گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

معرفی 7 علت توقف رشد نخل شامادورا

علت توقف رشد نخل شامادورا

نخل های شامادورا نخل های سبز و پر از برگی هستند که می توانند فضای خانه شما را زیبا تر کنند. حتما شما هم دوست دارید که این گیاه بزرگ تر شود و برگ های بیشتری داشته باشد. اما مدتی است متوجه شده اید که گیاه شما دیگر رشد نمی کند. در این مقاله علت توقف رشد نخل شامادورا بررسی شده است. امیدواریم با خواندن این مقاله و انجام اقداماتی برای افزایش سرعت رشد نخل شامادورا، شاهد زیبا تر شدن چشم انداز منزل خود باشید.

 دلایل رشد نکردن نخل شامادورا چیست؟

علت توقف رشد نخل شامادورا

  1. تعویض گلدان به دفعات زیاد یا کم

تعویض گلدان و تعداد دفعات انجام آن نقش مهمی در علت توقف رشد نخل شامادورا دارد. برای مثال شما باید هر 3 تا 5 سال یک بار گلدان نخل شامادورا را عوض کنید. این یک دستورالعمل کلی است. بهترین زمان تعویض گلدان زمانی است که ریشه گیاه از گلدان بیرون می آید و شما می توانید ریشه های بیرون آمده را از گلدان زهکشی شده ببینید.

اگر گلدان گیاه شامادورا را به دفعات عوض می کنید و گیاه را جابجا می کنید، ممکن است با هر بار انجام دادن این کار گیاه را دچار شوک کنید. شوک گلدان ممکن است در طول فرایند تعویض گلدان اتفاق بیفتد و به ریشه های گیاه آسیب برساند. ممکن است در ابتدا گیاه شامادورا پژمرده شود و رشد نکند. اگر پس از 14 روز این علت توقف رشد نخل شامادورا برطرف نشد، گیاه خود را به خوبی آبیاری کنید و آن را در جای خیلی روشن نگذارید.

بهتر است نخل شامادورا را بعد از خریدن به گلدان های بزرگ تر منتقل کنید؛ زیرا این گیاه معمولا در گلدان های کوچک فروخته می شوند. بهترین زمان تعویض گلدان در فصل بهار است.

  1. نور ناکافی

باید نخل شامادورا را در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. نور بیش از حد باعث سوختن و افتادن برگ ها می شود و کمبود نور علت توقف رشد نخل شامادورا است. نخل های شامادورا در محیط های طبیعی در مناطق گرمسیری رشد می کنند. در این محیط شاخ و برگ درختان بر این گیاه سایه می اندازند و نور مناسب را برای گیاه ایجاد می کنند. اطمینان حاصل کنید که هرگز گیاه شامادورا را در سایه کامل قرار ندهید. اگر این گیاه را در داخل خانه نگهداری می کنید، باید آن را در فصل تابستان به مدت 7 تا 10 ساعت در نور غیر مستقیم قرار دهید.

  1. دمای نامناسب

نخل شامادورا از تغییرات دما بیزار است و محدوده دمایی مناسب این گیاه بین 18 تا 25 درجه سانتی گراد است. با این حال این گیاه می تواند افت دما تا 12 درجه سانتی گراد را در اواخر پاییز و زمستان تحمل کند.

  1. سازگاری زیاد با محیط

سازگاری زیاد با محیط

بسیاری از اوقات نخل شامادورا در زمانی که به تازگی آن را خریده اید رشد سریع تری دارد. اما پس از چند سال نگهداری و مراقبت از شامادورا، ممکن است این گیاه با محیط خود سازگار شود و رشد آن کاهش یابد. نخل شامادورا اغلب به یک محرک نیاز دارد تا به رشد خود ادامه دهد. این محرک ممکن است تغییر محیط باشد. برای مثال اگر ماه ها یا سال هاست که گیاه خود را در یک جا قرار داده اید، جای آن را عوض کنید. فقط حتما حواستان باشد که نور مکانی که انتخاب کرده اید برای گیاه مناسب باشد.

یک محرک دیگر می تواند تمیز کردن برگ های گیاه و مه پاشی آن ها باشد. برای مقابله با علت توقف رشد نخل شامادورا بهتر است این کار را هفته ای یک بار در تابستان انجام دهید. نخل های شامادورا عاشق مه پاشی هستند؛ زیرا از مناطقی با رطوبت بالا آمده اند. مه پاشی روزانه تنفس گیاه را بهتر و رشد آن را بیشتر می کند.

  1. رشد طبیعی گیاه

اگر همه شرایط برای گیاه شامادورا فراهم بود و علت توقف رشد نخل شامادورا را از بین برده بودید، باید این را بدانید که نخل شامادورا اصولا رشد کندی دارد. گاهی اوقات این گیاه چند سانتی متر در یک سال رشد می کند. مطمئن شوید که همه شرایط نگهداری از گیاه شامادورا را رعایت کرده اید. اگر گیاه شما سالم به نظر می رسد ولی به کندی رشد می کند، همه چیز خوب است و نباید نگران باشید.

برای رشد سریع تر نخل شامادورا، هرس گیاه را در نظر بگیرید. هرس یکی دیگر از همان محرک هایی است که به آن اشاره کرده بودیم. برگ های قهوه ای گیاه را هرس کنید. هرس کردن برگ های قدیمی و تمیز کردن برگ ها با آب گرم، به رشد سریع تر نخل شما کمک می کند.

  1. آبیاری کم یا بیش از حد

آبیاری کم یا بیش از حد

نخل شامادورا به رطوبت بالا نیاز دارد. حتما توجه کنید که باید فقط از آب گرمی که دمای آن حدود 30 درجه سانتی گراد است، برای آبیاری گیاه استفاده کنید. آبیاری با آب سرد علت توقف رشد نخل شامادورا است. نشانه آبیاری بیش از حد نخل شامادورا، باقی ماندن آب در زیرگلدانی یا خیس ماندن خاک است.

  1. خاک نامناسب

دیگر علت توقف رشد نخل شامادورا، خاک نامناسب است. یکی از مخلوط های مناسب خاک شامل ذغال سنگ نارس، خاک هوموس، کمپوست، کمی ماسه و پرلیت است. به غیر از استفاده از خاک مناسب، می توانید به طور مرتب در طول فصل رشد گیاه به شامادورا کود دهید. بهترین زمان کوددهی در ماه فروردین و اردیبهشت است که باید در آن هر 14 روز یک بار به گیاه کود دهید. شامادورا هایی که در داخل خانه نگهداری می شوند، به کود دهی کمتری نیاز دارند.

جمع بندی

ما در این مقاله علت توقف رشد نخل شامادورا را بررسی کردیم. دلایل اصلی عدم رشد نخل شامادورا عبارتند از: کوچک بودن گلدان، نور ناکافی، خاک نامناسب، رشد طبیعی شامادورا و … . یک علت دیگر نیز می تواند آفات و بیماری های رایج گیاه شامادورا باشد. گیاه شامادورا معمولا 40 تا 65 سانتی متر رشد می کند و گاهی اوقات ممکن است تا 100 سانتی متر نیز رشد کند. نخل های جوان تر شامادورا اغلب کند تر از گیاهان قدیمی تر رشد می کنند. طول عمر نخل شامادورا با مراقبت درست، اغلب بین 5 تا 15 سال است. ممکن است سال ها طول بکشد تا نخل شامادورای شما به اندازه کامل خود که بین 40 تا 100 سانتی متر است، برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *