گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

5 علت زرد شدن برگ عبایی و راه های برطرف کردنشان

علت زرد شدن برگ عبایی

به گیاه برگ عبایی در زبان انگلیسی گیاه آهنین (Iron Plant) می گویند. علت این نام گذاری مقاومت بسیار بالایی است که این گیاه در برابر سرما، گرما، کم آبی، نور کم و … از خود نشان می دهد. این گیاه را حتی اگر مدتی رها کنید سبز و سرحال باقی می ماند. با این همه گیاهان آپارتمانی مقاوم هم می توانند بر اثر عواملی سبزی و زیبایی برگ های خود را از دست بدهند. مهم ترین علت زرد شدن برگ عبایی نیز آب دادن بیش از اندازه است. در این مقاله قصد داریم اصلی ترین این علل را به همراه راه حلی برای برطرف کردنشان ذکر کنیم.

علت های زرد شدن برگ عبایی به همراه راه حلشان

به زرد شدن برگ گیاهان کلروز می گویند. برگ عبایی ها به طور کلی بسیار سخت جان هستند و به آسانی از بین نمی روند. همان گونه که پیشتر نیز بیان کردیم، برگ عبایی می تواند نور کم و کمبود آب را تحمل کند؛ اما عاملی که زرد شدن آن را در پی دارد، نور شدید خورشید و آبیاری بیش از حد است. در ادامه این مورد را بیشتر توضیح می دهیم و علت زرد شدن برگ عبایی را بررسی می کنیم:

  • آبیاری زیاد

 اگر به گیاهتان زیاد آب می دهید، پیش از این که برگ هایش شروع به زرد شدن کنند از خود علائمی بروز می دهند. شما در این مواقع معمولا متوجه می شوید که نوک برگ های گیاهتان قهوه ای شده است. در این زمان باید بدون درنگ درمورد عادات آبیاری خود تجدید نظر کنید. این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که کم آبی برای گیاه به مراتب کم خطر تر از پر آبی است.

علت زرد شدن برگ عبایی

راه حل

برای رفع این مشکل بهتر است که هوشمندانه آبیاری کنید. روش صحیح آبیاری برگ عبایی روش خیس کردن و خشک کردن است. البته این روش را می توانید در برخورد با بیشتر گیاهان به کار بگیرید. برای آبیاری هوشمندانه و صحیح برگ عبایی این مراحل را طی کنید:

  • به گیاه کامل آب بدهید و اجازه دهید از حفره های زهکشی کف گلدان خارج شود.
  • پیش از آبیاری مجدد بررسی کنید که خاک کاملا خشک شده باشد.
  • اگر خودتان نمی توانید به درستی تشخیص دهید که خاک گیاهتان کامل خشک شده است یا خیر، می توانید از رطوبت سنج استفاده کنید.
  • هیچ وقت نگذارید که گیاهتان در آب بماند و به خاطر داشته باشید که برنامه آبیاری را با تغییر فصل تغییر دهید. برای مثال گیاهان معمولا در فصل زمستان آب کمتری طلب می کنند. البته مطمئن شوید که دمای خانه تان آنقدر بالا نیست که رطوبت خاک را خشک کند.
  • بی کیفیتی آب

مواد شیمیایی موجود در آب را می توانیم علت زرد شدن برگ عبایی به حساب آوریم. معمولا مقدار زیادی کلر و مواد شیمیایی دیگر در آب آشامیدنی یافت می شوند. این مواد به مرور شادابی برگ های برگ عبایی را از بین می برند و آن ها را به رنگ زرد در می آورند.

راه حل

گیاه خود را حتما با آب مقطر، فیلتر شده و یا آب باران آبیاری کنید. اگر هیچ کدام از این آب ها را در اختیار نداشتید، سطلی را پر از آب کنید و آن را به مدت 24 ساعت کناری بگذارید. تمام مواد شیمیایی آب در این مدت از بین می روند و شما می توانید با خیال آسوده از آن استفاده کنید. نوع ظرفی که آن را از آب پر می کنید نیز اهمیت زیادی دارد. این ظرف بهتر است دهانه وسیعی داشته باشد. در این صورت سطح بیشتری از آب در معرض هوای آزاد قرار می گیرد و مواد شیمیایی آن سریع تر از بین می روند. ما برای این کار ظروفی مانند سطل های بزرگ را بر بطری های کوچک ترجیح می دهیم.

آبیاری برگ عبایی

  • نور زیاد

گیاه برگ عبایی در طبیعت درون جنگل و در نور غیر مستقیم خورشید به حیات خود ادامه می دهد؛ بنابراین زمانی که آن را به عنوان گیاه آپارتمانی می فروشند، به خریداران توصیه می کنند که این گیاه را کنار پنجره های شمالی و یا بسیار دور از پنجره قرار دهند.

راه حل

 شما می توانید سرعت رشد گیاه خود را در محیط های گوناگون به وضوح تماشا کنید. نور غیر مستقیم رشد گیاه را با سرعت بسیار بیشتری نسبت به محیط های دیگر پیش می برد. نور مستقیم خورشید علت زرد شدن برگ عبایی است و محیطی که تاریک است رشد آن را کندتر می کند.

  • کاشتن در گلدانی جدید

لزومی ندارد که گلدان گیاه خود را هر چند وقت یک بار تغییر دهید. شما با این کار به برگ عبایی خود فشار و استرس وارد می کنید و او این نارضایتی را با زرد شدن برگ هایش نشان می دهد. نکته مهم آن که این کار ممکن است مرگ این گیاه زیبا را در پی داشته باشد.

راه حل

این گیاهان نیازی به تعویض گلدان ندارند. در صورتی که گیاه شما جوان است، فقط یک بار در سال آن هم در فصل بهار گلدانش را تغییر دهید. گیاهان بالغ که به اندازه کافی رشد کرده اند ممکن است سه یا چهار سال در یک گلدان دوام بیاورند و رشد خوبی داشته باشند.

تعویض گلدان برگ عبایی

  • آفات

آفات و بیماری ها را نیز می توانیم علت زرد شدن برگ عبایی بدانیم. در میان این آفات احتمال مبتلا شدن گیاه به کنه های عنکبوتی از همه بالا تر است. این حشرات کوچک شیره خوار هستند و به مرور زندگی برگ عبایی شما را می مکند و آن را نابود می سازند. شبکه شبکه شدن برگ ها و ایجاد حفره های ریزی بر روی آن ها نشان می دهد که گیاهتان به کنه های عنکبوتی دچار شده است.

راه حل

پس از این که این آفت را تشخیص دادید، سطح زیرین برگ های گیاه خود را با یک دستمال کاغذی پاک کنید.

جمع بندی

گیاه برگ عبایی یکی از گیاهان آپارتمانی مقاومی است که در هر شرایطی می تواند دوام بیاورد و رشد کند. اما برای نگهداری از آن باید نکات ظریفی را رعایت کنید و نگذارید برگ هایش شروع به زرد شدن کنند. شما می توانید برای تشخیص علت زرد شدن برگ عبایی نور زیاد، آبیاری بیش از حد، آفات، آب بی کیفیت، کاشتن در گلدان جدید و … را در نظر بگیرید. ما در این مقاله این عوامل را به همراه راه حل هایشان بررسی نمودیم.

1 دیدگاه در “5 علت زرد شدن برگ عبایی و راه های برطرف کردنشان

  1. محمود رضا یوسفی پور گفت:

    بسیار سپاسگزارم از راهنمایی های خوبتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *