طراحی, فضای سبز, مقالات

چند نمونه فضای سبز و لند اسکیپ

در زندگی شهری خشک و کسالت بار امروز با باغچه سازی و طراحی فضای سبز هر چند کوچک، می‌توان رنگ تازه ای به همه چیز بخشید و فضای دلپذیری به وجود آورد و از آن لذت برد. می‌توانید به راحتی با کاشتن چند درخت و گیاهان مناسب فضای باز، باغچه سازی کنید و ورودی خانه یا ویلای خود را زیباتر کنید و با نگهداری از آنها حس بهتری داشته باشید. برای اینکار باید در ابتدا با بهترین ایده های طراحی فضای سبز آشنا شوید. در این مقاله با ما همراه شوید تا بهترین نمونه های طراحی فضای سبز حیاط، باغچه و … آشنا شوید.

طراحی-فضای-سبز-باغچه

 

با فضای سبز و لنداسکیپ بیشتر آشنا شوید

فضاسازی یا معماری منظر علمی است که با مخاطب خود سرو کار دارد و به ساماندهی زمین و ساختمان، برای استفاده‌ی بهتر انسان از آنها گفته می‌شود. این حرف درست است که با چند درخت و گل و گیاه می‌توان محیط اطراف خود را زیباتر کرد، اما فضا سازی معنی دیگری دارد. طراحی فضای سبز امروزه توسط تیم های مجرب طراحی و متخصصان گل و گیاه انجام می‌شود تا با توجه به خواسته ها و گیاهان سازگار با منطقه‌ی شما، بهترین طراحی را برایتان انجام دهند تا در عین زیبایی، ماندگاری و کیفیت بالایی نیز داشته باشد. 

شاید این سوال در ذهنتان باشد که چه لزومی به داشتن گل و گیاه در فضا سازی وجود دارد ؟! فضای سبز در محیط اطرافمان می‌تواند علاوه بر زیبایی، تاثیرات مثبت و ویژه ای بر زندگی ما بگذارد. در زندگی شهری امروز و آلودگی های زیست محیطی، وجود فضای سبز در اطرافمان امری ضروریست. تراکم جمعیت و نیاز به ساخت و ساز برای اسکان مردم، هر ساله سبب از بین رفتن محیط گسترده‌ای از درختان و فضای سبز می‌شود. بنابر این بر ما واجب است که به نوبه‌ی خود این فضای سبز را گسترش دهیم و اینکار به راحتی با فضا سازی و لند اسکیپ انجام می‌شود.

طراحی-فضای-سبز-حیاط

تاثیرات مثبت فضای سبز بر زندگی شهری

همانطور که در مقاله‌های قبلی گفتیم گیاهان فواید زیادی برای سلامتی جسم و روان ما دارند که این فواید برای فضای سبز نیز صدق می‌کند. قبل از دیدن نمونه های برتر طراحی فضای سبز بهتر است با اثرات مفید این روش بر زندگی ما انسانها آشنا شویم :

1. افزایش رطوبت نسبی

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا هوای داخل و اطراف پارک یا جنگل ها نسبت به مناطق دیگر خنک تر است ؟ گیاهان از طریق تعریق سبب افزایش رطوبت نسبی تا 50 درصد و لطیف شدن هوا می‌شوند. این عمل تعریق گیاهان، با جذب کالری همراه است و بر این اساس گرمای محیط اطراف درختان 3 تا 5 درجه نسبت به محیط شهری خنک تر است. همچنین با توجه به این که علت پدید آمدن باد، تفاوت هواست، با اختلاف هوای محیط اطراف درخت و شهر، بادهایی پدید می‌آید که می‌تواند در تمیز کردن هوای شهر نقش ویژه‌ای داشته باشد.

طراحی-باغچه-ویلا

2. مقابله با جزایر گرما

همانطور که می‌دانید در طی سالها و با گسترش شهرنشینی همواره زمین رو به گرم شدن می‌رود و این امر در آینده‌ای نزدیک خسارات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد. سطح آسفالت ها به دلیل رنگ تیره، گرمای بیشتری را جذب می‌کنند و همین عامل گرم شدن بیش از حد زمین است. در زمین های بایر چرخه‌های طبیعی عمر کوتاهی دارند و این اختلال در جابه‌جایی انرژی، سبب تبدیل این زمین ها به جزایر گرمایی و در نتیجه افزایش آلودگی هوا می‌شود.

باغچه-سازی

3. کاهش میزان سرب

امروزه به دلیل افزایش ماشین آلات صنعتی و ماشین های حمل و نقل، درصد آلاینده‌های موجود در هوا افزایش پیدا کرده‌است و سرب یکی از همین آلاینده هاست. حجم انبوهی از درختان در کنار بزرگراه ها و خیابان های پر ترافیک می‌تواند در جذب سرب تولید شده از اگزوز ماشین ها نقش موثری داشته باشد.

اکنون که با فواید درختان و گیاهان در زندگی خود آشنا شدیم بهتر است با دیدن چند نمونه برتر طراحی فضای سبز و ایده گرفتن از آنها، به ساخت باغچه ای کوچک در ورودی یا حیاط خانه‌ی خود دست به کار شویم.

خیابان-ولیعصر-تهران

 

چند ایده‌ی جالب برای طراحی باغچه ویلا

امروزه ویلا سازی در بیشتر مناطق ایران افزایش پیدا کرده و متاسفانه در شمال کشور با قطع درختان همواره در حال گسترش است. فرض کنید برای ساخت یک ویلا، زمینی به مساحت 500 متر مربع که در قدیم مملؤ از درختان و گیاهان سبز برگ بوده است، باید مسطح شود. اما اگر همین ویلا با حفظ اصالت زمین ساخته شود و یا بعد از ساخت با فضاسازی مناسب و درختان و گیاهان مناسب آن منطقه طراحی شود، هم محیطی زیبا برای ساکنان را به وجود می‌آورد و هم اختلالی در آب و هوای منطقه به وجود نمی‌آورد.

در ادامه چند ایده‌ی جالب و کاربردی برای طراحی فضای سبز و باغچه سازی ویلاهای مختلف می‌بینیم.

ایده-های-طراحی-فضای-سبز1

طراحی باغچه ویلا کوچک

طراحی باغچه ویلا

طراحی باغچه ویلا های استخردار :

آب نیز مانند فضای سبز و درختان در خنک شدن محیط و ایجاد باد تاثیر بسزایی دارد. پس اگر می‌خواهد در حیاط خود، یک حوض یا استخر کوچک داشته باشید، ترکیب این فضا با درختان و پوشش گیاهی مختلف منظره‌ی بسیار چشم نوازی را درست می‌کند. همچنین آبیاری گیاهان و درختان نیز به راحتی صورت می‌گیرد. چند نمونه‌ی زیبا از ترکیب این فضاها را باهم می‌بینیم.

طراحی-فضای-سبز-ویلا-های-استخردار

طراحی-فضای-سبز-ویلا-های-استخردار.jpg0

طراحی فضای سبز حیاط :

برای فضای سبز حیاط و یا باغچه می‌توانید از گیاهان مناسب فضای باز و یا گیاهان داخل گلخانه استفاده کنید. ترکیب نورهای رنگی و گیاهان در شب، فضایی زیبا را به شما هدیه می‌دهد. همچنین استفاده از دیوار سبز در یک گوشه از حیاط و یا تمامی دیوار ها، علاوه بر کاهش دید مزاحم، زیبایی را چندبرابر می‌کند.

طراحی-باغچه12

طراحی-باغچه9

باغچه-سازی.jpg1

 

برای زیبایی و جلوه ی بیشتر در فصل های گرم سال می‌توانید از گیاهان رنگی یا گلدار در طراحی باغچه و حیاط منزلتان استفاده کنید. برای اینکار بهتر است گلهای مناسب فصل های تابستان و بهار را بشناسید.

طراحی-باغچه-با-گل

ایده-های-طراحی-فضای-سبز13

 

حتی در مکان هایی که فضا کم است می‌توان با کمک خلاقیت و روش های مدرن فضای بسیار زیبا و دل انگیزی ایجاد کرد، حتی می‌توان از گیاهان رونده‌ای که طول دیوار را بالا می‌روند یا دیوار های عمودی و دیوار های سبز که جای کمی می‌گیرند و بسیار زیبا هستند استفاده کرد.

طراحی-باغچه013

طراحی-باغچه-ویلا1

 

طراحی زیبای باغچه جلوی درب ورودی می‌تواند جلوه‌ی خاصی به ساختمان بدهد. برای اینکار می‌توانید از انواع گیاهان بلند قامت و یا گلهای زیبا و رنگارنگ استفاده کنید. 

طراحی فضای سبز نما

طراحی باغچه جلوی درب

طراحی باغچه

 

اگر خودتان علاقمند به کاشت سبزیجات هستید می‌توانید به راحتی آن ها را داخل حیاط منزلتان پرورش دهید تا هم فضای زیبایی را ایجاد کنید و هم از سبزیجات ارگانیک که خودتان پرورش داده اید استفاده کنید. برای این کار بهتر است با انواع سبزیجاتی که می‌توانید در آپارتمان سبز کنید آشنا شوید. 

کاشت سبزی در باغچه

کاشت سبزی در باغچه2

 

در آخر به چند نمونه از طراحی فضای سبز مکان های عمومی مانند پارکها، مجتمع های تجاری و … توجه کنید :

طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز عمومی

طراحی-باغچه-ویلا1

فضای-سبز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *