگ ها آسیب می بینند. البته همه آفات باعث زرد شدن برگ های نمی شوند. اگر برگ های گیاه زرد و پژمرده شد یا سوراخ های غیرطبیعی را بر روی ساقه ها یا برگ ها دیدید، باید با استفاده از اسپری های خانگی گیاه خود را درمان کنید.

  1. اندازه نامناسب گلدان

اندازه نامناسب گلدان

گیاه برگ انجیری به دلیل جثه بزرگش بسیار جذاب است. برگ انجیری در صورت داشتن شرایط رشد مناسب می تواند تا 3 یا 4 متر رشد کند. به همین دلیل ممکن است برگ انجیری شما بیشتر از گلدان خود رشد کند. اگر تعویض گلدان را انجام ندهید، ممکن است ریشه گیاه از گلدان بیرون بزند و مواد مغذی کافی دریافت نکند. همین موضوع می تواند علت زرد شدن برگ انجیری باشد.

  1. سن گیاه

سن برگ انجیری می تواند علت زرد شدن برگ انجیری باشد. وقتی برگ های بزرگ تر به پایان چرخه زندگی خود می رسند، شروع به زرد شدن می کنند و در نهایت از بین می روند تا امکان رشد برگ جدید فراهم شود. اگر دلیل دیگری برای زرد شدن برگ ها پیدا نکردید، احتمالا سن برگ های انواع گیاه برگ انجیری شما زیاد شده است. می توانید برگ ها را به حال خود رها کنید یا اگر احساس کردید به ظاهر گیاه آسیب می زند، آن را از ساقه جدا کنید. تا زمانی که برگ های باقیمانده سالم به نظر می رسند، پیر شدن برگ های زرد مشکلی ندارد.

نحوه هرس کردن برگ های زرد گیاه برگ انجیری

فواید هرس برای گیاهان زیاد است. اگر علت زرد شدن برگ انجیری آفات رایج گیاهان آپارتمانی باشد، بقیه گیاه را از آسیب محافظت می کنید. برگ های زرد گیاه هیچ وقت سبز نمی شوند. قطع کردن برگ های آسیب دیده باعث می شود بیماری به بقیه برگ ها سرایت نکند. البته اگر علت زرد شدن برگ انجیری پوسیدگی ریشه است، از هرس کردن برگ های زرد خودداری کنید؛ زیرا برگ های سالم می توانند از مواد مغذی برگ های در حال مرگ و زرد شده تغذیه کنند.

جمع بندی

شما باید هر چند سال یک بار گلدان گیاه برگ انجیری را عوض کنید و بهتر است این کار را در فصل بهار انجام دهید. همچنین می توانید با تکثیر برگ انجیری به رشد بهتر گیاه کمک کنید. علت زرد شدن برگ انجیری شما می تواند متفاوت باشد. گیاه شما ممکن است به دلایل مختلفی مانند آبیاری بیش از حد، شرایط دمایی نامناسب، سطح رطوبت کم، نور نامناسب و عفونت های قارچی شروع به زرد شدن کند. ما در این مقاله 8 علت زرد شدن برگ انجیری را شرح دادیم و راه های درمان هر یک از این مشکلات را توضیح دادیم.

1 دیدگاه در “چرا گیاه برگ انجیری زرد می شود؟ | معرفی 8 علت زرد شدن برگ انجیری

  1. Nazanin گفت:

    چه کودی برای برگ انجیری مناسبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *