گیاهان آپارتمانی, مقالات

کامل ترین لیست معرفی انواع گیاه آپارتمانی

نگهداری گیاهان آپارتمانی تجربه ای بسیار زیبا و دلچسب است و حس فوق العاده ای به آدم میدهد.اما خیلی از مردم اسم گیاهان آپارتمانی که از آنها نگهداری می کنند و یا به آن علاقه دارند را نمیدانند. اگر به دنبال این هستید که انواع گیاهان آپارتمانی را بشناسید و بدانید که کدامیک برای منزلتان مناسب ترند و یا حتی اگر دنبال گیاهی هستید که اسم آن را نمی دانید و تنها از روی عکس و با دیدن آن می توانید آن را تشخیص دهید، در این مقاله همراه ما باشید تا با لیستی کامل از انواع گیاهان آپارتمانی به همراه عکس آشنا شوید.

لیست گیاهان آپارتمانی

معرفی انواع گیاهان آپارتمانی:

1) زاموفیلیا

زاموفیلیا

2) آگلونما

گیاه همیشه سبز آپارتمانی، با ساقه کوتاه و برگ های نیزه ای شکل و هم شده که طول این برگ حدود 10-25 سانتیمتر است و پهنای 10-15 سانتیمتری دارد. لکه های برگ متفاوت بوده و اغلب نظم خاصی را رعایت می کنند. مقاوم به سایه و خشکی است. زمانی که گیاه گل بدهد، به رنگ سفید نمایان می شود.

آگلونما

 

نام انگلیسی آگلونما Chinese Evergreen می باشد و دارای برگ نیزه‌ ای ابلق و بزرگ می باشد. آبیاری به صورت هفته‌ ای یکبار است و نور غیر مستقیم نیاز دارد و تکثیر به صورت تقسیم جوانه ریشه ‌دار صورت میگیرد.

 

انواع آگلونما

3) برگ انجیری

این گیاه همیشه سبز و بالا رونده است. برگ های پهنی دارد که بریدگی های عمیقی روی آن دیده می شوند. این گیاه ریشه های هوایی دارد که از طریق آن میتواند به اطراف تکیه کند. در ابتدای زندگی برگ قلبی شکل است و بریدگی ها با بالا رفتن سن و به مرور زمان ظاهر می شوند. رنگ برگ ها سبز تیره هستند که در گیاه بالغ می تواند حتی به طول یک متر هم برسد!

 

برگ انجیری

نام انگلیسی این گیاه Swiss Cheese Plant است و دارای برگ پهن با بریدگی عمیق می باشد. آبیاری 10-15 روز یکبار است و به نور غیر مستقیم و نیم ‌سایه نیاز دارد. نیاز به رطوبت کافی دارد و تکثیر آن قلمه ساقه صورت می گیرد.

 

4) ارکیده

گل ارکیده

5) پپرومیا/ قاشقی

پپرومیا گیاهی همیشه سبز است و برگی نیمه گوشتی دارد. انداتم کوچک این گیاه ارتفاعی حدود 25 سانتی متر را می سازد. این گیاه می تواند به شکل ساده و یا ابلق وجود داشته باشد که در واریته ابلق، لکه های سفید یا کرم رنگ روی برگ های آن ظاهر می شود.

برگ قاشقی

 

نام انگلیسی این گیاه Desert Privet می باشد و دارای برگ قلبی، گوشتی و ابلق است. آبیاری 20-12 روز یکبار انجام میگیرد. و به نور نیم ‌سایه نیم ‌آفتاب احتیاج دارد.تکثیر آن از طریق قلمه ساقه و قلمه برگی انجام میپذیرد.

 

انواع پپرومیا

6) آنتوریوم

گل آنتوریوم

7) پوتوس

پوتوس گیاهی رونده و همیشه سبز است. برگ های قلبی شکل و زیبای این گیاه از ویژگی های برجسته آن است، رشد زیادی داشته و ارزان قیمت نیز هست. انواع ابلق این گیاه دارای لکه های سفید، کرم یا سبز روشن هستند و طول برگ های قدیمی تر می تواند به 30 سانتی متر هم برسد. تکثیر این گیاه به سادگی انجام می شود و به سادگی در آب ریشه می دهد.

گیاه پوتوس

نام انگلیسی این گیاه Sweetheart Plant است و گیاهی بالارونده با برگ قلبی نوک تیز سبز یا ابلق می باشد. آبیاری به صورت هر 10-4 روز یکبار می باشد و به نور نیم ‌سایه تا نور کامل غیر مستقیم نیاز دارد. تکثیر آن از طریق قلمه ساقه انجام می شود.

8) پیله آ

پیله آ گیاهی همیشه سبز بوده و چند ساله است. این گیاه به طور کلی جثه کوچکی داشته و حدود 30 سانتی متر رشد می کند. نام انگلیسی این گیاه از رنگ برگ هایش می آید. این گیاه به دلیل زیبایی برگ هایش شهرت دارد. طول برگ ها نهایت به حدود 8 سانتی متر می رسد. برگ ها دندانه ندارند.

پیله آ

نام انگلیسی این گیاه Aluminum Plant است و دارای برگ بیضی نوک تیز با نقش خاکستری رنگ می باشد.آبیاری 7-5 روز یکبار (بین دو آبیاری خاک خشک شود) است و به پنجره آفتابگیر نیاز دارد. تکثیر آن از طریق قلمه ساقه، تقسیم بوته انجام می گیرد.

 

9) بنت قنسول

گل کریسمس

 

10) برگ بیدی

برگ بیدی یکی از گیاهان محبوب و مشهوری است که در خانه بسیاری از مادربزرگ ها هم زندگی می کردند. این گیاه آنقدر مقاوم است که در گوشه ای از خانه تان می تواند زندگی خود را به خوبی ادامه داده و مزاحم کسی نباشد. گیاه همیشه سبز و چند ساله ای است که شاخه های آن به شکل آویزان رشد می کنند. نقوش موازی روی برگ از شاخصه اصلی برگ بیدی محسوب می شود.

نام انگلیسی این گیاه Wandering Jew می باشد و دارای برگ بیضی نوک تیز با رگه ‌های موازی سفید است. صورت میگیرد و هر 7-4 روز یکبار به آبیاری نیاز دارد.نور مورد نیاز آن کم می باشد و تکثیر آن از طریق تکثیر قلمه ساقه انجام می پذیرد.

11) دراسنا

این گیاه آپارتمانی را می توان به عنوان درختچه ای همیشه سبز در نظر گرفت که برگ های تیزه ای و بلند آن همیشه در فضای خانه رنگ و رخسار خود را حفظ می کنند. این گیاه نسبتا مقاوم بوده و تنش های مختلف را تحمل می کند. ساقه خشبی و بلند ایت گیاه مانند تنه ای استوار برگ ها را نگه می دارد. اگر روی برگ رگه های زرد مشاهده کردید، نور بیشتری در اختیار گلدان خود قرار دهید.

نام انگلیسی این گیاه Dragon Tree است و درختچه با برگ سبز تیره بزرگ و نوک تیز می باشد.آبیاری هفته ‌ای دوبار نیاز به مکان پرنور دارد و تکثیر آن از قلمه ساقه، خوابانیدن شاخه انجام میگیرد.

12) اسپاتی فیلوم

13) دیفن باخیا

این گیاه چند ساله و همیشه سبز برگ هایی دارد که زیبایی طرح و نقش آن باعث محبوب شدنش شده است. ناگفته نماند که مقاومت خوب این گیاه هم نقش مهمی در مشهور شدن به عنوان گیاه آپارتمانی داشته است. شیذه این گیاه سمی است و می تواند باعث آسیب شود. با بالا رفتن سن این گیاه، ساقه قطورتر و برگ ها هم بزرگتر می شوند.

نام انگلیسی: Dumb Cane برگ نوک‌ تیز بزرگ دارای لکه ‌های سفید تا زرد در دو طرف آبیاری 7-4 روز یکبار (در تابستان هفته ای دوبار و در زمستان هفته ای یک بار) نور غیر مستقیم اسپری برگی روزانه تکثیر: قلمه ساقه، جدا کردن پا گیاه

14) گل سنگ

15) سانسوریا

سانسوریا گیاهی همیشه سبز و دائمی است که برگ های نیزه ای شکل از شاخصه های اصلی آن به شمار می رود. برگ ها دارای خطوط و نقوش موازی هستند که با بزرگ شدن گیاه، ارتفاعشان بیشتر می شود. این گیاه به کم آبی مقاوم است و این روزها می توانید مدل های مختلف آن را مثل سانسوریا بافته شده، رنگ زده، لوله ای و … را مشاهده کنید. این گیاه با برگ به راحتی تکثیر می شود.

نام انگلیسی: Mother in Law’s Tongue است و دارای برگ بلند، کشیده و سر نیزه ‌ای سبزرنگ یا با حاشیه زرد است. آبیاری 15-10 روز یکبار انجام میشود و نور کامل تا سایه نیاز دارد. به اسپری برگی ننیاز ندارد و تکثیر از طریق تقسیم ساقه زیرزمینی، جدا کردن پاگیاه، قلمه برگی انجام میشود.

16) کروتون

17) شفلرا

یکی از درختچه های آپارتمانی زیبا شفلرا است. این گیاه همیشه سبز به دلیل فرم برگهای پنجه ای شکلی که براق و دارای دمبرگ بلند هستند، ظاهری زیبا به فضای خانه می بخشند. در ابتدا تعداد برگچه هت کم بوده و با رشدب بیشتر به 8 عدد هم می رسند. ارتفاع آن به چند متر هم می رسد.

نام انگلیسی: Umbrella Tree است و درختچه با برگ چرمی پنجه‌ ای شکل با دمبرگ بلند است. آبیاری هفته‌ای دوبار انجام شود و به نور غیر مستقیم نیاز دارد. غبارپاشی هفته‌ ای دوبار انجام شود و تکثیر از طریق قلمه ساقه، کاشت بذر انجام میشود.

 

18) حسن یوسف

 

19) برگ عبایی

این گیاه آپارتمانی بدون ساقه هوایی زندگی می کند. برگ های سبز تیره آن پهن و براق هستند و تا 50 سانتیمتر طول خواهند داشت. دمبرگ بلند این گیاه به طور مستقیم از درون خاک بیرون می آید . ظاهر کلی آن را تشکیل می دهد. این گیاه بدون توجه زیاد می تواند سال های طولانی زندگی کند و گیاهی مقاوم است.

نام انگلیسی: Cast Iron Plant است.دارای برگ بلند و کشیده شبیه برگ ذرت، به رنگ سبز تیره است. آبیاری 7-5 روز یکبار (بین دو آبیاری خاک خشک شود) انجام میشود. به نور نیم ‌سایه نیم ‌آفتاب نیاز دارد. اسپری برگی هفته‌ ای یکبار انجام شود .تکثیر از طریق تقسیم ساقه زیرزمینی صورت میگیرد.

 

20) نخل شامادورا

 

21) فیتونیا

فیتونیا گیاهی چندساله و همیشه سبز است که رشدی خزنده است. ویژگی برجسته و مشهور این گیاه، رگبرگ و رگه هایی است که روی سطح برگ دیده می شود و رنگ صورتی و سفید دارند. ساقه فیتونیا دارای مو و کرک های ریزی است که به صورت افقی رشد می کند.

نام انگلیسی: Nerve Plant است و دارای برگ قلبی پهن با رگبرگ‌ های رنگین و مشخص است. آبیاری 5-2 روز یکبار (هفته ای سه بار و رطوبت 70 درصد) انجام شود. به نور نیم ‌سایه نیاز دارد و اسپری برگی 3-1 روز یکبار انجام شود. تکثیر از قلمه ساقه انجام میگیرد.

 

22) شمعدانی

 

23) فیکوس بنجامین

فیکوس ها نوعی از گیاهان بوده که دارای گونه های بسیاری هستند. فیکوس بنجامین که با نام بنجامین شناخته می شود، یکی از درختچه های زینتی در فضای داخلی است که ظاهری حاره ای دارد. برگ بیضی شکل و نوک تیز این گیاهان زیبایی خاصی به آن بخشیده است. باید قبل از هر افدامی بدانید که بنجامین نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نسبت به گیاهان مقاوم دارد.

نام انگلیسی: Weeping fig است. درختچه با برگ سبز روشن، بیضی و نوک تیز است و آبیاری 7-4 روز یکبار انجام شود. نور زیاد و غیر مستقیم لازم دارد. غبارپاشی 2 روز یکبار انجام شود و تکثیر از طریق قلمه ساقه، خوابانیدن هوایی، پیوند انجام میشود.

24) کروتون

25) گندمی

از گیاهان آپارتمانی محبوب و مقاوم گندمی است. این گیاه همیشه سبز و چندساله دارای برگ های بلند و کشیده است که از درون به بیرون آویزان بوده و حالت فواره ای دارند. ارتفاع این گیاه حدود 30 سانتی متر و برگها حدود 25 سانتی متر است. این گیاه هم به شکل تک رنگ و هم دو رنگ با رگه های سفید دجود دارد. برای تکثیر باید گیاهچههای آویزان از ساقه های کناری را درون خاک قرار دهید.

نام انگلیسی: Spider Plant است. دارای برگ‌ های کشیده و آویزان با رگه ‌های موازی سفید و کرم است.آبیاری 7-3 روز یکبار انجام شود و به نور کنار پنجره تا نیم ‌سایه نیاز دارد. اسپری برگی یک تا دو روز یکبار انجام شود.تکثیر از جدا کردن گیاهچه‌ های کوچک انجام می شود.

 

26) بگونیا رکس

 

27) لیندا/ پا فیلی

این درختچه همیشه سبز و دائمی، یک تنه قطور دارد که در سزح خاک برجسته و ظاهری شبیه به پای فیل دارد. برگ های آن باریک، ضخیم و آویزان هستند. ارتفاع این درختچه به دو متر می رسد. برگ ها به رنگ سبز تیره ظاهر می شوند.

نام انگلیسی: Elephant foot Tree است. درختچه با برگ باریک، کشیده، ضخیم و آویزان است. آبیاری 15-5 روز یکبار انجام شود. نور کامل تا نیم‌ سایه نیاز دارد و غبارپاشی هفته ‌ای یکبار انجام میشود.تکثیر از کاشت بذر، ریشه ‌دار کردن جوانه روی ساقه انجام میشود.

 

28) کاکتوس غوره ای

کاکتوس غوره ای

29) یوکا

ارتفاع این درختچه بومی آمیرکا می تواند تا کنتر از 6 متر باشد. طبیعتا در گلدان به دلیل فضای اندک برای رشد ریشه، ابعاد گیاه کنترل خواهد شد. برگ های این گیاه باریک و بلند بوده و بصورت زاویه دار رو به بالا قرار گرفته اند.

نام انگلیسی: Spineless Yucca است. درختچه با برگ بزرگ، کشیده و خنجری نوک ‌تیز است.آبیاری 7-3 روز یکبار (در تابستان دوبار در هفته و در زمستان هفته ای یک بار) صورت میگیرد. به نور کافی غیر مستقیم نیاز دارد. تکثیر از طریق جدا کردن پاگیاه، کاشت بذر، قلمه ساقه صورت میگیرد.

 

30) کالانکوئه

 

31) نخل مرداب

گیاه نخل مرداب ظاهری بسیار متفاوت با باقی گیاهان آپارتمانی معرفی شده دارد. ارتفاعی حدود یک متر دارد و برگها به شکل پنجه ای از انتهای ساقه بیرون زده اند، خشن و به رنگ سبز تیره بوده و حالتی خطی دارند.

نام انگلیسی: Umbrella Grass است .برگ کشیده و آویزان روییده از سطح خاک .آبیاری روزانه است و به نور شدید غیر مستقیم نیاز دارد.تکثیر از تقسیم بوته، کاشت بذر انجام می شود.

 

32) سرخس

 

33) سیکلامن

34) نخل اریکا

35) کردلین

36) شیپوری

37) آرالیا

38) هدرا

39) نماتانتوس

40) کراسولا خرفه ای

41) کامپکت

42) پاندانوس

43) نخل بامبو

44) گازمانیا

 

 

15 دیدگاه در “کامل ترین لیست معرفی انواع گیاه آپارتمانی

  1. سووولی گفت:

    مرسی خیلی خوب و عالی بود .. ی سوال گیاه دراسنا چرا برگ هاش زرد میشه ؟ ایا نور باید ب صورت مستقیم بهش بتابه؟ و اب دهی چطوره؟؟

  2. محمد گفت:

    سلام دراسنا نباید در نور مستقیم خورشید قرار بگیره و اب هم به برگهایش نپاشید ابیاری به اهستگی و زهکشی مناسب و صد البته کود مناسب در اوایل بهار و زمستان ویادم رفت بگم خاکش هم سبک

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون که تجربتون رو به اشتراک می ذارید.

  3. سینا گفت:

    سلام من یه گیاه دارم به نام کراسولا دورنگ خریدم ولی هر چی اسمش داخل اینترنت می نویسم اصلا شبیه این نیستن ولی در این صفحه شما که دیدم برگ هاش شبیه یکی از پپرومیا های شماست
    این گل شرایط خاصی هم داره ایا
    ساقه هاش بنفش هستن برگ هاش سبز و کرمی
    ولی سر ساقه هاش دارن سبزمیشن و بلند تر میشوند

    1. کیانا والی گفت:

      سلام می تونید عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت ارسال کنید تا ما بهتون بگیم اسم گیاه چیه: iranderakht

  4. سینا گفت:

    سلام من یه گیاه دارم به نام کراسولا دورنگ خریدم ولی هر چی اسمش داخل اینترنت می نویسم اصلا شبیه این نیستن ولی در این صفحه شما که دیدم برگ هاش شبیه یکی از پپرومیا های شماست
    این گل شرایط خاصی هم داره ایا
    ساقه هاش بنفش هستن برگ هاش سبز و کرمی
    ولی سر ساقه هاش دارن سبزمیشن و بلند تر میشوند

  5. سحر گفت:

    کاش عکس همه گلارو میذاشتین تا بدونیم گلی که داریم کدوم نوعشه ?

  6. نیلوفر گفت:

    سلام ممنون از سایت خوبتون مقاله ای خیلی خوبی دارید اتفاقا من چند روز پیش گیاه سانسوریام رشد نمیکرد و با سایت جوانه بان آشنا شدم خوبی این سایت این بود مشاوره آنلاین داشت و من تونستم به راحتی و بی دردسر از مشاوران جوانه بان مشاوره بگیرم. الانم چند روز بعد مشاوره اون ها حال گیاهان سانسوریام خوب شده به شما هم پیشنهاد میکنم اگه شما هم در مورد بیماری گل و گیاهتون و زمینه نگهداری آن ها پرسشی دارید به سایت جوانه بان مراجعه کنید.

  7. نسیم گفت:

    سلام ، ممنون از سایت مفید و عالیتون

  8. Farnaz گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید من ی یار اومدم بذر دراگون یا همون درخت اژدها کاشتم .ولی .پسر برادرم اومد ماش و توت فرنگی ریخت تو گلدون و الان ی گیاهی رشد کرده نمی دونم چیه دو برگ داره پهنن .زیر برگ ها ی مو های بسیار نازک هست و ی برگ خیلی کوچک پایین برگ بزرگ ها هست که زرد هست اگه. میشه کمکم کنید تا بهمم چیه

  9. نانا گفت:

    سلام چه جوری براتون عکس بفرستم تا اسم گیاه رو بهم بگید؟

  10. زینب گفت:

    سلام ممنونم عالی بود . من یه گیاه بنجامین خریدم دوماه خوب بود ولی بعدش برگاش خشک شد الان شاخه هاشم خشک شده نمیدونم چه مشکلی داره نورش عالیه دما و اب دهی و رطوبت کافی هم داره ولی خشک میشه راهنماییم کنید لطفا تا برگ جدید بده

  11. هما گفت:

    سلام، اطلاعات خیلی عالی بود، ممنون
    من یک گل داشتم متاسفانه خراب شد اسمش هم نمی‌دونم ۲ تا برگ ازش مونده کاشتم.
    می‌خواستم اسمشو بدونم
    مثل سانسوریای پا کوتاه می‌نونه ولی برگ پهن و گوشتی هست. لطفا راهنمایی بفرمائید

  12. ماکان گفت:

    آیا گیاه زاموفیلیا نیاز به اسپری برگها دارد؟

  13. بنرساز گفت:

    مرسی از مقاله عالی تون بی‌نظیر بودید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *