خلاقیت, دکوراسیون, طراحی, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه یک کوکداما بسازیم ؟!

علاقه مندان به گل و گیاه همیشه به دنبال راهی برای زیباتر کردن خانه خود با گیاهان هستند، اما با روش های نگهداری گیاهان آشنایی زیادی ندارند . ما در اینجا طریقه ساخت کوکداما ، گیاه مناسب و خاک آن را به شما معرفی میکنیم اما در ابتدا باید این سوال را بپرسیم که کوکداما چیست ؟!!

کوکداما چیست؟

کوکداما یک روش باغبانی ژاپنی است که در آن ریشه های یک گیاه در خزه پیچیده می شوند، با نخ بسته شده و آویزان می شود. اصطلاح “کوکدما” از بومیان ژاپنی است، از “koke” می آید که به معنی خزه و “damas”  که به معنی توپ یا توپک است.

کوکداما به تنهایی مانند یک گلدان رفتار میکند و تمام مواد مورد نیاز گیاه در این روش تامین میشود و شما میتوانید با استفاده از این روش گیاهانتان را از سقف آویزان کنید و کنترل بهتری روی گیاهتان داشته باشید. کوکداما در واقع یک روش خلاقانه برای چیدمان گیاهان می باشد. با ما همراه باشید تا با ساخت این روش سنتی آشنا شوید .

برای یادگیری ساخت گلدان های آویز به ساده ترین روش ها کلیک کنید.

کوکداما

وسایل لازم برای شروع کار

 

روش ساخت کوکداما

نخ کتان:

  • از این نخ برای وصل کردن خزه ها به کف کوکدامای خود استفاده خواهید کرد.

 

گیاه:

  • بهترین گیاهان برای کوکداما، گیاهانی هستند که ریشه های توپ مانند کوچک دارند. البته، بیشتر گیاهان به احتمال زیاد با این روش با شادابی رشد می کنند چون هم نور کافی وجود دارد و هم به خوبی از آنها نگهداری می شود. 

 

آب:

  • باید آب را دم دست نگه دارید تا چسبندگی لازم را در هنگام توپی کردن خاک ایجاد کنید.

 

قیچی:

  •  برای چیدن و بریدن نخ و ریسمان به آن احتیاج خواهید داشت، بنابراین قیچی یا یک چاقوی تیز دم دست داشته باشید.

 

خزه:

  • لایه های صاف و نازک از خزه دور ریشه های گیاه پیچیده خواهند شد تا ریشه ها هنگام فشار آسیب نبینند.

 

خزه ی اسفنجی:

  •  درست مثل خاک بونسای باید ریشه های گیاه را با خزه اسفنجی احاطه کنید تا رطوبت لازم برای آنها حفظ شود. باید خزه ها را قبل از اینکه پروژه را شروع کنید در آب حسابی مرطوب کنید و حتما به اندازه کافی خزه برای احاطه کردن ریشه های گیاه به کار ببرید.

 

کود گیاهی:

  • اضافه کردن کود گیاهی به خاک ( که بیشتر نقش تقویت کننده خاک را دارد ) به کوکدامای شما کمک می کند تا رطوبتش را حفظ کرده و مواد مغذی اش از دست نروند.

 

خاک باغچه:

  • این خاک با افزودن مواد مغذی و قابلیتش در مدیریت آب ، باعث بهبود کیفیت ترکیب خاک می شود.

 

خاک بونسای:

  • خاک بونسای به خاطر توانایی اش در حفظ آب، رطوبت لازم برای شاداب نگه داشتن کوکدامای شما را فراهم می کند.

 

بهترین گیاهان برای کوکداما کدامند ؟!

گیاهانی که به فضای کمی برای ریشه نیاز دارند بهترین گزینه برای باغچه های معلق هستند. قبل از اینکه انتخاب کنید، تحقیق کنید ببینید کدام گیاهان در عناصر موجود در محل مورد نظر شما شاداب و سرزنده خواهند ماند . گیاهانی که به آب زیادی نیاز ندارند نیز برای این روش مناسبند .

کوکداما

 

مراحل ساخت کوکداما

1.  گیاه را از مکان فعلی خارج کرده و ریشه ها را تمیز کنید .

کوکداماریشه گیاه را از خاک جدا کنید. این که شما از گیاهان آپارتمانی یا گیاهان فضای باز برای کوکداما استفاده می کنید، فرقی نمیکند. گام اول این است که گیاه را از خاک بیرون آورده و آن را از گلدان یا زمین جدا کنید. برای پاک کردن خاک از اطراف ریشه به آرامی از انگشتان خود استفاده کنید و برای گیاهان با ریشه های بسیار خوب، آنها را به روش غرقاب برای از بین بردن خاک بشویید.
اگر گیاه در خارج از منزل قرار داشته است، قبل از آوردن آن به داخل ، برگها را برای اشکالات و سایر آفات بررسی کنید.

کوکداما

2. ریشه های گیاه را با خزه های اسفنجی بپوشانید .

کوکداما

خزه های اسفنجی را از آب خارج کنید و حتما به اندازه ی کافی خزه برای احاطه کردن ریشه ها استفاده کنید. خزه را به صورت حلقه ای فشار دهید تا تمام آب اضافی آنها خارج شود و سپس آنها را به دور ریشه ها بپیچید و با نخ کتان ببندید.

3.  خاک بونسای ،خاک کودی و باغچه را با هم ترکیب کنید .

کوکداما

ما ترکیبی از ۴ فنجای خاک باغچه، یک فنجان کود گیاهی، یک فنجان بونسای و یک فنجان آب را پیشنهاد می کنیم. البته، وقتی خاک حالت خاک کوزه گری به خود بگیرد متوجه خواهید شد که خاک ها را به نسبت مناسب در هم ترکیب کرده اید.

کوکداما

4. ریشه های گیاه را با خاک های ترکیبی به صورت یه توپ بپوشانید .

کوکداما

از ترکیب خاکی برای ایجاد یک توپ خاکی به اندازه ی کافی بزرگ در اطراف ریشه های پیچیده شده در خزه استفاده کنید. اگر برای نگهداشتن خاک ها کنار یکدیگر با مشکل مواجهید، خاک و آب بیشتر به ترکیب خود اضافه کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که خاک به خوبی ریشه هارا در خود جای دهد.

کوکداما

5. توپ را با لایه های نازک خزه بپوشانید.

کوکداما1

خزه های نازک را در اطراف خاک بپیچید و با نخ آنها را ببندید. باید اطمینان حاصل کنید که نخ به اندازه کافی محکم و قوی باشد چون قرار است گیاه خود را از این نخ آویزان کنید.

کوکداما

 

6.  نخ بیشتری اضافه کنید و حلقه ای ایجاد کنید که بتوان از آن گیاه را آویزان کرد.

کوکداما

به پیچیدن نخ در اطراف خزه ادامه دهید و وقتی حس کردید به اندازه کافی قوی و محکم شده است تا بتواند وزن گیاه را تحمل کند، یک گره بزنید. فراموش نکنید در نخ موجود حلقه ای ایجاد کنید، حتما طول لازم برای نخ را در نظر بگیرید چون کوکدمای شما قرار است از این نخ آویزان شود.

کوکداما2

7. محل مناسبی را انتخاب کنید و کوکدما را آویزان کنید.

کوکداما21

 

بیشتر گیاهان خانگی از رطوبت و نور آفتاب غیر مستقیم لذت می برند. باغچه کنفی خود را در جایی قرار دهید که بهترین شرایط برای نیازهای گیاهانتان فراهم باشد. اگرچه کوکداما روش مناسبی برای گیاهان است اما به مراقبت های مختص خود نیز نیاز دارد. در ادامه مواردی برای نگهداری از کوکداما بیان شده است که باهم میبینیم .

مراقبت های روش کوکداما

 آبیاری

باید باغچه ی نخی خود را به طور منظم، بیش از سه تا پنج بار در هفته آبیاری کنید. وزن توپ نشانه ی خوبی برای تعیین زمان آبیاری است. وقتی وزن توپ سبک شود، این یعنی اینکه گیاه تشنه است.

نوع آبیاری و تعداد آبیاری به زمانی از سال که در  آن قرار داریم ، بستگی دارد . آبیاری می تواند به دو روش صورت بگیرد:

  •  غوطه وری در آب
  •  اسپری کردن .

غوطه وری یعنی، فرو بردن توپ خزه در آب به مدت 10 تا 25 دقیقه تا کاملا از آب اشباع شود. بعد از اتمام تایم آبیاری از داخل آب خارج کرده و به آرامی توپ کوکداما رو فشار دهید تا آب اضافی تخلیه شود .

کوکداما.JPG4

 

اما روش بعدی اسپری کردن آب است در حدی که نیاز گیاه بر طرف شود .توجه داشته باشید که اسپری حتما باید روی توپ انجام بگیرید . همچنین شما میتوانید از یک ظرف سنگریزه و آب در زیر کوکداما استفاده کنید تا رطوبت مورد نیاز آن را تامین کنید.

کوکداما.JPG2

 نور

محیط سایه روشن به دور از تابش نور مستقیم آفتاب برای کوکداما خوب است . شبیه به گیاهان دیگر با توجه به نوع گیاه در محیط داخلی طیف نور از متوسط تا خوب فراهم کنید. گیاهانی هستند که نیاز به نور کمتری دارند. در این مورد، این بستگی به نوع گیاهی دارد که در گلدان خزه بسته است.

هرس

گیاهانتان را به طور مرتب چک کنید اگر زمانی شما یک برگ مرده و یا زرد شده دیدید حتما با قیچی باغبانی آن را ببرید تا مواد مغذی درون کوکداما هدر نرود . اگر مدام در کوکدامای خود برگ های زرد مشاهده میکنید این نشان دهنده ی آن است که شما گیاه خود را به اندازه ی کافی آبیاری نمیکنید .

کوکداما

هوا و گرما

کوکداما نباید در مجاورت گرما، تهویه و جریان بادهای شدید باشد. این عوامل باعث خشک شدن توپ می‌شود و گیاه از آن  رنج می برد. برای حفظ رطوبت محیط ،رطوبت اطراف گیاه رو با اسپری کردن آب بالا ببرید و تا حد امکان روی گیاه آب اسپری نکنید.

تعویض کوکداما

مانند هر روش دیگری گیاهان داخل کوکداما نیز رشد میکنند و ریشه های بزرگتری ایجاد میکنند در این مورد شما باید کوکدامای خود را تعویض کنید و یک کوکدامای بزرگتر و جدید درست کنید. برای اکثر گیاهان این مورد 1 یا 2 بار در سال لازم است .

کوکداما12

 

دکوراسیون سبز

 

7 دیدگاه در “چگونه یک کوکداما بسازیم ؟!

  1. شهرزاد گفت:

    عالی بود ممنون از توضیحات کامل تون
    موفق باشید

  2. Mari گفت:

    سلام
    توضیحات و آموزش بسیار عالی ??
    اما منازلی که نور آفتاب دریافت نمی کنند ،آیا امکان نگهداری چنین گیاهانی را دارند.؟

    1. انوشه حریری گفت:

      سلام
      در این موارد شما باید گیاهانی رو انتخاب کنید که با نور کم سازگاری دارند مثل سانسوریا پاکوتاه، آگلونما، شامادورا ، پوتوس و … .

  3. آزاده گفت:

    ممنونم عالی بود

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از نظرتون.

  4. میلاد گفت:

    سلام روز بخیر ارسال برای شیراز ندارید

  5. ساره گفت:

    سلام آیا برای تمام گیاهان از همین ترکیب خاک استفاده میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *